بازدید 11320
۴

ویروس نیپا می‌تواند همه‌گیری دیگری را رقم بزند؟

ویروس نیپا، ویروس جدیدی نیست و سال‌ها در کمین بوده است. در سال ۱۹۹۹، این ویروس پس از یافتن میزبانی در خفاش ها، سر از مالزی درآورد و سپس برای تغذیه از درختان میوه که از مزارع خوک‌ها آویزان بودند، متوقف شد.
کد خبر: ۱۰۸۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴ 16 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، دانشمندی که یکی از مخترعان واکسن آکسفورد/آسترازنکا است، هشدار داد در حالی که جهان با کووید – ۱۹ دست به گریبان است، یک ویروس دیگر ممکن است همه گیری مرگبار بعدی را رقم زند.

در حال حاضر هیچ درمان یا واکسنی برای این ویروس به نام «نیپا» وجود ندارد.

«دیم سارا گیلبرت» دانشمند مزبور گفت: اگر نوع دلتای ویروس نیپا وجود داشته باشد، ناگهان یک ویروس به شدت قابل انتقال با ۵۰ درصد نرخ مرگ و میر شیوع می‌یابد. بنابراین، ویروس نیپا چیست و آیا باید نگران باشیم؟

ویروس نیپا، ویروس جدیدی نیست و سال‌ها در کمین بوده است. در سال ۱۹۹۹، این ویروس پس از یافتن میزبانی در خفاش ها، سر از مالزی درآورد و سپس برای تغذیه از درختان میوه که از مزارع خوک‌ها آویزان بودند، متوقف شد.

خوک‌ها باقی مانده خفاش‌ها را خوردند و ویروس از خوک‌ها به انسان‌ها منتقل شد. تصور می‌شود که انتقال از طریق تماس محافظت نشده با تراوشات خوک‌ها یا تماس محافظت نشده با بافت حیوان بیمار روی می‌دهد.

حدود ۱۰۵ مالزیایی طی ۸ ماه پس از ابتلا به ویروس بعد از تحمل کما، تب و التهاب مغزی جان خود را از دست دادند. نیپا تقریبا ۴۰ درصد از افراد مبتلا را به کام مرگ کشاند.

ویروس نیپا از طریق حیوان به انسان و همچنین از طریق غذای آلوده و تماس‌های انسان به انسان قابل انتقال است.

در حال حاضر، نیپا سالیانه در بنگلادش شیوع می‌یابد و همچنین به صورت دوره‌ای در شرق هند نمایان می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مصرف میوه یا فرآورده‌های میوه‌ای آلوده به ادرار یا بزاق خفاش‌های میوه آلوده، محتمل‌ترین منبع ابتلا به شمار می‌رود.

براساس اعلام این سازمان، کشورهایی، چون کامبوج، غنا، اندونزی، ماداگاسکار، فیلیپین و تایلند که از گونه‌های خاص خفاش برخوردارند، ممکن است در معرض خطر باشند.

خفاش‌های میوه از خانواده Pteropodidae، میزبان طبیعی ویروس نیپا هستند.

همچنین انتقال انسان به انسان ویروس نیپا در میان خانواده و اطرافیان بیماران مبتلا گزارش شده است.

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰، حدود نیمی از موارد گزارش شده در بنگلادش به واسطه انتقال انسان به انسان و از طریق مراقبت از بیماران مبتلا رخ داده است.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، نرخ مرگ و میر ناشی از موارد گزارش شده از شیوع این ویروس بین ۴۰ تا ۷۵ درصد است.

انسان‌ها ممکن است عفونت بدون علائم داشته باشند، اما علائم این بیماری همچنین از عفونت خفیف تا تنفسی شدید و التهاب مغزی متغیر است.

افراد مبتلا در ابتدا علائمی، چون تب، سردرد، درد عضلانی، استفراغ و گلودرد را بروز می‌دهند. این علائم ممکن است با سرگیجه، خواب آلودگی، تغییر هوشیاری و علائم عصبی همراه باشد. برخی افراد، مشکلات تنفسی را تجربه می‌کنند و تشنج در موارد شدید رخ می‌دهد که می‌تواند به کما منتهی شود.

در حال حاضر، هیج درمان یا واکسنی برای نیپا برای انسان‌ها یا حیوانات وجود ندارد. درمان اصلی برای انسان ها، مراقبت حمایتی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
خوبه بذار بیاد ویروس جدید از این زندگی راحت بشیم.
به جای واکسن خفاش ها را نابود کنید
خوک‌ها باقی مانده خفاش‌ها را خوردند و ویروس از خوک‌ها به انسان‌ها منتقل شد .... خداوند 1400 سال پیش فرمود خوک حرام است .... و هر از گاهی خبر جدیدی از این حیوان حرام گوشت به گوش میرسد...معلوم نیست چند سال دیگر خبردر شویم که ریشه فلان بیماری ها از خوک است ......... انسان ها تا کی میخواهند به جهالت خود ادامه دهند ؟
ساده ترین راه، کشتن هر چی خفاش در دنیاست، می باشد. این موجودات دیگه قراره چه بلایی سر انسانها بیاورند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی