بازدید 9532
۷
رئیس قوه قضاییه مطرح کرد

باید معلوم شود، کدام دستگاه‌ها اجازه دارند افراد را ممنوع‌الخروج کنند / گاهی فردی ممنوع‌الخروج و بعدها معلوم می‌شود ضرورتی برای این کار نبوده است

نخست باید معلوم شود، کدام دستگاه‌ها اجازه دارند افراد را ممنوع‌الخروج کنند و چه کسانی و برای چه مدتی باید ممنوع‌الخروج شوند و اینکه به مردم بدون هیچ توجیه قانونی اعلام نشود که ممنوع‌الخروج شده‌اند و در فرودگاه متوجه موضوع شوند خسارت‌بار است.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲ 11 October 2021

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها مثل سازمان مالیاتی و بانک‌ها، هنوز بدون اطلاع رسانی مناسب افراد را ممنوع‌الخروج می‌کنند، گفت: به زودی بخشنامه‌ای برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به ممنوع الخروج کردن افراد توسط برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی و بانک‌ها و برخی مراجع قضایی اظهار داشت، آمار کسانی که ممنوع الخروج می‌شوند زیاد نیست، ولی کم هم نیست و این مساله باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: نخست باید معلوم شود، کدام دستگاه‌ها اجازه دارند افراد را ممنوع‌الخروج کنند و چه کسانی و برای چه مدتی باید ممنوع‌الخروج شوند و اینکه به مردم بدون هیچ توجیه قانونی اعلام نشود که ممنوع‌الخروج شده‌اند و در فرودگاه متوجه موضوع شوند خسارت‌بار است.

وی ادامه داد: گاهی فردی ممنوع‌الخروج و بعداً معلوم می‌شود ضرورتی برای این کار نبوده و مشکل دیگر این است که حتی برخی افراد با آنکه قانون تصریح کرده حکم ممنوع‌الخروجی پس از شش ماه بلااثر می‌شود، باز هم با وجود پرداخت مالیات ها، تسویه با بانک‌ها و یا صدور قرار منع تعقیب و پایان دوره محکومیت همچنان ممنوع‌الخروج هستند و به این مساله توجهی نمی‌شود.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: در دوران ریاست آیت الله یزدی در دستگاه قضا مقرر شده بود که ممنوع‌الخروجی از مجرای دادستانی کل کشور پیگیری شود تا ضوابط آن کامل رعایت شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت، با وجود این، در روز‌های اخیر، یکی از مسئولان از استان بوشهر با وی تماس گرفته و اظهار داشته برای انجام کاری قصد سفر به خارج از کشور را داشته، اما در فرودگاه متوجه شده که ممنوع‌الخروج است.

دادستان کل و سازمان بازرسی بر روند ممنوع‌الخروجی‌ها نظارت جدی داشته باشند

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در روز‌های آینده بخشنامه‌ای را برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر خواهد کرد، از دادستان کل کشور و سازمان بازرسی خواست، بر روند ممنوع‌الخروجی‌ها نظارت جدی داشته باشند تا ضوابط آن رعایت شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای همچنین از دادستان انتظامی قضات نیز خواست که پس از صدور بخشنامه مربوطه با افرادی که از اجرای بخشنامه تخطی می‌کنند برخورد کند.

وی از معاونت حقوقی قوه قضاییه نیز خواست که اصلاح قانون برای ساماندهی نحوه ممنوع‌الخروج کردن افراد را بررسی نماید تا در صورت نیاز، موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

 

 

  • ماده ۱۸۸قانون آیین دادرسی کیفری: تا هنگامی که به متهم دسترسی حاصل نشده، بازپرس می تواند با توجه به اهمیت و ادله وقوع جرم، دستور منع خروج او را از کشور صادر کند. مدت اعتبار این دستور، شش ماه و قابل تمدید است. در صورت حضور متهم در بازپرسی و یا صدور قرار موقوفی، ترک و یا منع تعقیب، ممنوعیت خروج منتفی و مراتب بلافاصله به مراجع مربوط اطلاع داده می شود. درصورتی که مدت مندرج در دستور منع خروج منقضی شود، این دستور خود به خود منتفی است و مراجع مربوط نمی‏ توانند مانع از خروج شوند.
  • ماده ۲۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری: کلیه مراجع قضایی مکلفند در موارد قانونی پس از اتخاذ تصمیم بر ممنوعیت خروج اشخاص از کشور، مراتب را به دادستانی کل کشور ارسال دارند تا از آن طریق به مراجع ذی ربط اعلام گردد.
    تبصره - دادستان کل کشور در موارد انقضای مدت قانونی ممنوعیت خروج از کشور اشخاص و عدم تمدید آن توسط مراجع مربوطه، نسبت به رفع ممنوعیت خروج اقدام می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
من بعد از 16 سال برای دیدن خانواده به ایران امدم و قبل از امدن با سفارت ایران در تماس بودم و گفت برای رفت و امد هیچ مشگلی نداری ولی وقتی به فرودگاه امام خمینی رسیدم و خواستم مهر ورود را بزنم سه نفر ریختن و من را گرفتن و گفتن شما ممنوع خروج هستید که من پرسیدم اوکی من که خروج نکردم دارم ورود می کنم؟ خوب همه چیز من را ضبط کردن و بقیه ان را خودتان می دانید ولی چیز جالب ان این بود که در پوشه ای که برای من درست کردن هیچی نبود یک دفعه گفتن مشگل پلیس بین الملل داری یک دفعه گفتن گزارش اطلاعاتی داری و یک دفعه کار جعل اسناد داری و همه نوع وصله به من چسباندن برای چی نمی دانم حتی یک مدرک هم بر علیه من وجود نداشت و داشتن با یک زندگی بازی می کردند و برایشان اصلا مهم نبود و کسی هم جوابگو نبود... حالا ب این همه تبلیغ می کنید و می گوٸید افراد خارج از کشور می توانند بر گردنند
شانس آوردیم یکی از مسئولان بوشهر ممنوع الخروج شد که به فکر بقیه مردم بیافتید.متاسفانه هنوز یک سایت برای رویت وضعیت ممنوع الخروجی نداریم و حتماً باید در فرودگاه مطلع بشیم.
آقای اژه ای با همین دست فرمون بره جلو کولاک میکنه
رشد‌ قارچگونه‌افراد‌ پولدار‌ در جامعه‌ پدیه‌ ی نوعی‌ است‌ که‌ هیچ‌ مسئولی‌ را‌ به‌ عکس العمل‌ وا نمیداده‌ و هیچکس‌ از این‌ ادمهایی‌ که تا دیروز‌ قادر به معاش‌ معمولی‌ هم‌ نبودند‌ و بیکباره‌ به مال‌ و ثروت‌ انچنانی‌ رسیده‌ اند‌ رمز‌ رسیدن‌ بع این‌ ثروتهای‌ سرتاسر‌ مشکوک‌ چیست‌ ؟! ایا‌ از اسمان‌ زر‌ برسرشون‌ ریخته‌ ؟ قاچاق‌ کرده اند‌ از مال‌ کی‌ ود در کجا‌ ؟! رشوه‌ گرفته‌ اند‌ ؟! اختلاس‌ کرده‌ اند‌ ؟! مگر‌ میشه‌ یک جوانی‌ هیچ‌ هنری‌ نداره‌ بره‌ چند سال‌ در پایتخت‌ مملکت‌ زندگی‌ بکنه‌ بعد‌ برگرده‌ بیاد‌ شهرستان‌ میلطارد‌ ملیارد‌ ملک‌ بخره‌ ،؟؟! چه‌ کسی‌ پاسخگوی‌ این‌ اعوجاجهای‌ بنیانکن‌ جامعه‌ است‌ ؟!
بابا کار بجایی رسیده است که اداره مالیات هم بخاطر مبلغی ناچیزمیتواندمردم راممنوع الخروج کنه وبه فرد اطلاع ندهد؟فکر کنم ممنوع الخروجی باید قانونی وفقط ازسوی قوه قضاییه وبا اطلاع رسانی همراه باشد.
چنانچه طبق قانون مشخص شود شخص یا اشخاص نمیبایست ممنوع الخروج شوند اشخاص بتوانند ضرر خود را از سازمانهای خاطی مطالبه نمایند وانها در اینخصوص پاسخگو باشند.
باتوجه به اینکه تمامی کارهای مالیاتی ازطریق کافی نت هاصورت میگیردکافی است فرد بدون تجربه و برای اولین باربصورت اشتباهی اظهارنامه مالیاتی پر کند وبعد هم متوجه اشتباه خود بشود و انراکنسل کند مگر اداره مالیات براحتی می پذیرد.بدون مدرک ودلیل به ادم پیله میکنند وتابع منطق نیستند.بطور مثال من برای پرداخت مالیات سکه سال تحویل را اشتباهی در اظهارنامه بجای سال ۹۷،۹۸ نوشتم یکروز بعد اظهارنامه جایگزین برای کنسلی پر کردم ونامه استعلام بانک هم سال تحویل را۹۷ قیدکرده ومالیات انراهم داده ام ولی چون اظهارنامه اشباهی پر کردهام علیرغم ابطال ان،اداره مالیات قبض پرداخت مالیات صادر کرده است.اش نخورده و دهان سوخته. متاسفانه در انجا کسی پاسخگو نبوده و ما به کمیسیون معرفی کردند.امیدوارم در انجا گوشی شنوا ومنطقی برای حل این موضوع وجود داشته باشد ومشکل حل شود.انشااله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان