بازدید 12687
در گفت وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

تاخیر در حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به ضرر کشور است

یک کارشناس اقتصادی معتقد است، سیاست ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی باید هر چه سریعتر حذف شود، چون هر چه زمان بیشتری بگذرد، ضربات جبران ناپذیری به ذخایر ارزی و اقتصاد کشور وارد می‌آید.
کد خبر: ۱۰۸۷۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 15 November 2021

به گزارش تابناک اقتصادی؛ طرح ارز ۴۲۰۰ در دولت گذشته با هدف واردات برخی از کالا‌های اساسی از جمله محصولات نهاده‌های دامی و توزیع آن در کشور به قیمت مصوب به نفع قشرهای ضعیف جامعه به اجرا درآمد؛ طرحی که نه تنها این هدف را محقق نکرد، بلکه موجب توزیع رانتی بزرگ بین گروهی از واردکنندگان شد.

برای مثال، بر پایه آمار‌ها، انحراف قیمت مرغ از نرخ مورد انتظار دولتی نشان می‌دهد که قیمت آن با ثبات نسبی در سال ۹۷ و ۹۸ با حدود ۴۰ درصد انحراف به دست مصرف‌کننده رسیده است. همچنین انحراف قیمت مرغ از قیمت معادل ارز دولتی در سال ۹۹ به بیش از ۶۰ درصد رسید که البته بخشی از آن به دلیل تخصیص کمتر ارز دولتی در سال ۹۹ و همچنین مشکلات ترخیص کالا از  گمرک بوده است.

علاوه بر این، دهک‌های پردرآمد جامعه از اثرات این سیاست بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند. محاسبات نشان می‌دهد دهک دهم که مصرف موادغذایی در آن‌ها بیشتر است، تا ۸۰ درصد بیشتر از دهک یکم درآمدی از عواید این سیاست استفاده کرده‌اند.

در واقع تخصیص ارز ترجیحی، نه تنها به مقدار کافی و مورد انتظار موجب تعدیل قیمت‌ها نشده است و کالا‌های هدف انحراف قابل ملاحظه‌ای از قیمت مورد انظار داشته‌اند، بلکه توزیع این یارانه بیشتر به نفع دهک‌های پردرآمدتر بوده و این سیاست موفقیت کافی در هدف خود که حمایت از مصرف کنندگان بود، نرسیده است.

معایب ارز ترجیحی بیشتر از محاسن

مجید موافق قدیری کارشناس اقتصادی و رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفتگو با تابناک اقتصادی، ارز دولتی را یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین تصمیمات اقتصادی دولت گذشته دانست و اظهار کرد: متاسفانه بلاتکلیف ماندن این تصمیم در دولت فعلی نه به نفع دولت است، نه فعالان اقتصادی و نه مردم.

وی با اشاره به اینکه با نبود زیرساخت‌های لازم، ضرر وجود هر گونه یارانه و سوبسید در کشور بیشتر از منفعت آن است و ارز ترجیحی نیز نوعی یارانه به شمار می‌آید، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر آنکه در برآورده کردن انتظارات دولت عملکرد موفقی نداشت، انتظارات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را هم برآورده نکرد و مردم نیز به عنوان ذینفعان اصلی، از افزایش قیمت محصولات پروتئینی که در تولید آن ارز دولتی تخصیص یافته بود از جمله شیر، گوشت و تخم مرغ رضایتی نداشتند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران معتقد است معایب وجود ارز ترجیحی در کشور بیشتر از محاسن آن بوده و با وجود نارضایتی سه ضلع دولت، فعالان اقتصادی و مردم، دلیلی بر ادامه سیاست ارز دولتی وجود ندارد.

تاخیر در حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به ضرر کشور است
 

تک‌نرخی شدن ارز به نفع تولیدکنندگان

وی با تاکید بر اینکه دولت باید هر چه سریعتر به سمت تک نرخی شدن ارز همراه با افزایش ارزش پول ملی با اصلاح سیاست‌های اقتصادی حرکت کند، خاطرنشان کرد: تثبیت شرایط نرخ ارز در کشور انگیزه فعالان اقتصادی داخل کشور را برای تولید و سرمایه گذاری بیشتر می‌کند، چون بدون ارز ترجیحی، دخالت دولت در تولید به شدت کاهش می‌یابد و این به نفع تولیدکنندگان و اقتصاد کشور است.

موافق قدیری یکی از دلایل عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دغدغه سیاستگذاران در حذف محصولات پروتئینی از سبد خانوار‌ها به دلیل تورم عنوان کرد و گفت: برای حل این مشکل پیشنهادی به دولت و مجلس داده شد که طی آن مبلغ مابه التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، در قالب خرید محصولات پروتئینی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و افراد با این مبلغ فقط امکان خرید این محصولات را داشته باشند؛ با این روش نگرانی و دغدغه تولیدکنندگان محصولات پروتئینی از عدم فروش محصولاتشان نیز برطرف می‌شود.

وی افزود: برای تحقق این هدف می‌توان از توان سازمان‌ها و نهاد‌هایی همچون وزارت تعاون، کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای شناسایی ۵ یا ۶ دهک پایین جامعه که نسبت به درآمدشان، برای تهیه محصولات پروتئینی با چالش‌های جدی مواجه هستند، استفاده کرد و با این راهکار حساسیت‌ها و تبعات منفی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در جامعه را کاهش داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از طرفی با این روش می‌توان دغدغه دولت در کاهش مصرف محصولات پروتئینی از سوی مردم در پی افزایش قیمت این محصولات را با پرداخت یارانه نقدی تا حدی جبران کرد.

کاسته شدن تبعات حذف ارز دولتی با اعطای یارانه عادلانه بین دهک‌ها

وی گفت: اگر تصور کنیم با دادن مابه التفاوت نرخ دلار آزاد و دولتی به صورت یارانه به مردم، تورم کاهش محسوسی یابد، تصوری نادرست است. به نظر من با این روش رشد تورم در اینگونه محصولات سرعت کمتری پیدا میکند و از شدت آن و تبعات حذف ارز دولتی کاسته می‌شود.

موافق قدیری بالا بودن ظرفیت انبار‌های شرکت پشتیبانی امور دام و انبار‌های بنادر از نهاده‌های دامی را یکی از شروط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و گفت: ظرفیت این انبار‌ها باید به قدری باشد که محصولات پروتئینی به موقع به بازار تزریق شود و مردم احساس کمبود این محصولات در بازار را نداشته باشند.

وی در پاسخ به این که با توجه به شرایط موجود در کشور، به نظر شما چه زمانی بهترین زمان و موقعیت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: این اقدام باید پیشتر از این اتفاق می‌افتاد. هر چه زمان بیشتری از آن بگذرد به اقتصاد کشور ضربات جبران ناپذیری وارد می‌آورد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر انبار‌های پشتیبانی امور دام حدود یک و نیم میلیون تن ذخایر ذرت و سویا و جو دامی دارد. ضمن آنکه دولت واردات ۱۲۵ هزار تن واردات مرغ را در دستور کار دارد. این دو نکته تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را می تواند تا حدی کاهش می‌دهد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۷
باسلام واحترام این ارز 4200 فقط وفقط رانت بسیار بزرگی در کشور ایجاد کرده نه چیز دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
اختلاف نظرها فقط دو دلیل دارد ،شکم سیریا گرسنه .وگرنه همه حرفهای هم رو میفهمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
حذف ارز ترجیحی ، یعنی بالا رفتن چند برابری تمام کالاهای اساسی، مانند نان و لبنیات و مرغ و گوشت ودارو و شکر و چای و وووو

چرا مردم باید تاوان را بپردازند

ایا بهتر نیست تا دزدان را از بیت المال دور کنید

و اینقدر به مردم گرفتار، رنج و فقر و کمبود تحمیل نکنید
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
میتونند جلو رانتو بگیرن نه اینکه مردمو نابود کنند
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
یعنی کار سختی است که هر کس ارز دولتی برای واردات کالای اساسی گرفت کالای وارد شده رو تحویل دولت بده یا کنترل بشه که توزیع درست بشه ولی تقسیم پول بین مردم و سرپرست‌های خانوار راحت تر است.
من که باور نمیکنم کنترل نهایت پنجاه وارد کننده کار مشکلی باشه
چرا هیچ اقتصاددان ایرانی منافع مردم را در نظر نمی گیرد؟اینکه اینها نمی توانند افزایش قیمت ارز را کنترل کنند ، تاوانش را باید مردم بپردازند ؟چرا برگشت ارز 4200 تومانی را کنترل نمی کنند تا عده ایی از این منافع سود زیادی نبرند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
چون راحت ترين كار براي دولت مردان ما فقط گرون كردن اجناس و خدمات هست و لاغير
خوب دیگه با این حساب مردم دیگه سینه خیز برن جلو .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
به جای حذف ارز ترجیحی که عمدتا برای سفره حداقلی مردم فقیر شده صرف میگردد

حکومت باید دزدانی را که سالهاست از خزانه ارزی دزدی میکنند را دستگیر و مجازات کند
امکان ندارد این ارز حذف شود و سفره ارز ۴۲۰۰ که یک ششم ارز ازاد است برچیده شود.
فقط من یک درخواست دارم
به هر کسی این ارز را میدهند بگویند دیگه پس نده و نیازی به تصفیه حساب نیست و زشته برو بخور نوش جونت اصلا ۴۲۰۰ چی هست که پس بیاوری
با حقوق کارگری یک‌ ماه زندگی کن بعد حذفش کن. چرا جلوی. رانت و فساد را نمی‌گیرید مردم زیربار گرانی له شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
در هیچ زمانی و در هیچ جایی سابقه نداشته که با ایجاد فساد بشود رفاه و آسایش برای مردم ایجاد کرد. ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب فساد گسترده شده و باید حذف شود.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
جلو رانت و فساد رو بگیرند نه اینکه مردم رو نابود کنند...هیج جایی رو با کشور ثروتمند ایران مقایسه نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
بارها و بارها این داستان تکرار شده است اگر بنزن گران شود هزاران مدرسه و بیمارستان ساخته می شود اگر اتوبوس ها خصوصی شود همه ناوگان نوسازی می شوند اگر واردات خودرو انجام نشود خودمات تولید می کنیم اشغال ایجاد می شود و بسیار ارزان به مردم میدهیم و ... حالا هم ارز 4200 اگر حذف نشود کشور ضرر می کند کشور چیست کجاست مگر جز این مردم هستند چرا با این همه دستگاه و نهادهای نظارتی چنین اتفاقاتی می افتد چرا افرادی که سواستفاده کردند را محاکمه و زندان و اعدام نمی کنید تا جریان درست شود یااینکه ارتباطات و روابط اجازه نمی دهد
با سلام
حال که تصمیم به ابقای دلار 4200 تومانی برای کالاهای اساسی شد ، پیشنهاد میشود بمنظور جلوگیری از رانت خواری ، مابه التفاوت قیمت ارز 4200 تومانی و ارز آزاد نیمائی را از دریافت کننده ارز چک یا سفته اخذ گردد و پس از ورود و تحویل اقلام نسبت به عودت چک یا سفته اقدام گردد
چه ضرری دارد که مردم به تباهی کشیده نشوند؟ چون نمی توانید جلوی رانت خواران را بگیرید باید یک ملت باز هم در باتلاق بی انتهای فساد و بی تدبیری فرو برود؟
بین تمام اقدامات غلط در این چند سال گذشته فقط همین اشکال داشته؟ دست بردارید و بروید کشور را درست کنید و روابط با بقیه کشورها را هم ترمیم کنید. هیچ کشور وجود نداره که مردمش فقیر شوند و ان کشور ثبات بلند مدت داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
شما معلومه خودت رانت میگیری وگرنه اینجوری صورت مساله رو پاک نمی کردی.ارزی که قراره سر سفره مردم نرسه چه فایده ای داره؟فقط یه عده رو یه شبه میلیاردر کرده همون بهتر که حذف بشه یا نرخش تعدیل بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
اگر یک تعدادی یک شبه میلیارد شوند بهتر از فقیر شدن چند دهک دیگر مردم نیست انها که به هر حال میلیادر می شوند
fبه ضرر کشور یا مقامات یا مردم؟
کشورنیازمند اقتصاددان است .اقتصاد ندان زیادداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
از جمله همونایی که این نرخ ارز کشکی رو ساختن
نابود کردن زندگی مردم با حذف ارز 4200 تومانی ... شما صدایتان از جای خیلی گرم بلند می شود....حضرات تابناک//
جااااااااان ؟؟؟؟
حالا برای این طرح هایی که ارایه میکنید سازمان های عریض و طویلی هم باید دست کنید که هزاران میلیارد هم هزینه ان خواهد بود و بعد از چند سال دوباره نقطه سر خط.بهترین روش اینه که ان چند صد نفری که باعث این بلبشو در جامعه شدند و ارزها را نفله کرده اند و به بهانه جنس، بالا کشیده اند را دراز کنید و از حلقومشان بکشید بیرون البته اگر زورتان به انها میرسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
زورشان ميرسد خودشان نميخواهند كه جلوي اونا رو بگيرن چون راحت ترين كار براي دولتمردان امروز ما فقط و فقط گرون كردن اجناس و كالاهاست
جناب کارشناس میخوای مردم بدبخت از این باشند
همین کارشناسان موفع هدفمندی کردن یارانه دوره احمدی نژاد از افاضات میکردن
در ارتباط با مواد غذایی و دارو دلار ۴۲۰۰ تقریبا حذف شده فقط حذف آن از انرژی مانده
دلار ۴۲۰۰ فقط تخصیص داده میشود قیمت کدام کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ منطبق است کالاهای غیر اساسی هم با دلار ۴۰۰۰۰ تومن به بالا بدست مردم میرسد
کی میاد همچین منبع رانت و سوء استفاده عظیمی رو جمع کنه.دوستان تازه چهار ماهه اومدن.هنوز هفت سال دیگه مونده.
رانت خواران هیچ وقت اجازه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را نمی دهند .
خوب اصلا توجیه درستی نیست که چون ارز 4200 باعث رانت و فساد می شود این ارز دولتی باید حذف شود اولین چیزی که باید حذف شود رانت بگیران و فساد در دامنه دولت هست شما به جای اینکه مساله را حل کنید صورت مساله را پاک می کنید. شما هرگز نمی توانید یارانه را به دست دهک خای پایین برسونید تجریه یارانه 40 هزار تومنی را فراموش کردیت؟ دادن کوپن راه حل خوبی برای کشور هست ولی تا فساد و رانت هست کوپن هم فایده نداره
خیلی جالب هست که این همه آقایان پر مدعا و این همه دستگاه های نظارتی توان نظارت صحیح بر فرآیند اختصاص ارز تا مصرف کننده نهایی را ندارند و اظهار می نمایند که حالا که توان اش را نداریم اداره کنیم پس حذف اش کنیم . مردم هم بی خیال . عجب مدیریتی !
پس این همه سروصدا راه انداختین که آی مملکت داره با ارز ۴۲۰۰ نابود میشه چی شد؟
ارز 4200 تومانی محکوم به رفتن است اما زمانی باید انجام شود که دولت قادر به کنترل ارزش ریال باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
ارز ۴۲۰۰ تومانی خودش باعث فساد شده و فساد هم باعث اضمحلال اقتصاد کشور و نابودی ارزش پول ملی شده.
چطوری میشه که علت یک معلولی رو نگه داریم و بعد توقع داشته باشیم اون معلول از بین برود؟
ارز 4200 تومانی حذفش یک شوک به قیمت یکسری کالا ها وارد میکنه. مثلا قیمت روغن و مرغ گران می‌شود. منتها قیمت این کالاها روزانه در حال گران شدن هست. دلیلی که می بینید روی حذف نکردن این ارز مانور داده می‌شود این هست که منافع مالی سرشاری براشون داره. واردات مواد اولیه با ارز 4200 و توزیع بیشتر همان مواد با ارز بازار آزاد یک شبه ژن های خوب! رو میلیاردر میکنه. قیمت کالاها که روزانه داره گرون میشه. تمام کالاهای با ارز 4200 با شدت داره قاچاق میشه. این دعوا هم فقط برای اینه که مثلا ژن های خوب میخوان بدون زحمت با واسطه گری و دلالی پول دربیارن. وگرنه گرونی ها تو این کشور روزانه هست و ادامه توزیع ارز 4200 تومانی به بهانه گرونی فقط برای حفظ این رانت هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
به راحتی و بااستفاده از فناوری اطلاعات و این همه سازمان و نهاد و ارگان های نظارتی به راحتی قابل کنترل است
جالبه که خود کارخانجات تولید خوراک دام خون دامدار بیچاره رو توشیشه کردند...
چرا قیمت ارز را به 800 تومان بر نمی گردانید !!! مردم را سر کار گذاشتید !!!! همش گران کردن!!!!
همش بازی سیاسی بود این همه گفتن ارز ۴۲۰۰ خیانتو ار این حرفا حالا خودشون برای حذفش کاسه چه کنم دستشون گرفتن
هی باد کنید هی باد کنید این بادکنک و هی بدمید هی بدمید تو شیپور رانت و اقتصاد و ضرر تولید کننده تا یهو زمین فرو بریزه همه رو با هم ببره
بجای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی هزینه های خارج ازکشور را کم کنید کسری بودجه حل میشود
الان قیمت کالاهای اساسی در کشور به نرخ بین المللی است. این یعنی سیاست یارانه در این بخش شکست خورده است. پول این بخش را باید به سیستم سلامت و بیمه همگانی درمان و دارو و توزیع هدفمند یارانه ها تخصیص داد. کجای این معادله مشکل است؟؟
همه ریال های مردم را بدلار تبدیل کن (بادلار 4200 تومانی ) و حقوق رو بدلار بده، بعدش دلار 4200 تومانی را حذف کن.

این کار یعنی بی ارزش کردن ریال مردم و تامین بودجه دولت با دلار آزاد و زدن جیب مردم.

دلار 4200 تومانی رانت ایجاد کرده ولی مردم مقصر نبودند و با قطعش در زمان تحریم فقط و فقط مردم له میشوند نه رانت خورها.

اقتصاد فاسد دولتی همچون انگل خون مردم را مکیده و این ارز الان حکم قطره های خون برای حیات مردم است ، اگر چه قسمت عمده آن نصیب رانت خورها میشود.

اول با آن ها مبارزه کنیم نه مردم که چیزی در بساط ندارند.
اولا این اقتصاد دان شکمش سیر است دوم اینکه این دلار حذف شد باز یک جور دیکر دلار می اید نمی شود جلو طوفان را گرفت یا کسی نرود خیابان تصادف می کند باید قوانین محکم تری ایجاد کرد نمی شود مردم گرسنگی داد که ارز 4200 رانت می اورد باید اورگانهای ادارات مربوطه را باز خواست کرد
سایت محترم تابناک اگر قرار است همه چشمان خودرا به روی واقعیت بسته وواقعیت های کنونی کشوررا انکار نماییم درواقع دارید کشوررا به لبه پرتگاهی سوق میدهیم که سقوطش نابودی کل مردم فقیر ومتوسط خواهدبود
با حذف ارز 4200 تومانی فقرا فقیرتر و اغنیا غنی تر می شوند
در اقتصاد دلاریزه شده ایران هر عاملی که سبب افزایش نرخ ارز شود منجر به افزایش جمعیت زیر خط فقر خواهد شد. از سال 97 تا کنون اقتصاد کشور بعلت تحریم و عدم تحقق درآمدهای نفتی تحت شوکهای شدید اقتصادی قرار گرفته بصورتی درآمد واقعی مصرف کننده را به کمتر از یک سوم کاهش داده که این امر شرایط زندگی را برای بسیاری از مردم سخت و طاقت فرسا نموده است. در چنین شرایطی زمزمه های حذف ارز 4200 تومانی شنیده می شود که بنظر بنده این امر به دلایلی که در ادامه خواهم گفت می تواند تیر خلاص را به پیکر نیمه جان اقتصاد ایران شلیک نماید.
1- حذف ارز دولتی شوک شدیدی را بر سبد غذایی خانواده ها وارد خواهد کرد بعنوان نمونه حذف ارز دولتی از نهاده های دامی و کشاورزی سبب افزایش شدید قیمت کالاهای ضروری همچون محصولات پروتئینی ( قیمت گوشت مرغ تا کیلویی 50 هزارتومان)، برنج ، روغن، قند و شکر، نان، کره و... می گردد و این امر بازهم همچون سه سال گذشته منجر به کوچکتر شدن سفره مردم می گردد.
2- مجلس و دولت بدنبال این می باشد که با حذف ارز 4200 تومانی حدود 106 هزار میلیارد تومان از این طریق آزاد شود و این مبلغ را صرف پرداخت یارانه نقدی به خانواده های کم برخوردار بنماید. به توجه به تجارب آزمون شده در اقتصاد ایران این امر افزایش شدید نقدینگی و تورم را بدنبال خواهد داشت که بتدریج در بلند مدت ارزش واقعی یارانه پرداختی را کاهش خواهد داد در حالی که رشد مستمر قیمتها در جهت عکس ادامه خواهد داشت. بنابراین چنین سازوکاری به زیان فقرا خواهد بود و آنها پس از مدتی حتی نمی توانند در اندازه متعارف و غیر معمول امروز زندگی کنند. لذا با اجرای این طرح فقرا فقیر تر می گردند.
3- از آنجایی که پرداخت یارانه آزاد شده ناشی از حذف ارز 4200 تومانی قرار است فقط به حدود نیمی از جمعیت کشور پرداخت شود ولی اثر تورمی آن به کل مردم تحمیل می گردد و این امر سبب نابودی طبقه متوسط و افزایش جمعیت زیر خط فقر خواهد گردید.
4- تورم لجام گسیخته ناشی از حذف ارز 4200 تومانی بعلاوه تورم فعلی منجر به افزایش هزینه های جاری و عمرانی دولت در سال آینده خواهد شد لذا کسری بودجه نه تنها کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه افزایش هم خواهد یافت.
5- بر اساس آموزه های علم اقتصاد همه ساله به اندازه تفاوت تورم داخل و خارج کشور می بایست نرخ ارز تعدیل شود، (در برخی از سالها بعلت وجود ذخایر ارزی اقدام سرکوب نرخ ارز صورت گرفته است) با توجه به نامناسب بودن وضعیت ذخایر ارزی و تورم 50 درصدی فعلی قبل از حذف ارز 4200 تومانی در صورت اجرای این طرح نرخ ارز ی که پاشنه آشیل اقتصاد ایران می باشد بشدت افزایش پیدا خواهد کرد.
6- افزایش نرخ ارز ناشی از اجرای این سیاست سبب افزایش نهاده های تولیدو کالاهای سرمایه ای و کالاهای غیر قابل تجارتی همچون مسکن خواهد شد و همین امر سبب غنی تر شدن اغنیا خواهد شد.
7- سیاست مداران و کارگزاران نظام دلایل مطرح شده در حذف ارز 4200 تومانی را چرخه فسادی مطرح می کنند که باعث می شود تخصیص چنین ارزی انتفاعی برای مردم نداشته باشد و حاکمیت چون ناتوان از برخورد با شبکه فساد گسترده در این زمینه می باشد لذا تصمیم به اجرای چنین طرح پرمخاطره ای نموده است. تجربه دهه اول انقلاب در این موضوع بیانگر این می باشد در زمانی که هنوز ساختارهای حاکمیتی تثبیت نشده بود، تعداد کارشناسان و اقتصاد دانان محدودی در کشور وجود داشت، کشور درگیر یک جنگ تمام عیاری بودکه حجم زیادی از منابع بودجه را بخود اختصاص داده بود. ولی تخصیص ارز 70 ریالی بخوبی صورت می گرفت ( توزیع اجناس کوپنی)و مردم مشکلات اقتصادی کمتری در زمان جنگ نظامی نسبت به زمان صلح بعد از آن داشته اند(رشد اقتصادی در سالهای 61 و62 بترتیب 12.6 و 11.1 درصد). آیا شبکه فساد نسبت به آن زمان بحدی گسترش و نهادینه شده که هیچکس یارای مقابله با آن را ندارد که بعلت ناتوانی با این شبکه پیچیده ناچار به اجرای چنین طرح مخاطره آمیزی هستیم. راستی چرا در کشف و برخورد با این شبکه فساد ناتوانیم. قطعا همان شبکه فسادی که مانع از رسیدن مزایای ارز 4200 تومانی به کام مردم شده بیشترین سود را از حذف آن خواهد برد.
8- در زمینه پرداخت یارانه در اقتصاد، تاریخچه اقتصادهای غربی مبتنی برنظام سرمایه داری بیانگر این مسئله می باشد این کشورها سالها و بلکه قرنها برای کسب مزیت و رشد اقتصادی حمایت گرایی و پرداخت یارانه ها را در دستور کار خود قرار داده اند.
9- شوکهای اقتصادی سه سال گذشته و کاهش شدید قدرت خرید و کوچک شدن جامعه متوسط، آستانه تحمل مردم را بشدت پایین آورده است. لازم به ذکر است افزایش نرخ ارز بصورت مداوم و مستمر که مردم هیچ نقشی در افزایش آن ندارند و سنجیده یارانه های پرداختی با چنین ارزی با آموزه های علم اقتصاد سازه گاری ندارد لذا پیشنهاد می شود قبل از اجرای چنین طرح مخاطره آمیزی جوانب آن بصورت کامل سنجیده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
سلام آقای دکتر بصیرت نویسنده یا این متن:
بجای اینکه برای تامین 106 هزار میلیارد تومان به مردم فشار بیاورند، راهکارهای خیلی ساده وجود دارد که می شود بیش از این مبلغ بدست آورد.
مثلا همین الان شرکتهای کارگزاری بورس که در هر معامله از طرفین معامله جمعا 1 درصد سود دریافت می کنند و روزانه بین 10 تا 30 هزار میلیارد تومان مبلغ معامله انجام می شوداین شرکتها بدون اینکه هیچ کاری انجام دهند در سال حدود 50 هزار میلیارد تومان از این طریق سود می کنند. همه کار رو یک اپلیکیشن انجام میدهد و خود مردم معامله می کنند. اطلاعات را سازمان بورس ارائه می دهد. اگر خود سازمان بورس این کار را انجام دهد، 50 هزار میلیارد تومان به درامد دولت اضافه می شود. این تازه بخشی و شاید بخش کوچکی از سود این شرکتهای کارگزاری باشد بخش های پنهان هم دارد که مجال ارائه آن نیست.
اگر دولت بجای سیستم فاسد و قدیمی مالیات کنونی از هر تراکنش 1 درصد بعنوان مالیات بگیرد ( همهی انواع مالیات ها را هم ببخشد) در این صورت فرار مالیاتی غیر ممکن خواهد شد و در سال بیش از 400 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ می شود که دو برابر مالیات فعلی است و تازه مالیات کارمندان و کارگران و تولید کنندگان در عین حال کمتر از سال گذشته خواهد شد ولی در عوض از دلالان محترم مالیات اخذ خواهد شد که قبلا نمی دادند. . با راهکارهای خیلی ساده که به کسی فشار هم نیاد می شود درامد دولت را تامین کرد و عدالت اجتماعی را برقرار کرد من نمی دانم اقتصاد دانان ما چه می کنند؟
بورس و سکه و دلار و سایر مشکلات کشور هم راهکارهای ساده و قابل حل دارد. این پیشنهادها را به وزارت اقتصاد و به معاون اقتصادی رئیس جمهور و به مرکز راهبردی تحول و پیشرفت ریاست جمهوری ارائه کرده ام و هر جا توانستم گفتم شاید کسی که امکانش را دارد این را پیگیری کند و انجام دهد.
هر کاری میکنید ولی نمیزارید ایران یک کشور نرمال مثل بقیه کشورها بشه نه ؟؟؟؟
کارشناس دهک بالا اینقد از این فرصت استفاده کرده برده برده خورده خورده دیگه اشباع شده میگه این ارز رو جمعش کنید که خانواده ی چهار نفره دهک وسط همون ماهی یه دونه مرغ رو هم نتونه بخره
نمیدونم چرا توکشور ما همه قواعد اقتصادی با تمام دنیا تفاوت داره شما یک جا تو این جهان سراغ دارید که دلار به چند نرخ باشه؟ همین کارها شون باعث صدمه به نظام وانقلابی میشه که هزاران شهید براش خون دادند،آخر تا کی بایدیک عده رانت خوار تواین کشور پاشون رو گلوی مردم مستضعف باشه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
همه این جراحی های اقتصادی باید پس از رفع تحریم ها شروع شود و اقتصاد باز و رقابتی اجرا گردد نه در این شرایط تحریمه و اقتصاد بسته. البته بارها تاریخ تکرار شده و پس از رفع تحریم ها شرایط حفظ شده و همچنان واردات خودرو ممنوع یا عوارض بسیار بالا تعیین می شود و هرگز به سمت اقتصاد باز و رقابتی نرفته اند
شما به مردم حقوق دلاری بده بعد ارز رو آزاد کن و همه چیز رو به نرخ بین المللی حساب کن مشکلی برای کسی پیش نمیاد. مشکل وقتی است که حقوق رو به ریال میدید و مخارج رو به دلار آزاد حساب می کنید و حالا می خواهید فقط نون رو به نرخ دلار دولتی بدید به مردم. پس تکلیف بقیه مایحتاج مردم چی میشه؟ گوشت و شیر و حبوبات و کتاب و ...
یعنی اگر دلار 4200 حذف نشه یعنی به ضرره مردم وکشور تمام میشه ؟من نمی دانستم؟پس لطفا هرچه زودتر دلار 4200 را حذفش کنید شاید این شکلی قیمت کالا ها وارزاق عمومی وهزینه های دیگر مثل هزینه بنزین وآب وگاز وبرق به دوره طلایی محمد خاتمی میشه اگر این شکلی بشه چه میشه بدبختی مردم هم تمام میشه سکه وطلا ارزان میشه خدا جون چه میشه
فقط می گوئید نرخ 4200 حذف شود چرا به مردم نمی گویید که چه نرخی را می خواهید جای گزین کنید ؟
چرا برخی از مجلس اسرار بر حذف 4200 دارند و بسیار مصر بر کار اجرایی در این مورد هستند ؟
آیا برنامه صحیح وجامعی برای اقتصاد کشور دارید ؟
آیا در میان اقتصاددانان یکی مثل سردار سلیمانی در اقتصاد وجود ندارد ؟
چرا زمانی که دولت روحانی چنین تصمیمی گرفت شما اعتراض نکردید که این کار پدر کشور را درمی آورد ؟
معلوم است که اینکار دولت قبل بنفع بسیاری از ذینفعان شد
و ................................
حذفش کنید تا رانت از بین بره .اقتصاد راعرضه وتقاضا متعادل میکنه نه رانت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس