بازدید 37536
اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در عراق

کسب بیشترین کرسی های پارلمان توسط جریان صدر/ چرا انتخابات عراق مهم است؟

نتایج انتخابات عراق، همچنان نه تنها برای خود این کشور و مناسبات داخلی قدرت، بلکه کل منطقه و بازیگران خارجی درگیر در آن از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به ورود رقابت خارجی در عراق به فازی جدید، نتایج این انتخابات می‌تواند موقعیت عراق را در جبهه‌ بندی‌های پیرامونی روشن‌تر سازد.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸ 11 October 2021

اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در عراق/ چرا انتخابات عراق مهم است؟

بین الملل تابناک: روز گذشته انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق برگزار شد و عملیات شمارش آرا نیز از شامگاه یکشنبه و پس از بسته شدن شعب اخذ رای در همه استان‌های این کشور ادامه دارد.

کمسیون عالی انتخابات صبح امروز اعلام کرد براساس نتایج اولیه میزان مشارکت در این انتخابات به ۴۱ درصد رسیده است.

تعداد کرسی‌های تصاحب شده توسط فراکسیون‌های سیاسی عراق
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۲۳:۰۲

پایگاه خبری السومریه نیوز عراق تعداد کرسی‌های گروه‌های سیاسی شرکت کننده در اولین انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق پس از سال ۲۰۰۳ را منتشر کرد.

این رسانه عراقی بر اساس نتایج اولیه انتخابات که توسط کمیساریای عالی مستقل انتخابات این کشور اعلام شد، تاکنون جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی، ائتلاف عزم ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی، جنبش امتداد ۱۹ کرسی، جریان حکمت ملی ۲ کرسی، ائتلاف النصر، ۲ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق ۳۲ کرسی را به دست آورده اند.

این گروه‌های سیاسی هنوز بیانیه‌هایی درباره تعداد کرسی‌هایی را که در پارلمان آتی این کشور تصاحب کرده‌اند، صادر نکردند.

به عقیده ناظران، هیچ یک از فراکسیون‌ها میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و ائتلاف میان فراکسیون‌ها برای تشکیل کابینه ضروری است.
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق که طی دو مرحله در روزهای جمعه و یکشنبه گذشته برگزار شد، شامگاه امروز دوشنبه اعلام شد.
رئیس شورای کمیساریای عالی انتخابات ضمن تشکر از نیروهای امنیتی عراق برای تامین امنیت و حمایت از برگزاری انتخابات در محیطی امن و آرام، نتایج شمارش آراء در ۱۸ استان عراق را اعلام کرد.
نتایج اولیه شمارش آراء در ۱۸ استان اعلامی و نحوه توزیع کرسی‌های هر استان در ادامه می‌آید که حکایت از پیشتازی جریان صدر در این استان‌ها دارد:
نحوه توزیع ۳۲۹ کرسی‌ پارلمانی عراق میان استان‌های مختلف به این شرح است: بغداد: ۷۱ ، نینوی: ۳۴، بصره: ۲۵، ذی‌قار: ۱۹، سلیمانیه: ۱۸، بابل: ۱۷، اربیل: ۱۶، الانبار: ۱۵، دیالی: ۱۴، کرکوک: ۱۳، واسط: ۱۲، دهوک:۱۲، نجف:۱۲، صلاح‌الدین:۱۲، کربلاء:۱۱، الدیوانیه: ۱۱، میسان: ۱۰ و المثنی: ۷
«جمانه غلای»، سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفت که تطابق در همه مراکز رأی‌گیری که به قید قرعه جهت مقایسه به این منظور انتخاب شده بود، وجود داشت.
شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام می‌شود اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات دیروز اعلام کرد که به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد.

انتخابات عراق، آینده حضور نظامی آمریکا در این کشور را مشخص می‌کند
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۶:۵۲

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» با انتشار یادداشتی نوشت که رأی عراقی‌ها در انتخابات پارلمانی که دیروز برگزار شد، احتمالا سرنوشت و آینده نیروهای آمریکایی را که هنوز در عراق مستقر هستند، تعیین کند. نتایج این انتخابات، نحوه برخورد بغداد با درگیری ژئوپلیتیک بین واشنگتن و تهران را نیز مشخص خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، انتخابات عراق پس از توافق بین بغداد و واشنگتن برای «پایان عملیات رزمی» نیروهای باقی‌مانده آمریکا و تبدیل ماموریت‌های رزمی به ماموریت‌ها مستشاری برگزار شد.

وضعیت امنیتی نسبتاً پایدار در دوره گذشته یکی از پیامدهای این توافق تلقی می‌شود، به ویژه این‌که پایان حضور آمریکا یکی از خواسته های جناح‌های ضد آمریکا بود که بر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در این خصوص، فشار آوردند.

در این گزارش تایید شده که ایالات متحده آمریکا، ۲۵۰۰ نیروی نظامی از مجموع ۳۵۰۰ نیروی موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق دارد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت که تحت فشار گروه‌های مقاومت و مصوبه پارلمان برای خروج این نیروها پس از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایالات متحده و عراق آوریل گذشته توافق کردند که ماموریت رزمی ایالات متحده به آموزشی و استشاری تغییر کند.

وال استریت ژورنال در ادامه ادعاهای کاخ سفید را تکرار می‌کند و با شبه‌نظامی خواندن نیروهای رسمی سازمان الحشد الشعبی عراق، ادعا می‌کند: «طی سال جاری، عراق در گردابی از خشونت بین گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران و ارتش آمریکا قرار گرفته است که در پاسخ به حملات موشکی و پهپادی به پایگاه های خود، اقدام به حملات هوایی می‌کردند».

در این گزارش پیش‌بینی شده که فراکسیون جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» بیشترین کرسی را در این انتخابات کسب کند با توجه به این‌که در انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز بیشترین کرسی‌ها را در ائتلاف با حزب کمونیستی عراق کسب کرد.

نویسنده در ادامه مقتدی الصدر را یک رهبر «سرکش و قهرمان شیعیان عراق» توصیف می‌کند و می‌نویسد: «وی با حضور نیروهای آمریکایی مخالف است و از دیگر سو با نفوذ روافزون ایران در این کشور مخالف است - امری که وی را از سایر سیاستمداران شیعی_ متمایز می‌کند. وی همچنین به حملات علیه منافع آمریکا در عراق نقد دارد».

در این گزارش به نظرسنجی انجام شده از سوی اندیشکده عراقی «مرکز الرافدین للحوار» استناد شده که می‌گوید در انتخابات کنونی، جریان صدر ۴۲ کرسی را از آن خود خواهد کرد در حالی که در انتخابات ۲۰۱۸، ۵۴ کرسی کسب کرده بود.

وال‌استریت ژورنال در ادامه ادعا می‌کند: «به نظر می رسد کاظمی خود را برای ماندن در پستش از طریق توافقی که پس از انتخابات بین نیروهای سیاسی رقیب در کشور حاصل می‌شود، آماده می‌کند. اما نخست‌وزیر ماندن او با مخالفت شدید گروه‌های مورد حمایت ایران همراه می‌شود که او را در کشته شدن سلیمانی و ابومهدی المهندس دخیل می‌دانند».

نویسنده در ادامه به اظهارات «قیس الخزعلی ، دبیرکل جنبش «عصائب اهل حق» از مخالفان حضور نیروهای آمریکایی در عراق استناد می‌کند که از نیاز عراق به نخست وزیری جدید با تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی این کشور سخن می‌گوید و تصریح می‌کند که این امر به محض تغییر مأموریت نیروهای آمریکایی، اولویت خواهد بود».

وی دیروز پس از انداختن رأیش به صندوق گفت: «کشور ما عمدتا از مسائل سیاسی یا امنیتی رنج نمی برد، بلکه بیشتر از مشکلات اقتصادی مانند کمبود زیرساخت ها و نبود شغل رنج می‌برد».

نگارنده در ادامه با اشاره به این‌که، «کتائب حزب‌الله» عراق، برای نخستین‌بار به صورت مستقیم در انتخابات شرکت کرده و فهرستی شامل ۳۲ نامزد ارائه کرده است و طرفداران خود را به شرکت در انتخابات تشویق کرده، می‌نویسد: «این امر نشان می‌دهد که چگونه قدرت سیاسی گروه‌های شبه‌نظامی، از زمانی که آن‌ها نقش مهمی در مبارزه با داعش در سال ۲۰۱۴ ایفا کردند، رشد و افزایش داشته است».

این روزنامه آمریکایی با افراطی خواندن نیروهای مقاومت عراقی که مخالف تداوم حضور تروریست‌‌های آمریکایی در خاک کشورشان هستند، به نقل از تحلیلگران می‌نویسد که مشارکت پایین مردم عراق در این انتخابات احتمالا به تقویت این گروه و «دیگر گروه های افراطی» منجر شود.

نتیجه شمارش آرا انتخابات پارلمانی عراق اعلام شد
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۶:۳۶

کمیسیون عالی انتخابات عراق نتیجه شمارش آرا را طی کنفرانسی خبری اعلام کرد.

براساس اعلام این کمیسیون، پس از شمارش آرا در ۱۰ استان «دیاله»، «قادسیه»، «المثنی»، «میسان»، «واسط»، «دهوک»، «صلاح الدین»، «کربلا» و «اربیل»، این نتایج در وب سایت این کمیسیون منتشر شد.

بیشترین میزان مشارکت در استان دهوک ۵۴ درصد و استان صلاح الدین با ۴۸ درصد بود.

منابع عراقی می‎گویند که وب سایت مذکور، دقایقی پس از این کنفرانس خبری متوقف شده است.

کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرده که نتیجه کلی انتخابات این کشور عصر روز دوشنبه اعلام می‌شود.

«جلیل عدنان»، رئیس کمیسیون اعلام نتایج انتخابات عراق گفت «نتایج اولیه انتخابات استان‌های دیالی، الدیوانیه، المثنی، میسان، واسط، دهوک، صلاح الدین، کربلا، نجف و اربیل مشخص و در پایگاه اینترنتی این نهاد اعلام شده و صندوق‌هایی که در آن مشکلاتی بوده است فردا صبح برای بررسی به دفتر ملی این کمیساریا منتقل می‌شود.»

در همین حال خبرنگار شبکه «العالم» اعلام کرد، برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی است که جریان صدر بیشترین آرا را به خود اختصاص داده و ۳ ساعت دیگر مهلت ۲۴ ساعته اعلام نتایج نهایی انتخابات پایان خواهد یافت.

اعلام تقسیم بندی اصلی نقشه انتخاباتی عراق توسط کمیسیون انتخابات این کشور
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۵:۰۱

کمیسیون انتخابات عراق تقسیم بندی اصلی نقشه انتخاباتی این کشور را اعلام کرد.

 این کمیسیون اعلام کرد: تعداد حوزه های انتخاباتی ۸۳ حوزه، تعداد ایستگاههای رای گیری ۵۷ هزار و ۹۴۴ ایستگاه و تعداد مراکز رای گیری نیز ۸ هزار و ۹۶۲ مرکز بوده است.

کمیسون انتخابات عراق درباره کرسی های مجلس این کشور نیز آورده است: تعداد کرسی های مجلس ۳۲۹ کرسی است که به ترتیب زیر تقسیم می شود:

کرسی های عادی: ۲۳۷

کرسی های رزرو شده برای زنان: ۸۳

ایزدی ها: ۱ کرسی

شبک ها: یک کرسی

صابئین: یک کرسی

کردهای فیلی: یک کرسی

مسیحیان: ۵ کرسی

طبق اعلام کمیسیون انتخابات، شهر دهوک با 54 درصد بیشترین میزان مشارکت را بین شهرهای مختلف عراق داشت و استان صلاح الدین با ۴۸ درصد در رتبه دوم قرار گرفت.

همچنین تعداد رای دهندگان به ۹ میلیون و ۷۷ هزار تن و تعداد شکایات به ۵۸ مورد رسید.

جلیل عدنان، رئیس کمیسیون انتخابات شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از بسته شدن شعب اخذ رای برگزار شد گفت که نتایج به سرعت اعلام می شود و این کمیسیون در ساعات آینده درصد مشارکت را اعلام می‌کند. پیش بینی می‌شود نتایج اولیه طی امروز دوشنبه اعلام شود.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات یکشنبه از مردم خواست تا منتظر نتایج اعلام شده بمانند و خاطرنشان کرد اخباری که در مورد پیروزی یک نامزد یا یک ائتلاف گفته می‌شود "نادرست" است.

انتخابات پارلمانی زودهنگام صبح دیروز در میان تدابیر شدید امنیتی و یک سال زودتر از موعد طبیعی آن برگزار شد؛ این پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است که در دسامبر ۲۰۱۹ در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شد.

در این انتخابات ۳،۲۴۹ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب، به همراه برخی نامزدهای مستقل برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمان رقابت دارند.

ثبت 74 مورد شکایت طی برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس عراق

کمیسیون عالی و مستقل انتخابات عراق، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طی برگزاری مرحله ویژه رای گیری انتخابات مجلس عراق که مختص به نیرو‌های امنیتی- نظامی، ارتش و زندانیان است و روز جمعه ۸ اکتبر / ۱۶ مهر، برگزار شد، ۱۶ مورد شکایت در مناطق مختلف علیه نقض قوانین و حقوق رای دهندگان ثبت شده است.

در این اطلاعیه آمده که در مرحله رای گیری عمومی در یکشنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر نیز ۵۸ مورد شکایت ثبت شده است.

بر اساس خبر شکایات ثبت شده در اقلیم کردستان و مناطق مورد مناقشه به این صورت اعلام شده است: دهوک ۷ مورد شکایت، اربیل ۶ مورد، سلیمانیه ۱۱ مورد، صلاح الدین ۳ مورد، دیالی ۴ مورد ثبت شده و در کرکوک نیز هیچ شکایتی ثبت نشده است.

 

تفاوت ها با دوره های پیشین انتخابات

انتخابات روز گذشته عراق به دلیل تغییر نظام انتخاباتی تفاوتی عمده با دوره‌های پیشین دارد. بر اساس قانون انتخاباتی جدید، عراق به ۸۳ حوزه انتخاباتی تقسیم می‌شود؛ در حالی که بر اساس قانون قبلی، تنها ۱۸ حوزه انتخاباتی بود که رای دهندگان در وهله اول به احزاب رای می‌دادند؛ اما در این دوره به فرد رای می‌دهند، نه حزب و هر نامزدی که بیشترین آرای یک حوزه را کسب کند، برنده می‌شود. تغییر قانون انتخابات، یکی دیگر از خواسته‌های معترضان برای پایان دادن به سلطه احزاب بود، اما آن‌ها معتقدند که این شکل قانون بر اساس فاکتور جغرافیا، خواسته اصلی آن‌ها در این باره را برآورده نمی‌کند؛ هر چند برخی کنشگران معترض امیدوارند انتخابات بر اساس قانون جدید بتواند تغییری ولو حداقلی در جهت پایان دادن به چنبره احزاب کنونی رقم زند.

حزب و کار حزبی ضرورت یک جامعه توسعه‌یافته سیاسی است، اما در کشورهایی که این توسعه شکل نگرفته، همین احزاب نه راه حل مشکلات بلکه خود بخشی از مشکل هستند. عراق نیز از این حالت مستثنا نیست و از داشتن احزابی برنامه محور به معنای واقعی در جهت توسعه و آبادانی کشور بی‌بهره است، ولی همین قانون انتخاباتی جدید و تکثر حوزه‌های انتخاباتی از سوی دیگر موقعیت عشیره و قبیله را در کشوری عشیره‌ای و بدون جامعه مدنی فعال تقویت می‌کند.

از این جهت که وابستگی‌های عشیره‌ای نامزدها و حمایت عشیره در رساندن آن‌ها به پارلمان نقشی موثرتر از گذشته خواهند داشت و رقابت نه تنها میان نامزدها بلکه اساسا میان قبایل برای پیروزی شخص مطلوب خود است. در چنین وضعیتی برنامه کاندیداها ملاک انتخاب نیست، بلکه تعلقات قبیله‌ای از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین احزاب بزرگ و “پولدار” به راحتی می‌توانند با سران قبایل و عشیره‌ها برای قبولاندن و یا جلب حمایت از نامزد مورد نظر خود ساخت و پاخت کنند.

مولفه‌های هویت محور مذهبی، قومی و جنسیتی هر چند نسبت به دوره‌های قبل کم‌رنگ‌تر است، همچنان بسیار تاثیرگذار هستند؛ به این معنا که شانس پیروزی یک نامزد سنی در حوزه‌ای با اکثریت شیعی و بالعکس یک نامزد شیعی در حوزه‌ای با اکثریت سنی بسیار پایین است. اما در دوره قبل که در درجه اول به لیست حزبی رای داده می‌شد، وضعیت اینگونه نبود. تازه در این انتخابات، احتمالا این مولفه‌های هویتی در برخی مناطق پررنگ‌تر از قبل هم باشند؛ به ویژه در بغداد که به ۱۷ حوزه انتخاباتی تقسیم شده است، ولی این نظام انتخاباتی در مناطقی چون بغداد به نفع اهل سنت است و احتمالا در این دوره نمایندگان آن در مجلس نسبت به قبل افزایش یابد.

نتایج انتخابات عراق همچنان نه تنها برای خود این کشور و مناسبات داخلی قدرت، بلکه کل منطقه و بازیگران خارجی درگیر در آن از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به ورود رقابت خارجی در عراق به فازی جدید، نتایج این انتخابات می‌تواند موقعیت عراق را در جبهه‌ بندی‌های پیرامونی روشن‌تر سازد؛ به هر حال باید دید کدام یک از دو جبهه رقیب، بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را تشکیل خواهند داد.

جهت‌گیری کردها و تا حدود زیادی اهل سنت که روشن است، در این میان تحولات درونی بیت شیعی است که اهمیت بیشتری در تعیین ماهیت حکومت آینده عراق و سیاست‌های آن دارد.

خبر تکمیل می شود...

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۷
اکثریت با کردهاست .
روز جهانی نابینایان را به تمام مسئولان کشور که وضعیت مردم را نمیبینند تبریک میگم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
احسنت
نامی
| Slovakia |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
ناشناس جان، این تبریک رو باید به مردم می گفتید که عملکرد چهل و اندی ساله مسئولان رو ندیدند و دوباره همان ها رو انتخاب کردند.
البته توجه کنید که درصد رای دهندگان نسبت به کسانیکه جهت شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند اعلام میشود و چون ۶۶٪ ثبت نام کرده اند ۰۶۶*.۴۴.=۲۹. یعنی کمتر از یک سوم واجدین شرایط رای داده اند
مهم است چون ایران عراق را بخشی از عمق استراتژیک خود می داند و باید آمریکا را از آن انشالله بیرون کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
حقوق بگیر هستید؟
ناشناس
| Italy |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
اره
انتخابات در عراق بی‌معناست. عراق بدترین کشور جهانه. مشکل اصلی این کشور فرهنگی است و هرگز روی آرامش و صلح را نخواهد دید. ملت عراق یک ملت به شدت از نظر فرهنگی عقب‌افتاده، خشن، بی‌سواد و خرافاتی هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
تنهایی به این نتیجه رسیدی یا کمکت هم کردند؟ عزیز من مشکل عراق فرهنگ نیست زیرا از فرهنگ بالایی برخوردارند . مشکل اصلی عراق اشغال شدن آن است
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
و شما هم یک انسان بشدت نژادپرست و کینه ای هستید
برای شما مهم است.
کردها و اهلسنت در اصل یکی هستند که متعصبین ملی گرا عامل جدایی انها شده اند
عراق دومین کشور از لحاظ منابع نفتی است اما حزب بعث عراق با ورود به جنگ با ایران بجای آباد کردن کشورش تمام منابع را خرج جنگ افروزی کرد و اون چند زیر ساختی هم که بود پ آمریکاِئی ها در جنگ اول و دوم خلیج فارس نابود کردند
در حال حاظر اقتصاد عراق وابسته به واردات است که درقبال صادرات نفت انجام می شود

آمریکائیها سعی دارند با تبلیغ واقعیت را جور دیگری وانمود کنند و مشکل را به گردن گروه ها و احزاب شیعه و مردم عراق بیندازند اما ساخت زیرساخت ها زمان بر است هم درک درست می خواهد هم صبر می خواهد هم مسئولان دلسوز و هم نیروی کارآمد
اگه آمریکا ازعراق بره یابه کل ازمنطقه بره کشورهای مسلمان وهملسایه باهم درگیرمیشن جای امریکاباشم ازمنطقه میرم
جریان صدر طرفدار آمریکا است و به احتمال زیاد با تقلب و خرید آرا اول میشه
انتخابات برنامه خوبی است به شرطی که مردم جوری اگاه شده باشند که به فرد درستکار ودیندارواقعی رای بدن نه براساس نگاه عشیره ای و....
درصورت روی کارامدن ادم درست واصلاح سیستم فسادزا ان کشورومردمش پیشرفت خواهندکرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل