بازدید 20463
با کاروان اربعین

حال و هوای متفاوت کربلا در روز اربعین به تقویم عراق/ برخی گلایه‌های زوار ایرانی از مسئولان/ بازگشایی مرز شلمچه برای بازگشت زائران و احتمال بازگشایی مرز چذابه/ ۸۰ هزار زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین شرکت کردند

هرچه به ظهر امروز نزدیک‌تر شویم، بر شمار زوار عزاداری که به کربلا می‌رسند، افزوده خواهد شد تا ناب‌ترین جلوه حضور به ثبت برسد؛ حضوری که هرچند کرونا تا حدی بر آن سایه افکنده، اما نتوانسته کمرنگش کند، حتی با وجودی که بسیاری از زوار از کشورهایی، چون ایران موفق به حضور در خیل مشتاقان زیارت شهید کربلا نشدند.
کد خبر: ۱۰۷۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵ 28 September 2021
تابناک اجتماعی
هرچند در تقویم کشورمان، روز گذشته «اربعین» بود، تفاوت افق کشورمان و عراق حکایت از آن دارد که در همسایه غربی کشورمان، امروز اربعین حسینی‌ است.

به گزارش «تابناک»؛ هرچه به ظهر امروز نزدیک‌تر شویم، بر شمار زوار عزاداری که به کربلا می‌رسند، افزوده خواهد شد تا ناب‌ترین جلوه حضور به ثبت برسد؛ حضوری که هرچند کرونا تا حدی بر آن سایه افکنده، اما نتوانسته کمرنگش کند، حتی با وجودی که بسیاری از زوار از کشورهایی، چون ایران موفق به حضور در خیل مشتاقان زیارت شهید کربلا نشدند.

این پایان موسم اربعین است؛ پایانی که معنایش برای خیل زائران، گام نهادن در مسیر بازگشت است، از جمله زوار ایرانی که شمار محدودی از آن‌ها بخت حضور در اربعین امسال را یافتند و اغلب با پرواز عازم این سفر شدند. همان راهی که در بازگشت پیش روی شماری از ایشان است و دیگران، با رساندن خودشان به مرز مهران و به صورت زمینی آن را طی خواهند کرد.

در این گزارش قصد داریم به روایت اخبار، تصاویر و ویدئو‌های دریافتی از عتبات، با کاروان اربعین همراه شویم؛
 
گیت های نمونه گیری کرونا در مرز مهران سه برابر شد
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۷:۵۰

دکتر جمیل صادقی فر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به ایرنا گفت: از همه زائران اربعین که از مرز مهران به کشور باز می گردند تست پی سی ار گرفته می شود. جهت حفظ سلامتی زائران اربعین گیت های نمونه گیری افزایش یافته است و هیچ زائری بدون انجام تست وارد مهران نخواهد شد.

وی افزود: این گیت ها با توجه به موج بازگشت زائران اربعین افزایش داده شدند و آن دسته از افرادی که مشکوک به بیماری یا مبتلا باشند به مراکز درمانی انتقال داده می شوند. در ورودی مرز مهران برای بیماریابی همه امکانات لازم فراهم شده است و سعی می شود این مهم به بهترین شکل انجام گیرد.

اعلام جزییات غربالگری زائران
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۶:۴۸

پیمان صابریان، رییس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی گفت:‌ زائران در مسیر بازگشت می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های هلال احمر در عراق تست کرونا بدهند؛ اطلاع‌رسانی درباره مکان این پایگاه‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: در پایانه‌های مرزی نیز ایستگاه‌های انجام تست کرونا آماده خدمت‌رسانی هستند. اگر تست فرد منفی باشد، می‌تواند وارد کشور شود اما در صورتی که تست کرونا مثبت و فرد بدحال باشد، به بیمارستان‌هایی که در نظر گرفته شده منتقل می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرد.

رییس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی تصریح کرد: افراد کرونا مثبت تا زمانی که بهبود یابند در نقاهتگاه‌ها نگهداری و سپس به شهر محل سکونت خود انتقال داده می‌شوند. قرنطینه افراد کرونا مثبت الزامی است و افرادی که تست‌شان مثبت باشد نمی‌توانند با استفاده از وسائل نقلیه عمومی جابه‌جا شوند.

موسم «الوداع» با اربعین رسید
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۶:۳۰

کسانی که تجربه حضور در مراسم اربعین حسینی در عتبات عالیات را دارند، می‌دانند که از اذان ظهر روز اربعین به بعد، خیل زائران در مسیرهای بازگشت به راه می‌افتند و موکب‌هایی که شبانه‌روز به مردم خدمت کرده‌اند، به سرعت برچیده می‌شوند تا زندگی به روال سابق بازگردد، با این امیدواری که انشالله فرصتی دوباره برای حضور در این همایش در آینده فراهم آید:

تعداد بازدید : 666
«ابو مصطفی»، نایب الزیاره ایرانیان جامانده از اربعین امسال
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۶:۱۴

نامش «ابو مصطفی»ست؛ اهل بغداد. در مسیر کربلا با وی آشنا می‌شویم و تاکید می‌کند که چون ایرانی‌های بسیاری نتوانستند خودشان را به اربعین حسینی برسانند، قصد دارد به نیابت از آنها زیارت کند. از او می‌خواهیم برایمان فیلم بگیرد و ارسال کند و آنچه پیش رویتان قرار دارد، نتیجه اجابت این تقاضا توسط زائری‌ست که جاماندگان اربعینی را فراموش نکرده است:

تعداد بازدید : 661
سرپرست سازمان هواپیمایی برای نظارت بر اوضاع به عراق رفت
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۴:۳۸

سیاوش امیر مکری، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری به منظور نظارت بر بازگشت زوار اربعین به عراق سفر کرد.

به گزارش ایسنا، وی به منظور تسهیل و روان سازی بازگشت زوار اربعین حسینی با کاپیتان حکمت فرزعلی مدیر فرودگاه نجف دیدار کرد.

یادبود شهیدان سلیمانی و المهندس در اربعین حسینی
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۲:۴۹
روایت جالب هموطنی که سالهاست موکب‌دار اربعین است
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : 1207
عراق مخالف بازگشایی مرزهای زمینی غیر از مهران است
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۰:۳۹

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص هماهنگی های صورت گرفته برای بازگشت زائرین گفت: در این میان عراقی‌ها درخواست مطرح شده برای بازگشت زائرین از مرز زمینی مهران را پذیرفتند. برای اعزام‌ها به صورت هوایی ،سازمان هواپیمایی همکاری لازم را داشت و تلاش شد تا با قیمت مناسبی بلیت به زائران عرضه شود. اما طی روزهای نخست بروز برخی تخلفات در حوزه نقل هوایی موجب سردرگمی و نارضایتی زائرین شد که موضوع پیگیری و رسیدگی شد و بر اساس اعلام مسئولان دستگاههای متولی با قانون شکنان به طور قطع برخورد می‌شود.

رشیدیان با تاکید بر اینکه «سازمان هواپیمایی اعلام کرده که تاکنون نزدیک به ۴۸ هزار بلیت برگشت فروخته شده»، در خصوص علت بسته بودن مرزهای زمینی هم توضیح داد: این موضوع از سوی کشور عراق مطرح شد و اعلام کرد اجازه تردد از مرزهای زمینی داده نمی‌شود و همچنان هم بر موضع بسته بودن این مرزها تاکید دارد و می‌گوید توافق ما برای بازگشت زائران آن هم فقط از مرز مهران است. از فردا نیز نیروهای بهداشت و درمان و عده ای از راهنمایان زائر به مرز مهران عزیمت می‌کنند تا شرایط لازم برای زائران را فراهم آورند ضمن اینکه تست پی سی آر از مسافران بازگشتی در مبادی فرودگاهی و نیز مرز مهران انجام می‌شود تا سلامت زائران ما تامین شود.

۸۰ هزار زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین شرکت کردند
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۰:۳۰

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از کربلای معلی اظهار داشت: بر اساس برآوردها تا کنون در مجموع بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده‌اند و ۶ هزار نفر نیز به کشور بازگشتند و از فردا نیز روند بازگشت زائران شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ستاد اربعین با ۱۶ کمیته فعال که سازمان حج و زیارت نیز مسئولیت یکی از کمیته‌ها را دارد، برنامه‌ریزی برای سفر اربعین را عهده دار است، گفت: امسال به دلیل دیراعلام شدن سهمیه زائران ایرانی با مشکلاتی مواجه شدیم. این تاخیر در اعلام پذیرش زائران ایرانی و برخی محدودیت‌ها همانند الزام به تزریق دو دز واکسن، انجام سفر به صورت هوایی و عدم پذیرش زائر از مرزهای زمینی موجب بروز مشکلات و ناهماهنگی‌ها به ویژه برای ورود کامیون‌ها و تجهیزات موکب‌ها شد.

رشیدیان در خصوص بروز برخی نارضایتی‌ها در زمان روند پیش ثبت نام و اخذ تأییدیه واکسن متقاضیان سفر اربعین گفت: ناچار بودیم برای ثبت نام منتظر تایید کشور عراق باشیم و بر این مبنا برنامه ریزی شد و سهمیه اولیه برای اعزام را ۳۰ هزار زائر اعلام کردند. بعد از حضور نخست وزیر عراق در ایران و موافقت وی، پذیرش ۳۰ هزار زائر دیگر تایید شد که کار پیش ثبت‌نام بر اساس سهمیه تعیین شده برای هر استان بر مبنای اعزام زائران در سال ۹۸ آغاز شد. الزام به تزریق دو دوز واکسن به صورت سیستمی در سامانه سماح و عدم صدور تاییدیه از سوی برخی پایگاه‌های واکسیناسیون موجب شد عده‌ای از متقاضیان که دو دز واکسن را زده بودند با مشکلاتی مواجه شوند که بعد از بروزرسانی سامانه وزارت بهداشت و تایید تزریق واکسن این مشکلات نیز مرتفع شد.

اختصاص روزانه ۵۰۰‌ اتوبوس برای بازگشت زوار از ۲ پایانه مرزی
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۰:۰۵

داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به فارس گفت: روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در دو پایانه مرزی مستقر شده‌‌اند اما ‌هر آنچه که ناوگان بیشتری هم نیاز باشد، اختصاص می‌دهیم تا زوار در مرز معطل نمانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ازدحامی در سفرهای برگشت جاده‌ای زوار ار‌بعین نداریم، بیان داشت: ‌در حال حاضر ورود به مرزهای کشورمان به تدریج است و مشخصات سفرهای بازگشت زوار اربعین امسال نظیر اربعین سال ۹۸ با ۳.۵ تا ۴ میلیون زائر نیست به هر حال متاسفانه تعداد کمی از عاشقان اباعبدالله امسال موفق شدند، به این سفر زیارتی و معنوی بروند.

باقرجوان درباره نظارت بر نرخ‌های بلیت اتوبوس گفت: در پایانه‌های مرزی شلمچه و مهران، نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نماینده سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی حضور دارند، ضمن آنکه تابلوهای قیمت در مسیرها، در هر دو پایانه نصب شده است و برای زوار قابل مشاهده است.

پای درد دل زوار ایرانی
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید : 1576
بازگشایی مرز شلمچه برای بازگشت زائران
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۰۸:۵۱

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: همه تدابیر لازم برای بازگشت زائران از مرزهای زمینی کشور اندیشیده شده و مرز شلمچه نیز برای بازگشت زائران باز شده است. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته حدود ۲۰ هزار زائر اربعین ممکن است از مرزهای زمینی به کشور بازگردند و تدابیر لازم برای آن‌ها اندیشیده شده است که شامل پروتکل‌های بهداشتی وبرنامه‌ریزی برای بازگشت آن‌ها با اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی است.

وی افزود: البته این سرویس‌ها و خدمات بر اساس آمارهایی که داده می‌شود، متفاوت است چرا که با وجود اینکه مرز شلمچه هم برای بازگشت زائران باز شده است و در کنار مرز مهران از آنجا نیز به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنیم، ممکن است که مرز چذابه هم بازگشایی شود. البته بر اساس تجارب سفرهای اربعین در سال‌های گذشته که تعداد بسیار زیادی از ایرانی‌ها به صورت میلیونی در این مراسم شرکت می‌کردند، حدود ۶۵ درصد از مرز مهران به کشور بر می‌گشتند و بر همین اساس نیز امکانات بیشتری در این پایانه مرزی برای زائران فراهم کرده‌ایم.

هدایتی گفت: بر اساس پروتکل‌های ابلاغ شده همه زائرانی که از مرزهای زمینی به کشور بر می‌گردند غربالگری شده و اگر علائمی داشته باشند آن‌ها را از بقیه جدا می‌کنیم و برای بستری شدن آن‌ها در بیمارستان یا قرنطینه آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود اما در صددیم تا از آن‌ها تست رپید یا تست PCR گرفته شود و باید دید حجم و فراوانی زائران در بازگشت از مرزهای زمینی تا چه اندازه است.

موکبهای خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی در اطراف بین الحرمین
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۰۸:۳۰
ورود بیش از ۵ هزار نفر به کشور تا صبح امروز
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۰۸:۲۰

پیمان صابریان، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی جزئیات ارائه خدمات اورژانس به زائران اربعین طی ۲۴ ساعت گذشته را تشریح کرد و گفت: استقرار و افزایش نیروهای بهداشتی و درمانی در ۳ مرز مهران، شلمچه و چذابه تداوم دارد. در این مدت بیش از ۵ هزار و ۱۹۴ نفر تردد از مرزهای مهران و شلمچه انجام گرفته که از این تعداد ۵۰۰ نفر غیر ایرانی و ۴۶۹۴ نفر ایرانی بودند. در بررسی‌های به عمل آمده تاکنون تست‌های مربوط به بیماری‌های سل، مالاریا، التور و تست کووید ۱۹ در میان این افراد منفی گزارش شده است.

وی  از آموزش چهره به چهره پزشکی به ۵۱۹۴ زائر و توزیع ماسک یکبار مصرف میان ۱۵ هزار و ۵۸۲ زائر طی شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۰ پایگاه سیار و ثابت اورژانس ارائه دهنده خدمات اربعین در خاک ایران و ۱۰ درمانگاه ثابت و بیمارستان صحرایی ویژه اربعین فعال است. همچنین تقویت نیروهای مستقر در مرز مهران و اعزام دو اتوبوس آمبولانس علاوه بر امکانات قبلی مستقر در منطقه انجام شده و هماهنگی با نیروهای مسلح جهت استقرار بالگرد در شلمچه و چذابه نیز صورت گرفت.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین با اشاره به اینکه تعداد کل مصدومین و حادثه‌دیدگان در این مدت ۴۳۷ نفر بوده است، گفت: همچنین ۷۴ مراجعه و اعزام به مراکز درمانی داشته‌ایم و ۳۶۳ مصدوم و حادثه دیده درمان سرپایی خدمات دریافت کرده‌اند. البته متاسفانه ۵ مصدوم و حادثه دیده منجر به فوت میان زائران گزارش شده است و همچنین ۱۶ مورد بستری در مراکز درمانی طی شبانه روز گذشته داشته‌ایم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
واقعا در این شرایط بحرانی چه ضرورتی بر حضور فیزیکی در کربلا هست. اگر دوستار امام حسینی در منزل نیز می توان ارادت خود را نشان داد ولی اگر خود خواهی بعد از بازگشت به کشور نیز با خود خواهی تمام بدون ماسک به همه جا سرک می کسند. باز افرادی که رعایت می کنند گرفتار می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
فقط برای کربلا دغدغه دارید، از کنسرت های ترکیه که گله ای ندارید بدون واکسن و تست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
اقلیتی دنبال کاسبی از مراسم اربعین و بودجه های بی حساب و کتاب ان هستند

و اصلا برایشان کشتار مردم پس از برگشت به کشور

و موج ششم کرونا نبوده و نیستند
یکی از بزرگترین اشتباهات مجدد در مورد افزایش کرونا و رفتن به موج خطرناکتر ششم

خمین رفتن بی موقع و بدون نظم و رعایت پروتکل ها و بی برنامه و هرج و مرج اربعین و تظاهرات تهران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
نگران در مورد کنسرتهای ترکیه که نیستی
این همه جارو جنجال و مصدوم فقط برای 80 هزار نفر؟
خون همه اونایی که توو موج ششم از دنیا میرن گردن مسوولین و ایناییه که رفتن عراق
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
کنسرت های ترکیه در مکانهای استریل هست
حالا تا چهار نفر با ماشین شخصی میرن شمال تو خونه خودشون، مشکل دارند ولی 80 هزار نفر هیچ مشکلی نیست.
تناقض رفتاری دولتها باعث سلب اعتماد اجتماعی شده و حالا حالا ما درگیر کرونا خواهیم بود . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
این چهارتا کنسرت هم که میرند مشکلی نیست اینها استریل هستند
خود امام حسین ع راضی نیست ملت با این شرایط برن اونجا
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
بجاش میریم کنسرت امام حسین راضی میشه
شما که محدودیت ها را برای اربعین با آنهمه شلوغی برداشتید محدودیت های بین شهری را هم بردارید بگزارید مردم سفر کنند و تخلیه روحی شوند و عامل استرس را کاهش دهند
مردم هم که هر روز نمی خواهند به سفر بروند شاید هر دو یا سه ماه برای آنها کافی است و یقین بدونید که بیشتر از سفر اربعین مراعات می کنند
حالا وقتی موج های بعدی کرونا چند صد هزار نفر دیگه رو به کشتن داد دولت چه توجیهی داره اونوقت زائران ایا این عمل مستحبی رو ذخیره اخرت خواهند کرد دیگه؟!!!
سلام.اگه کنسرت ابی به کنسرت مرگ تشبیه شد راهپیمایی غیر واجب امسال به دلیل کرونا به راهپیمایی مرگ باید تشبیه بشه. پخش زنده تلویزیونی نشون داد هیچکس ماسک نزده و اصلا انگار کرونا وارد عراق نشده. با تحریک و سواستفاده احساسات مذهبی مردم به آغوش پیک جدید کرونا میریم.ای کاش حداقل مردم قانونمندی داشتیم. مسئولین که هیچی به هیچی.
دولت رسما اعزام 60 هزار زایر به عراق را اعلام نمود ولی الان میگویند 80هزار ولی در عمل با توجه به تعداد اتوبوس های اعزامی به مرزها تعداد اعزامی ها باید صدها هزار نفر باشد.
شدیم مثل زمان حکومت کلیسا
اسلام مارا به قلم دعوت کرد و ما قلم هارا شکستیم . جهل پیشه کردیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر