بازدید 97302
یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با تابناک

چرا روس‌ها برای احیای برجام تقلا می‌کنند؟ / مسکو چه منافعی را دنبال می‌کند؟

در ماه‌های گذشته، تحرکات زیادی برای بازگشت طرف‌های برجام به میز مذاکرات هسته‌ای انجام شده است؛ تلاش‌هایی که هرچند تاکنون نتیجه عینی و مشخصی نداشته است، همچنان در جریان است. در این میان، روسیه بیش از هر زمان، در حال تلاش برای احیای برجام و متقاعد کردن طرفین برای بازگشت با مذاکرات است.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱ 24 November 2021

چرا روس ها برای احیای برجام تقلا می کنند؟/ مسکو چه منافعی را دنبال می کند؟

بین الملل تابناک: در ماه‌های گذشته، تحرکات زیادی برای بازگشت طرف‌های برجام به میز مذاکرات هسته‌ای انجام شده است؛ تلاش‌هایی که هرچند تاکنون نتیجه عینی و مشخصی نداشته است، همچنان در جریان است. در این میان، روسیه بیش از هر زمان، در حال تلاش برای احیای برجام و متقاعد کردن طرفین برای بازگشت با مذاکرات است.

در این راستا، روسیه اخیرا تلاش‌های گسترده‌ای برای سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران انجام داده است. از سوی دیگر، از زمانی که دولت سیزدهم در ایران روی کار آمده نیز مقامات ایرانی و روسی دیدار‌ها و گفتگو‌هایی با یکدیگر داشته اند و مسکو از تهران خواسته روند بازگشت به مذاکرات هسته‌ای را شتاب ببخشد. در واقع، آن‌ها فشار زیادی به طرفین به ویژه ایران برای ازسرگیری مذاکرات وارد کرده اند.

پرسش این است که چرا روس ها به دنبال احیای برجام هستند و از آن چه نفعی می برند؟ این پرسشی است که  دکتر «علی جعفری» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با تابناک بدان پاسخ داده است.

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: در خصوص رویکرد روسیه نسبت به برجام، دوره‌های متفاوتی را در مورد آن می‌توان صحبت کرد و البته در بین کارشناسان، نظریات‌ متفاوتی در این خصوص وجود دارد. در گذشته، زمانی که مذاکرات برای انعقاد برجام بین ایران و کشورهای غربی در حال انجام بود، گفته می‌شد که روسیه اقداماتی را انجام می‌دهد که نشان دهنده موافقت صددرصدی با برجام نیست یا در دوره ترامپ گفته می‌شد که روسیه خرسند است از اینکه برجام به مشکل برخورده است و ترامپ از آن خارج شده که البته دلایل مختلفی در این خصوص ذکر شده است. از جمله اینکه برجام به معنای باز شدن جای پای کشورهای دیگر در عرصه منطقه و در ایران تلقی می‌شد؛ از جمله چین به عنوان یک رقیب و یک قدرت اقتصادی نوظهور که یکی از رقبای روسیه نیز به شمار می‌رود.

دلیل دیگر این بود، روسیه در حالی که برجام منعقد می‌شد، در حوزه انرژی به مشکل برمی‌خورد؛ چرا؟ چون ایران به بازار انرژی به ویژه گاز جهانی ورود پیدا می‌کرد و اروپا ممکن بود سعی کند سبد انرژی خود را متنوع و در این مسیر از ظرفیت ایران استفاده کند و این مسئله برای روسیه خوشایند نبود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه انعقاد برجام به معنای بازگشت ایران به چرخه اقتصاد جهانی بود و اين یک نوع تضاد منافع بین ایران و روسیه ایجاد می‌کرد، به ویژه که ایران و روسیه هر دو جزو کشورهای صادرکننده نفت و گاز بودند. در نتیجه بازگشت ایران به بازارهای بین‌المللی می‌توانست درآمدهای نفتی و گازی روسیه را هم تحت تاثیر قرار دهد. اما اخیرا به ویژه از زمانی که جو بایدن روی کار آمده و ابراز تمایل کرده برای احیای برجام، روسیه هم رویکرد نسبتا متفاوتی را نسبت به گذشته داشته است، برای احیای برجام تلاش و ایران را تشویق و کشورهای اروپایی و آمریکا را برای بازگشت به برجام و احیای آن ترغیب می‌کند.

جعفری ادامه داد: حمایت روسیه از احیای برجام در دوره جو بایدن چند دلیل می‌تواند داشته باشد: یکی اینکه روسیه معتقد است که برجام الگوی مناسبی برای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است. لذا به هر دلیل که ایران بخواهد به سمت افزایش فعالیت‌های هسته‌ای و نقض برجام پیش رود، بقیه کشورها بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به سمت افزایش فعالیت‌های هسته‌ای و دستیابی به سلاح‌های اتمی پيش خواهند رفت تا بتوانند یک توازن امنیتی را با تهران برقرار کنند. در چنین حالتی طبیعی است که رقابت تسلیحات هسته‌ای در غرب آسیا افزایش يابد، فضای تنش آمیزی را به‌ وجود خواهد آورد و این فضا قطعا امنیت روسیه را هم در مجاورت آن‌ها تحت الشعاع قرار خواهد داد. لذا مسکو به این نتیجه رسیده که پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران نباید به عنوان یک عامل تنش‌زا و تداوم دهنده بحران دیپلماتیک بین تهران و کشورهای جهان ادامه پیدا کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار داشت: موضوع بعد تصمیماتی است که در دوره جو بایدن گرفته شده است. آمریکا از افغانستان خارج شده و گفته می‌شود که تا پایان سال میلادی از عراق خارج خواهد شد و زمزمه‌هایی از کاهش نیروها و خروج از سوریه شنیده می‌شود. همه این تحولات نشان می‌دهد، آمریکا به زودی از منطقه غرب آسیا خارج خواهد شد. روسیه در این شرایط احساس می‌کند که باید برجام را احیا کند تا یک فضای باثبات در منطقه ایجاد شود و بتواند نفوذ منطقه ای خود را از طریق ایران افزایش دهد. می‌دانیم که روسیه در گذشته بخشی از نفوذ منطقه‌ای خود را به واسطه ایران اعمال کرده و خروج آمریکا از منطقه و نقشی که ایران در این تصمیم داشته است، روسیه را ترغیب کرده که این اتفاق بیفتد تا بتواند از طریق ایران نفوذ خود را تعميق بخشد.

جعفری افزود: نکته دیگر به روابط دیپلماتیک ايران و روسیه بازمی‌گردد. تنش‌زا شدن پرونده هسته‌ای ایران و تضعیف برجام، روابط ایران و روسیه را هم دچار مشکلات زیادی می‌کند. کما اینکه تشدید و تداوم تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری ايالات متحده در ماه‌ها و سال‌های گذشته آسيب‌‌هایی را هم به روابط دو طرف به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری وارد کرد. لذا روسیه شرایط را برای تعميق و گسترش روابط اقتصادی و تجاری فراهم می‌بیند؛ از این روی تلاش می‌کند برجام را احیا کند تا بتواند از این منافع استفاده کند.

بخشی از این منافع هم به بحث قراردا‌های تسلیحاتی و منافعی که روسیه از آن خواهد داشت برمی‌گردد. روسیه به امید اینکه برجام احیا شود و ممنوعیت صادرات تسلیحات به ایران برداشته شود و بتواند به عنوان یکی از شرکای مهم ایران برای صادرات تسلیحات پیش‌قدم شود، تمایل دارد این کار را انجام دهد. شرکت تسلیحاتی دولتی روسیه یعنی شرکت «روس آبارون اکسپرت» که دست‌اندرکار صادرات تسلیحات روسیه است، در همین چندماه گذشته در سال ۲۰۲۱، در حاشیه نمایشگاه هوافضای ماکس ۲۰۲۱ روسیه، از امضای قرارداد تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد یورو با ایران خبر داد.

این نشان می‌دهد که روسیه منافع زیادی در صادرات تسلیحات دارد.سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در سفر اخیری که به روسیه داشت، به صراحت اعلام کرد که قرارداد خرید تجهیزات نظامی مثل هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی، بالگردهای رزمی منعقد شده و درباره اجرایی شدن آن مذاکراتی صورت گرفته است.

وی در نهایت گفت: همه این‌ها نشان می‌دهد که روسیه امروز به این نتیجه رسیده است که احیای برجام هم منافع اقتصادی و تجاری آن را تامین و هم نفود منطقه‌ای این کشور را در خاورمیانه و غرب آسیا ایجاد خواهد کرد و هم از برجام به عنوان یک الگوی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کند برای این‌که از فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای دیگر جلوگیری کند و نتوانند به سلاح اتمی دست پیدا کنند. در مجموع موضوع برجام در شرایط فعلی، يکی از موضوعات مهم سیاست خارجه روسیه است و بنا بر دلایلی که گفته شد تلاش می‌کند، بر خلاف گذشته هم از طریق مذاکراتی که با ایران دارد و هم از طریق ترغیب کشورهای اروپایی و آمریکا برای شروع مذاکرات، برجام را احیا کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱۴
روس ها دلشون براي ما نسوخته و در طول تاريخ هميشه بدترين خيانت ها را به ما كرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
روسیه و عواملش باعث وضعیت فعلی ایران هستند.جلوی صادرات نفت و گاز ایران را گرفته اند.چرا؟... برای اینکه روسیه بتواند نفت و گاز خود را بفروشد!!...باکمک عواملش با ایجاد ناآرامی در لبنان ،سوریه،یمن،عراق،واکنون افغانستان سلاح روسی میفروشد و کمیسیونش را به همانهایی میدهد که وضعیت ایران را در همین حال نگه میدارند...!! ننگ بر استعمار...
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
جک امروز را شنیدیم
روسها میخواهند برجام احیا شود!!!!
بینش
| United States of America |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
دقیقا همنطور است نه روسیه بلکه همه کشورها فقط دنبال منافع خود هستند مگه.نشنیده آید که گفته اند تاپول داری رفیقتم. قربون بند کیفتم..دوستی همه کشورها با ایران فقط سر پول است همه بدنبال پول و منافع ایران هستند اگر روزگاری نصف دریایی خزر مال ایران بود دولت مردان ما کاری کردند که دیگه سهمی در .دریای خزر نداشته باشد بخاطر داشته باشید ساخت نیروگاه هسته ای توسط روسیه که روسیه بابت احداث یک نیروگاه هسته ای چقدر ایران را دوشید این ها ح خدایی جز پول نمی شناسند ....دنیا چینی ها هستند که تمام اجناس بنجل خودرا روانه بازارایران کرده وچون.کشور در حال تحریم بود از این موقعیت استفاده کرده ...
سرباز بازنشسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
شما را به شرفتان از روسیه دور بگیرید حتی اگه شده همه دنیا بهمان زو ربگن که میگن .دست از سر روسیه ور دارید اگر ایرانی هستید برید با افریقا بیشتر دوست باشید بهتر از این ها هستند چرا حرف مردمو گوش نمیدهید دولتمردان بدرد نخور
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
شاید هم روسیه هرچی قرارداد بود رو با ایران منعقد کرده و به خواسته هاش رسیده و در پی آن حاضر به ثبات برجام شده
وگرنه راضی به موش گرفتن محض رضای خدا نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
آنقدر بدم میاد شهروند افغانستانی مرتب رسانه های ایران را جستجو جک می نویسد مرتب همه جا از جمله ننگ استفاده می کند...ننگ شما حال ملتی است قتل وانتحار دارن.بعداز قرنها کارگری تازه فهمیدن ملاهای مکتب خانه ها درقرن 2021بعنوان باید رهبران کشورشان شوند...فرق بین حوزهای علمیه 5000هزارساله ایران ونجف قائل نیستند از مکتب خانه ها حرف میزنند..مشکل ما ملت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
آنقدر بدم میاد یک شهروند افغانستانی مرتب رسانه های داخلی ایران را زیر رو می‌کند ازجمله««ننگ»»کرارأ استفاده می کند...ننگ به آن ملتی که قتل وانتحار را در کارنامه خود دارن بجای انتخاب ازبین حوزهای علمیه ایران ونجف ازبین مکتب‌خانهای سلفی.وهابی برای کشور افغانستان رهبر ودولت استفاده می کنند
روسیه نان به نرخ روز می خورد, همین. در سال 2015 که برجام امضا شد روسیه نگران نفوذ غرب در ایران بود و لذا کمی نگران موفقیت برجام و گسترش روابط ایران با غرب بود. اما حالا که در ایران اصولگراها حالا حالاها در قدرت هستند, حتی با وجود برجام, نگران نفوذ غرب در ایران نیستند بلکه نگران هسته ای شدن ایرانند. لذا تمایل دارند مشکل هسته ای ایران مطابق میل آنها حل و فصل شود.
بسیار تحلیل آبکی بود به هیچ عنوان روسیه اجازه نمیده که روابط ایران با دیگر کشورها به حالت عادی برگرده چون اونوقت خود ایران یه رقیب خواهد شد برای روسیه و اونها این رو خوب میدونند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
کاملا درسته و تمام تلاش روسیه و عوامل بر همین محور است..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
اتفاقا روسیه با خطر جنگ قریب الوقوع مواجه هست و نیاز داره تا دوستان قدرتمندی داشته باشه روسیه می‌دونه که بایدن دشمن روسیه هست بخاطر همین همیشه از ترامپ دفاع میکرد، و فعلا ما باید از این فرصت استفاده کنیم و نونمون رو به نرخ روز بخوریم، موافق روسیه نیستم ولی می‌دونم سرمایه گذاری روی رابطه ایران و روسیه سودده تر از ایران با اروپا یا غرب هست
تقلای روسها برای احیای برجام " ریاکارانه " است زیرا منفعت روسها

در عدم احیای برجام است که بتوانند هر نوع باجی از ایران را مطالبه

نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
روسیه با برجام موافق است با روح برجام و ورود آمریکا و شرکت های آمریکاایی مخالف است
روس ها برای منافع مالی و کندن چند میلیارد دلار تلاش می کنند
حتما برای احیا برجام پاداش خوبی از غرب میگیره
تمام سیاستها فقط واسیه مردم هزینه می تراشند واقعا خسته شدیم
روباه باید پیش پوتین لنگ بندازه
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
واقعا هم شبیه روباهه قطبیه ولی یا باید هم با شرق و هم با غرب کار کنیم یا هیچکدوم و اینم یاد بگیریم همه به دنبال منافعه خودشونن
روسیه باتوجه به رویکرد قبلی دولت ایران وفعلی این طور فعال شده در برجام
هیچ کشوری به اندازه ی روسیه از یک ایران ضعیف نفع نمی برد.
ایران در کمتر از یکسال می توانست با کمک غربی ها روسیه رو سر جاش بشونه.
در قضیه ی آذ بایجان به وضوح دیده شد که روس ها برای ایران تعیین میکنن کجا میتونه ورود کنه و کجا نه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
بیشتر از صدوپنجاه سال انگلیس و آمریکا و دیگر کشور های غربی برای ما تعیین و تکلیف کردند خوبه کمی تاریخ بخونیم و نتیجه آن را ببینیم
با سلام واحترام
برای مردم ایران فقط یک موضوع مهم است" رفع تحریم های اقتصادی" به هرطریق ممکن. اگر دولت اقای رئیسی نتواند این کار را انجام دهد "پایان کار و امید مردم به این دولت خواهد بود" تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
مگه امید داشتی این دولت از قبلیا بهتر باشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
از جانب خودتون حرف بزنید ما راضی به باج دادن و حذف تحریم به هر طریقی نیستیم حتی اگر نتیجه ای داشت(که نداره)
این هم کارشناس است
پاسخ ها
مبارک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
بیسواد ترین کارشناس هم مطمئن هست که روسیه دشمن درجه یک ایران هست چون منافع متضاد زیادی دارن
مگه شما بگید تقلا می کند
پس فهميديد كه تمام كشورها بر اساس منافع ملي حركت ميكنن و تصميم ميگيرن حتي روسيه. پاش بيفته خيلي راحت ايران رو قرباني ميكنه و پشت ايران رو خالي ميكنه . پس ايران رو چه حسابي اينقدر به چين و روسيه دلخوش كردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
ولی غربگداها هنوز نفهمیدن غرب هم دنبال منافع خودشون هستند و مثل کورها برجامی رو امضا کردند که اگر ایران از ن خارج شود یا نشود همین بلایی که سرش اومده ولی اونها برای خروجشون کوچکترین هزینه ایی پرداخت نکردند.. ه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
هر كشوري بر اساس منافع ملي خود حركت مي كند، ايران هم همينطور
ضمنا به چين و روسيه هم دلخوش نكرده بلكه بر اساس روابط متقابل و ايجاد يك بلوك قوي در شرق برنامه ريزي كرده است
چه ساده دل اونا عین یه شطرنج باز حرفه ای مهره هاشون رو برای چندین سال اینده رو صحنه سیاست چیدن وبرای ما هیچ کاری نمیکنن
برجام یک راه حل موقت است که فقط ایران را سرپا نگه می دارد ولی رشد نمی دهد. برای رشد باید مثل کشور چین وارد جامعه جهانی شویم و همه تحریم ها برداشته شود. روسیه از این می ترسد که ما وارد جامعه جهانی شویم. برای روسیه یک ایران ضعیف و نیمه تحریم سود بیشتری دارد تا یک ایران قوی و درحال رشد.
لعنت به روس متجاوز و اشغالگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
آمریکا چشمک میزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
و لعنت به چین و طرفدارانش
..... یه روز کارشکنی در برجام و بیشترین تخریب در جهت نابودی برجام امروز مشتاق برجام همش به دلیل منافع خودش نه ما
روسیه ایران ضعیفو دنبال می کند
در حد بخور نمیری مارا قبول دارد
نه رفع مشکل اساسی این کشور
راضی نیست
روسيه مي داند كه توافقي صورت نمي گيرد ازيك طرف درظاهر با برجام موافق است وازطرف ديگر ايران را ترغيب به حضور فعال وجنگ هاي نيابتي كه غرب نسبت به آنها حساس است مي كند تا بندهاي مدنظر دوطرف (ايران وغرب) چنان باهم متفاوت باشد كه به سرانجام نرسد هيچ موقع روسيه منافع ايران را به منافع اسرائيل ترجيح نمي دهد پشت اين بازي اسرائيل است
شاید دلیل مهم دیگر این باشد که روسیه و کشورهای اروپایی فکر میکنند که برجام الگوی مناسبی برای تنظیم روابط قدرتهای بزرگ با سایر ملل است. این الگو هم تضمین کننده منافع روسیه به عنوان یک قدرت و هم محافظت کننده آن در برابر زیاده خواهیهای قدرتهای بزرگتر است
خیلی روشنه چون روسیه می خاد کشور ما همیشه پا در هوا باشه الان هم اگه تلاش می کنه برجام احیا بشه ازهسته ای شدن ایران هراس داره ولی اگه یه توافق به نفع ایران بشه باز هم روسیه اولین کشوری هست که کارشکنی می کنه . بزرگترین دشمن ما روسیه بوده هست و خواهدبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
و آمریکا و انگلیس بزرگترین دوستانمان:))
شما فکر می کنید روسها برای احیای برجام تلاش می کنند ولی منافعشان در شرایط فعلی است
نتیجه برای مردم چیه . گرانی فقر و............ متاسفانه .فعلا چسبیدن به این دیوار برفی. هرکس از روسها حتی در گذشته های دوراز اینهادر باره ی ایران خیری دیده یا شنیده لطفا بازگو کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
ضررهايي كه ايران از آمريكا ديده بسيار بيشتر از روسيه است، تنها تفاوت اين است كه روسيه همسايه ايران بوده ودست اندازي آن مشخص و لي آمريكا دور از ايران و چپاول آن دور از نظر
اضاف کنید به اینها که روسیه از دو طرف معامله یا دو طرف دعوا کمیسیون و امتیاز می گیره.
به والا هزار بار قسم ایران جز روسیه دشمنی نداره روسها ایران رو تکه تکه کردن شرف ندارن
اینها رو که دیدم حاکی از یک تغییر رویکرددرسیاست خارجی محسوب میشه و درکل مقاله ابهام آمیزهستش وپیام درستی رو به مخاطب نمیرسونه، علی ای حال باید منتظر باشیم وببینیم که نتیجه یا خروجی مذاکرات درپیش رو چه خواهد بود؟
روسیه هیچوقت دوست ما نبوده و نیست و نخواهد بود روس ها همیشه در پی نابودی ایران بوده و هستند و خواهند بود روس ها و شخص پوتین به هیچ عنوان خواهان تنش زدایی بین ایران و غرب نیست و خواستار باقی ماندن ایران به عنوان یک کشور نامتعارف در عرصه بین المللی است و در کشور هم دقیقا همین سیاست روسیه را پیاده می کنند روسیه کشوری است که چند بار اقدام به تجزیه ایران کرده است روسیه بخش هایی از ایران را جدا کرده است روسیه از تحریم ایران سود فراوان می برد تا بتواند با صدور گاز به اروپا تنها صادر کننده گاز به اروپا باشد هر کودک دبستانی که الفبای سیاست را بداند می فهمد روسیه هیچگاه دنبال توافق ایران و غرب نیست و منافع روسیه در تحریم ایران و تنش در خاورمیانه است.ای کاش با روسیه قطع رابطه کرده بودیم فقط برید مساحت سفارت روسیه را در تهران با مساحت سفارت پیشین آمریکا در تهران مقایسه کنید تا بفهمید چه خبر است!!!!!
ب نظر شما وقتی دونفردرجنگ هستن بقیه این وسط سود نمیبرن ،؟ب این میگه این بده تا زیرابی کمکت کنم ب اونم همینو میگه ،
روسیه همیشه کارش اینه که روباه مکار باشه هیچ کشوری بر اش مهم نیست فقط به فقط منافع خودش
تاریخ نشان داده که روس ها جز چپاول و غارت گری هیچ کاره دیگه ای بلد نیستن،اونا دلشون به حال ما نمیسوزه و میخوان ایران همیشه ضعیف بمونه،از روس و چین و انگلیس کثیف تر نیست
روسیه همین حالت نه زنده نه مرده را می‌خواهد هرجا منفعت شون اقتضا کرد همراهی وهرجا خطر سنگ اندازی، ترکیه هم با روسیه رابطه دارد هم سلاح به اوکراین می‌فروشد آیا روسیه خط و نشان کشید واسشون ولی ما درسوریه کلی هزینه کردیم وبعد روسیه با اسرائیل ضدوبند می‌کنه ...
روسیه همواره طمع در دستیابی به آب و خاک وشورهای منطقه از جمله ایران دارد و میخواهد با این کار تتمه دریای خزر و حوزه های نفت و گازی آنرا از چنگ ایران در بیاورد منتها ازین گربه رخصانی مقاصد پلید دیگری نیز دارد و از آنجا ...نیخواهن با هسته ای شدنش خطری برایش بوجود بیاید
دنبال هرچه که باشدمنافع ایران نیست والبته طبیعیه روسیه است دیگه!
مرگ بر روسيه اشغالگر
جنگ جهاني دوم ايران رو اشغال كرد و بعدش با قراردادننگين تركمچاي و گلستان ، ايران رو تجزيه كرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
قرارداد ننگین ترکمانچای و گلستان مربوط به زمان قاجاره نه جنگ جهانی البته در مورد خباثت روسیه که حق با شماست و در جنگ جهانی هم روسیه می خواست ایران را تجزیه کند که با تهدید آمریکا و حمایت آمریکا از تمامیت ارضی ایران دمش را روی کولش گذاشت و اشغال ایران را پایان داد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
قرارداد ترکمانچای و گلستان قبل از جنگ جهانی دوم بوده .. داداش
ناشناس
| Canada |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
در اینکه روسیه ضررهای فراوانی به ما زده و می زند نیست. اما در شکست هر دو جنگ با روسیه، انگلیس نقشی کلیدی داشت . و مثلا متحد ایران در جنگ بود برای اینکه می خواست در جنگ با فرانسه ، روسیه را تبدیل به متحد کند. خیانت کرد و کمک های نظامی خود را قطع کرد و اطلاعات نظامی از جمله تعداد سربازان و محل استقرار نیروهای ایران را به روس ها داد. و یکی از دلایل اصلی شکست شد که چنان دقیق اطلاعات به روس ها داد که ماشبیخون زدند در قفقاز در حالی که تعداد سربازهای ایران در قفقاز بیش از روس ها، چون روس ها در حال جنگ با فرانسه بودند. قطعنامه ها را هم نماینده انگلیس تنظیم کرد. و بعد از جنگ اول نماینده انگلیس به خاطر خدمت به روس ها از دست تزار وقت روسیه جایزه خدمت (مدال) به روسیه را دریافت کرد.
و در قرارداد جنگ اول انگلیس ها مرز ها را دقیق تعیین نکردند که یکی از دلایل اصلی جنگ دوم شد
آقایون داداشا ، دیگه وقتشه برجام حل بشه و همهمون حالشو ببریم . چون کشور دوست و برادر ما چراغ سبز نشون داده .
ساده انگارانه است که گفته شود کشوری به دنبال منافع کشور دیگری است ! حالا به هر دلیلی باشد هر کشوری در حمایت از هر کشوری بدنبال یک نوع منافعی است ، اما این کشور روسیه یکی از اون کشورهایی است که بصورت چند بُعدی در یک معامله که وارد شود از چند طرف باید نفع ببره و آخر سر هم سودی برای کسی نداشته جز از پشت خنجر زدن.
متاسفانه ما هیچ کشور دوست و شریک اقتصادی نداریم
به نظر من روسیه دیگه فهمیده باید قدر همسایه خوب را بداند روسیه مثل ایراندچار مشکلات اقتصادی هست ودنبال دوست وشریک میگرده. باید خوب نگاه کرد
با ازادسازی پولهای بلوکه شده ایران بیشتر این مبالغ میره به حساب پوتین
روسها مانند نیروگاه بوشهر 30 سال مارا دوندند و از ما باج گرفتند حالا هم همینطور
چون پنجاه درصد از میدان گازی چالوس در دریای خزر را رشوه گرفته
روسها کشور ایران ، ترکیه و عراق ، سوریه ، ارمنستان وچین و افغانستان بحران زده و ضعیف میخواد.
چین که قدرت نوظهور و ابر قدرت شد.
افغانستان و سوریه و عراق ،ارمنستان که تا ۲۰ سال دیگه باید کشور خودشان را بسازند
ترکیه و ایران با این سیاستهاشون یا دچار جنگ منطقه ای یا فرامنطقهای می شوند و یا بعلت تعارض منافع دچار تنش با روسیه میشوند
شما میفرمایین دنبال احیای برجامه والا همه شواهد بر مدیریت روسیه در حل نشدن موضوع اتمی ایران و در فقر وبدبختی هرچه بیشتر ایران ارزوی روسیه میباشد
امان از دست اين روسيه تزار خائن. خيلي خيانت ها ديده ايم و خواهيم ديد از اين تزار بد جنس
مسکو از ابتدا شیره ی کشورمان را کشیده و متاسفانه مسئولین ما نیز برای جلب حمایت ، به اشتباه خود را در دامن گرگ و کفتار جای داده اند.
فعلا شما اصلاح طلبان منافعتون از روسیه بیشتره برای توافق تلاش کنید اگر هم نشد کوشش کنید
روسها هیچ منافعی در این مورد ندارند و اجرکم عندالله دارن اینکارو واس ما انجام میدن
به خاطر اینکه دشمن اول ما روسیه وبعد انگلیس وبعد ترکیه هست بعد فرانسه وآمریکا ورژیم جعلی صهیونیستی وبعد سعودی ها تمام روسیه میدونه اگه ایران قدرت مند وارتباطات جهانیش ردیف بشه کاری با روس ها نداره ورقیب هم خواهد شد وهمیشه این استعمارگران دنیا رو بین خودشون تقسیم کردن ودر ظاهر باهم میجنگن ولی در باطن باهم متحد ودر حال غارت دیگر کشور ها هستن شعار نه شرقی ونه غربی کاملا درسته ومنافقین وخائنین داخلی وعواملشون نمیگذارند کشور پیشرفت کنه وبا دشمنان ایران هم کاسه هستن وبرا دانشمندانون هم سد راه وترور هم همکار هستن تا کشور عقب ووابسته بمونع
روسیه تو تاریخ کشورمان وفت به ما خیانت کرده و باج گرفته
به هیچ عنوان نمیشه بهشون اعتماد کرد...
این تحلیلگر باید برود دنبال شغل دیگری چون از سیاست اطلاع چندانی ندارد
سوال اینجاس ،گاو شیرده روسیه و چین کدام کشور است؟!
میخوان بگن گفته های ظریف در مورد برجام غلط بوده ولی با این مجلس وا رفته و دولت ندانم کار باز روسیه بر ما سواره و داره سیاستهای خیانت بارش را ادامه می دهد.
مشک آن است که خود ببوید نه که عطار بگوید دیگران در باره ما چه میگویند وچه فکر میکنند بنا به ذات آنها در پی منافع کشور وملت خویش هستند وچنانکه مشهود است چه روسیه وچه دیگران ایران را بخاطر اهمیت استراتژیک آن ومنافع مادی اش می خواهند کشور ما باید قاعده بازی در سیاست جهانی را مثل این غولهای سیر ناپذیر یاد گرفته وهمیشه منافع ایران را از همه این چیزها که دیگران در باره ما چی فکر میکنند ارجح بداند وگرنه با این رویه بازنده سیاست جهانی ما خواهیم بود که دیگران در باره ما تصمیم بگیرد وبدنبال منافع کشور خود باشد
تمامی کشورها دنبال منافع خود هستند حتی خود ما اگر بتوانیم
حرص نخورید شماچی گیرتون میاد چی از دستتون برمیاد
مرگ بر روسیه کثیف
ای لعنت بر پوتین وروسیه اش تمام بدبختی این کشور از کمونیسته
مسعولین ما کاری ب این حرفها ندارن هر کی تو ایران زنده گی می‌کنه خوب می‌دونه مسعولین منافع ملی میفهمند اونا زندگی و رفاه درجه ۱ برا خودشون و خانواده و اطرافیان را ترجیح میدن شما الان ی مسعول اسم ببرید که درده معیشت و اجاره خونه این مشکلاتی که حدودا ۸۵ درصد مردم دارن را داشته باشه پول و ارز اتومبیل های آنچنانی اون زنده گی رویایی خانه های ب قول معروف لاکچری دریای امکانات برا چی ب فکر مردم باشند اگه منافع ملی مهم بود و حتی نصفه نیمه هم ب فکرش بودند پس این حال و روزه مملکت چطوری اینجوری شد ما چه چیزی تو این مملکت کم داریم چطور این همه مافیا تو هر کار و هرجایی بوجود آمده این همه اختلاس راند و از همه بدتر خیانت چطور ۶۰تن ذخایر کشور ب تاراج می‌ره چندین میلیارد دلار ب هدر می‌ره مصوبانش خون هم از دماغ شون نیومد هو اگه بخوایم بگیم حالا حالا بایس بنویسیم ب نظر شما اون مسعولی که درآمد ماهانه اش گاه از درآمد ۱۰ساله یک کارگره چه اهمیتی داره منافع ملی وووووووو.........و
روسیه رفیق زمان صلح اگه یک ذره تنش ایجاد بشه در رفته.مثل روباه میمونه.تا زمانیکه با خود آمریکا رو در رو مذاکره نکنند اختلافات حل نمیشه......
تیتر را لطفا عوض کن .روس ها فقط سنگ اندازی می کنند
بنظرم جمهوری های شوروی سلبق حیلط خلوت روسیه محسوب می شوندوتاکنونوایرانوسدی مفابل غرب برای نفوذ بوده اما لغوبرجام واتمی شدن وقوی ترشدن ایران ،باتوجه به سابقه فرهنگی وتاریخی ومسلمان بودن انها ،همچنین که سابقا"جزوایران بودند نفوذایران بین این جمهوری هازیادخواهد شدوروسیه درمقابل نمی تواند مثل کریمه باهمه پرسی انهارا به خاک خودضمیمه کند چون نتیجه همه پرسی بنفع ایران خواهد بودعکس یادگاری کاردارهای روسیه وانگلیس‌باصندلی خالی امریکا برای یاداوری اشغال ایران توسط متفقین درجنگ‌ جهانی دوم دارای پیامی بود مبنی براینکه اگرایران بیش ازوضعیت فعلی قوی تربشودبرای روسیه قابل تحمل نخواهد بود وروسیه درکنارغرب خواهدبودبنابراین ایران نباید یک قدرت هسته ای شود
ایران اگر با اروپا و امریکا توافق کنه هزاران بار بهتر از روسیه هست
مسئولین محترم خودتون هرچه زودتر توافق کنید بدجام را احیا کنید شرط هم نزارید تموم شد تحریمها رفع شد هزاران راه پیدا میشه
الان مردم زیر گرانی و تورم له دارن میشن توافق و برجام را احیا کنید
شما را قسم بخدا دلار دا ۳۰۰۰ تومن برسانید بسه فقر بیداد میکنه
مروم ۹۰ درصد خواهان توافق هستند . گرونی ۱۰۰۰ درصدی نسل کشی راه انداخته
این شرق وغرب حرام خور عین سگ وحشی به جان شیربچه های ایران افتادن .روسهابیشترازهمه به ایران تاختندرابطه ماودوطرف برجامی رابطه گرگ ومیشه اینو هیچ وقت فراموش نکنید
روسیه برای احیا برجام تقلا میکنه..... خخخخخخخ.......
نمی‌دونم اگه بهش میگن نظر پس دیگه تاییدش چیه چراحده اقل نظرات انتقاد آمیز را نشر نمی‌دهید نظراتی که ب شدت انتقاد آمیزه خیلی میتواند در نثل های بعدی که سکان داره مملکت میشوند تاثیرگذار باشد درسته اونایی توهین آمیزه را نشر ندهید ولی خدایی اونایی که انتقادی است و اتفاقا واقعیات را بازگو میکند هر چند تلخ ولی بگذارید همه بفهمند کجا چه خبر است باور داشته باشید تاثیر مثبت خواهد داشت مخصوصا در کسانی که در آینده نزدیک مسعولیت ب عهده می گیرند
مگه میشه مگه داریم.، اگه برجام احیا بشه اولین کشوری که بشدت متضرر میشه همین روسیه بی همه چیزه،.هر بدبختی که مردم ایران میکشن از دست این کمونیستهای از خدا بی خبره....
البته بی انصاف نباشیم چراکه هرکشوری دنبال منافع خودش هست مثل ما
فرمودند بیشترین خیانت را روسها کردن من خیانتهای آمریکارا چندتاش رو میگم دوستان غربزده هم خیانت های روس رابگن
کودتای ۲۸مرداد وسرنگونی مصدق ، زدن هواپیمای مسافربری وکشتن زن وبچه های بی گناه، کمک همه جانبه به صدام،ترورسرداردلها،۴۲سال تحریم همه جانبه وفشارشدید برمردم مظلوم ایران،تحریم دارو وندادن دارو به بیماران سرطانی و... دیگه خسته شدم حالا نوبت غربزده هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
من درباره انگلیس و روسیه نوشتم:
انگلیس: باعث مرگ نیمی از جمعیت ایران در جنگ جهانی اول. عامل اصلی جدا شدن افغانستان و بلوچستان پاکستان امروز و بحرین از ایران.
شریک اصلی روس ها در قراردادهای ترکمنچای و گلستان
روسیه:
روس ها هم قرارداد ترکمنچای و گلستان .
و همین طور از بین بردن امارت بخارا در آسیا میانه
و این بازی با داستان نفت و گاز
اگه بجایه روسیه باامریکاباشیم بهتره روسیه به خاک کشورمان هم رحم نمیکننه
روسیه میخواهد ایران ازتحریم خلاص بشه وپول آزاد تا بتواند باایران تجارت نظامی بزرگ انجام دهد، دلیل دوم بدستور آمریکا شاید ایران را ازراه دوستی وادار به مذاکره می کند نا ایران را درمحدودیت هسته ی قرار دهد ومسوولیت درشانه های ایران بگزارد اسراییل کره، پاکستان، هند وپنج تا عضو دایم بدون مسوولیت هسته ای نامحدود داشته باشد
من نمی گم روسیه فرشته است. اون هم کشوری است که مثل هر کشوری دنبال منافع خودش است. آمریکا و اروپا هم همینند... نمی دانم این همه کامنت بدون ارائه هیچ دلیلی علیه روسیه چیه؟!!‌ روسیه همیشه مخالف حمله نظامی به ایران بوده. در دادن رای وتو با ایران همکاری کرده... روسیه و چین رقیب آمریکا و اروپا هستند و طبیعی هم هست که از موضع ضد آمریکایی ایران استقبال کنند. بلاخره ایران هم باید بین اینها یکی رو انتخاب کنه و ما از اول انقلاب همیشه علیه آمریکا شعار دادیم... حالا روسیه رو هم که خوشمون نمیاد... می شه بگید به کی اعتماد دارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
مخالف بوده چون منافع زیادی در ایران که رعیتش است دارد
تحلیل واقع گرایانه ای بود.
روسها در نهایت به دنبال منفعت خود هستند.
ما از اینکه دیگر کشورها باهوش هستند ومسئولین وطن پرستی دارند گله مند .وناراحتم چون خودمان دچار فقر این چنینی هستیم
هیچ گربه ای(روباهی)محض رضای خدا موش نمیگیره ضرری که روسیه به ایران زده به مراتب بیشتر از امریکاست
مرگ بر روسیه کمونیست و پوتین
نکته دیگری هم وجود داره و اون اینکه میدان گازی چالوس در مازندران در شمال کشور هستش که روسه وچین اونو مفت از چنگ ما درآوردن و فقط 25 درصد رو به ایران میدن و منابع ما رو 25 سال غارت میکنن
روس ها بسیار خطرناک هستند همیشه ایران به عنوان بازیچه دیدن و خواهند دید ای کاش ما هم به فکر منافع ملی بودیم نه منافع حزبی شخصی و عقیدتی
تقریبانظراکثرخوانندگان محترم راخواندم!!!قریب به اتفاق بادیدمنفی افراطی نسبت به روسیه وسیاستهای آن بامدنظرقراردادن گذشته چندصدساله اخیرروسهانگاه کرده ومطلب گذاشتید!!!دوباره این مقاله راخواندم،ازاین مطلب هیچ جمله ومعنایی مبنی براینکه روسیه می خواهددوست ایران باشدیاایران دوست روسیه هست یامیخواهدباشد ندیدم،به شماهم توصیه می کنم دوباره این مقاله روبدون پیش قضاوت ذهنی مطالعه کنیدلطفا!!!نویسنده مختصرودقیق به بعضی علتهای تمایل وفعالیت محسوس روسیه برای به جریان انداختن ونتیجه گرفتن مذاکرات برجام اشاره کرده والبته بعضی دلایل دیگرراهم احتمالا نگفته!!!...ذکراین نکته ضروریست که درعالم سیاست صحبت کردن ازدوستی به آن معنی که مادرارتباطات عادی انسانی خودمون ازش یادمی کنیم،تقریبابی معنی هست!!!همه کشورهادردنیابراساس منافع ملی خودشون روابطشونوبادیگران تنظیم می کنند!درتاریخ زیادبودن کشورهاییکه به زعم ماروابط دوستانه ای دریک دوره زمانی داشته اند،امادرمقطع زمانی دیگر حتی باهم واردجنگ شدند!!!نکته دوم،منافعی ملی تعریف شده برای هرکشوری باتوجه به تغییرشرایط زمانی ومنابع انسانی ومالی وشرایط اجتماعی واقتصادی و..... کشورومنطقه پیرامونی وجهانی،قابل تغییرهست والبته بخش کوچکی ازاین منافع تعریفی ممکنه برای کشوری تاسالهاثابت وبدون تغییرباشه!!!باتوجه به این نکات هرکشوری سعی می کنه تاحدامکان درزمینه های مختلف خودشوقویترکنه ودست برترداشته باشه تااولا ثبات وتداوم اقتدارحاکمیت ملیشوتثبیت کنه ودرثانی نقش مناسب باتوجه به ظرفیتهای خودشودرمسائل منطقه ای وجهانی ایفاکنه ودرنتیجه اون توسعه متوازن ورفاه اجتماعی وامنیت و.... برای ملت خودش درکوتاه مدت وبلندمدت تضمین کنه!!!بعضی دوستان اشاره کردن به این مضمون که" درمقابل روسیه کوتاه نیاییم وحتی اگربه کشورآفریقایی..... به روسیه باج ندیم و...."اولاچرااینطوربادیدسیاه وسفید نگاه می کنید؟..همین روسیه باجمعیت ووسعت قابل توجه میتونه برای فعالیتهای تجاری و.... مابازارخوبی باشه،اگه بخوبی ظرفیتهای خودمونو بشناسیم ونیازهای اونهارو هم ببینیم،وقتی که باکشوری مثل روسیه ودیگرکشورهای مشترک المنافع همسایه ماوهمینطورسایرهمسایه های خودمون بتونیم روابط اقتصادی سیاسی و...... مناسب داشته باشیم،میتونیم ازظرفیتهای اونهابعنوان بازارتولیدات خودمون استفاده کنیم ومتقابلا ازقابلیتهای اونهابرای رفع نیازهاورشدخودممون استفاده کنیم!!نه اینکه این پتانسیل بزرگوندیدبگیریم ویاحتی بصورت دشمن خودمون دربیاریم،قطعا ارتباطات تجاری مابااونهاباتوجه به بعدمسافت،بصرفه تارازارتباطات ومبادلات باکشورهای غیرهمسایه هست!!اشتباه نکنید،این موضوع نفی کننده ارتباط باسایرکشورهای دنیانیست!!نکته توجه به پیوندهای تاریخی فرهنگی و... بین مردم کشورهای همسایه هست که توسعه مبادلات باآونها هم سبب توسعه اشتغال ورفاه درکشورمامیشه وهم بنوعی انیت برای ماباهزینه کمتربه ارمغان خواهد آورد!!نکته دیگه اینکه همونطورکه درمقابل روسیه وبعضاچین،موضع بدبینانه داریدچطوردرمقابل کشورهای اروپای غربی وآمریکا چنین موضعی ندارید؟...مابایددرمقابل همه کشورها خودمونو تقویت کنیموتوجه داشته باشیم که درعین حال که دشمن تراشی بیموردنداشته باشیم،بهیچ عنوان اعتمادکامل ودوست پنداری هم نبایدداشته باشیم!!!...فکر می کنم یکی ازدلایل تغییرموضع روسیه درموردبرجام،تغییردولت وهمچنین تغییرنگاه محسوس دولت جدیدایران وچرخش محسوس به سمت شرق باشه وتقریبایکدست شدن ارکان حاکمیت درایران(ترکیب ودیدگاه سه قوه)سبب شده تااعتمادروسیه نسبت به سیاستهای پسابرجامی ایران وحفظ نقش وجایگاه سیاسی واقتصادی و.... روسیه درروابط ایران،بیشترازدوره دولت قبل باشه ودرنتیجه همانطوریکه درمقاله گفته شده روسیه به کسب منافع خودش درسایه اجرای برجام مطمئن باشه،وازطرفی هم قطعاروسیه موافق ایجادقدرت هسته ای نظامی جدید(ایران ودرادامه کشورهای عربی )درمنطقه ودرهمسایگیش نخواهدبود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
خوب که نظر ناشناس 11:44رو مرور کردم پیش خودم تصور کردم اگر یک دیپلمات مامور در سفارت روسیه در ایران بودم ٬ بجز این نظر چیز دیگری می نوشتم؟؟
البته جسارت نشود منظور این نیست که ناشناس محترم لزوما بلندگوی سفارت روسیه با لحنی دیپلماتیک و گمراه کننده شده است .فقط خواستم عرض کرده باشم مواظب باشیم توجیه موضع گیری های دول راس الاردوگاهی با عبارات ظاهرالصلاح منصفانه معمولا توسط خود آنها صورت می گیرد. این شگرد بویژه بسیار توسط بریتانیا و اغلب از طریق بی بی سی انجام می گیرد
ایکاش ما هم مثل بقیه کشورها بدنبال منافع خود باشیم و هیچ کشوری رو دوست و یا دشمن مطلق ندانیم . معیار ما باید روابط با کل دنیا باشه .
هرکشوری دنبال منافع خودشه این مائیم که باید با ادمهای کارکشته درسیاست مثل خودشون بازی کنیم ولی متاسفانه به مغزهای سیاست مثل دکتر ظریف تهمت میزنیم بعدش یه مشت بیسواد رو میزاریم راس کار چیزی که روسیه دوست داره ....روسیه داره ایران رو یه کشور خطرناک وجنگ طلب جلوه میده ببین توی سوریه ما نیروی زمینی برای روسیه بودیم اخرش هم مارو دورانداخت واسرائیل رو چسبید...اوضاع اقتصادی ما هیچ تغییری نمیکنه تا وقتی روسیه برا ما تصمیم میگیره
با سلام واحترام السلام علیک یا حضرت ابا عبد الله الحسین ( علیه السلام )
خیانت های روسها و جنایتها یشان در وطن مان کمتر از امریکا و انگلیس نیست دو مورد ان قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای و فتنه پیشه وری ملعو.ن و........ است ابن روسها نوه و نتیجه همان تزار ها و مقامات اتحاد جماهیر شوروی هستند فکر نمی کنم امار بگیرند کسی در کشور ما به روسها اعتماد داشته باشد . .
با سلام واحترام السلام علیک یا حضرت ابا عبد الله الحسین ( علیه السلام )
ایران قوی ومقتدر خیلی ازمعادلات راعوض میکند
دراینده حتی آمریکاهم تغییر موضع خواهد داد
انشاءالله بزودی خواهید دید
آقای بینش با سندحرف بزنید هیچوقت نصف دریای خزر مال ما نبود از آستارا به آنطرف جزو آب‌های داخل سرزمینی شوروی بود حالاحالا مال چهار کشور جدید است وایران می‌خواهد سهم سابق خود را زیاد کند دقیق باشیم
هموطنان روسیه کشوری مستقل است منافع ملی خودش را خود تعریف می‌کند منطقی باشیم آیا روسیه مصدق راازبین برد ویا ازایران حق توحش می‌گرفت ویا هشت سال جنگ تحمیل کرد ویاهواپیمای مسافربری را عمدا ساقط کردو....دشمن اصلی را بشنا سیم
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
در این 8 سال جنگ شما کجا بودید آن تفنک تانگ خمپاره ومیگهایی که بر سرما بمب میریخت برای کجا بود.آیا ترکمان چایی اجرا شد ....
مردم: نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی را الان باید معنی کنید غرب که هشت سال مذاکره نتیجه نداشت باید ولش کنید روسیه و چین هم که در رابطه با کرونا و واکسن و بردگی مردم شون با هوش مصنوعی دارند پول به جیب میزنند و قابل اعتماد نیستند روی پای خودتون بایستید پتانسیل داخلی رو بکار بگیرید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر