بازدید 14664
آخرین تحولات خاورمیانه

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق/ بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز/ مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری/ سرنگونی هشت موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق، بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز، مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، سرنگونی ۸ موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه و دیدار هیات آمریکایی با نمایندگان طالبان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۸۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱ 10 October 2021

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق/ بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز/ مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری/ سرنگونی 8 موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق، بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز، مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، سرنگونی ۸ موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه و دیدار هیات آمریکایی با نمایندگان طالبان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق

مردم عراق امروز یکشنبه برای شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند. همزمان تمامی فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی بین استان‌ها بسته و تدابیر شدید امنیتی در مناطق مختلف این کشور حکمفرما شده است.

به گزارش آناتولی، این انتخابات یک سال زودتر از موعد مقرر و پس از برکناری دولت قبل در جریان اعتراضات مردمی ۲۰۱۹ علیه فساد برگزار می‌شود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با حضور در یکی از مراکز اخذ رای در بغداد رای خود را به صندوق انداخت.

وی ضمن دعوت از عراقی‌ها برای مشارکت گسترده گفت، از مردم کشورش می‌خواهد واقعیت موجود را از طریق حضور در انتخابات پارلمانی تغییر دهند.

الکاظمی گفت: ما به رهبری خردمندی نیاز داریم که بر منافع عراق غلبه کند.

وی خطاب به رای دهندگان عراقی گفت، آرای آنها گرانبهاست و آنها نباید فرصت را از دست بدهند.

الکاظمی با اشاره به اینکه این انتخابات برای اولین بار است که بدون منع آمد و شد و عدم مشارکت نخست وزیر برگزار می شود، خاطرنشان کرد: همه باید در تغییر واقعیت عراق مشارکت داشته باشند.

روزجمعه اولین مرحله انتخابات عراق با رای گیری از گروه‌های ویژه شامل ۱.۲ میلیون پرسنل امنیتی، آوارگان و زندانیان با نرخ مشارکت ۶۹ درصدی برگزار شد.

صندوق‌های رای‌گیری در ساعت ۰۷:۰۰ صبح به وقت محلی (۰۴:۰۰ GMT) باز شده و ساعت ۱۸:۰۰ به وقت عراق (۱۵:۰۰ GMT) بسته خواهد شد.

طبق بیانیه رسمی کمیسیون انتخابات ۲۴.۹ میلیون عراقی از حدود ۴۰ میلیون نفر حق رای دادن در روند رای گیری را دارند و ۱۴.۳ میلیون عراقی نیز کارت الکترونیکی شرکت در انتخابات را دریافت کرده‌اند.

رای دهندگان در ۸۲۷۳ شعبه اخذ رای که در ۸۳ حوزه انتخابی در سراسر عراق توزیع شده‌اند، رای خود را خواهند داد.

این انتخابات که پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است، در دسامبر ۲۰۱۹ در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شد.

قانون جدید انتخابات با تقسیم کشور به مناطق کوچکتر تغییرات شدیدی در روند رای گیری ایجاد کرد. در قانون جدید همچنین رأی دادن به لیست‌ها لغو کرده است.

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق/ بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز/ مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری/ سرنگونی 8 موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه

این اصلاحات اجازه ورود افراد مستقل و بلوک‌های کوچک به پارلمان را که در انتخابات قبلی شانس کمی داشتند می‌دهد.

۳،۲۴۹ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب، به همراه برخی نامزدهای مستقل، در این انتخابات برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمان رقابت می‌کنند.

بر اساس آمار مقامات امنیتی، بیش از ۲۵۰،۰۰۰ نیرو برای تامین امنیت مراکز رای گیری در سراسر کشور مستقر شدند.

نیروهای عراقی از هفته گذشته در آماده‌باش هستند و هیچ منع آمد و شدی جز برای جلوگیری از حرکت وسایل نقلیه و موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.

تصمیمات احتیاطی همچنین شامل بستن تمام گذرگاه‌های مرزی زمینی، هوایی و دریایی در جریان رای گیری است.

فرماندهی عملیات مشترک عراق هم در بیانیه‌ای از بسته شدن فرودگاه‌ها و خروجی‌های زمینی بین استان‌های عراق در چارچوب برنامه امنیتی برای تأمین امنیت انتخابات پارلمانی خبر داد.

در بیانیه گروه رسانه امنیتی آمده که کمیته عالی امنیت انتخابات عراق، روند بستن فرودگاه‌ها و بنادر زمینی را ساعت ۹ شامگاه شنبه آغاز کرد. همچنین حرکت خودروهای حامل بیش از دو تن بار، موتورسیکلت و نیز حرکت قطارها ممنوع است؛ اما در شهرها  دائم منع آمد و شدی وجود ندارد.

طبق این بیانیه دارندگان کارت‌های انتخاباتی در صورتی که ساکن یک استان بوده و محل اخذ رای آنها در استان دیگری باشد، اجازه عبور از یک استان به استان دیگر را خواهند داشت.

خیابان‌های بغداد و همه شهرهای عراق در چارچوب برنامه امنیتی برای تامین امنیت انتخابات زودهنگام شاهد استقرار شدید نیروهای عراقی هستند که با مکانیزم‌های نظامی تقویت شده‌اند.

تیم رسانه امنیتی نیز از استقرار نیروهای یگان تاکتیکی در بغداد، پایتخت عراق، برای تامین امنیت روند رای گیری خبر داد.

این تیم در بیانیه‌ای اعلام کرد: به منظور تأمین امنیت انتخابات، نیروی یگان ویژه آژانس اطلاعات و تحقیقات فدرال وزارت کشور در بغداد مستقر شده است. این نیروها وظایف خود را بر اساس برنامه‌ای دقیق برای تامین امنیت انتخابات آغاز کردند.

صدها ناظر بین المللی و خارجی برای نظارت بر روند رای گیری، علاوه بر هزاران ناظر محلی شرکت دارند.

سازمان ملل با ارائه کمک‌های فنی و نظارت مشارکت خود را در انتخابات عراق -که "بزرگترین" انتخابات از سال ۲۰۰۳ در این کشور خوانده- اعلام کرد.

کمیسیون انتخابات قرار است نتایج اولیه را ظرف ۲۴ ساعت پس از مراحل رای گیری اعلام کند.

این انتخابات پس از اعتراضات گسترده بی سابقه در عراق برگزار می‌شود که از اوایل اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد و بیش از یک سال ادامه داشت.

بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز

دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای درباره انفجار تروریستی در داخل مسجد ولایت قندور که به شهادت ده‌ها تن از نمازگزاران شیعه افغان منجر شد، اعلام کرد که کشورهای اسلامی و جامعه جهانی مردم بی‌دفاع افغانستان را تنها گذاشته‌اند.

 آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در بیانیه‌ای انفجار تروریستی دیروز در داخل مسجد ولایت قندور را که به شهادت ده‌ها نمازگزار شیعه افغان منجر شد، محکوم کرد.

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق/ بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز/ مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری/ سرنگونی 8 موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه

متن بیانیه به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ملت شریف و مظلوم افغانستان

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

«صمیمانه‌ترین تسلیت و همدردی خود با مردم شریف و مظلوم افغانستان به ویژه خانواده‌های داغدار را در این فاجعه بزرگ ابراز می‌داریم و از خداوند متعال می خواهیم که به خانواده شهدا صبر و آرامش بدهد و به مجروحان شفای عاجل عنایت کند.»

«ما با قلبی آکنده از غم و اندوه، شهادت و مجروحیت ده‌ها نمازگزار بی گناه قربانی انفجار تروریستی مسجد شهر قندوز شدند، تسلیت می‌گوییم و این جنایت را محکوم می‌کنیم. از خداوند متعال می‌خواهیم به خانواده‌های قربانیان صبر و آرامش و به مجروحان شفای عاجل عطا فرماید.»

«با نهایت تأسف و در کمال تعجب می‌بینیم که کشورهای اسلامی و جامعه جهانی مردم بی دفاع افغان را به حال خود رها کرده و اجازه دادند تا زمینه برای انجام حملات و جنایات بیشتر گروه‌های تروریستی علیه مؤمنان بیگناه افغانستان فراهم شود.

«در چنین شرایط دشورای، از شما دوستان می‌خواهم که پیوندهای همبستگی و وحدت ملی را تقویت کرده و به دنبال راه‌حل‌های موثرتر برای حمایت از غیرنظامیان در برابر سرکوب و جنایات گروه‌های تروریستی باشید و تدابیر مناسب را برای جلوگیری از تکرار فجایع و جنایات اینچنینی در مساجد و اماکن عمومی اتخاذ کنید.»

مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری

بعد از ادعای «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مخالفت با توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و انتشار گزارشی از فشار واشنگتن به تل‌آویو در این زمینه، وزارت خارجه آمریکا بار دیگر موضع خود در قبال توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین را تکرار کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره فشارهای واشنگتن به تل‌آویو برای توقف شهر‌ک‌سازی‌ها گفت که دولت «جو بایدن» به وضوح با ساخت‌وساز یکجانبه در اراضی خصوصی فلسطینیان مخالف است.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، پرایس در این‌باره توضیح داد: «ما هیچ وقت درباره مکالمات خصوصی دیپلماتیک خود صحبت نمی‌کنیم، آنهایی که در گذشته داشته‌ایم و آنهایی که در آینده خواهیم داشت، چه با همکاران اسرائیلی‌مان باشد و چه با هر شریک دیگری در نقطه‌ای از جهان.»

وی ادامه داد: «اما کافی است بگوییم ما موضع خود را کاملاً شفاف اعلام کرده‌ایم و درخصوص اقدامات یکجانبه مانند فعالیت‌های شهرک‌سازی نیز آن را کاملاً روشن کرده‌ایم. در واقع من موضع ایالات متحده در مورد شهرک‌سازی‌ها را تکرار کردم و نباید سوالی در این زمینه باشد.»

بر اساس این گزارش، این دیپلمات آمریکایی همچنین افزود:‌ «ما معتقدیم که برای همه طرف‌ها ضروری است از اقدامات یک جانبه‌ای که باعث تشدید تنش و تضعیف تلاش‌ها برای دستیابی به راهکار دو دولتی می‌شود، اجتناب نمایند.»

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق/ بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز/ مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری/ سرنگونی 8 موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه

به نوشته جروزالم پست، پرایس همچنین از مخالفت آمریکا با کمک‌های تشکیلات خودگردان فلسطین به عملیات‌کنندگان فلسطینی زندانی و اعضای خانواده شهدای فلسطینی خبر داد؛ اما خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها را نیز محکوم کرد.

پیش از این، مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی در مصاحبه با وبگاه «آکسیوس» گفته بودند که کاخ سفید در حال فشار آوردن به کابینه تل‌آویو است تا نسبت به شهرک‌سازی در کرانه باختری، خویشتن‌داری کند.

سرنگونی ۸ موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه

مرکز روسی آشتی سوریه روز شنبه خبر داد که پدافند هوایی سوریه با استفاده از سامانه دفاع موشکی پانستیر ۸ موشک از ۱۲ موشک حمله اخیر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه را رهگیری و سرنگون کرده است.

«وادیم کولیت» رئیس این مرکز گفت: «شامگاه جمعه، ۶ جنگنده تاکتیکی از نوع اف-۱۶ وابسته به نیروی هوایی اسرائیل، با عبور از مرز‌های دولت سوریه در منطقه التنف، ۱۲ موشک به سوی فرودگاه تیفور شلیک کردند.»

این مقام روس در ادامه گفت: «سامانه پدافند هوایی پانستیر-اس، وابسته به نیرو‌های مسلح سوریه، ۸ موشک را از ۱۲ موشک شلیک شده رهگیری و سرنگون کرد.»

وی افزود در این حمله هوایی رژیم صهیونیستی، ۶ سرباز سوری مجروح شده و یک تاسیسات وابسته به نیرو‌های مسلح سوریه نیز آسیب مادی دید.

منابع خبری شامگاه جمعه (۸ اکتبر/۱۶ مهرماه) از مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص خبر داده بودند.

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق/ بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز/ مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری/ سرنگونی 8 موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه

خبرنگار المیادین هنگام این حمله گزارش داده بود که پدافند هوایی سوریه در حال مقابله با تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی در آسمان حمص بوده و پدافند هوایی سوریه بیش تر موشک های متخاصم را قبل از رسیدن به اهداف خود در پیرامون فرودگاه T-4 حمص رهگیری و منهدم کرده است.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به صورت متناوب با استفاده از حریم‌هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان بارها گزارش داده‌اند، رژیم صهیونیستی روزانه قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و به حریم هوایی لبنان تجاوز می‌کند.

دیدار هیات آمریکایی با نمایندگان طالبان

هیات آمریکایی شامگاه شنبه برای نخستین بار پس از خروج نیروهای واشنگتن از افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار کرد.

به گزارش طلوع نیوز، وزیر امورخارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد، در دیدار با مقام‌های آمریکایی، درباره روابط کابل و واشنگتن، توافقنامه دوحه، کمک‌های بشردوستانه، آزاد سازی پول‌های بلوکه شده افغانستان، رعایت حریم هوایی افغانستان و مسائل دیگر گفت‌وگو شد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه طالبان تصریح کرد: در این نشست بر ارسال کمک‌های بشردوستانه و عمل به توافقنامه دوحه و احترام به حریم هوایی افغانستان مورد تاکید قرار گرفت.

همزمان با این دیدار، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در یک سفر دو روزه برای گفت‌وگو درباره افغانستان راهی اسلام آباد شد.

آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق/ بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مسجد قندوز/ مخالفت وزارت خارجه آمریکا با تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری/ سرنگونی 8 موشک شلیک شده جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند سوریه

وزارت امورخارجه آمریکا در این باره اعلام کرد که تشکیل حکومت فراگیر و خروج شهروندان آمریکا و همکاران محلی این کشور از افغانستان، از محورهای این سفر است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این دیدرا درباره به رسمیت شناختن و دادن مشروعیت (به طالبان) نیست. ما بر طالبان فشار می‌آوریم تا به حقوق تمام مردم افغانستان از جمله زنان و دختران را رعایت کنند و حکومت فراگیر با پشتیبانی همه احزاب تشکیل دهند. آمریکا می‌خواهد به طالبان فشار آورد تا برای سازمان‌های کمک‌رسان امکان دسترسی به مناطقی را که نیاز به کمک دارند، فراهم کنند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داد که قرار است مقام‌های بلند پایه‌ آمریکایی با نمایندگان امارت اسلامی برای دو روز در دوحه گفت‌وگو کنند.

رویترز به نقل از دو مقام بلندپایه آمریکایی اعلام کرد که این دیدارها در روزهای شنبه و یکشنبه در دوحه انجام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
نقش اس ۴۰۰ روسیه در خاک سوریه چیست ؟؟؟؟؟

روسیه تا کی خیانت
احمد مسعود قیام کرد بجای دفاع ازش بهش انگ پیروی از هوای نفسانی زدند!!!
حب دنیا چطور ارزش ها را عوض می کنه
خدایا به تو پناه می برم
سه ضلع مثلث فتنه و جنگ در منطقه : روسیه ، اسراییل ، انگلیس
ترکیه بزرگترین مشکل چند سال آینده خواهد بود.
رفتارهایی مشابه رفتار صدام دیده می شود.
با سلام - چرا پدافند با تجاوز هواپیماها برخورد نمی کند فقط چند تا موشک پرتاب شده را سرنگون می کند -- گویا روسیه توافق کرده اسراییل هرزگاهی پایگاه های ایران در سوریه را هدف قرار بدهد و آنها هم به ظاهر دفاع کنند ---
مگه عالم ربانی حضرت ایت الله سیستانی با فتوا به داد شیعه مظلوم افغان برسه
دریغ از یک خبرخوش
طالبان هم اینقدر دانا هست که علی رغم دشمنی کامل با آمریکا، ارتباطش را به طور کامل قطع نکند ا
اون موقع شهادت سردار سلیمانی که آقای سیستانی سکوت کرد، تا تحویل بگیره
اگر سردار زنده بود الان کی جرئت کشتار به این بزرگی را داشت
از یه طرف میگن گروههای مورد حمایت آمریکا چنین اقداماتی میکنن و لی نمیگن طالبان با آمریکا چه رابطه ایی داره که دیدار میکنن متاسفانه طالبان با حمایت آمریکا قدرت را دردست گرفت و ایران هم حمایت کرد
تیم فعلی سیاست خارجی توان درک عمیق پیچیدگی های سیاست خارجی و واکنش های حرفه ای در مقابل آن را ندارد
کلا مسلمانها دست به کشتار میزنن الان سالهاست که بینشون جنگه
از سوریه فقط همین خبر؟؟ خبری از دور زدن ایران توسط سوریه با چراغ سبز امریکاو خط لوله عربی انتقال گاز مصر و اسراییل از طریق اردن و سوریه به لبنان نمیزاری؟
دنیای‌ سیاست‌ و کلا‌ زندگی در میان‌ مردم‌ و ملتها‌ همانند‌ صفحه‌ شطرنجه‌ بلد نباشی‌ کلات‌ پس معرکه‌ است‌ . دولتمردان‌ ما‌ دنبال‌ این هستند‌ که اخلاق دنیا را درست‌ بکنند‌ بعد شاید‌ اونا حق ملت ما را دادند !!!! واژه‌ اخلاق‌ در عرصه‌ بازیهای سیاسی‌ جایی از اعراب نداره‌ !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار