بازدید 42491

لوکس‌های خاک خورده به آزادی نزدیک شدند/ شش شرط برای ترخیص بیش از دو هزار خودروی دپو شده

به گفته معاون امور فنی گمرک، اگر پیش نویس گمرک در خصوص ترخیص این خودرو‌ها در سریع‌ترین زمان تصویب و ابلاغ شود، موضوع دپو و رسوب خودرو در بنادر و گمرکات کشور نیز حل خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴ 21 November 2021

لوکس‌های خاک خورده به آزادی نزدیک شدند/ ۶ شرط برای ترخیص بیش از ۲ هزار خودروی دپو شده

به گزارش تابناک اقتصادی؛ داستان پرحاشیه خودر‌وهای خارجی دپو شده در گمرکات، از جمله پرونده‌های گمرکی است که از دولت قبل به دولت سیزدهم رسیده است.
 
بر اساس این گزارش، پیش از این با ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه ۱۳۹۷، واردکنندگان با مشکلاتی رو به رو شدند و تلاش کردند برای رفع تعهدات خود، برای مدتی موقت، اجازه دولت را برای واردات خودرو از گمرکات به منظور رفع تعهدات بگیرند.
 
در این میان، سرانجام دوازدهم دی ماه سال ۱۳۹۷ بود که دولت با ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک، موافقت و با ایراداتی که رئیس کل بانک مرکزی به مصوبه دولت در این زمینه گرفت، در ۲۵ دی ماه این مصوبه تغییرات جزئی کرد و ابلاغ شد. صاحبان خودرو‌ها امیدوار بودند که در مهلت داده شده به خودرو‌های خود دست یابند.

مهلت این مصوبه چهار ماه بود و در این مدت به دلیل ناهماهنگی‌های موجود بین نهادها، تنها بخش کوچکی از خودرو‌ها از گمرک ترخیص شدند و دولت دوباره در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مهلت ترخیص خودرو‌ها را دو ماه دیگر یعنی تا تیرماه ۱۳۹۸ تمدید کرد. اما سریال تمدید‌ها باز هم ادامه داشت تا در نهایت ۲۶ شهریورماه سال گذشته، فرصت ترخیص به پایان رسید و بعد از آن دیگر هیچ تصمیمی در مورد خودرو‌های مانده در گمرک گرفته نشد.
 
اما در این اوضاع، یکم آبان ماه سال جاری، معاون فنی گمرک ایران با ارسال نامه‌ای به اسماعیلی، مدیر کل دفتر وزارتی وزیر اقتصاد، گزارشی از وضعیت خودرو‌های بلاتکلیف در گمرک ارائه کرد.
 
در این نامه گفته شد، از مجموع ۱۲۲۶۱ دستگاه خودرو در گمرک، ۱۰۰۱۲ دستگاه خودرو ترخیص و ۲۲۴۹ هنوز دستگاه خودرو ترخیص نشده اند. ده هزار و ۱۲ خودرویی که در این مدت ترخیص شده اند، شامل ۶۶۵۳ دستگاه به همراه ۵۰۰ دستگاه آمبولانس بر اساس مصوبه هیات‌وزیران در دی ماه سال ۱۳۹۷ و همچنین ۲۸۵۹ خودرو براساس مصوبه بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ است.

دستور رئیس جمهور برای تعیین تکلیف خودرو‌های دپو شده

 
بر اساس این گزارش، پس از گذشت مدتی از آمار ارائه شده توسط گمرک در خصوص عدم ترخیص ۲۲۴۹ دستگاه خودرو، سیدرضا تقوی، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران هشتم آبان ماه در خصوص دیدار اعضای این مجمع با رئیس‌جمهوری گفت: موضوع دپو و بلاتکلیفی هزاران دستگاه خودرو در گمرکات کشور هم در این نشست مطرح شد و رئیس‌جمهور به رئیس دفترشان دستور بررسی موضوع را داد؛ بنابراین حالا با ورود دکتر رئیسی به پرونده‌ای که از دولت قبل به ارث رسیده است، بسیاری امیدوارند تا این خودرو‌ها به کشور راه یابند.
 
در این باره، ارونقی معاون فنی گمرک نیز روز گذشته با ارسال نامه‌ای به وزارت اقتصاد تاکید کرد: "عطف به نامۀ شمارۀ ٩٤٢٥٦ مورخ ٢٤/ ٨/ ١٤٠٠ رئیس دفتر محترم رئیس جمهور درخصوص «خودرو‌های خارجی موجود در گمرکات کشور» و با توجه به دستور ریاست محترم جمهوری با مضمون «به طور جدی و تا حصول نتیجه پیگیری گردد.» همان گونه که قبلاً نیز اعلام شده بود، بصورت کلی، جدول زیر را می‌توان در این خصوص ملحوظ نظر قرار داد؛
 
لوکس های خاک خورده
به گفته معاون فنی گمرک، از خودرو‌هایی که نتوانستند ترخیص شوند، ۵۱ دستگاه خودرو با حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی سی بود که اظهار شده، اما پروانه نشده بود و تا پایان مصوبه امکان ترخیص پیدا نکرد، ۸۲ دستگاه در منطقه آزاد اروند بود که ۷۳ دستگاه از این تعداد خودروی آمریکایی و ۹ دستگاه هم خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی بود که قابلیت ترخیص پیدا نکرد. همچنین صد دستگاه خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی سهمیه جانبازان بود که در مقطعی وارد گمرک شد، اما به دلیل اختلافاتی که پیش آمد و شرایط ترخیص خودرو فرق کرد، صاحبان این خودرو‌ها هم نتوانستند خودرو‌های خود را ترخیص کنند ضمن اینکه پرونده هزار و ۸۹ دستگاه خودرو در حال رسیدگی در مراجع قضایی است و ۹۲۷ دستگاه خودرو هم فاقد ثبت سفارش و اظهار نشده به گمرک بود که حجم موتور عمده آن‌ها هم زیر ۲۵۰۰ سی سی است.
 
در ادامه این نامه نیز آمده است: باید توجه داشت، خودرو‌های سواری رسوبی در گمرکات کشور که اکثر این خودرو‌ها در گمرکات: بوشهر، گیلان، شهید باهنر بندرعباس، خرمشهر، تهران (شهریار سابق)، غرب تهران و بندرلنگه دپو شده اند، بدلیل مضی مهلت ماندگاری آن‌ها یا تشکیل پرونده قاچاق درخصوص پرونده ثبت سفارش‌های جعلی، با تنظیم اظهارنامه متروکه یا در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طی سال‌های ١٣٩٨ لغایت ١٣٩٩، تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گردیده اند
 
ارونقی در پایان این نامه افزوده است: با توجه به دستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر پیگیری جدی موضوع تا حصول نتیجه، با درنظر گرفتن جمیع جهات، پیش نویس مصوبۀ پیشنهادی گمرک ایران برای ترخیص خودرو‌های سواری رسوبی در گمرکات کشور به استحضار می‌رسد، در صورت تأیید توسط سایرمراجع ذیربط و ذیصلاح، جهت طی مراحل بعدی اقدام لازم معمول گردد.
 

پیش‌نویس پیشنهادی گمرک چیست؟

 
۱- ثبت سفارش برای واردات خودرو‌های سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷، دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا مناطق ویژۀ اقتصادی می‌باشند، بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع می‌باشد. کلیۀ ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می‌شود.
 
تبصره – خودرو‌هایی که تا تاریخ ۱۶/ ۱۰/ ۱۳۹۷ دارای قبض انبار بوده و با رویۀ بانکی تأمین ارز گردیده اند با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانۀ نیما در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع است.
 
۲ -خودرو‌های با ارزش بیش از چهل هزار دلار با محاسبه و پرداخت چهل واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات براساس شرایط بند (۱) این تصویب نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص می‌باشند.
 
۳ -ترخیص خودرو‌های سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سی سی امکان پذیر نبوده و مشمول مقررات این تصویب نامه نمی‌باشند.
 
تبصره ۱ – خودرو‌های سواری مربوط به جانبازان، موضوع تصویب نامۀ شمارۀ ۲۰۴۴۰۸/ت۴۱۷۱۷ ه مورخ ۷/۱۱/۱۳۸۷ و اصلاحات بعدی آن، که تا قبل از صدور تصویب نامه شمارۀ ۷۰۴۴۱/ت۵۱۰۴۰ ه مورخ ۲۳/۶/۱۳۹۳، با ثبت سفارش، وارد کشور شده اند، از حکم این بند مستثنی هستند.
 
تبصره ۲ – ترخیص خودرو‌های سواری، بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور (۲۵۰۰) سی سی، که تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ برای آن‌ها توسط سازمان‌های مناطق آزاد تجاری – صنعتی قبض انبار صادر شده است، با رعایت مقررات مناطق مزبور و رعایت نامه شماره ۶۹۱۳۴/۳۶۹۲۵ مورخ ۵/ ۶/ ۱۳۹۸ معاونت حقوقی ریاست جمهوری حسب مورد، برای شماره گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده برای مناطق، مجاز می‌باشد.
 
۴ - انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودرو‌های دارای پرونده قضایی که رأی قطعی منع پیگرد یا برائت آن‌ها از سوی مراجع رسیدگی کننده صادر می‌گردد، مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و با رعایت سایر مقررات، ترخیص آن‌ها بلامانع می‌باشد.
 
۵ -در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان، قبل از ترخیص خودرو‌های موضوع این تصویب نامه، گمرک، پس از اخذ تأییدیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به ترخیص، با رعایت مقررات اقدام خواهد نمود.
 
۶ - مهلت ترخیص خودرو‌های موضوع بند‌های (۱) لغایت (۳) این تصویب نامه و تبصره‌های ذیل بند‌های مذکور، شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه تعیین می‌شود.
 
 
معاون امور فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی در این باره اظهار داشت: اگر پیش نویس گمرک در خصوص ترخیص این خودرو‌ها در سریع‌ترین زمان تصویب و ابلاغ شود، موضوع دپو و رسوب خودرو در بنادر و گمرکات کشور نیز حل خواهد شد.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
خوب قشر مرفه آماده باشه مدلای جدید داره میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
مدل جدید نیستن داداش.مدل هفت یا هشت سال پیش هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
همش ۲۰۰۰ هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
این ماشینها اینجا میگن لوکس در حالی که در خارج از کشور ماشینهای بسیار معمولی است!!! مردم کشور ما فقیر شدنند
ٱقازاده ها برن با سندسازی ماشین مورد نظرشون رو تحویل بگیرن. ما مردم عادی که پولمون به خرید پراید هم نمیرسه
اینا همون خودروهایی هستند که وزارت صمت می گفت با هک کردن سامانه ثبت سفارش شدن !!
این خودرو ها با بیش از 3 سال توقف در محوطه گمرگ دیگر به نصف قیمت هم نمی ارزند ، با توجه به تحریم ها و نبود

قطعات خریداران باید به طور میانگین 300 میلیون تومان هزینه کنند ، لاستیک ، باتری ، تمامی اتصالات و قطعات سوختی

و روغنی ، لنت ها و ...... تازه از همه مهم تر سال ساخت نهایتاً 2017 می باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
چرا به تجهیزاتی که با پول بیت المال ارتباط دارند ایگونه برخورد می شود ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
برای همینا مشتری میلیاردی هست وقتی برای چند هزارتا فرغون از رده خارج بی کیفیت چند میلیون نفر صف میکشن، اینا که جای خود داره
محمدخانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
دوست عزیز ظاهرا تو قیمت این نوع خودرو نیستی
این خودروها با دلار 4200 توامنی یا کمتر خردیده شده و الان با دلار حداقل 25000 تومانی فروخته خواهد شد حالا شما پیدا کنید پرتغال فروش را
کی گفته که همه مردم از پولدار و فقیر باید صرفا از ماشینهای تولید داخل استفاده کنند؟
پس پول مازاد به درد چی میخوره؟
مالیات و بیمه و ....
زندگی همسان برای همه نیست...
خواه خوش بیادی و خواه نیاید
اگه این جوری بود که : هر که بامش بیش بود، برفش بیشتر نبود...
اینا در کشورهای دیگه خودروی لوکس نیستن.خودروهایی معمولی برای کاربردهای روزانه هستن ولی به لطف رانت خودروسازان داخلی و...شدن لوکس برای ما.بیچاره ما
به حال مملكتي كه همه چيزش درانبارهاخاك ميخورندودرآخرلاكچري هاش مال ژن خوبهاودارووذرت تاريخ مصرف گذشتش مال مردم عادي است بايدخون گريست .
خودروهایی که چند سال زیر آفتاب و تو سرما و خاک و باد بودن و پوسیدن رو میخوان به عنوان خودروی صفر بفروشن؟!
مسولان گمرک باید مواخذه شوند که چرا تا به حال این خودروها را نگهداشته اند؟. گمرک باید سقف زمانی مشخصی را تعیین کند که اگر پس از 4 ماه صاحبان کالا نسبت به ترخیص کالا اقدام نکنند. کالا به عنوان کالای متروکه حراج و پول آن به خزانه واریز شود
با سلام
اگر قانون اجرا نشود همگی میفهمن که نه جنازه رو زمین میمونه و نه جنس تو گمرک و متاسفانه اگر کار گمرک تا الان غیر قانونی بوده که باید جوابگو باشد اگر الان میخواهد توجیه کند قانون را که احتملا تحت فشار عوامل خاص است فقط قانون اجرا بشود
خودروهای سهمیه جانبازان مستثنی! آخه چرا؟ ایا جانباز ها خودشون سوار میشن؟ چرا برای هر یک قانون، چندتا تبصره میذارین؟
این مدل خودرو ها در دنیا جزو ماشین های معمولی حساب میشوند و به هیچ عنوان لوکس محسوب نمی شوند
اما در مملکتی که معادل قیمت همین خودروها باید یک پراید بخریم میشه ماشین
لوکس ملت بدبخت و بیچاره
سلام
میولین گمرک باید مورد بازخواست قرار بگیرند / چرا باید دو سال و اندی از دپو خودرو در گمرک بماند و هیچ ارگان یا سازمانی مسئولیت پیگیری نداشته باشد
نوش جون آقازاده ها...چه حالی بکنن با این ماشینا..پز بدن...گاز بدن...دل ببرن
آزادی واردات فقط به سود وارد کننده و مصرف کننده ثروتمند است چرا واردات خودرو ارزان آزاد نمیشود.تا فقرا از سر خودرو داخلی خلاص شود خودتان هم بهتر میدانید ثروتمندان از این نوع واردات بهره میبرند.الکی سنگ فقرا را به سینه نزنید.
این ماشینا که میگی لوکس ،تو کشورهای عربی خدمتگزار منزلشون هم سوار نمیشن،،اشغالای کره ای بعده سه سال گرد وخاک باید هفت خوان رستم طی کنه...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر