بازدید 5794

رقابت‌عربستان‌و‌امارات‌برای‌تبدیل‌شدن‌به‌قدرت‌تجاری‌منطقه

وزیر سرمایه گذاری عربستان امروز چهارشنبه از انتقال دفاتر منطقه‌ای ۴۴ شرکت جهانی به شهر ریاض پایتخت این کشور در رقابت تنگاتنگ اقتصادی و مالی با امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به مرکز تجاری اصلی منطقه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۴۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳ 27 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «خالد الفالح» وزیر سرمایه گذاری سعودی اعلام کرد: ۴۴ شرکت جهانی توافقنامه‌هایی را برای انتقال دفاتر منطقه‌ای خود به ریاض امضا کردند.

به نوشته این خبرگزاری، ریاض در تلاش برای رقابت با همسایگانش و خصوصا امارات و بویژه امارت دبی برای تبدیل شدن به مرکز تجاری اصلی در منطقه است.

ریاض فوریه گذشته اعلام کرد که سازمان‌های دولتی عربستان از ابتدای سال ۲۰۲۴ همکاری با شرکت‌های خارجی را که مقر‌های منطقه‌ای را در خارج از عربستان سعودی ایجاد می‌کنند، متوقف خواهند کرد.

برپایه این گزارش، بسیاری این گام عربستان را چالشی مستقیم برای دبی، امارت ثروتمندی که به عنوان مرکز تجاری منطقه و مقر بسیاری از شرکت‌های شناخته می‌شود، تلقی می‌کنند.

وزیر سرمایه گذاری عربستان به خبرگزاری فرانسه گفت: مجموع ۴۴ شرکت توافقنامه انتقال مقر‌های خود را امضا و مجوز‌های نهایی برای این امر را کسب کرده اند.

وی که در حاشیه مشارکت خود در کنفرانس موسوم به «ابتکار عمل سرمایه گذاری» در ریاض سخن می‌گفت، نام این شرکت‌ها را اعلام نکرد، اما افزود که انتقال «مقر این تعداد شرکت بسیار خوب است و موفقیت بزرگی به شمار می‌رود».

الفالح گفت که عربستان به انتقال مقر‌های «اکثر شرکت‌های بزرگ جهانی» به ریاض چشم دوخته است.

وی تصریح کرد: ما یک هدف کوتاه مدت داریم که (انتقال مقرهای) ۴۰۰ تا ۵۰۰ شرکت را در بر بگیرد، اما با این حال سقفی در این زمینه وجود ندارد. هراندازه تعداد شرکت‌ها بیشتر شود، این شرکت‌ها و عربستان از انتقال فناوری ها، دانش و فرصت‌های سرمایه گذاری بهره‌مند خواهد شد.

براساس سندی که خبرگزاری فرانسه از آن مطلع شده است، از جمله مشوق‌هایی که ریاض به شرکت‌های خارجی می‌دهد، اعمال مالیات صفر درصدی شرکت‌ها به مدت ۵۰ سال و معافیت ده ساله از سیاست «سعودی‌سازی کار‌ها و مشاغل» برای بکارگیری شهروندان سعودی و معامله «ترجیحی» در قرارداد‌های دولتی است.

الفالح گفت: منافع مستقیم و غیرمستقیم حضور شرکت‌ها (در عربستان) بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال سعودی (معادل ۴۵ میلیارد دلار) است.

برپایه این گزارش، درحالی که شماری از کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان عرب در حال حاضر درگیر رقابت شدید اقتصادی با دبی است، الفالح از آنچه آن را «تکامل» با امارات خواند، سخن گفت و اظهار داشت: اگر رقابت وجود داشته باشد؛ رقابتی خلاقانه است که برای هر دو طرف مفید است و همه از رشد و گشایش بهره خواهند برد.

وی افزود: امارات از رشد عربستان منتفع خواهد شد و در امارات، آن‌ها پیشگام و موفق هستند و موفقیت و درخشش آن‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در زمینه جذب شرکت‌ها ادامه خواهد داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر