بازدید 3674
معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست خبر داد

فعالیت ۳۴ خانه محیط زیست در تهران

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ۳۰۳ کانون محیط زیست در ۲۲ منطقه و ۳۴ خانه محیط زیست در ۱۶ منطقه در حال فعالیت هستند. تا قبل از همه‌گیری کرونا حدود ۵۰۰۰ نفر در کانون‌ها و خانه‌های محیط‌زیست محلات کلانشهر تهران عضو بودند.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۸ 19 November 2021
به گزارش تابناک، عادل خزایی در گفتگو با ایسنا افزود: فراهم آمدن فضایی برای مشارکت، حضور آگاهانه، داوطلبانه و مؤثر شهروندان در عرصه‌های مختلف همواره یکی از مهمترین اهداف مدیریت شهری بوده است و در کلانشهر تهران نهاد‌های محلی مانند شورایاری‌ها و سرا‌های محلات نقش مهمی در واگذاری فعالیت‌های مردم به مردم دارند.

وی اضافه کرد: رفتار‌های شهروندی در بهبود یا تخریب محیط زیست، مشارکت داوطلبانه، آگاهانه و حداکثری شهروندان در بستری پایدار در ساختار محلات می‌تواند دستیابی به شهری پاک، ارتقای سلامت شهروندان و بهبود وضعیت محیط زیست شهری را تا حد قابل توجه تسهیل و به ارتقای عملکرد شهرداری تهران در مدیریت پایدارِ شهر کمک کند.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه نگاه به موضوعات محیط زیست شهری به عنوان یک مقوله اجتماعی و فرهنگی می‌تواند دربردارنده فعالیت‌های گسترده‌ای برای کاهش مشکلات و آلودگی‌های محیط‌زیستی در یک جامعه پویا قلمداد شود، گفت: نهادینه کردن الگو‌های صحیح فرهنگی از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی هدفمند در این زمینه به‌نحوی که به تغییر رفتار‌های محیط‌زیستی به تفکیک گروه‌های هدف در سطح جامعه بینجامد، جلب مشارکت حداکثری شهروندان به منظور کاهش خسارات کلان وارده و بهبود وضعیت محیط زیست و ایجاد بستری پایدار به منظور تعامل دوسویه شهروندان و مدیریت شهری در اطلاع‌رسانی و پایش وضعیت محیط زیست کلانشهر تهران از سطح محلات، امری ضروری است که با فعالیت جدی و اثرگذار خانه‌های محیط‌زیست قابل دستیابی خواهد بود.

وی با اشاره به تفاوت فعالیت کانون و خانه محیط زیست اظهارکرد: سال‌هاست که کانون‌های محیط زیست ذیل خانه‌های سلامت راه‌اندازی شده‌اند، اما موضوعات زیست‌محیطی هم در زمینه چالش‌های این حوزه و هم ارایه آموزش‌ها بسیار گسترده است بنابراین طی دو سال اخیر سیاست توسعه کانون‌های محیط زیست و تبدیل کانون‌ها به خانه محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است تا این خانه‌ها به‌طور مستقل فعالیت و برنامه‌ریزی و برنامه‌ها را تبدیل به اقدام و فعالیت و در سطح محله اجرا کنند.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: فعالیت شهروندان به مناسبت‌های محیط زیستی نباید محدود شود بنابراین لازم است فعالیت کانون‌ها و خانه‌های محیط زیستی کاملا داوطلبانه و مبتنی بر مشارکت مردمی روزانه انجام شود بنابراین روند ایجاد خانه‌های محیط زیست را تسریع کردیم.

وی با بیان اینکه خانه محیط‌زیست یکی از ارکان اجرایی مدیریت محله است، اظهارکرد: مسئول و اعضای آن با هدف جذب مشارکت‌های مردمی و کمک به اهداف مدیریت محله در قالب موضوعات تخصصی مرتبط با محیط زیست از بین افراد صاحب تخصص و صلاحیت ساکن محله انتخاب می‌شوند و به‌صورت داوطلبانه زیر نظر مدیر محله فعالیت می‌کنند. یک فرد از میان اعضا که به صورت بی‌طرف فرآیند عضو شدن و مشارکت و فعالیت سایر اعضا را سازماندهی کرده است، به منظور اخذ تصمیمات مشخص به عنوان تسهیلگر، راهبری خانه محیط زیست را بر عهده می‌گیرد.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌ریزی جدید برای کانون‌های محیط زیست گفت: گام اول در برنامه‌ریزی جدید عضوگیری جدید و سازماندهی و تبدیل کانون‌های محیط‌زیست به خانه محیط زیست است و توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌ها مستمر و ادامه‌دار خواهد بود.

خزایی درباره شرایط عضویت در کانون‌ها و خانه‌های محیط زیست اظهارکرد: برای عضویت عادی شرایط خیلی ساده و اولیه است، اما برای اعضایی که علاوه بر آگاهی و آموزش متقاضی ارتقا به عضو تسهیلگر محیط زیستی یا مشارکت باشند شرایط کمی خاص‌تر می‌شود. برای انتخاب مسئول هر خانه هم از بین اعضاء دستورالعمل مدونی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا آموزش‌ها بیشتر مربوط به مشکلات زیست‌محیطی همان محلات است، گفت: شهر تهران پتانسیل محیط زیستی خوبی دارد، اما چالش‌ها بیشتر است. تلاش می‌کنیم هم ظرفیت‌های محیط زیستی تهران مثل گردشگری و تنوع زیستی را به مردم معرفی و هم درباره چالش‌های زیست‌محیطی آگاهی‌رسانی کنیم.

خزایی در پایان با بیان اینکه موضوعات آموزشی را بر اساس اولویت بندی به شهروندان ارایه می‌کنیم، اظهارکرد: آلودگی هوا و آب، شدت مصرف انرژی، پسماند از اولویت‌های آموزشی ماست البته تلاش می‌کنیم درباره چالش‌های زیست‌محیطی همان منطقه نیز آگاهی‌رسانی کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار