بازدید 5113

پمپئو:آمریکا درحال ازدست‌دادن نقش‌خود درجهان است

مایک پمپئو وزیر سابق خارجه آمریکا اعلام کرد سیاست خارجی دولت جو بایدن نمی‌تواند فرق خوب و بد را تشخیص دهد و تحت رهبری او، آمریکا نقش و موقعیت خود در جهان را از دست خواهد داد.
کد خبر: ۱۰۸۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۶ 17 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزیر خارجه سابق آمریکا مدعی شد: همکاران بین المللی و متحدان، نگران نقش آمریکا در جهان هستند. آن‌ها ۹ ماه اول دولت بایدن را ملاحظه می‌کنند و معتقدند آمریکا در حال ترک صحنه جهانی است.

پمپئو به چند سیاست خارجی دولت جو بایدن از جمله خروج آشفته نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و تلاش وی برای ورود دوباره به مذاکرات برجام با ایران اشاره کرد.

این سیاستمدار جمهوریخواه تندروی آمریکایی افزود: در مرکز دولت جو بایدن درک درستی از حقایق جهان و خوبی یا بدی وجود ندارد. اگر شما بدون درنظر گرفتن عواقب، بدون رسیدگی و بدون اطمینان از آماده بودن شرایط از افغانستان خارج شوید، آمریکا تضعیف خواهد شد.

وزیر خارجه جنگ طلب دولت ترامپ مدعی شد: اگر روشن نکنید که متحد شکست ناپذیر اسرائیل هستید، ایرانی‌ها راکت در اختیار حماس قرار خواهند داد و آن‌ها این راکت‌ها را به سمت اسرائیل شلیک خواهند کرد.

پمپئو در ادامه اظهاراتش گفت: اگر ندانید انرژی آمریکا یک ابزار فوق العاده قدرتمند امنیت ملی است، و در عوض آن را تعطیل کرده و به روس‌ها دسترسی به بازار‌های اروپایی را می‌دهید و از خاورمیانه خواهش می‌کنید تا ظرفیت تولید بیشتری ایجاد کند، شما آمریکا را در معرض خطر قرار داده اید.

وی مدعی شد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا در استفاده از قدرت آمریکا به عنوان یک "نیروی خوب" جدی بود.

پمپئو در ارتباط با خروج آشفته آمریکا از افغانستان نیز گفت: بزرگ‌ترین اشتباه توسط فرمانده کل انجام شد. ما طالبان را نابود کردیم. آن‌ها به قدرت واقعی آمریکا پی برده بودند.

اظهارات پمپئو علیه دولت بایدن در حالی منتشر می‌شود که دولت دونالد ترامپ ابتدا با گروه طالبان مذاکره و با آن‌ها قراداد صلح امضا کرد.

همچنین دولت ترامپ، یکجانبه گرایی را پیش گرفته بود که این امر بسیاری از متحدان آمریکا از جمله اروپا را ناراضی ساخته بود.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود از ۲۲ سازمان و توافقنامه بین المللی یا دوجانبه خارج شد. از جمله این سازمان‌ها و توافقنامه‌ها می‌توان به سازمان یونسکو و توافق بین المللی اقلیمی پاریس درباره آب و هوا و برجام اشاره کرد و آخرین سازمانی که او از آن خارج شد، سازمان جهانی بهداشت است که وی پس از وارد کردن اتهاماتی به آن مبنی بر عملکرد نادرست در قبال کرونا، مراتب خروج آمریکا از این سازمان را اعلام کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر