بازدید 14148
۵
پیمانه اقتصادی

جزئیات سامانه جدید بانک مرکزی برای انتقال وجه/ نماینده مجلس: بانک‌های آمریکا تسهیلات رایگان به تولیدکنندگان می‌دهند/ افزایش جهشی قیمت گاز در انتظار بد مصرف‌ها/ ترفند جدید دلالان مسکن برای گرانی بیشتر

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی شروع شد، کاهش قیمت نفت به زیر ۸۰ دلار، پیش بینی قیمت طلا در روز‌های آینده، ارز‌های دیجیتالی بالا رفتند، مرحبا: باید بانک‌ها قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا کنند و صعود دلار در معاملات جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲ 20 November 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی شروع شد، کاهش قیمت نفت به زیر ۸۰ دلار، پیش بینی قیمت طلا در روز‌های آینده، ارز‌های دیجیتالی بالا رفتند، مرحبا: باید بانک‌ها قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا کنند و صعود دلار در معاملات جهانی را در بر دارد.

بورس منفی شروع شد

در حالی که هفته گذشته،  نماگر کل با افت ۴۵۷۰۰ واحدی معادل بازدهی منفی ۳.۱۳ درصدی مواجه شد، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، شاخص کل بورس با افت بیش از 5 هزار واحدی مواجه شده است.

کاهش قیمت نفت به زیر ۸۰ دلار

رویترز: در حالی که افزایش موارد ابتلا به کرونا در اروپا می تواند روند ترمیم اقتصاد جهانی را کند سازد و در در عین حال احتمال آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک اقتصادهای بزرگ به تضعیف بیشتر قیمت ها کمک کرده است، قیمت نفت روز جمعه حدود 3 درصد کاهش داشت و به زیر 80 دلار رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با 2 دلار و 35 سنت معادل 2.9 درصد کاهش به 78 دلار و 89 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات روز جمعه با 2 دلار و 91 سنت معادل 3.68 درصد کاهش به 76 دلار و 10 سنت رسید. قیمت هر دو شاخص نفتی برای اولین بار از مارس 2020 طی چهار هفته متوالی شاهد کاهش بود. فیل فلین تحلیلگر ارشد موسسه پرایس در شیکاگو گفت: «نگرانی این است که ما در طول تعطیلات جشن شکرگزاری در هفته آینده یعنی زمانی که معمولا حجم عرضه پایین است شاهد آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک کشورها خواهیم بود.»

پیش بینی قیمت طلا در روزهای آینده

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها هشت نفر معادل ۴۷ درصد افزایش قیمت طلا و چهار نفر معادل ۲۴ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. پنج نفر معادل ۲۹ درصد نظر خنثی داشت. خوش بینی در میان کارشناسان وال استریت در مقایسه با پیش بینی ۸۳ درصد آنها از  افزایش قیمت در نظرسنجی هفته پیش، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد. در این بین، مجموعا ۱۰۵۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز رای دادند که از میان آنها ۷۴۷ نفر معادل ۷۱ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۶۲ نفر معادل ۱۵ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالی که ۱۴۸ نفر معادل ۱۴ درصد نظر خنثی داشتند. خوش بینی در میان سرمایه گذاران خُرد به بالاترین حد از ماه مه رسیده و شمار شرکت کنندگان در نظرسنجی آنلاین مدام افزایش پیدا می کند.

در معاملات روز جمعه بازار آمریکا طلا به پایینترین قیمت یک هفته اخیر سقوط کرد و با ۹ دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، در ۱۸۵۱ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰۹ درصد کاهش پیدا کرد. بسیاری از تحلیلگران با ادامه رشد فشارهای تورمی جهانی نسبت به طلا خوش بین مانده اند. هفته گذشته تورم در انگلیس به بالاترین حد در یک دهه اخیر صعود کرد و همزمان فشارهای قیمت مصرفی کانادا به بالاترین میزان در ۱۸ سال اخیر افزایش یافت. کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA اظهار کرد: نسبت به دورنمای قیمت طلا خوش بین مانده است زیرا تورم از میان نرفته است و طلا در بالای قیمتی که اخیرا شکسته است، تحکیم می شود. اگرچه برخی از تحلیلگران پتانسیل افزایش قیمت طلا در بلندمدت را مشاهده می کنند اما می گویند تحکیم قیمت برای روند صعودی فعلی مطلوب خواهد بود.

جزئیات سامانه جدید بانک مرکزی برای انتقال وجه

محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص جزئیات سامانه پل با اشاره به اینکه این سامانه یکی از سیستم‌هایی است که مبتنی بر حساب کار می‌کند، اظهار داشت: این خدمت جدید، از منظر کارکردی و همچنین از منظر مشتری، خیلی شبیه به انتقال وجه کارت به کارت است. منتهی مبدا و مقصد تراکنش‌ها در این سامانه، حساب به جای شماره کارت است. انتقال وجه از طریق این خدمت بانکی، به صورت کاملا آنی است. یعنی هر زمانی که شما تراکنش را از طریق سامانه پل انجام دهید، همان لحظه پول به حساب دریافت کننده وجه منتقل می‌شود. در این خدمت تاییده‌هایی که در بحث انتقال تراکنش داده می‌شود مثل تراکنش کارت به کارت نیست. حدود ۱۲ بانک در حال حاضر آماده هستند و بنا داریم در آذرماه طی یک مراسم رونمایی این کار را با همان بانک‌ها شروع کنیم و در خصوص بقیه بانک‌ها هم در تلاش هستیم تا سریع‌تر به این اکوسیستم بپیوندند. این خدمت جدید در حوزه تراکنش‌های ریزمقدار و خرد قرار می‌گیرد؛ یعنی سقف آن رقم ۱۵ میلیون تومان است. واقعیت این است که تا به امروز، برای انتقال وجه حساب به حساب، بستر ساتنا را برای این انتقال داریم که به صورت تقریبا آنی (زیر یک ساعت) انجام می‌شود، همچنین پایا را برای مبالغ کمتر از ۵۰ میلیون تومان داریم که تسویه های آن به صورت دوره‌ای است. بنابراین سامانه پل یک خدمت جدید محسوب می‌شود که از بُعد بانکی بسیار شبیه خدمت ساتنا و پایاست ولی از منظر مشتری خیلی شبیه به خدمت کارت به کارت است. /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

ارزهای دیجیتالی بالا رفتند

قیمت ارزهای دیجیتالی مهم افزایش یافت. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز به جمع منتقدان ارزهای دیجیتالی پیوسته است: هیلاری کلینتون در یک مصاحبه در حاشیه اجلاس مالی سنگاپور با بیان اینکه ارزهای دیجیتالی جایگاه پول های ملی از جمله دلار را تضعیف خواهند کرد از دولت ها و بانک های مرکزی خواست تا به کمک همدیگر قوانین سفت و سختی در زمینه استفاده از ارزهای دیجیتالی و توسعه آن ها وضع کنند. 

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۶۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۱۰ درصد بیشتر شده است.

در حال حاضر ۴۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.      

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

 این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۷ هزار و ۸۳۰.۰۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۵۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۳۱ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۴۲۸۲.۰۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۲۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۵۷ درصد کاهش

 ۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۸۱.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۴۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۴۱ درصد کاهش

۴- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۸۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۸۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۷۳ درصد کاهش

۶- سولانا

قیمت: ۲۱۴.۲۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۵۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۴۱ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۱.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۵۶ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۴۰.۹۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۲۲ درصد کاهش

۹- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۳۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۱۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۱۲ درصد کاهش

۱۰ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

نماینده مجلس: بانک‌های آمریکا تسهیلات رایگان به تولیدکنندگان می‌دهند

حجت الاسلام حسن‌ نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت وگویی درباره اهمیت موضوع بانکداری اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که اینجانب به عنوان یک روحانی مسلمان، همیشه نسبت به آن دغدغه و نگرانی داشته‌ام و به عنوان یک چالش جدی به آن نگاه می‌کردم بحث بانک های جمهوری اسلامی ایران بوده است، سیدمحمد صدر کتابی دارند با عنوان «البنک اللاربوی فی الإسلام»، بانک های غربی همچون آمریکا از این تفکر بانک اللاربوی استفاده می‌کنند و تسهیلات را به صورت رایگان در اختیار تولیدگران قرار می دهند.

نماینده مردم رباط کریم افزود: ولی متاسفانه در مقابل، بانک های ما به عناوین مختلف از برخی فرصت های قانونی استفاده کرده‌اند، بیش از ۳ هزار کارخانه را در کشور تعطیل، انسان ها را بدبخت و کارگران را بیکار کرده اند، هم در مجلس دهم و هم در مجلس یازدهم بارها از کمیسیون اقتصادی درخواست کرده‌ام که شما هیچ اقدامی انجام ندهید فقط قانون بانک بدون ربا در اسلام را تصویب کنید، همین یک کار بسیار مهم و تاثیرگذار است. ما در کمیسیون قضایی مجلس دهم اقدامات خوبی انجام داده ایم، برای مثال در موضوع حذف مجازات اعدام، ۵ هزار جوان را از اعدام نجات داده‌ایم، حسابرسی اموال مسئولین نیز از دیگر اقدامات خوب ما در آن مجلس بود، یا در این دوره از مجلس مجازات قماربازی اینترنتی، حمایت از مالکیت صنعتی، آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، عدم خروج مسئولان از کشور پس از دوران مسئولیت، مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و ده ها مورد دیگر در دست بررسی و تصویب می‌باشد. کمیسیون اقتصادی هم هیچ‌کاری انجام ندهد و فقط قانون بانک بدون ربا در اسلام را تصویب کند، هدیه ای از کمیسیون اقتصادی و مجلس یازدهم به ملت ایران خواهد بود، این موضوع می‌تواند جلوی ایجاد ۵۰ درصد پرونده های مالی - اقتصادی را بگیرد، پس کمیسیون اقتصادی مجلس دنبال این موضوع باشد، اگر غیر از این باشد ما در فراکسیون روحانیت به دنبال این موضوع خواهیم بود. /ایسنا

مرحبا: باید بانک‌ها قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا کنند

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که بخش قابل توجهی از خانه‌های خالی مربوط به واحدهای حقوقی و بانک‌ها است، اظهار کرد: بانک‌ها باید از بنگاهداری پرهیز کرده و باید به اصل رسالت بانکی‌شان بپردازند این شامل سایر موسسات حقوقی هم می‌شود. از ابتدا هم مشخص بود که افراد حقیقی توانایی احتکار این متراژ از مسکن را ندارند برخی از بانک‌ها احتمالا بیشتر بانک‌های خصوصی برای آنکه بتوانند سرمایه‌شان را حفظ کرده و سودآوری بالایی داشته باشند، دست به سرمایه گذاری در این حوزه زدند، اما این در اقتصاد ما به معنای یک نوع رکود سرمایه‌ای است. ما اجازه نداریم به هر قیمت و دسیسه‌ای به سود برسیم. به نقل از ایسنا؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بانک‌ها موسساتی هستند که وظیفه جمع‌آوری دارایی مردم را داشته و باید آنها را در زمینه‌ی مولدسازی به کار بیندازند که کار مثبتی در اقتصاد است پس سوداگری کار بانک‌ها نیست بانک‌ها باید به رسالت‌شان در نظام بانکی بپردازند. وی ابراز امیدواری کرد که اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بتواند ارکان اقتصاد را به ریل اصلی‌اش بازگردانده و بانک‌ها هم به رسالت ذاتی و اصلی‌شان بپردازد قطعا اگر بانک‌ها به اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی تمکین نکنند به آن رسیدگی می‌شود الان هم این اتفاق در حال رخ دادن است. این موضوع تنها برای بانک‌ها نیست نباید این وسیله‌ای برای ضربه زدن و حمله به بانک‌ها شود طبیعتا بانک‌ها خواسته‌اند در خلائی که وجود دارد سرمایه‌شان را حفظ کنند البته که این رویکرد در نظام اقتصادی پسندیده نیست بانک‌ها باید سرمایه‌ها و دارایی‌شان و منافع و مصارف‌شان را در زمینه مولد به کار بیندازند.

ترفند جدید دلالان مسکن برای گرانی بیشتر

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی تهران گفته است: اصلاً مصوبه برج باغ نداریم. متاسفانه در دوره گذشته مدیریت شهری به ساختمان های ۸ تا ۹ طبقه برج باغ می‌گفتند البته برخی از دلالان هم برای اینکه آپارتمان های خود را با قیمت بالا بفروشند از لفظ برج باغ استفاده می کردند ما چیزی به اسم برج باغ نداشتیم.

افزایش جهشی قیمت گاز در انتظار بد مصرف‌ها

شنیده‌ها حاکی از این است که برنامه وزارت نفت برای اعمال جریمه برای مشترکین بدمصرف گاز بدین صورت تعریف شده که در مناطق معتدل در 4 پله اول پلکان‌های مصرف گاز (مصارف 0 تا 400 متر مکعب در ماه) و در مناطق سردسیری در 5 پله اول پلکان‌های مصرف گاز هیچ تغییر قیمتی صورت نمی‌گیرد. 4 یا 5 پلکان نخست مصرفی گاز، شامل 75 درصد از کل مشترکین گاز در بخش خانگی می‌شود. در جدول 1 پلکان‌های قیمت گاز که مشترکین آن مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند با رنگ سبز و زرد نشان داده شده است. بدین صورت طبق سیاست قیمتی وزارت نفت، تقریبا هیچگونه افزایش قیمتی را برای عموم مردم جامعه شاهد نخواهیم بود زیرا غالب دهک‌های پایین و متوسط جامعه جز این 75 درصد قرار می‌گیرند. طبق برنامه وزارت نفت برای کنترل مصرف گاز، قیمت گاز در پلکان‌های میانی با شیبی ملایم برای مشترکین افزایش می‌یابد ولی در پلکان‌های آخر، قیمت تعرفه گاز به صورت جهشی افزایش می‌یابد به گونه‌ای که بدمصرف‌های آخرین پلکان‌ها به معنای واقعی کلمه نقره‌داغ می‌شوند. /فارس

صعود دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل رقبا افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۰۵ واحد بسته شد.

 

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
درمورد گاز و نقره داغ شدن باید گفت مردم صاحبان اصلی کشور هستند و نباید با آنها اینطور برخورد یا صحبت شود. مردم به گفته امام خمینی (ره) ولی نعمتان هستند و در سخنان مقام معظم رهبری هم همواره مردم در نظر گرفته شده اند.
بوووووووورررررررررسسسسسسس
خسته نباشید
ترفند افزایش کاذب قیمت مسکن مربوط به سالهای قبل 96 است و الان اصلاً این ترفندها جواب نمی دهد. الان بیش از 99.5% قیمت مسکن کاذب است و تا قیمت کاذب تخلیه نشود خریدی وجود نخواهد داشت.
کشور رو چند دسته میکنند. اول ثروتمندا جریمه میشن و ندارها هورا میکشند بعد تعدیل میشه و ثروتمندها هورا میکشن. برنده دولته که هر روز همه چیز رو گرون میکنه و بازنده ملتی که از عذاب همدیگه لذت میبرند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر