بازدید 16960
۱

حمله به پایگاه "التنف" زنگ هشدار به اسراییل

ایرانی ها هنوز اینجا هستند و مصمم به ادامه راه خود هستند و ما فقط می توانیم فرض کنیم که بعد از واشنگتن، نوبت بعدی اسراییل است.
کد خبر: ۱۰۸۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶ 24 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، وب سایت اسراییلی" اسراییل هایوم" در مطلبی مدعی شده حمله چهارشنبه گذشته به پایگاه "التنف" و محل استقرار نیروهای آمریکایی در مرز عراق وسوریه و اردن ضرب شست و پیام هشداری از جانب ایران به آمریکا و اسراییل بود.


به گزارش عصرایران، در این مطلب که به قلم" ایال زیسر" استاد خاورمیانه دانشگاه تل آویو به نگارش در آمده، حمله اخیر به التنف به عنوان نشانه ای برای شدت گرفتن جنگ نیابتی بین ایران و نیروهای نیابتی شیعه در منطقه از سویی و آمریکا و اسراییل از سوی دیگر توصیف شده است.


در این مطلب آمده: "در حالی که دولت بایدن زمان و انرژی زیادی را صرف مجادله با اسراییل بر سر گشایش کنسولگری در شهر اورشلیم (قدس) می کند، اما به نظر می رسد نه انرژی و نه اراده ای برای مقابله با ایران نداشته باشد.

چهارشنبه گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از طریق نیروهای شبه نظامی شیعه خود در داخل عراق به پایگاه نظامی آمریکا در التنف - در مرز سوریه، عراق و اردن- حمله کرد. این پایگاه که صدها سرباز آمریکایی به همراه پرسنل اطلاعاتی بریتانیا و فرانسه را در خود جای داده است، با هدف مبارزه با داعش ساخته شده است، اما اکنون در حال رصد کردن فعالیت های ایران در مرز سوریه و عراق است.


این پایگاه خسارات زیادی متحمل شد، اما تلفات جانی گزارش نشد. این امکان وجود دارد که هدف ایران از این حمله زدن یک ضربه "نرم" و ارسال یک پیام هشدار دهنده باشد.

این اقدام یادآور رویکرد اسراییل در سوریه است، زمانی که ساختارها و تجهیزات متعلق به ایران و نیروهای نیابتی آن را در سوریه هدف قرار می دهد، اما مراقب است که ایرانی ها را نکشد.

التنف با اینکه پایگاه کوچکی است اما اکنون به استخوانی در گلوی تهران تبدیل شده است. این پایگاه در نقطه اتصال تهران، بغداد، دمشق و بیروت قرار دارد. این بخشی از مسیر زمینی است که ایران برای انتقال تسلیحات، موشک ها و نیروها به حزب الله و دیگر نیروهای وفادار در عرصه سوریه در نظر گرفته است. آمریکایی ها سعی می کنند از این اتفاق جلوگیری کنند، البته بدون عزم فوق العاده یا حتی موفقیت قابل توجه.


اسرائیل نیز در تلاش های خود برای مقابله با طرح ها و برنامه های ایران، بارها به انبارهای سلاح و پایگاه های شبه نظامیان شیعه در این منطقه حمله کرده است.


در شرایط عادی، حمله ایران یا نیروهای نیابتی آن به یک پایگاه آمریکایی، می تواند تنش قابل توجهی را برانگیزد. اقدامات مشابه، از جمله حمله به سفارت آمریکا در بغداد، آمریکا را وادار کرد تا (سردار شهید)"قاسم سلیمانی" را در ژانویه 2020 با حمله پهپادی هدف قرار دهد. اما در آن زمان، رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ بود. ترامپ به دنبال مهار ایران و عقب راندن آن بود، نه مماشات با آن.


ترامپ همچنین معتقد بود که چشم پوشی از تلاش‌های ایرانی‌ها منجر به آرامش نمی‌شود، بلکه کاملا برعکس فقط آنها را تشویق می‌کند.


در مورد ساکن فعلی کاخ سفید، حداقل می‌توان گفت خاورمیانه در صدر فهرست اولویت‌های او قرار ندارد. اگرچه دولت بایدن زمان زیادی برای درگیری با اسراییل بر سر گشایش کنسولگری فلسطین در اورشلیم دارد، اما به نظر می رسد نه انرژی و نه اراده ای برای مقابله با ایران ندارد.


این پیام را تهران به خوبی درک کرده است، از این رو به آمریکایی ها در سوریه و عراق حمله می کند. استفاده از پهپادها برای حمله به پایگاه التنف به توانایی‌هایی اشاره می‌کند که فقط ایران و نیروهای نیابتی آن در عراق و سوریه دارند.


این حمله یک ضربه آزمایشی بود و بدیهی است که عدم پاسخ کامل از سوی واشنگتن تنها ایرانی ها را تشویق می کند تا تنش را بالا برده و حملات خود را تشدید کنند. در نهایت، زمانی که آمریکایی‌ها خسته شدند مثل افغانستان مجبور به ترک عراق و سوریه خواهند شد و این خواسته ایران است.


هدف از این حمله نیز ارسال پیامی روشن به اسراییل بود. بدون توانایی دسترسی به اسراییل، ایرانی‌ها ضربه زدن به ایالات متحده را انتخاب کردند؛ شاید چون آنها را ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌دانند و یا شاید کمتر احتمال می دهند که آمریکایی ها این حمله را تلافی کنند.


آنها (ایرانی ها) امیدوارند که واشنگتن به اسراییل فشار بیاورد تا فعالیت های خود در سوریه را مهار کند، همانطور که اسراییل به اسد حمله می کند تا او را تحت فشار قرار دهد تا ایرانی ها را مهار کند.

بنابراین حادثه هفته گذشته اقدامی نگران کننده و خطرناکی بود که پاییز پر تنش و حتی داغی را در منطقه ما به تصویر می کشد. ایرانی ها هنوز اینجا هستند و مصمم به ادامه راه خود هستند و ما فقط می توانیم فرض کنیم که بعد از واشنگتن، نوبت بعدی اسراییل است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
به نظر میاد اشتباه می کنن، انشاالله توبت اسرائیل قبل از واشنگتنه :))
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان