بازدید 5101

گام فوری برای صلح افغانستان در نشست تهران

مطبوعات چاپی و الکترونیکی در پاکستان با بازتاب گسترده دومین نشست همسایگان افغانستان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و سفر وزیرامورخارجه پاکستان به تهران، نوشتند: نشست تهران بیانگر ضروت گام‌های فوری برای غلبه بر بحران در افغانستان و برقراری صلح در این کشور است.
کد خبر: ۱۰۸۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹ 27 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، تقریبا تمامی جراید چاپی، الکترونیکی و شبکه‌های خبری پاکستان روز چهارشنبه گردهمایی وزیران امور خارجه همسایه افغانستان همچنین شرکت مجازی وزیران خارجه چین و روسیه در دومین نشست همسایگان به میزبانی تهران را منعکس کردند.

خبرگزاری رسمی دولت پاکستان (APP) امروز به سفر «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه این کشور به تهران و دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی‌اش و ملاقات مهم قریشی با رئیس جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

ای‌پی‌پی درباره اهمیت نشست تهران و لزوم مشارکت منطقه‌ای برای کمک به افغانستان، نوشت: تهران و اسلام‌آباد خواستار گام‌های فوری برای غلبه بر بحران فعلی در افغانستان هستند.

دیگر منابع پاکستانی از جمله رادیو دولتی و تلویزیون (PTV) به عنوان دو رسانه رسمی این کشور دیدار‌های قریشی با حسین امیرعبداللهیان و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان را بازتاب دادند.

روزنامه انگلیسی زبان «نیشن» چاپ اسلام‌آباد در گزارش خود نوشت: وزیران امور خارجه ایران و پاکستان در حاشیه نشست تهران دیدار و بر نقش آفرینی جامعه جهانی برای نجات افغانستان از بحران اقتصادی و برقراری صلح پایدار تاکید کردند.

روزنامه اردو زبان «نوای وقت» نیز نوشت: امیرعبداللهیان پس از دیدار با همتای پاکستانی خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به تماس خود با همه گروه‌های افغانستان ادامه می‌دهد و این ارتباط شامل حاکمیت فعلی در کابل نیز می‌شود.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز نوشت: وزیر امور خارجه پاکستان در تهران ضمن تاکید بر دیدگاه مشترک و نزدیک با ایران درباره صلح افغانستان از جهان خواست تا دارایی‌های مالی این کشور را آزاد کند.

وب سایت روزنامه اردو زبان «دنیا» نیز گزارش داد: شاه محمود قریشی که برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه همسایگان افغانستان در ایران بسر می‌برد، پیش‌تر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و سپس در یک کنفرانس خبری مشترک دیدگاه‌های تهران و اسلام‌آباد را تشریح کردند.

گفتنی است، دومین نشست وزیران امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان پیش از ظهر امروز با سخنرانی معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز بکار کرد.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان و سراج الدین مهرالدین وزیر خارجه تاجیکستان در این نشست یک روزه شرکت کردند. وزیران خارجه روسیه و چین هم به صورت مجازی در اجلاس تهران حاضر شدند. نمایندگان ویژه این کشور‌ها در این نشست حضور داشتند.

نخستین نشست وزیران خارجه کشور‌های همسایه افغانستان ۱۷ شهریور امسال به صورت مجازی به میزبانی پاکستان برگزار شد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان در این نشست، وزیران خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت داشتند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان