بازدید 8430
۹

معمای رنگ‌بندی کرونایی مشهد

در یکی از روز‌های قرمز پیک چهارم مشهد، به طور مثال ۱۹ فروردین ماه که مشهد در وضعیت قرمز قرار داشت، کل بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های زیر مجموعه علوم پزشکی مشهد به استناد آمار ماهانه این دانشگاه، ۶۵۴ نفر بوده است! یعنی مشهد در حالی زرد اعلام شده که بیمار بستری بیشتری از وضعیت قرمز پیک چهارم دارد!
کد خبر: ۱۰۷۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶ 02 October 2021

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، وضعیت کرونایی مشهد زرد شد، عجیب این جاست که به استناد آمار اعلامی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حدود ۶۹۰ بیمار کرونایی هم اکنون در بیمارستان‌های زیر مجموعه این دانشگاه بستری هستند، این در حالی است که در یکی از روز‌های قرمز پیک چهارم مشهد، به طور مثال ۱۹ فروردین ماه که مشهد در وضعیت قرمز قرار داشت، کل بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های زیر مجموعه علوم پزشکی مشهد به استناد آمار ماهانه این دانشگاه، ۶۵۴ نفر بوده است! یعنی مشهد در حالی زرد اعلام شده که بیمار بستری بیشتری از وضعیت قرمز پیک چهارم دارد!

این تناقض‌ها در اعلام رنگ بندی‌ها حتی صدای خود مسئولان علوم پزشکی را هم در آورده بود و همین چند هفته پیش که مشهد از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ داد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که «اگر چه مشهد در سامانه ماسک نارنجی اعلام شده است، اما تعداد بیماران بستری کرونا در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تعداد حداکثر بیمارانی که در پیک چهارم در این شهر بستری کردیم، بیشتر است.»

در رنگ بندی‌ها نقشی نداریم

با این حال سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز گذشته درباره اعلام وضعیت زرد در مشهد با توجه به بیشتر بودن تعداد بستری‌های کرونایی به نسبت وضعیت قرمز پیک چهارم، به «خراسان رضوی» گفت: نسبت به اوج پیک در واقع ما در وضعیت زرد هستیم، ولی اگر بخواهیم نسبت به پیک‌های قبلی بسنجیم شاید بعضی شاخص‌ها بیشتر است. رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به احتمال موج حضور زائران در دهه آخر صفر زرد اعلام کردن وضعیت کرونایی مشهد با وجود بیشتر بودن تعداد بستری‌ها نسبت به وضعیت قرمز موج چهارم، منطقی بود؟ اظهار کرد: این‌ها سیاست‌های استانی نیست، بلکه سیاستی ملی است، لذا من درباره این مسئله نمی‌توانم اظهار نظر کنم و ما در رنگ بندی‌ها نقشی نداریم.

وی افزود: هر خدمت یا زحمتی که مردم برای بهبود وضعیت کرونا می‌کشند، از آن طرف هم باید سعی شود به خاطر این عمل مناسب شان تشویق شوند، اگر طولانی مدت وضعیت قرمز یا نارنجی نگه داشته شود و مشاغل تعطیل شوند، آسیب‌های اجتماعی که ایجاد می‌کند خیلی بیشتر خواهد بود. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با وجود این قرار است طرحی برای ممنوعیت سفر به مشهد در ایام پایانی ماه صفر اجرا شود؟ گفت: امروز در ستاد استانی یا ستاد ملی احتمالا راجع به این موضوع تصمیم گیری می‌کنند. وی همچنین درباره افرادی که به دلیل انتظار برای تزریق واکسن آسترازنکا، از مراجعه به مراکز واکسیناسیون خودداری می‌کنند، گفت: فکر نمی‌کنم واکسن آسترازنکا برای دوز اول موجود شود، مهم‌ترین توصیه به مردم این است که از این زمان استفاده کنند و سرعت واکسیناسیون را بالا ببرند.

امکان فعالیت تالار‌ها و رستوران‌ها در فضای سربسته

همچنین با توجه به زرد شدن وضعیت کرونایی، رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: با توجه به تغییر رنگ شرایط کرونایی مشهد از نارنجی به رنگ زرد رستوران‌ها، سفره خانه‌های سنتی، فست فودها، کافی‌شاپ‌ها، آب میوه فروشی‌ها و باغ تالار‌ها می‌توانند در فضای بسته با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند. بنانژاد در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که رخ داده، گروه‌های شغلی چهارگانه حذف و هفت رسته شغلی جایگزین آن شد و اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدنظر است. با تغییر رنگ مشهد به رنگ زرد، برای واحد‌های صنفی تعطیلی اعمال نخواهد شد و مشاغل با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز به ادامه فعالیت خواهند بود.

وضعیت واکسیناسیون در مشهد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در جمعیت ۱۷ تا ۱۸ سال ۷۰ هزار و ۱۵۱ نفر در مناطق تحت پوشش دانشگاه ساکن هستند که تاکنون ۲۸ درصد آن‌ها واکسینه شدند. در جمعیت ۱۶ تا ۱۷ ساله نیز ۱۷۵ هزار و ۹۶۴ نفر حضور دارند که تاکنون ۱۲ درصد آنان واکسینه شده‌اند. همچنین ۲ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۰۷ نفر در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان واکسینه شده‌اند که معادل ۵۷ درصد جمعیت هدف در این مناطق است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۹
آخر صفر برای اینکه زیارت و عزاداری عزاداران و زائران بدلیل کرونا و جریمه به مشکلی بر نخورد این هفته را زرد اعلام کرده اند هفته بعد دوباره قرمز میکنندف اینکه نگرانی ندارد، رنگ بندی فقط نوشتن رنک روی کاغذ است چیز خاصی نیست
پاسخ ها
جهانگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
واقعا برات متاسفم.آیا عزاداری از حفظ جان مردم واجب تره؟
ایول.... این موضوع رنگ بندی و تغییر استانداردهای آقایون در ایام مختلف بحث مهمی بود و باید علنی میشد تا مردم بفهمن اوضاع واقعا چطور هست.
الان استخر موجهای ابی مشهد قسمت بانوان که من دیدم بازه با 190 و 191 وزارت بهداشت تماس گرفتم گفتند منعی نداره ! ولی من هنوزم باورم نمیشه اینهمه کرونایی و انهمه الودی مخصوصا استخر حالا هی به مغازه و رستوران گیر میدن البته فکر نمیکنم ربطی به پول و پارتی داشته باشه!
کاسبان مشهد از کرونا بیش از هر شهر دیگری صدمه خوردند
کارگران بیکار شدند و رستوران ها تعطیل شده است.
اقتصاد مشهد به توریست های زایر داخلی و خارجی وابسته است.
کارگران هتل ها و رستوران ها الان توان تامین تغذیه خود را ندارند چه برسد به کرایه خانه
اظهار کرد: این‌ها سیاست‌های استانی نیست، بلکه سیاستی ملی است
با چه زبونی بگه اینا سیاست هست و ربطی به آمار و موضوعات علمی و کارشناسی نداره
علم الهدی نظری ندارد
متاسفانه با سیاست با جان مردم بازی میکنن،افراد بی خیال هم فراوان...
فعلا مداد رنگی دست مدیریت بحران نیست و خیلی ها نظر پرداز ووضعیت جامعه را نمی بینند .خدایا چنان کن سر انجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها