بازدید 11426
۴
آخرین تحولات خاورمیانه

هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی افغانستان/ اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای/ واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتور‌های هسته‌ای/ سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر، فلسطین و لیبی

هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی افغانستان، اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای، واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتور‌های هسته‌ای، سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر، فلسطین و لیبی و برگزاری نشست کمیته قانون اساسی سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 29 September 2021

هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی افغانستان/ اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای/ واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای/ سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر، فلسطین و لیبی

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی افغانستان، اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای، واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتور‌های هسته‌ای، سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر، فلسطین و لیبی و برگزاری نشست کمیته قانون اساسی سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی افغانستان

گروه طالبان هشدار داد؛ تداوم پرواز غیر قانونی پهپادهای آمریکایی در آسمان افغانستان و نقض حریم هوایی این کشور برای واشنگتن عواقب خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، طالبان در بیانیه روز سه‌شنبه خود به مسئولیت این گروه برای محافظت از سرزمین افغانستان اشاره و تعهد آمریکا در توافق دوحه را به آن کشور گوشزد کرد. 

در این بیانیه آمده است: به تازگی آمریکا همه قوانین بین المللی و تعهداتش در مقابل طالبان بر اساس توافق دوحه را نقض کرده و حریم هوایی افغانستان توسط پهپادهای آمریکا نقض می‌شود. این تخلفات باید اصلاح و از آن‌ها جلوگیری شود. ما از همه کشورها به ویژه ایالات متحده می‌خواهیم، به تعهدات و قوانین بین المللی خود پایبند باشند تا با عواقب منفی مواجه نشوند؛ این گروه توضیحی در مورد این عواقب منفی نداد. 

در ماه جاری ژنرال فرانک مک کنزی، فرمانده ارتش آمریکا اعتراف کرد که در حملات هوایی ماه گذشته واشنگتن، هنگام تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان، ده غیرنظامی در کابل کشته شده‌اند. 

مک کنزی در کنفرانس خبری در پنتاگون ـ که از شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا پخش می‌شد ـ اعلام کرد که تحقیقات نظامی آمریکا در مورد حملات مرگبار هواپیمای بدون سرنشین کابل در ماه اوت نشان داد، در این حمله ده غیرنظامی کشته شدند و راننده و خودروی مورد هدف نیز احتمالا تهدیدی از طرف گروه داعش شاخه خراسان نبوده‌اند. 

این مقام نظامی آمریکایی اعتراف کرد که این حمله اشتباه صورت گرفته و سپس عذرخواهی کرد. 

پنتاگون نخست این حمله را ماموریتی موفق برای جلوگیری از بمب گذاری دیگری در فرودگاه کابل مطرح کرد. در حمله نخست داعش به فرودگاه کابل هنگام تخلیه نیروهای آمریکایی ۱۳ نیروی آمریکایی و دستکم ۱۶۹ تن از افغان‌ها در ۲۶ اوت جان باختند. 

مصاحبه‌ها و ویدئوهای نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد، حمله پهپاد «ریپر» آمریکا به خودرویی در کابل در ۲۹ اوت (هفتم شهریور) که ارتش آمریکا مدعی بود حامل مواد منفجره است، موجب کشته شدن یک امدادگر و اعضای خانواده‌اش شد.

اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای 

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه با زدن اتهامات بی اساس ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و از جامعه جهانی خواست تا مسئولیت‌ خود را نسبت به نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، بن فرحان طی سخنرانی مجازی برای یکی از نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای گفت: موضع عربستان سعودی بر اساس اصل حق کشورها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بدون نقض معاهده منع اشاعه هسته ای تأکید دارد.

هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی افغانستان/ اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای/ واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای/ سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر، فلسطین و لیبی

وی افزود: ریاض تاکید می کند در کنار همه تلاش های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی کشورها به سلاح های هسته ای است که تنها باعث بی ثباتی جهان می شود.

وزیر خارجه عربستان سعودی اضافه کرد، برقراری صلح و امنیت بین المللی با داشتن سلاح های کشتار جمعی به دست نمی آید، بلکه از طریق همکاری بین کشورها برای دستیابی به توسعه و پیشرفت به دست می آید.

بن فرحان گفت: با وجود اجماع بین المللی و تمایل بسیاری از کشورهای معتدل منطقه برای ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی، که یک هدف طولانی مدت است، متأسفانه اسرائیل هنوز از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خودداری می کند که با قطعنامه های بین المللی مغایرت دارد.

وی همچنین مدعی شد که عربستان سعودی از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین منع توانایی برای تبدیل کردن کاربرد مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای به کاربرد نظامی حمایت می‌کند.

رضا نجفی سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه ایران نیز در پاسخ به اتهامات بی اساس وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به برنامه هسته ای ایران، در بیانیه ای ضمن رد این اتهامات بر لزوم انجام شفاف سازی فعالیت های هسته ای عربستان تحت نظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای از طریق اجرای توافق نامه جامع پادمان هسته ای تاکید و درخواست کرد که در صورت عدم اجرای درخواست آژانس توسط عربستان، هرگونه همکاری بین المللی با این کشور باید متوقف شود.

واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای

وزیر دفاع کویت در واکنش به تصمیم عراق برای ساخت چند رآکتور هسته‌ای گفت که کشورش «تحولات را دنبال می‌کند.»

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، «حمد جابرالعلی» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع کویت در مورد تصمیم عراق برای ساخت چندین رآکتور هسته‌ای اظهار کرد، کشورش «تحولات را دنبال می‌کند.»

این اظهارات العلی در پاسخ به سوال مهلل المضف، نماینده کویت درباره ساخت رآکتور هسته‌ای عراق و بیانیه کمیسیون کنترل مواد رادیواکتیو عراق درباره بررسی ۲۰ سایت برای ساخت رآکتورها با اهداف مسالمت آمیز که برخی از آنها نزدیک مرزهای کویت است، عنوان شد.

وی گفت که وزارت دفاع کویت از هیچ تلاشی برای پیگیری و ارزیابی همه شرایط و تحولات کنونی و آینده که بر محیط منطقه‌ای دولت کویت و منطقه خلیج فارس از لحاظ راهبردی و نظامی تأثیر می‌گذارد، دریغ نمی‌کند.

معاون نخست وزیر و وزیر دفاع کویت افزود: طبق پیگیری و ارزیابی مسئولان ذی‌ربط در وزارت دفاع، برنامه‌هایی تدوین شده و اقدامات احتیاطی لازم برای مقابله با هرگونه تحولات فوق‌العاده یا آینده که روی امنیت ملی کویت تأثیر می‌گذارد و ثبات آن را تهدید می‌کند، انجام می‌شود؛ این مستلزم تدابیر مناسب با همکاری نهادها و نهادهای دولتی در چارچوب طرح‌های جامع ملی است.

هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی افغانستان/ اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای/ واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای/ سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر، فلسطین و لیبی

وی خاطرنشان کرد که وزارت دفاع کویت در کلیه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همه اقدامات مربوطه اعم از دیپلماتیک یا قانونی و همه رویدادها و تحولات جدید، با وزارت امور خارجه این کشور همکاری و هماهنگی کامل دارد.

عراق در حال حاضر ۱۸.۴ گیگاوات برق مصرف می‌کند که ۱.۲ گیگاوات از برق مصرفی‌اش از ایران تامین می‌شود و در حال کار روی برنامه‌ای برای ساخت چندین رآکتور هسته‌ای به منظور تولید برق و تامین نیازهای خود در این زمینه است.

خبرگزاری بلومبرگ در این باره گزارش داد که عراق قصد دارد برای رفع مشکلات قطعی مکرر برق که یکسری ناآرامی‌های اجتماعی را در این کشور در پی داشته است، هشت رآکتور با ظرفیت تولید ١١ گیگاوات برق احداث کند اما حتی در صورت تکمیل ساخت این رآکتورها بازهم برای تامین برق مور نیاز خود در آینده با مشکل مواجه خواهد بود، چراکه به گفته رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق، این کشور با کمبود ١٤ گیگاوات برق روبه روست.

سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر، فلسطین و لیبی 

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به همراه "برت مک گرک" هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا روز پنجشنبه به مصر سفر می‌کند تا موضوعات فلسطین و لیبی را با مقامات مصری بررسی کند.

 بر اساس گزارش کاخ سفید، هیات های آمریکایی و مصری درباره حمایت از انتخابات لیبی و امنیت منطقه از جمله در شاخ آفریقا بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: سالیوان در مورد نقش مصر در ارتقای امنیت و رفاه فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پس از سفر نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل به مصر در اوایل ماه جاری بحث خواهد کرد.

 بر اساس بیانیه کاخ سفید، مشاور امنیت ملی آمریکا پنجم اکتبر (۱۳ مهر) در واشنگتن میزبان "ایال هولاتا" مشاور امنیت ملی اسرائیل خواهد بود تا در مورد این موضوعات و دیگر مسائل و جلسه گروه راهبردی مشورتی آمریکا و اسرائیل گفتگو کند.

هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی افغانستان/ اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای/ واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای/ سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر، فلسطین و لیبی

بر اساس گزارش آکسیوس، روابط آمریکا با مصر به ویژه پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا ۱۳۰ میلیون دلار کمک نظامی سالانه این کشور به مصر را به دلیل نقض حقوق بشر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر مسدود کرد، دچار تنش بیشتری شده است. از سوی دیگر، آمریکا با مصر برای جلوگیری از یک درگیری دیگر میان حماس و رژیم صهیونیستی همکاری می‌کند.

مصری‌ها همچنین در دعوای خود با اتیوپی بر سر سد بزرگ در اتیوپی، خواهان حمایت آمریکا از خود هستند. مصر این پروژه را تهدیدی برای تامین آب خود می‌داند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ریاض دیدار و دو طرف در خصوص یمن گفت و گو کردند.

سالیوان به همراه تیم لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در امور یمن و برت مک گرک، نماینده خاورمیانه دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به خاورمیانه سفر کرده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا، روز سه شنبه با محمد بن سلمان ولیعهد، خالد بن سلمان وزیر دفاع، عبدل عزیز بن سعود بن نایف وزیر داخلی و عبدالله بن بندر وزیر گارد ملی عربستان سعودی دیدار کرد.

این اولین سفر سالیوان به خاورمیانه به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید است و بالاترین مقام دولت جو بایدن خواهد بود که به عربستان سعودی سفر کرده است.

سالیوان پس از عربستان به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد که بر خلاف دو کشور دیگر، روابط امارات و آمریکا تا حد زیادی بدون تنش از دونالد ترامپ به جو بایدن رسیده است.

بر اساس گزارش آکسیوس، دولت بایدن از عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی حمایت کرده و با تصویب یک قرارداد جنجالی فروش جنگنده به امارات که در دولت ترامپ امضا شده بود، موافقت کرده است.ایران احتمالا موضوع اصلی سفر سالیوان به امارات خواهد بود.

آمریکا می‌خواهد از تمرکز خود در منطقه خاورمیانه کاهش دهد و هر سه کشور عربستان، امارات و مصر نگران ادامه تعامل آمریکا با خاورمیانه پس از خروج آن از افغانستان هستند.

برگزاری نشست کمیته قانون اساسی سوریه

«گئر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو هجدهم ماه میلادی(26 مهر ماه) آتی برگزار می‌شود.

به گزارش روسیا الیوم، پدرسون در نشست شورای امنیت گفت: طرف‌ها در سوریه بر سر ازسرگیری مذاکرات توافق کردند و این خبر خوبی است.

فرستاده سازمان ملل گفت: من یک خبر خوب دارم که باید به شما گزارش دهم ... پس از هشت ماه کار شدید با روسای شرکت کننده (در نشست کمیته قانون اساسی سوریه) خوشحالم که اعلام می‌کنم دعوتنامه‌های خود را برای شرکت در ششمین دور کمیته قانون اساسی ارسال کرده‌ام.

پدرسون گفت که گروه کوچک این کمیته، متشکل از ۴۵ عضو، ۱۸ ژوئیه آینده در ژنو دیدار خواهند کرد.

هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی افغانستان/ اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای/ واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای/ سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر، فلسطین و لیبی

وی خواستار اجرای کامل قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت شد و گفت، زمان آن رسیده است که برای یک فرایند سیاسی فشار وارد شود.

این کمیته شامل ۱۵۰ عضو است که نماینده دولت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی هستند و ۵۰ عضو از هر کدام از این طرف‌ها هستند و از این کمیته یک کمیته کوچک هم شکل گرفته که شامل ۱۵ عضو از هر یک از طرف‌هاست که در مجموع ۴۵ عضو دارد.

 این کمیته تاکنون پنج جلسه برگزار کرده که هیچ یک از آنها پیشرفت چشمگیری نداشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
" اتهام زنی بی اساس عربستان علیه ایران و برنامه هسته ای "

من نمیدونم رسانه های ایرانی کی قراره یاد بگیرن که بدون قضاوت و پیشداوری یه خبر رو منتشر کنن
تحلیل رو باید تحلیلگر انجام بده و اونهم توی یک بخش مجزا نه یه خبرنگار یا ویراستار بشینه هرجور دلش میخواد تفسیر به رای کنه یک خبر رو
کم کم در منطقه نیز رقابت بر سر هسته ای شدن زیاد خواهد شد..... و رقابت بر سر ساخت بمب اتم.......!
همانطور که بزرگان ما فرمودند و درست هم گفته اند

مرگ بر روسیه
شرم بر پوتین
ننگ بر اردوغان
از زمان استقرار دولت ریسی مدام فشارهای منطقه ای بر علیه ما زیادتر شده
اتهام زنی های آذربایجان.امارات.عربستان
حالا وزیر خارجه بره صف جلو وایسه یا پاشو بندازه رو پاش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها