بازدید 5263

تکرار ادعای نگرانی گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

ما در ایران دفتر داریم و از مراکز اتمی (در این کشور) بازرسی می‌کنیم. این مساله به طور موازی و یا به تعبیر دیگر با احتمال بازگشت به توافق معروف هسته ایران (برجام) که در سال ۲۰۱۵ امضا و آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، عمیقا مرتبط است.
کد خبر: ۱۰۷۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲ 28 September 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اخیرا ادعا کرده ایران به تفاهم دو هفته پیش با این نهاد متعهد نبوده و مانع تعویض کارت حافظه دوربین‌ها در مجتمع تسای کرج شده مدعی شد: ما در اندازه‌ای که باید نگران هستیم، نه بیشتر نه کمتر

 رفائل گروسی در گفت‌وگو با یک شبکه انگلیس افزود: ما در ایران دفتر داریم و از مراکز اتمی (در این کشور) بازرسی می‌کنیم. این مساله به طور موازی و یا به تعبیر دیگر با احتمال بازگشت به توافق معروف هسته ایران (برجام) که در سال ۲۰۱۵ امضا و آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، عمیقا مرتبط است.

وی افزود: از ابتدای امسال تلاش‌های دیپلماتیک در وین برای بازگشت به این توافق آغاز شده است و ما ضامن هرآنچه با ایران توافق ‌شود هستیم و به طور مرتب اوضاع را زیر نظر داریم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی یکشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است. این کارگاه که مختص ساخت قطعات سانتریفوژ است، اوایل تیرماه سال جاری هدف حمله خرابکارانه پهپادی قرار گرفت و یکی از دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن‌جا تخریب شد.

مدیرکل آژانس مدعی است رفتار ایران مغایر با تفاهم دو هفته پیش میان دو طرف است، اما جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که مساله دوربین‌های کرج فراتر از تفاهمات حاصله در بیانیه مشترک است. کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین‌المللی مستقر در وین در همین رابطه توضیح داد که تفاهم دو هفته پیش «با حسن نیت ایران و با هدف جایگزینی کارت های حافظه "تجهیزات مشخص شده" حاصل شد.»

وی با بیان اینکه تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد و تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نگرفته و به همین خاطر از عبارت "تجهیزات مشخص شده" در بیانیه مشترک استفاده شد خاطر نشان کرد که گزارش اخیر مدیرکل آژانس دقیق نبوده و فراتر از تفاهمات حاصله برابر بیانیه مشترک می باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل