بازدید 26928

جو بایدن بی‌کفایت‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا

سناتور‌ جمهوری خواه آمریکا و عضو کمیته قضائی سنا گفت جو بایدن در سیاست خارجی از کارتر هم بدتر است.
کد خبر: ۱۰۸۷۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶ 12 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، لیندسی گراهام، سناتور‌ جمهوری خواه آمریکا و عضو کمیته قضائی سنا، جو بایدن را بی کفایت‌ترین رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد. وی گفت: بایدن با تصمیم اشتباه خود در رابطه با افغانستان، به متحدان خود خیانت کرد و باعث شد آمریکا امنیت کمتری داشته باشد و همه کسانی که روی آمریکا حساب باز می‌کردند دچار تردید شوند. از زمانی که آخرین هواپیمای نظامی آمریکایی کابل را ترک کرد سه ماه می‌گذرد که پایانی آشفته بر طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا بود.

در حال حاضر لیندسی گراهام راهی پاکستان شده است تا با سرپرست امور خارجه طالبان دیدار داشته باشد. لیندزی گراهام گفت: نتیجه منطقی آن شکل از خروج طبیعتا همین می‌توانست باشد. در صورتی که ما افغانستان را برای حاکمیت طالبان خالی کنیم، این گروه حاکم می‌شود، القاعده پناهگاهی امن می‌یابد، داعش اکنون در افغانستان به تهدیدی بزرگ برای دنیا تبدیل شده است. از این رو باید این خیال که خروج ما چنین پیامدی را در بر نخواهد داشت، خیال خامی بیش نبود، اینکه فکر کنیم می‌توانیم با توانمندی ضد تروریستی "فرای افق" از آمریکا دفاع کنیم یک شوخی است.

وی ادامه داد: افغانستان برای کسانی که در آن به سر می‌برند به جهنم روی زمین بدل شده است؛ فردا روز "کهنه سرباز است" و به کهنه سربازانی که در افغانستان جنگیدند باید بگویم من نیز همدل شما هستم. ما به متحدان خود در افغانستان خیانت کردیم، اینکه دولت بایدن همه نیرو‌های خود را به این شکل بی آبرو خارج کرد، احتمال بروز یک یازده سپتامبر دیگر بالا گرفته است، برای کسانی که در آنجا جنگیدند باید بگویم که شما کار خودتان را انجام دادید، از سرزمین خود دفاع کردید، به خدمتی که کردید افتخار می‌کنیم، هرگز کسانی را که در افغانستان جا گذاشتیم فراموش نمی‌کنیم و من در سنا تا روزی که باشم مبارزه خواهم کرد تا مادامی که طالبان حاکم باشد، همه بتوانند خارج شوند.

گراهام در واکنش به پخش اظهارات چهارده سال پیش بایدن که گفته بود کار خروج از افغانستان سال‌ها به طول می‌کشد و ممکن است تسلیحاتی که در این کشور به جا گذاشته می‌شود روزی علیه فرزندان خودمان مورد استفاده قرار بگیرد گفت: وی همان کسی است که طرفدار خروج از عراق بود. ارتش در زمان دولت اوباما گفته بود که اگر همه نیرو‌ها خارج شوند اسلام رادیکال این خلاء را پر می‌کند که داعش آمد. این گروه تا سه سال که ترامپ خلیفه گری آن‌ها را نابود کرد، دنیا را به آشوب کشید. ارتش به رئیس جمهور بایدن گفته بود که اگر همه نیرو‌ها را از افغانستان خارج و پایگاه هوایی بگرام را ترک کنند، نمی‌توانیم از آنچه که مانده است دفاع کنیم و همه چیز از هم می‌پاشد.

جو بایدن در سیاست خارجی از کارتر هم بدتر است

جو بایدن بی کفایت ترین رئیس جمهور آمریکاوی ادامه داد: جو بایدن بی کفایت‌ترین رئیس جمهوری است که در همه عمرم دیده ام و در سیاست خارجی از کارتر هم بدتر است؛ وی ماهیت جنگ با تروریسم را نمی‌فهمد و گمان می‌کند که اگر از این منطقه خارج شویم امنیت خواهیم داشت. سالهاست که در کنار سناتور مک کین و دیگران گفته ام که باید بخشی از نیرو‌های خود را در حیاط خلوت دشمن باقی بگذاریم تا پای آن‌ها به حیاط خلوت ما نرسد. رئیس جمهور ترامپ، دو هزار و پانصد نیروی آمریکایی را در پایگاه بگرام نگهداشته بود و این میزان برای حفظ منطقه تا مدت‌ها کفایت می‌کرد و رئیس جمهور بایدن همه نیروهایمان را خارج کرد و طالبان بیست سال بعد از یازدهم سپتامبر، در مقابله با القاعده کمک ما را قبول نمی‌کنند‎‏، شهروندان افغان نیز دیگر توان تامین غذا و سوخت را ندارند. طالبان رو در روی ما و به دولت بایدن می‌گویند که با آمریکا در مقابله با تهدید گروه تروریستی القاعده همکاری نمی‌کنند و اگر ما کوچکترین کمکی به آن‌ها بکنیم، نهایت خیانت را در حق کسانی که از طالبان آسیب دیده اند و تهدید القاعده متوجه آنهاست، انجام داده ایم.

گراهام تصریح کرد: باید راهی بیابیم تا بدون اینکه باعث قدرت گرفتن طالبان بشود، به مردم افغانستان که گرسنگی می‌کشند کمک کنیم. در نهایت باید بگویم که ما در کمک به مقاومت (افغانستان) هیچ اقدامی نکردیم. مخالفانی در داخل و خارج از افغانستان وجود دارند که می‌توانیم با آن‌ها با آرامش به سر ببریم و باید به این‌ افراد کمک کنیم که کشورشان را پس بگیرند. سناتور جمهوری خواه آمریکا گفت: همه مشاوران امور نظامی به رئیس جمهور بایدن گفته بودند که اگر خروج نیرو‌ها به صورت کامل صورت بگیرد، این کشور از هم می‌پاشد و طالبان بار دیگر همه جا را به دست می‌گیرد؛ حال داعش پناهگاهی یافته است و کشور ما را تهدید می‌کند. با این حال بخش افتضاح قضیه اینجاست که هزاران نفری را که در کنار ما جنگیده بودند، رها کردیم. سیاست تضمین برای جلوگیری از یک یازده سپتامبر دیگر اکنون از سوی بایدن و با ناشایست‌ترین تصمیم از زمان یازده سپتامبر کنار گذاشته و راه برای تکرار یک یازده سپتامبر دیگر در کشورمان و متحدان مان مهیا شده است در حالی که همه اینها قابل جلوگیری بودند.

گراهام گفت: من مدتهاست که جو بایدن را می‌شناسم، روابط شخصی من با وی خیلی خوب است. ولی کاری که وی در افغانستان کرد باعث شد آمریکا امنیت کمتری داشته باشد و در سیاست خارجی، اشتباه‌های مداومی دارد که نمی‌توانیم تا انتخابات بعدی صبر کنیم که این روند سوسیالیستی در سیاست داخلی کشورمان متوقف شود تا شانس بیاوریم و کسی را در فرماندهی نیرو‌های نظامی خود داشته باشیم که این کشور را ایمن نگهدارد. وقتی صحبت از جو بایدن می‌شود باید بگویم که وی باعث شد آمریکا امنیت کمتری داشته باشد، به شکلی بسیار مفتضحانه عمل کرد و به همه کهنه سربازانی که در افغانستان خدمت کرده اند بگویم که: شما آزرده خاطر هستید و برای این آزردگی نیز دلیلی دارید، ولی سر خود را بالا بگیرید، زیرا این دیگر تقصیر شما نبود. وی گفت: اکنون همه در دنیا تصور می‌کنند که ما ضعیف هستیم، همه کسانی که روی ما حساب کرده اند با خود می‌گویند آیا ارزش دارد با آمریکا متحد شوند؟ این تصمیم درباره افغانستان نه فقط از نظر سیاسی بلکه از نظر امنیت ملی نیز به وجهه‌ای آمریکا در دنیا آسیب زده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان