بازدید 4246
۲

سرایت‌پذیری سویه جدید کرونا از دلتا پیشی گرفت

کد خبر: ۱۰۸۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱ 31 October 2021

یک جهش جدید و کمی مسری‌تر از نوع دلتای به شدت قابل انتقال کووید ۱۹ توجه برخی کشورها به ویژه بریتانیا را به خود جلب کرده است. بر اساس آخرین داده‌های دولت بریتانیا که این جهش را به‌ عنوان نوع در حال گسترش در این کشور توصیف می‌کند، ۶ درصد از تمام موارد جدید توالی‌یابی ژنتیکی شده در هفته آخر سپتامبر را تشکیل داده است.

آژانس بهداشت عمومی کانادا نیز تایید کرده که این جهش که «دلتا پلاس» نامیده می‌شود، به کانادا نیز راه پیدا کرده و ۹ مورد از موارد ابتلا در ماه جولای را شامل می‌شود.

کارشناسان می‌گویند در حالی که این جهش ارزش پایش دارد، هنوز مشخص نیست آیا این زیرمجموعه دلتا که AY.۴.۲ نامیده شده، به گونه‌ای نگران‌کننده مانند سویه اصلی دلتا تبدیل خواهد شد یا خیر.

AY.۴.۲ چیست؟

AY.۴.۲ آخرین جهش شناسایی شده ویروس کووید ۱۹ است که گسترش آن منجر به هزاران جهش و سویه شده است. این نوع جدید برای اولین بار در ماه جولای شناسایی و مشخص شد که با برخی جهش‌های جدید بر پروتئین اسپایک تاثیر داشته است. شاخه‌ای از گونه دلتا حاوی ۲ جهش در پروتئین سنبله خود است که به ویروس اجازه می‌دهد به سلول‌های خونی انسان نفوذ کند.

این جهش‌ها که با نام‌های Y۱۴۵H و A۲۲۲V شناخته می‌شود، در انواع دیگر نیز یافت شده‌ است که قدمت آن‌ به مراحل اولیه همه‌گیری بازمی‌گردد.

در حالی که کارشناسان می‌گویند این جهش‌های پروتئینی در گذشته منجر به افزایش قابلیت انتقال نشده‌ اما اذعان دارند که ترکیب با خواص نوع دلتا می‌تواند به AY.۴.۲ مزایایی برای انتقال ارائه کند.

استفن هاپتون کان، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، در این خصوص گفت: ما واقعا نمی‌دانیم این مزیت چیست و امیدواریم به گونه‌ای نباشد که از سیستم ایمنی افراد کاملا واکسینه‌شده فرار نکند. این چیزی است که ما بیشتر نگران آن هستیم.

فرانسوا بالو، مدیر موسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن، تخمین زده AY.۴.۲ می‌تواند تا ۱۰ درصد بیشتر از نوع اصلی دلتا قابل انتقال باشد.

در ایالات متحده انواع AY توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری به‌ عنوان انواع نگران‌کننده فهرست شده است. با این حال مشخص نیست چه تعداد از موارد توالی کووید ۱۹ در این کشور ناشی از نوع AY.۴.۲ است زیرا آژانس آن را جدا از سایر انواع AY فهرست نکرده است.

مشخص نیست که آیا نوع دلتا پلاس عفونی‌تر است یا خیر اما دکتر کریستینا پاگل، مدیر واحد تحقیقات بالینی و استاد تحقیقات عملیاتی در دانشگاه کالج لندن، تاکید کرد این احتمال وجود دارد.

وی می‌گوید: AY.۴.۲ حدود ۱۰ درصد بیشتر از دلتا قابل انتقال است؛ بنابراین کمی بدتر است اما این میزان انتقال فاصله زیادی با نوع دلتا ندارد.

سرایت‌پذیری سویه جدید کرونا از دلتا پیشی گرفت

مطالعه‌ای که توسط موسسه تحقیقات لایب‌نیتس آلمان انجام و در ۱۱ اکتبر منتشر شد، نشان داد سویه دلتا پلاس در حمله به سلول‌های ریه و مقاومت در برابر درمان کارآمدتر است. این مطالعه همچنین نشان داد که سویه دلتا به ویژه در برابر آنتی‌بادی‌های مونوکلونال که به جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان کووید ۱۹ کمک می کند، مقاومت می‌کند.

با این حال همان مطالعه نشان داد که ترکیبی از واکسن‌های توسعه یافته فایزر و آسترازنکا می‌تواند یک محافظت قوی در برابر نوع دلتا و شاخه AY.۴.۲ ایجاد کند.

محققان موسسه لایب‌نیتس در بیانیه‌ای اعلام کردند ترکیب ۲ واکسن ممکن است یک محافظت ایمنی به ویژه قوی در برابر انواع سارس کوو ۲ ایجاد کند.

علائم نوع دلتا پلاس چیست؟

علائم دلتا پلاس تا حد زیادی مشابه نوع دلتاست و بیماران مبتلا به دلتا پلاس علائمی مانند معده درد و استفراغ، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، درد مفاصل و اختلال شنوایی را نیز تجربه می‌کنند. اپلیکیشن Zoe Covid گزارش کرده علائمی مانند سردرد، آبریزش بینی و گلودرد در نوع دلتا بیشتر از علائم رایج کووید مانند سرفه، تب و از دست دادن بویایی یا چشایی است.

در کدام کشورها دلتا پلاس مشاهده شده است؟

بر اساس آمار منتشر شده، سویه AY۴.۲ در ۳۳ کشور در سراسر جهان شناسایی شده اما اکثریت قریب به اتفاق موارد در بریتانیاست.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت: ما همیشه در حال شناسایی انواع جدید هستیم. این موضوع شامل نسخه جدیدی از نوع دلتاست که در حال حاضر با نام AY.۴.۲ شناخته می‌شود و اکنون در حال گسترش است. در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که باور کنیم AY۴.۲ یک تهدید بزرگتر است. شاید نوع بعدی یا بعد از آن چنین باشد؛ بنابراین ما باید برای آنچه رخ می‌دهد، آماده باشیم.

این نوع در بریتانیا و در کشورهایی از جمله هند، چین، ایالات متحده، سوئیس، ژاپن، پرتغال، لهستان، نپال، تایلند و روسیه نیز یافت شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شما هم فقط مردم بترسانید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار