بازدید 3913

اولتیماتوم برای ترخیص کامیون‌های اروپایی جواب داد

در شرایطی که طی ماه‌ها و سال گذشته کامیون‌های وارداتی اروپایی در گمرکات کشور بلاتکلیف مانده بود، به نظر می‌رسد اولتیماتوم و تعیین مهلت از سوی دستگاه قضایی برای ترخیص آن‌ها جواب داد و گمرک از ترخیص این کامیون‌ها تا پایان مهر ماه خبر داده است.
کد خبر: ۱۰۷۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 28 September 2021

اولتیماتوم برای ترخیص کامیون‌های اروپایی جواب داد

به گزارش ایسنا، اواخر مرداد ماه بود که گمرک اعلام کرد حدود ۳۶۰۰ کامیون رسوبی در ۹ گمرک ایران هستند که مشکلات بسیاری سر راه ترخیص آن‌ها وجود دارد و در این راستا نام‌ دستگاه‌های مختلف به عنوان مقصران عدم ترخیص این کامیون‌ها اعلام شد.

البته فرامرز مداح - قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای - در این باره گفت:‌ یکی از اصلی ترین عوامل ترخیص این کامیون‌ها شفاف نبودن منشأ ارزی است که واردکنندگان برای خرید این کامیون‌ها استفاده کردند و اگر این مشکل حل شود، می‌توان کامیون‌های رسوبی را ترخیص کرد و در اختیار کامیون‌داران برای نوسازی ناوگان قرار داد.

وی افزود: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه کد ساتا است و بسیاری از این کامیون‌ها را شرکت‌هایی وارد کردند که برای تأییدیه منشأ ارزی‌شان دچار مشکل است. از سوی دیگر برای بانک مرکزی باید ارزی که با استفاده از آن کامیون وارد شده اثبات شود که از کجا آمده است و بانک مرکزی می‌گوید نباید این ارز از کف خیابان خریداری شده باشد یا آنکه کامیون نباید با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و دارو وارد شده باشد.

احمد کریمی - دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران – نیز در این باره به ایسنا گفت:‌ شاید برخی از کامیون‌های رسوبی مشکل شفاف نبودن مشکل ارزی از سوی واردکنندگان و ارائه نشدن مدارک معتبر در این زمینه را داشته باشند، اما همه مشکلات این نیست.

وی افزود:‌ بزرگترین مشکلی که در این راه وجود دارد ناهماهنگی، بی برنامگی و مقاومت برخی برای تسریع در نوسازی ناوگان است که در واقع این مقاومت از سوی برخی خودروسازان صورت گرفته که با انحصارطلبی طی سالیان گذشته هیچ رشدی نکردند.

البته این مقام مسئول دلایل دیگری نیز به عنوان موانع واردات و ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم اروپایی اعلام کرد اما بالاخره دستگاه قضایی وارد عمل شد و روزهای پایانی شهریور ماه مهلت سه هفته‌ای را برای آن اعلام کرد.

کریمی از تعیین مهلت سه هفته‌ای برای ترخیص کامیون‌های اروپایی مانده در گمرک‌های کشور از سوی دادستانی خبر داد.

وی افزود: دو روز گذشته دادستانی به این مسئله ورود کرد و با تشکیل جلسه در گمرک تاکید کرد که همه دستگاه‌های متولی که موانعی برای ترخیص این کامیون‌ها ایجاد کرده‌اند باید وظیفه خودشان را انجام دهند و سه هفته برای تسریع در ترخیص این کامیون‌ها و رفع موانع آن مهلت تعیین شد.

دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران ادامه داد: بر اساس جلسه برگزار شده اگر پس از سه هفته این موانع برداشته نشود با دستگاه‌های متولی برخورد قضایی خواهد شد. این اولتیماتوم سبب شد تا دومین جلسه را دیروز در سازمان راهداری داشته باشیم و شنبه آینده نیز در دادستانی جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد تا همه دست‌اندرکاران نسبت به این مسئله و اقداماتی که انجام داده‌اند، پاسخگو باشند.

حالا به نظر می‌رسد این اولتیماتوم و تعیین مهلت جواب داد چرا که روز گذشته گمرک از ترخیص ۶۰۰۰ دستگاه کامیون وارد شده تا پایان مهر ماه خبر داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار