بازدید 14793
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به «تابناک»

با مصوبه خودرویی مجلس مشکلی نداریم؛ ابهام داریم/ مصوبه واردات خودرو مغایر سیاست‌های کلی است/ رفت و برگشت مصوبات بین مجلس و شورای نگهبان کم می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس پیرامون واردات خودرو گفت: هنوز مصوبه به مجلس ارسال نشده است؛ اما باید بگویم ما با این مصوبه مشکلی نداشتیم، بلکه ابهام داشتیم. باید بگوییم ما به دنبال حل مساله هستیم و باید ابتدا مصوبه را دریافت کنیم، چون ما نامه‌ای از هیات نظارت بر سیاستگذاری کلی نظام مبنی بر مغایرت این مصوبه با سیاست‌های کلی نظام داشتیم.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 20 November 2021

با مصوبه خودرویی مجلس مشکلی نداریم؛ ابهام داریم/ مصوبه واردات خودرو مغایر سیاست‌های کلی است/ رفت و برگشت مصوبات بین مجلس و شورای نگهبان کم می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس پیرامون واردات خودرو خاطرنشان کرد: هنوز مصوبه به مجلس ارسال نشده است، اما باید بگویم ما با این مصوبه مشکلی نداشتیم، بلکه ابهام داشتیم. باید بگوییم ما به دنبال حل مساله هستیم و باید ابتدا مصوبه را دریافت کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی «تابناک»، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مصوبات اخیری که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: طرح حمایت از خانواده و جوانی در طی یک ماه اخیر در شورا بررسی و مورد تصویب قرار گرفت و مطلع شدم که رئیس‌جمهور نیز آن را ابلاغ کرده است.

وی افزود: امیدواریم با توجه به اصل ۱۰ قانون اساسی، شاهد هدف قرار گرفتن محوریت خانواده در همه برنامه‌های کشور باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی طرح پشتیبانی و حمایت از بخش کشاورزی در شورای نگهبان تصریح کرد: ما در این راستا، نامه‌ای به مجلس ارسال کردیم و منتظر جواب مجلس هستیم.

طحان نظیف درباره برداشتن قانون معافیت آزمون وکلا و و قضات خاطرنشان کرد: این قانون به قبل از انقلاب برمی‌گردد؛ از این روی، اصلاحاتی باید در آن انجام شود و موارد اصلاحی را به مجلس ارسال کردیم و جلسه‌ای نیز در این راستا با نمایندگان داشتیم.

وی با بیان اینکه در این مدت شانزده نامه استعلامی از دیوان عدالت اداری به مجلس شورای ارسال شده است، تاکید کرد: ما تمامی موارد را بررسی و به دیوان عدالت اداری موارد را ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند، مرحله‌ای برای تجدیدنظر پیش‌بینی می‌شود تا حقی از افراد ضایع نشود، گفت: طبق قانون اساسی، مرجع رسیدگی به حق مردم در مقابله با مراجع دولتی دیوان عدالت اداری است و این امر علی‌رغم افزایش پرونده‌های دیوان باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ما درصدد کاهش رفت و آمد مصوبات بین مجلس و شورای نگهبان هستیم، اظهار کرد: رویه‌ها و صلاحیت‌های شورای نگهبان در چهل سال گذشته مشخص و روشن است. از این روی، ما انتظار داریم نهاد‌های مرتبط به مجلس اقدامات لازم را انجام دهند تا این رفت و آمد‌ها کاهش پیدا کند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ابتکار قانونگذاری در حیطه اختیارات شورای نگهبان نیست، افزود: ما تنها نهادی هستیم که نسبت به اظهارنظر درباره مصوبات ده روز وقت داریم و اگر در این فرصت قانونی اقدامات لازم را انجام ندهیم، آن مصوبه یا لایحه تبدیل به قانون می‌شود؛ از این روی، اینکه چه موضوعی در دستور کار ما باشد، بسته به ارسال مصوبات از سوی مجلس دارد.

طحان نظیف درباره تصویب طرح حمایت از خانواده در شورای نگهبان تصریح کرد: ما این طرح را با جزئیات بررسی کردیم. باید اشاره کنم درباره این طرح جلسات کارشناسی بسیاری در شورای نگهبان برگزار و یک سیری طی شد تا این طرح تصویب گشت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال "خبرنگار تابناک " درباره مصوبه مجلس پیرامون واردات خودرو خاطرنشان کرد: هنوز مصوبه به مجلس ارسال نشده است، اما باید بگویم ما با این مصوبه مشکلی نداشتیم، بلکه ابهام داشتیم. باید بگوییم ما به دنبال حل مساله هستیم و باید ابتدا مصوبه را دریافت کنیم؛ چرا که ما نامه‌ای از هیات نظارت بر سیاستگذاری کلی نظام مبنی بر مغایرت این مصوبه با سیاست‌های کلی نظام داشتیم که این موارد باید بررسی و سپس نظر اعلام شود.

طحان نظیف با بیان اینکه ما بیش از ده روز نمی‌توانیم مصوبات را در شورای نگهبان نگهداری کنیم، تاکید کرد: به محض دریافت مصوبه واردات خودرو آن را بررسی و نظر شورا را اعلام خواهیم کرد.

 

برای دریافت مصوبات شورای نگهبان اینجا کلیک کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۳
مصوبه خودرویی فقط بنفع خودروسازهاست تا هم از فروش خودروی بی کیفیت داخلی سود کلانببرن و هم از انحصار واردات خودرو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
بنظرم الان نباید اجازه داد خودرو به کشور وارد شود. باید کیفیت خودرو را بالا برد. البته معمولا برخی قطعات تولیدی داخل مشکل دارند. چون در مکانهایی تولید می شود که جای مناسب برای تولید نیست و فضای کافی ندارند می بایست چنین کارگاه هایی در محیط های بزرگ تولید شوند و چنانچه جنس خرابی را تولید کردند کل کارگاه با تمام اعضایش تنبیه شوند و بیمه بازنشستگی آنها هم قطع شود. نباید صرفا رئیس کارگاه را مقصر دانست. زیرا ناموس یک کشور تولیدات با کیفیت است. مثلا کارگر یا مهخندسی می گه من چند مدت دیگه بازنشسته می شوم به من چه! جلوی چنین فرهنگهایی گرفته شود. کارگر یا رئیس یا مهندس کلی سهام دارد معلوم است کارش را درست انجام نمی دهد. شاید هم دستهایی در کار باشد با شرکتهای خارجی بصورت محرمانه و بده و بستانهایی باشد که جنس خوب تولید نشود و ما مجبور باشیم از آنها خرید کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
خیلی طرح خوبی است. پراید صادر کن ، بی او دبلیو وارد کن! فقط مشکلش اینه که ممکن الاجرا نیست!
برخی از نمایندگان میخواهند به هر طریقی که شده راه واردات خودرو را باز کنند.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
راه واردات خودرو فقط برای مرفهین بی درد مصوبه مردمی که نیست؟؟
واردات خودرو به این شکل فقط رانت برای فرغونسازا و بنجل سازای وابسته بهشون و آقازاده هاست. یه مشت قطعه داغون رو میفرستن خارج میگن صادرات کردیم بعد هر ماشینی خواستن وارد میکنن و به چند برابر قیمت جهانیش میفروشن، بعد همون قطعات رو دوباره میارن و اونا رو هم با قیمتای گرون به مردم بدبخت میندازن. چن وقت دیگه هم میگن حالا که واردات آزاد شده قیمت گذاری خودروهای داخلی هم باید دست فرغونساز باشه و اینجوری هم یه بار دیگه مردم رو میدوشن. توو این قانون مسخره واردات، هیچی به نفع مردم وجود نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
بروبابا دلت خوشه کدوم صادرات . هیچ صادراتی در کار نیست اذربایجان که تعداد محدودی سمند میخرید دیگر هیج ماشین و قطعیه ای از ایران خریداری نمی کند .
شورای نگهبان عزیر این مجلس ولایت پذیر بیخود برای مردم را تعطیل کن حداقل بفرست دورکاری
با اصول کلی مغایره یعنی چی؟
پراید 170 میلیونی با اصول کلی انسانیت مغایر نیست؟
فقر مردم بااصول کلی مغایر نیست.
مصوبه مجلس ابهام داره ولی هزاران قطع نخاعی و معلول و جانباخته اصلا ابهام ندارند تا کی باید شاهد تولید ماشین بی کیفیت به قیمت زندگی مردم باشیم جلو این مافیا رو بگیرید
در زمانی که کشاورزان از بی آبی گله دارند و روزی آنها در خطر است. خواست ورود اتومبیل خارجی وضعیت بدی را برای کشور ایجاد می نماید. این پول باید برای رساندن آب به کشاورزان هزینه شود. هرچند که مدافعان ورود اتومبیل اعلام می کنند ارز خارج نمی شود. این غیر ممکن است. هم اکنون تعداد زیادی اتومبیل بدلیل نقص قطعات امکان ورود به بازار را ندارد. قطعه سازان چرا اقدامی برای برطرف نمودن نواقص نمی کنند. ضمنا اگر قطعات قطعه سازان آنقدر خوب است که امکان صادرات دارد، چرا خریداران اتومبیل داخلی از بی کیفیتی قطعات می نالند. چرا تعداد زیادی از قطعات از کشور چین وارد می شود؟. به هر حال مقدار زیادی ارز که موارد بسیار مهم لازم است خارج می شود برای امور بی اهمیت در این بی ارزی کشور.
در مورد طرح واردات خودور برای هر شخص حقیقی به میزان یک خودرو در سال اقایان در تصویب طرح مردمی دچار ابهام شدند که پول ارز با منشا خارجی چطور مشخص میشود ؟ مجلس هم به جای رفع ابهام و شفاف کردن این ابهام شورای نگهبان ترجیح داد که به کل این طرح که برای اولین بار به نفع مردم هم بود را کنار گذاشته و بار دیگر به سمت مافیای خودرو در ایران غش کرد !! ثبت سفارش صوری برای خودروسازها و مافیاهای خودرو کاری نداره . یک پیشنهاد دارم هرکس که خودرو و یا قطعات خودور صادر کر اول پولش را در سامانه نیما وارد کشور و ثبت کنه بعداز اینکه ارز را داخل کشور کرد خودرو وارد کنه نه اینکه به صرف ثبت سفارش خودرو وارد کنه !
منظور از مصوبه خودرویی همان صادرات پراید و واردات بنز هست دیگه؟
خیلی جالبه سری قبل که شورای نگبان در مورد مصوبه واردات خودرو برای افراد حقیقی به میزان یک خورود در سال این ابهام را مطرح کرد که منشاء ارز خارجی را چطور تشخیص می دهید ! اقایان به جای رفع ابهام به کلی طرح را تعطیل کردند ولی اینبار رفع ابهام می شود و حضرات شورای نگهبان هم حتما قانع می شوند ! و کار به خوبی و خوشی به نفع خدروسازاها و مافیاهای خودرو تمام می شود فقط در مورد افراد حقیقی بود که این ابهام قابل رفع و توضیح و تصحیح نبود !
متاسفم برا این مصوبه و شمایی که برای جان و مال مردم هیچ ارزشی قاِل نیستین
راحت میشه همه خودروسازهای ایرانی رو تعطیل کرد و هیچ اتفاقی هم نمیافته اصلا دنیا متوجه نمیشه که ایران هم یه زمانی ماشین میساخته بعد هم کارگران این خودروسازی ها بروند در بخش های دیگه مثل خدمات و فروش مشغول به کار بشوند و مازاد این صنعت هم یه گوشه به فرغون سازی ادامه بده
خوب در زمينه هاي مختلف ملتو گذاشتين سر كار
بابا از واردات خودرو میترسند میدونن اگه آزاد بشه فرغونها باد میکنه
به نظر میاد مردم را گذاشته اند سرکار و با اخبار موج برای بازار خودرو میسازند که مردم خودرو های مانده دست واسطه های خودروسازی را بخرند
سیاست های کلی نظام چه رابطه ای با خودروهای بی کیفیت دارد؟ چه تعریفی از این موضوع میشود داشت که توجیه کننده باشد؟
اگر بحث اشتغال است که شغل بدون تخصص فایده ای برای مملکت ندارد.
خودروسازی که کلا براساس واردات قطعات است بهتر است نباشد و خوردی با کیفیت وارد شود حداقل بنزین کمتر و هزینه نگهداری کمتر خواهد شد .
منافع ۸۰ میلیون ایرانی به گروگان گرفته شده که سود به جیب کی برود؟
بخدا از این بازیها ملت دارن جنون میگیرند . چرا افغانیهای جنگ زده از ما ماشینهای بهتری سوار شوند ؟؟ ما این خودرو سازی را نخواهیم باید چکار کنیم ؟؟؟
همش شعر و‌داستان است فقط واردات بدون محدودیت با تعرفه زیر پنج درصد بجای حرام کردن ارز مفت برای مونتاژ کاران چینی و قطعات چینی خودروسازان ، اگه تهاتر است خودرو روز تهاتر کنین
این دیگه چه جور مصوبه ایست که اختیار واردات خودرو را به وزارت صمت داده .خب همین الان هم واردات و صادرات خودرو با وزارت صمت انجام میشه دیگه نمایندگان مجلس زحمت نمیکشیدن قانون وضع کنند .واقعا خسته نباشید نمایندگان مجلس انقلابی که به فکر رفاه مردم هستید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان