بازدید 3528

ابراز نگرانی هشت کشور از وضعیت بحرانی میانمار

دولت‌های آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلیس، نیوزلند، نروژ، کره جنوبی و تیمور شرقی از ادامه وضعیت بحرانی در میانمار ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۱۰۸۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۸ 16 October 2021

ابراز نگرانی هشت کشور از وضعیت بحرانی میانمار

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در بیانیه این کشور‌ها آمده است: ما همچنان نگران وضعیت وخیم در میانمار، افزایش تاثیر آن بر مردم این کشور و پیامد‌های بدتر آن برای ثبات منطقه‌ای هستیم و حل مسالمت آمیز و بدون خشونت بحران میانمار و بازگشت به دموکراسی یک امر فوری و ضروری است.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، این کشور‌ها با حمایت از تعیین نماینده ویژه اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) اعلام کردند از تلاش‌های آ. سه. آن برای پیدا کردن راهی جهت خروج میانمار از بحران حمایت می‌کنیم.
در این بیانیه از میانمار خواسته شده است با نماینده ویژه آسه آن مشارکت سازنده داشته باشد.

این هشت کشور همچنین از ارتش میانمار خواستند فوری خشونت را متوقف و در گفتگوی سازنده و فراگیر با همه ذینفعان شرکت کند و دسترسی امن و بدون مانع برای کمک‌های بشردوستانه، از جمله اطمینان از تامین امنیت فعالان بشردوستانه و سلامت را تسهیل کند.
این کشور‌ها همچنین خواستار احترام کامل به حقوق بشر از جمله آزادی فوری زندانیان شامل خارجی‌هایی شدند که ناعادلانه بازداشت شده اند.

در بیانیه این کشور‌ها همچنین از ارتش میانمار خواسته شده است سفر‌های منظم فرستاده ویژه آسه آن به میانمار را تسهیل کند تا او بتواند آزادانه با همه ذینفعان تعامل داشته باشد.

به گزارش ایرنا، میانمار از زمان کودتا تا کنون درگیر تنش و ناآرامی بوده است؛ کودتایی که به یک دهه دموکراسی در این کشور پایان داد. در خشونت‌های ماه‌های اخیر در این کشور بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن کشته شده‌اند.
طرح نقشه راه مصوب آ. سه. آن شامل تعهدی به گفتگو با همه طرف‌ها و اجازه دسترسی‌های انسان‌دوستانه و توقف خشونت‌ها بود.

تاریخ طولانی دیکتاتوری نظامی و نقض حقوق بشر در میانمار یکی از مسائل دشوار مورد بحث در اتحادیه آ. سه. آن بوده که وحدت این سازمان و سیاست عدم مداخله را به آزمایش گذاشته است.
میانمار از آغاز کودتا در این کشور با سرکوب مرگبار معترضان، فروپاشی اقتصادی و مهاجرت دسته جمعی پناهجویان رو به رو شده است.

همچنین افزایش گسترش ویروس کرونا در این کشور، سیستم بهداشت را مختل کرده و در ماه‌های گذشته منجر به وقوع فاجعه انسانی در این کشور شده است.

از ماه آوریل تلاش برای انتصاب فرستاده ویژه آ. سه. آن در قالب " اجماعِ پنج مساله " که از سوی رهبرانِ اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا برای رویارویی با آشوب در میانمار پیشنهاد شده بود ادامه دارد.
سازمان ملل متحد و آمریکا در ماه‌های گذشته، اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) را ترغیب کردند تا انتصاب فرستاده ویژه را تسریع کنند.

برونئی امسال رئیس اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) است. این اتحادیه که شامل کشور‌های دموکراتیک، دولت‌های تک حزبی کمونیست و اقتدارگراست بر سر موضوع انتصاب فرستاده ویژه به شدت دچار مشکل و جداافتادگی در میان اعضایش شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار