بازدید 12551
۱
کیوسک بین الملل تابناک

درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم/ مخالفت سناتور‌های آمریکایی با فروش سلاح به عربستان/ درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا/ دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین

درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم، مخالفت سناتور‌های آمریکایی با فروش سلاح به عربستان، درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا، دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین و هشدار روسیه به ترکیه درباره کمک نظامی به اوکراین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۸۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳ 19 November 2021

درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم/ مخالفت سناتورهای آمریکایی با فروش سلاح به عربستان/ درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا/ دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین

کیوسک بین الملل تابناک: درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم، مخالفت سناتور‌های آمریکایی با فروش سلاح به عربستان، درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا، دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین و هشدار روسیه به ترکیه درباره کمک نظامی به اوکراین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان با تکرار سخنان محمدبن سلمان ولیعهد کشورش، گفت که ریاض برای مقابله با تهدید اتمی احتمالی از جانب ایران، باید به فناوری تولید سلاح اتمی دست پیدا کند.

ترکی الفیصل در گفت و گو با شبکه ام.اس.ان.بی.سی آمریکا، بدون اشاره به زرادخانه های مملو از بمب های اتمی رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین تهدید امنیت خاورمیانه و بدون اشاره به اقدامات مخرب ریاض در منطقه از جمله به راه انداختن جنگ یمن و کشتار انسان های بی گناه، ادعا کرد: من قبلا هم گفته ام که ما باید هرکاری لازم است باید برای دفاع از خود در برابر یک ایران هسته ای انجام بدهیم و از جمله این کارها، باید به فناوری تولید سلاح اتمی دست پیدا کنیم.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مرداد پارسال به نقل از منابع رسمی خود، از تلاش مخفیانه عربستان برای استخراج کیک زرد - به عنوان سوخت اصلی نیروگاه های اتمی - خبر داد.

بر اساس این گزارش، محلی که عربستان امکانات استخراج کیک زرد خود را مستقر کرده، در العلا در شمال استان مدینه است.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود از نگرانی های ایالات متحده و متحدینش از برنامه جاه طلبانه عربستان و حرکت این کشور به سمت ساخت بمب اتمی نیز خبر داده است.

افشای تاسیسات عربستان سعودی برای استخراج کیک زرد موجب نگرانی در کنگره آمریکا شد.

ترکی الفیصل در ادامه مصاحبه خود گفت: البته این بدان معنی نیست که دولت عربستان می خواهد چنین کاری کند بلکه این نظر شخصی من است.

درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم/ مخالفت سناتورهای آمریکایی با فروش سلاح به عربستان/ درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا/ دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین

بر خلاف ادعای این مقام پیشین سازمان اطلاعات سعودی ،‌پیش از این و در سال ۲۰۱۸ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفته بود که اگر ایران بمب هسته ای بسازد ما نیز در اسرع وقت به این سلاح مجهز خواهیم شد.
این مقام پیشین عربستان در ادامه ادعاهای ضدایرانی خود، افزود: در توافق هسته ای که زمان اوباما شکل گرفت، اطمینان داده شده بود که ایران از انجام اقدامات مخرب در منطقه منع خواهد شد و چنین توافقی، مورد توافق ما هم بود اما ایران بعد از امضای توافق، فعالیت های بی ثبات کننده خود در منطقه را متوقف نکرد.
ترکی الفیصل با تکرار این ادعا که فعالیت های هسته ای ایران نگران کننده است، بدون اشاره به نقش کشورش در شکل گیری آتش جنگ در منطقه و فعالیت های بی ثبات کننده ریاض، ادعا کرد: نگرانی ما درباره ایران، تنها توسعه سلاح اتمی نیست، بلکه نگران نوع رفتار ایران در منطقه هستیم. دوسال قبل ایران به سیاست نفتی عربستان حمله کرد. ایران از حوثی در حمله به بخش های غیرنظامی عربستان حمایت می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سازمان سیا به این نتیجه رسیده که بن سلمان در قتل خاشقجی نقش داشته است، گفت: من با این نتیجه گیری سیا مخالفم چون این نتیجه گیری صرفا براساس حدس و گمان بوده و سیا مدارک و شواهدی ارائه نداده است.
این مقام پیشین سعودی در عین حال گفت : محمد بن سلمان خودش مسئولیت این قتل را به صراحت برعهده گرفت و هرگونه مجازات در این زمینه بر عهده دادگاه است و ارتباطی به من ندارد. سیستم قضایی عربستان، افرادی که در کشتن خاشقجی نقش داشتند را محاکمه و زندانی کرده است.

جمال خاشقجی روزنامه مخالف محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دهم مهر ۱۳۹۷ بعد از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول،‌ ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید. فشار افکار عمومی جهان موجب شد، محمد بن سلمان مسئولیت این قتل را بر عهده بگیرد اما تاکنون در هیچ دادگاهی برای پاسخ به اتهام خود حاضر نشده است.

وی درباه خروج امریکا از افغانستان نیز گفت که این خروج، اجتناب ناپدیر بود و رویدادهایی که بعد از خروج آمریکا رخ داد از جمله سقوط ناگهانی ارتش افغانستان و روی کار آمدن طالبان غیرمنتظره نبود.

مخالفت سناتورهای آمریکایی با فروش سلاح به عربستان

گروهی از سناتورهای آمریکایی با فروش یک محموله بزرگ تسلیحاتی از سوی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به عربستان به دلیل مداخله ریاض در جنگ یمن مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم مشترک برای جلوگیری از فروش محموله تسلیحاتی آمریکا به عربستان به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار از سوی رند پال و مایل لی، سناتورهای جمهوریخواه ایالات متحده و همچنین برنی سندرز سناتور دموکرات ها اتخاذ شد.

در حالی که بسیاری از قانونگذاران آمریکایی، عربستان را یک دوست ضروری در نظر می گیرند، در عین حال به دلیل دخالت این کشور در جنگ یمن، جنگی که یکی از بدترین فجایع بشری را در جهان رقم زده است، منتقد ریاض هستند.

این سیاستمداران آمریکایی با طرح فروش محموله های تسلیحاتی نیروی دریایی آمریکا به عربستان مخالفت کرده اند.

فعالان سیاسی گفته اند، عربستان در زمینه مخالفت با تمدید ماموریت بازرسان سازمان ملل که جنایات جنگی در یمن را مستند کرده اند، لابی کرده است.

رند پال در مورد محموله تسلیحاتی آمریکا برای عربستان گفت: این محموله ممکن است به مسابقه تسلیحاتی سرعت بخشد و ایمنی علوم کاربردی نیروی دریایی ما را به خطر اندازد.

سندرز نیز اظهار داشت: از آنجا که مقام های سعودی به درگیری ویرانگر در یمن و سرکوب مردمان خود ادامه می دهند، ما نباید با فروش تسلیحات به آنها پاداش دهیم.

درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم/ مخالفت سناتورهای آمریکایی با فروش سلاح به عربستان/ درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا/ دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین

پیش از این نیز ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا که فروش سلاح به عربستان را از سوی آمریکا به دلیل کشتار یمنی ها غیرقابل قبول می داند، خواستار توقف فروش موشک به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شده بود.

ایلهان عمر با ارائه طرح خود موسوم به قطعنامه مشترک عدم تایید، دلیل آن را نقش عربستان در جنگ یمن و سابقه حقوق بشری این کشور دانست.

این قانونگذار آمریکایی افزود که اگر واقعا به اولویت دادن حقوق بشر در سیاست خارجی مان باور داریم ناقضان حقوق بشر را مسلح نمی کنیم. عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح از آمریکاست.

وزارت خارجه آمریکا به تازگی با اعلام حمایت از فروش موشک های هوا به هوا به عربستان به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار، مدعی شد فروش این موشک ها به عربستان برای دفاع از حملات پهپادی فرامرزی که نیروهای عربستانی و آمریکایی را در خطر قرار داده است، کمک می کند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد تصمیم خود را به کنگره اعلام کرده و کنگره می تواند با فروش موشک های ایم-۱۲۰سی (AIM-۱۲۰ C) ساخت شرکت ریتون مخالفت کند.

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.
بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه گفت که ناتو انتظار دارد آلمان بخشی از اشتراک هسته‌ای این ائتلاف نظامی بماند.

به گزارش رویترز، اشاره دبیرکل ناتو به بمب های اتمی آمریکا در خاک آلمان بود که می تواند با جت های جنگنده آلمانی در شرایط بحران جابجا شود.

استولتنبرگ در جریان دیدار از برلین به خبرنگاران گفت: اشتراک هسته ای حائز اهمیت است، زیرا ترتیبی را برای همکاری و بازدارندگی هسته ای متحدان ناتو فراهم می کنند.

وی افزود: این مساله به کشوری چون آلمان موقعیت تصمیم گیری می دهد و تصور می کنم این امر برای ائتلاف اروپایی بسیار مهم است، زیرا در آن صورت ما در مساله دخیل هستیم و مسئولیت و حرفی برای گفتن داریم.

دولت بعدی آلمان باید درمورد جایگزینی جت های جنگنده تورنادو که وظیفه اشتراک هسته ای را برعهده داشته اند، تصمیم گیری کند. برخی قانونگذاران آلمانی با خرید جت های جدید مخالف هستند.

در همین حال، آمریکا پاییز ۲۰۱۹ تسلیحات هسته‌ای مستقر در پایگاه هوایی بوخل آلمان را مخفیانه مدرنیزه کرد. نیروی هوایی آمریکا اواخر اوت ۲۰۱۹ حدود ۲۰ قبضه سلاح هسته ای ب – ۶۱ را با هواپیمای ترابری نظامی از پایگاه هوایی بوخل به آمریکا منتقل کرد تا نرم افزارهای جدیدی را روی آن نصب کند.

درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم/ مخالفت سناتورهای آمریکایی با فروش سلاح به عربستان/ درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا/ دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین

هواپیمای حامل این محموله به شاخه ترابری هوایی ‌۶۲‌ام در شهر تاکومای ایالت واشنگتن تعلق داشت، تنها اسکادران آمریکایی که مجاز است تسلیحات هسته ای و اجزای آن را حمل و نقل کند.

بمب های مستقر در پایگاه بوخل، بخشی از تسلیحات مربوط به توافقی در نظر گرفته می شود که به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که سلاح هسته ای ندارند، امکان می دهد در برنامه ریزی و آموزش برای استفاده از این نوع سلاح مشارکت داشته باشند.

پارلمان آلمان (بوندستاگ) در سال ۲۰۱۰ به برچیدین بمب های هسته ای آمریکا از آلمان رای داد.

دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب با «انور قرقاش» وزیر مشاور امور خارجی امارات متحده عربی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مورا در پیامی توئیتری درباره این دیدار نوشت، با انور قرقاش درباره «مسائل منطقه‌ای و چشم‌انداز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در آستانه شروع دور هفتم مذاکرات وین» رایزنی کرده است.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر مهر امسال نیز با «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

از سوی دیگر، «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بعد از دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی و چندین کشور عربی گفت که با آن‌ها درباره «دو مسیر پیش روی ایران» رایزنی کرده است.

رابرت مالی در پیامی در توییتر نوشت: «با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی و مقام‌های ارشد مصر، اردن و اعضای GCC (شورای همکاری خلیج فارس) برای رایزنی درباره دو مسیر پیش روی ایران صحبت کردم: ادامه تنش‌زایی هسته‌ای و بحران یا بازگشت دوجانبه به برجام و ایجاد فرصت‌ برای ارتباطات منطقه‌ای، اقتصادی و دیپلماتیک؛ فرصت برای انتخاب کوتاه است.»

درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم/ مخالفت سناتورهای آمریکایی با فروش سلاح به عربستان/ درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا/ دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین

نخستین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ در دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران قرار است از هشتم آذرماه در وین با محوریت تلاش برای رفع تحریم‌های ضد ایرانی آغاز شود.

در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز مذاکراتی در وین برگزار شد که به دلیل اصرار آمریکا بر عدم رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران بدون حصول نتیجه‌ای مشخص پایان یافت.

از جمله دیگر موانع اصلی در آن مذاکرات این بود که دولت آمریکا از ارائه هر گونه ضمانت در خصوص عدم خروج مجدد از برجام خودداری کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

هشدار روسیه به ترکیه درباره کمک نظامی به اوکراین

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز جمعه تلفنی با یکدیگر صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره تعدادی از موضوعات منطقه‌ای با یکدیگر رایزنی کرده‌اند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در این خصوص با اشاره به اینکه این گفت‌وگوی تلفنی به ابتکار طرف ترکیه‌ای صورت گرفته، ابراز داشت که گفت‌وگوی مزبور با تمرکز بر تحولات در اوکراین انجام شده است.

وزیر خارجه روسیه در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرده است که رویکرد کی‌یف در تشدید اوضاع در جنوب شرق اوکراین که با حمایت طرف‌های غربی صورت می‌گیرد، ثبات را به صورت خطرناکی در منطقه درگیری تهدید می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «درباره نگرانی‌هایمان در خصوص همکاری ترکیه و اوکراین در زمینه فناوری نظامی که به خصوص در ادامه نظامی‌گیری اوکراین نقش دارد، گفت‌وگو شد.»

درخواست ترکی الفیصل برای دستیابی عربستان به بمب اتم/ مخالفت سناتورهای آمریکایی با فروش سلاح به عربستان/ درخواست ناتو از دولت آینده آلمان برای نگهداری از بمب‌های اتمی آمریکا/ دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین

این گفت‌وگو در حالی صورت می‌گیرد که ارتش اوکراین اخیرا اعلام کرده که از پهپادهای ساخت ترکیه برای نخستین بار در مناطق درگیری در جنوب شرقی اوکراین استفاده کرده است.

وزارت دفاع اوکراین اخیرا اعلام کرده که قصد دارد تعداد دیگری از پهپادهای بیرقدار ترکیه را طی سال آینده خریداری کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تابناک جان سعی کن سایت خبری باشی شما باید خبر را ارائه بدهی نه در هر جمله ان رو هم از دیدگاه خودت تفسیر کنی خواستی تفسیر کنی یک تیتر دیگر بزن و تفسیر کن اما این کار حرفه ای نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان