بازدید 14702
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی، چرخ ساخت مسکن را می‌چرخاند/ عبور از رکود و رونق اقتصادی امکان پذیر است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ساخت مسکن با اعطای تسهیلات ساخت مسکن، می‌تواند رکود در حوزه مسکن و صنایع وابسته به آن را به شدت کاهش دهد؛ هرچند در شروع طرح ممکن است تورم اندکی ایجاد کند، اثرات آن ضد رکودی است و در بلندمدت به رونق اقتصادی منجر خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱ 18 October 2021

تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی، چرخ ساخت مسکن را می‌چرخاند/ عبور از رکود و رونق اقتصادی امکان پذیر است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مطابق آخرین آمار، کشورمان با کمبود حدود ۶ میلیون مسکن روبه روست. از سوی دیگر، نیاز به ساخت و عرضه واحد‌های مسکونی از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۵ مجموعا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ذکر شده است که ناشی از تقاضای انباشت مسکن، تقاضای جدید از محل ازدواج، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و ذخیره طبیعی بازار مسکن محاسبه می‌شود.

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد این کمبود مسکن، موجب افزایش بی سابقه قیمت مسکن در سال‌های اخیر شده است، به گونه‌ای که از اوایل دهه ۹۰ تاکنون، رشد حدود ۱۲۰۰ درصدی قیمت مسکن را شاهد بوده ایم و ماه گذشته، بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد؛ رقمی که نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد، در حالی که متوسط قیمت مسکن در سال ۹۰ زیر ۲ میلیون تومان بوده است.
 
تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی، چرخ ساخت مسکن را می‌چرخاند/ عبور از رکود و رونق اقتصادی امکان پذیر است
 
بنابراین ساخت سالانه حداقل ۱.۵ میلیون مسکن در چهار سال آینده، ضروری است و این نیاز در شرایطی است که هم اکنون حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد سبد هزینه خانوار مربوط به مسکن می‌شود که این رقم برای قشرهای ضعیف جامعه تا ۷۰ درصد نیز می رسد.

در این میان، اسفندماه سال گذشته در قانون بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان مجلس تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را موظف کردند تا در سال ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات برای ساخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن شهری و روستایی پرداخت کنند؛ تصمیمی که گویا تا امروز هنوز عملیاتی نشده است.
 
در این باره مخالفین آن، موضوع هدایت اعتبار به سمت تولید مسکن را طرحی تورم‌زا اعلام می‌کنند. نقدی که در ادامه برای بررسی آن به سراغ احمد دنیامالی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران مجلس رفتیم تا پیرامون آن و ساخت مسکن و هدایت اعتبارات بانکی برای خانه‌دار شدن مردم گفت‌وگو کنیم.

دنیا مالی در ابتدای گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به کلیات تامین مالی طرح دولت پرداخت و گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، منابع متنوع و زیادی را طلب می‌کند. طبیعتا بخشی از این منابع بر اساس لایحه جهش تولید مسکن، توسط بخش خصوصی و مابقی آن توسط بخش دولتی در قالب تسهیلات ساخت مسکن تامین می‌گردد. ساخت مسکن با اعطای تسهیلات ساخت مسکن، می‌تواند رکود در حوزه مسکن و صنایع وابسته به آن را به شدت کاهش دهد.

وی افزود: تعداد زیادی از واحد‌های تولیدی مستقیم و غیرمستقیم با ساخت و ساز مسکن در ارتباط هستند و مداوم مشغول کار خواهند شد و صنعت‌شان رونق پیدا می‌کند. این نقدینگی بیش از ۳۵۰ واحد تولیدی را درگیر خواهد کرد و رونق اقتصادی را افزایش خواهد داد. البته در شروع ممکن است که تورم اندکی ایجاد شود، اما اثرات آن ضد رکودی است و در بلندمدت به رونق اقتصادی منجر خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران به تجربه مسکن مهر اشاره کرد و گفت: ما در مسکن مهر تجربه گران‌بهایی کسب کردیم که می‌توان به مکان یابی، شهرسازی و تامین مالی توسط بانک مسکن اشاره کرد. از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها، عمده درآمد خود را صرف مسکن می‌کنند، طرح جدید دولت در حوزه مسکن می‌تواند اقدام مناسبی برای رفع این معضلات و خانه‌دار کردن مردم در سطح کشور باشد.

دنیا مالی در پاسخ به سوالی پیرامون توانایی بانک مسکن در ارائه کلیه تسهیلات گفت: بانک مسکن به تنهایی امکان تامین مالی طرح جهش تولید مسکن را دارد. محوریت تامین مالی در طرح مسکن مهر با بانک مسکن بود که تجربه بسیار موفقی بود. در طرح جدید دولت نیز به واسطه حضور یک صندوق پشتیبان در بانک مسکن که ریاست آن بر عهده وزیر راه و شهرسازی است، حدود ۶۰ درصد تامین مالی از طریق این بانک انجام می‌شود؛ بنابراین این بانک هنوز ظرفیت این تامین مالی را دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

دنیا مالی در پایان به ضرورت توجه به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی و انبوه‌سازان خوشنام، نباید از دایره توجه دولت خارج شوند. در کنار فکر به چگونگی تامین مالی، باید توجه ویژه‌ای به حمایت از بخش خصوصی شود، چو یک سوم مسکن‌ها توسط همین بخش خصوصی تامین می‌شود و با توجه به تجربه ساخت مسکن مهر، اعطای وام ساخت به مردم، حضور مردم در ساخت مسکن را افزایش خواهد داد و عملا یکی از مشکلات مسکن مهر به خودی خود با این نوع وام‌دهی به سازندگان، حل خواهد شد.

گفتنی است، بنا بر اعلام رسانه‌ها، دولت در تلاش است با ارائه راهکار برای تامین مصالح این طرح که گفته می‌شود ۱۰ میلیون تن فولاد و ۳۰ میلیون تن سیمان است، پای بخش خصوصی را برای حضور بموقع در اجرای طرح یک میلیون مسکن در سال باز کند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
ایران علم اقتصاد ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
دولت ۵۰۰ هزار میلیارد کسری دارد ان وقت تسهیلات ۳۶۰هزار میلیاردی از کجا؟؟؟؟؟
تامین منابع مالی تان مشکل دارد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
حمایت از تولید و تولید کننده همش حرف من مسکن تولید میکنم در رکود مشتری نمیخره باید مالیات خالی بودن بدم


پول فقط تو دلالیه تمام سرمایه‌ میبرم تو دلالی
خوب حالا که معادل حدود ۱۴ میلیارد دلار پول بدون پشتوانه میخواین به مسکن اختصاص بدین، معادل ۱۰۰ میلیارد دلار دیگه هم چاپ کنین بدین دست مردم، هممون خوشحال بشیم.
سال 90 قیمت مسکن متری 2 میلیون. ای خدااااا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
سال96بهترین جای اسلامشهرمتری یک میلیون و هشصد بود.حالا تقریبا بیست میلیون تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
اصلا هم ربطی به دولت روحانی ندارد.
علی برکت الله
فقط وعده !! بس کنید دیگه
شمارابخدادیگردرتهران وحاشیه آن خانه نسازید تهران دیگرجای نفس کشیدن نداردشلوغی ترافیک رامشاهده نمیفرمائید
تسخیلات مسکن رابرای شهرهای کم جمعیت اختصاص دهید که هم ایجاداشتغال کندوهم جلومهاجرت بی رویه به تهران رابگیرد بااین فرمان پیش برویم کمترازیک دهه دیگرتهران بشدت ناامن ومرکزفساددرکشورمیشودکه دیگردرمان وعلاجی برایش نیست برای تهران احیای بافت فرسوده کافیست
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
مگه الان نیستش
ساخت مسکن یعنی حیف میل منابع و ایجاد شغل کاذب و تورم بیشتر بجای اینکه برن توی صنعت کشاورزی سرمایه گذاری روی ساختمان میکنند که ته مانده اقتصاد هم نابود کنند
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
داداش گلم کشاورزی ،باکدوم آب؟؟ حتما میدونین که اکثرا استانها بشدت با کمبود آب حتا برای مصارف شهری وصنعتی مواجه اند.؟دیگه سرمایه گذاری دولتی توی بخش کشاورزی اشتباه مهلکی هست .فقط باید دولت همین مقدار موجود را مدیریت کند که از دست نروند.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
مدیریت خخخخخخخخ
کاری کنیدقیمت مسکن بیادپایین.نه که بالابرودتواین چهاروپنج سال قیمت مسکن چندصددرصدافزایش یافت.آیابنده وامثال بنده میتوانیم یک روزی صاحب یک واحدآپارتمان درشهرخودمان( اسلامشهر) بشویم یانه.یااین آرزورابه گورخواهیم برد.خدایاخودت کمک کن.
برای خروج از رکود تورمی ،و تورم .باید اول قشر متوسط را تقویت نمود و کم نمود تا به قشر متوسط افزوده گردد ؟ در غیر اینصورت با ساخت صد میلیون واحد مسکونی بجز تورم و توزیع فقر چیزی بوجود نمی آید ،؟‌آیا با اخداث چند میلیون مسکن مهر بجز تورم و رکود تورمی چیزی حاصل گردید ؟،، زیرا قشر متوسط را تضعیف نمودن ،،،
به نظرم همونها که بیکار شدن با این پول میشه سالها حقوق بیکاری بگیرند تا برند سر یک شغل ل درست حسابی، کشاورزی چشه؟
این میشه تقریبا نفری 450 هزارتومان هر ایرانی، تورمش خیلیه
واقعا فکر تو مملک غوغا میکنه
جوک جالبی بود... به کسی نگید بین خودمان باشه
تنها راه برای اینکه بیش از یک میلیون خانه ساخته شود اینست که زمین در اختیار متقاضیان قرار گیرد و یا قیمت زمین واقعی و براساس امکانات موجود آن باشد زیرا هیچ هزینه ای برای ساخت زمین صرف نمی شود و قیمتهای کاذب توهمی فقط سودجوئی است و شهرداری ها هم بدلیل دریافتی های نامعقول پیدا و پنهان با هدف سودجوئی از پروسه ساخت مسکن کنار گذاشته شوند.
حالا خانه هم ساختید کی میتونه بخره
اگر می خواهید کاری بکنید بروید دنبال رفع تحریم ها
با این دولت فقط عبور ازاین دنیا امکانپذیر است
با ونزوئلا سند 20 ساله امضا کردند!
برگشتیم به زمان احمدی نژاد و تحرکات پوپولیستی که فقط با دولت های ورشکسته و فقیرتر از خودمان سروکار داشتیم
تنها راه کشور بازگشت به بازارهای جهانی و جلوگیری از چاپ بی رویه پول هست.
این طرح بالا فقط زمینه ساز ابرتورم جدید خواهد بود.
لبنان دو دهه نرخ ارز را دستکاری کرد اقتصادش کاملا متلاشی شد.
ونزوئلا پول پشت پول چاپ کرد اقتصادش متلاشی شد.
طالبان متخصصان و شرکت های خارجی را فراری داد اقتصاد افغانستان نابود شد.
کره شمالی خودش را ایزوله کرد دچار قحطی شد.

اگر می خواهیم در مسیر درست حرکت کنیم باید از سرنوشت این کشورها عبرت بگیریم و اقدامات اشتباه انها را انجام ندهیم.
شوربختانه اين دولت هم با بي برنامگي کامل داره پيش ميره
ساخت مسکن تنها که نمي شود مسکن جديد آبــــــــــــ و بـــــــــــــرق و گــــــــــــــاز مي خواهد
مسکن جديد زير ساخت مي خواد سيستم فاضلاب فيبر نوري تلفن مدرسه و راه و امکاناتي نظير پارک استخر و زمين ورزشي و فضاي سبز و ... مي خواهد
خونه هاي جديد برابر است با فشار بيشتر روي شبکه برق و گاز و نيز ترافيک بيشتر در شهرهاي بزرگ و مراکز استانها
مثل است که مي گويند يک آلماني ابتدا فکر مي کند که چطور پلي را بسازد سپس اقدام به ساخت پل مي کند اما يک ايراني اول پل را مي سازد و بعد به فکر رفع معايبش مي افتد اميدوارم از اين سيستم عصر قجر و حجري عبور کنيم و کمي عاقلانه بينديشيم
تا رابطه با جهان و بخشوص امریکا برقرار نشه اقتصاد بهبود پیدا نمی کنه
پولتون را در ونزوءلا هدر ندید
با رابطه با ونزوءلا
بخدا پول کرایه هوامیما ویزر امور خارجه هم توش در نمیاد
تا رابطه با جهان و بخشوص امریکا برقرار نشه اقتصاد بهبود پیدا نمی کنه
ساخت مسکن تنها باتسهیلات مسکن حل نمیشود. بلکه عزم جدی همه دستگاه ها را میطلبد ودراین خصوص چند پیشنهاد ارائه میگرد . 1/معافیت عوارض شهرداری ونظام مهندسی 2/معافیت مالیاتی قراردادهای پیمانکاران دربخش مسکن 3/معافیت هزینه های تامین اجتماعی درساخت مسکن 4 /وام مسکن کم بهره برای کسانیکه تاکنون ازوام یا تامین مسکن استفاده نکرده است. 5/تقبل مصالح ساختمانی بنرخ دولتی توسط دولت بطوریکه وجه ان از وام مسکن پرداخت گردد 6/ متراز واحدها وقیمت تمام شده ان از قبل مشخص بطوریکه تعدیلی به ان تعلق نگیرد 7/زمان تحویل واحدها ازقبل مشخص شود تا متقاضی بتواند توان مالی خودرا برنامه ریزی نمود بطوریکه اخرین قسط پرداختی بازمان تحویل همزمان باشد 8/ مدت شرایط اقساط اورده متقاضی باپیشرفت فیزیکی ساختمان تا حدامکان بیشتر گردد 9/ کار گروهی درهر استان وشهرستان تشکیل وپیگیر امورات ساخت مسکن باشد 10 تعاونیهای مسکن ادارات کارخانجات وازاد فعال ویا تشکیل گردد 11/ بعد از ارائه طرح ونقشه .کارگروه طی جلسه ای با حضور اعضای تعاونیها هرواحد متقاضی مشخص وابلاغ گردد 12/واگذاری واحدها درطول ساخت حتما بانظر کارگروه باشد تاخللی درخصوص شرایط با اخذ وام ایجاد نگردد
مسکن نیاز طبیعی جامعه است که از حقوق طبیعی بوده و بسیاری از کشورها این حقوق را به رسمیت شناخته و قوانین مستدل و محکمی برای جلوگیری از سودجویی در این بخش دارند.حتي در كشورهاي با اقتصاد ليبرال.
.
در ایران با وجود این‌که دولتها در تامین مسکن نیازمندان بر اساس اصول سوم، سی و یکم و چهل و سوم قانون اساسی مکلف شده است. اما تاکنون هیچ دولتی به وظایف قانونی خود در این بخش عمل نکرده و چه بسا برخي دولتها به ‌علت ضروری بودن این نیاز، از آن سودجویی هم كرده اند.

در طرح مسکن مهر، ساخت چهار میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی شد و خیلی زود جای خود را در دولت تدبير به مسکن اجتماعی، مسكن اميد و طرح ملي مسكن داد که پیشرفت آن صفر بود. آن ‌هم با ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با کارمزد ۴ درصد. حالا تصور کنید این حجم سنگین اعتبار بخش مسكن تنها با نرخ ۲۶درصد نرخ بین بانکی وام داده شود که البته خوشبختانه در اواخر دولت قبل این اعتبار در بانک مرکزی قفل شد.

درآمد سالیانه دولت ۱۴ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است که اگر کارمزد 4 درصدي آن کم شود، حاصل سالیانه ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد برای دولت است که تقریبا جایی ثبت و حسابرسی نمی‌شود.

در بخش کارگری اکثر صاحب‌نظران خط فقر را حدود 11 ميليون تومان در ماه می‌دانند، پس شکل‌گیری پس‌انداز با حداقل مزد 2800 هزار توماني محال است.

اگر خانواده‌ های کارگری بخواهند با ۲۰ درصد پس‌انداز حقوق خود، یک واحد آپارتمان ۷۰ متری با میانگین قیمت 31 ميليون تومان فعلی تهران خریداری کند، این خانواده به 2170 میلیون تومان وجه نقد نیاز دارد که با این فرض ما ماهیانه 560 هزار تومان پس‌انداز دارد و برای خرید این واحد مسکونی به 3875 ماه و 322 سال زمان نیاز دارد.
بحران مسكن واقعي است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان