بازدید 14318
با کاروان اربعین

مرز‌های زمینی بسته شد؛ تنها مهران برای برگشت زوار باز است/ «تست سریع» کرونا در دستور کار بازگشت زائرین/ بازگشت ۶ هزار زائر ایرانی به میهن/ راهپیمایی جاماندگان اربعین در گوشه و کنار کشور/ دعای زوار ایرانی در بین‌الحرمین برای ایرانیان

اربعین امسال در حالی از راه رسیده که بحران کرونا تا حدی مهار شده و برخلاف سال گذشته، اعزام زائران در دستور کار قرار گرفته است؛ زائرانی محدود که تعدادشان در توافق صورت گرفته میان دو کشور ایران و عراق مشخص شد و به رغم تداوم رایزنی ها، امکان افزایش شان مقدور نشد؛ هرچند در ساعات اخیر برخی مشتاقان موفق به عبور از مرز شده اند.
کد خبر: ۱۰۷۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷ 27 September 2021
تابناک اجتماعی
در شرایطی که مرز‌های کشورمان آکنده از سیل مشتاقانی‌ است که قصد حضور در کربلا و پیوستن به خیل عظیم زائرین اربعینی را دارند، معابر در نظر گرفته شده در شهر‌های مختلف، شاهد راهپیمایی خیل عظیم جاماندگان اربعین است.

به گزارش «تابناک»؛ اربعین امسال در حالی از راه رسیده که بحران کرونا تا حدی مهار شده و بر خلاف سال گذشته، اعزام زائران در دستور کار قرار گرفته است؛ زائرانی محدود که تعدادشان در توافق صورت گرفته میان دو کشور ایران و عراق مشخص شد و به رغم تداوم رایزنی ها، امکان افزایش شان مقدور نشد؛ هر چند در ساعات اخیر برخی مشتاقان موفق به عبور از مرز شده اند.

آن گونه که از برخی مناطق مرزی کشورمان خبر می‌رسد، عزیمت زائران به عراق با پیمودن روال قانونی و ارائه مدارک از مرز آزاد است و ساعت به ساعت بر شمار زائرانی که راهی عتبات عالیات می‌شوند افزوده می‌شود؛ زواری که برخی شان بعد از پیاده روی از مسیر‌های مختلف به کربلا و زیارت شهید کربلا، در مسیر بازگشت قرار دارند و برخی از ایشان در ساعات اخیر به میهن مان وارد شده اند.

در این گزارش قصد داریم به روایت اخبار، تصاویر و ویدئو‌های دریافتی از عتبات، با کاروان اربعین همراه شویم.
 
تلاش برای از سرگیری اعزام به عتبات عالیات بعد از ماه صفر
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۲۰:۲۰

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به گسترش واکسیناسیون در ایران و عراق امیدواریم سفر کاروان‌های زیارتی بعد از ماه صفر از سر گرفته شود و حضور در اربعین مقدمه‌ای برای سفرهای زیارتی باشد.

وی که اکنون در کربلاست، افزود: یکی از اهدافم از سفر به عراق پیگیری برای نهایی شدن تفاهم با مسئولان ذیربط عراق برای از سرگیری اعزام‌ها به عتبات عالیات است.

آمادگی پلیس برای ارائه تسهیلات به زوار اربعین در بازگشت
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۹:۱۳

سردار حسین اشتری با حضور در قرارگاه اربعین ناجا، ضمن تاکید به آمادگی کامل نیروی انتظامی برای خدمت رسانی به زائران، گفت: امسال به دلیل کرونا میزان تردد زائران با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود، اما ناجا با توجه به تجربه سال‌های گذشته برای ارائه تسهیلات لازم در خصوص بازگشت زوار گرامی، بنا به ضرورت در مرزهای هوایی و زمینی با تمام توان در خدمت عزیزان است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه ثواب خدمت رسانی به عاشقان حسینی (ع) کمتر از زیارت نیست، گفت: نیروی انتظامی با حداکثر توان و آمادگی در حال خدمت رسانی به زائران عزیز در مرزهای هوایی و زمینی است و همانند سال‌های گذشته آمادگی کامل دارد. پلیس با بکارگیری بیش از ۲۰ هزار نیرو و توسعه گیت‌های ورودی تلاش کرده زوار بدون دغدغه و کمترین معطلی در مرزهای ورودی به میهن اسلامی بازگردند.

وی ضمن تشکر از مردم و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) به دلیل همکاری با ماموران نیروی انتظامی و عمل به توصیه‌های پلیس و مسئولان، تصریح کرد: ان‌شاءالله زائران اربعین حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تدابیر در نظر گرفته شده در صحت و سلامت کامل به آغوش خانواده‌های خود باز می‌گردند.

اعمال محدودیت تردد در برخی از جاده‌ها به تشخیص پلیس
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۸:۰۰

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه نشست ستاد اربعین که با حضور ارگان‌های ذیربط تشکیل شد با اشاره به اهمیت موضوع آزمایش فوری که افراد را ارزیابی کنند، گفت: کسانی که مشکل نداشتند وارد می‌شوند و افرادی مشکل داشتند به صورت مجزا قرنطینه می‌شوند. در تمام مرزهای هوایی و زمینی نظارت دقیق صورت می‌گیرد تا افراد آزمایش‌های لازم را داده باشند و در فرودگاه مبداء نیز مراقبت می‌شود که دچار تأخیر نباشیم.

وی در مورد حمل و نقل زائران گفت: اتوبوس‌های لازم، خودروهای شخصی و حمل و نقل ریلی پیش بینی شده است که بتوانند زائران را به موقع برسانند. درباره کمیته تغذیه و پشتیبانی از زائران هم امکانات لازم پیش بینی شده است و همه دستگاه‌ها اعلام آمادگی کردند که از زائران در برگشت پذیرایی کنند.

وحیدی در ادامه گفت: برای آن‌هایی که هوایی برمی‌گردند تمام پیش بینی‌ها انجام شده است و برای کسانی که از طریق زمینی به کشور باز می‌گردند تعداد اتوبوس‌های بیشتری نیز در نظر گرفته شده است. همچنین بر اساس تشخیص پلیس اگر لازم باشد در برخی از جاده‌ها محدودیت تردد اجرا می‌شود.

برش‌هایی از عزاداری اربعینی در کربلای معلی
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۷:۳۰
تعداد بازدید : 370
مرزهای زمینی بسته است الا برای ورود زائران
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۶:۱۷

رییس کمیته اعزام در ستاد اربعین درباره بازگشایی موقت مرزها گفت: برخی کامیون‌های موکب‌داران برای تردد به خاک عراق دچار مشکل شده بود و از سویی برخی دارندگان ویزا برای عزیمت به مرزهای زمینی مراجعه کرده بودند که مسؤولان کشور میزبان تعدادی از این افراد را پذیرش کرده و تردد کامیون‌ها را نیز تسهیل کردند.

وی با تاکید بر این‌که هم‌اکنون مرزهای زمینی بسته است، یادآور شد: فقط مرز زمینی مهران برای بازگشت زائران باز خواهد بود. زائرانی که از این مرز به کشور بازمی‌گردند در طول مسیر برای عزیمت به مرز مهران به جای وسایل نقلیه سواری و غیره فقط از اتوبوس‌ها استفاده کنند و به سلامت خود و رعایت توصیه‌های بهداشتی توجه کنند.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در مرز مهران نیز امکانات لازم از سوی کمیته بهداشت، نقل و تغذیه فراهم می‌شود تا زائران بتوانند به سهولت به مقاصد و شهرهای خود بازگردند و طبق برنامه‌ر یزی‌های انجام‌شده مقرر است برای بازگشت زائران از مرز مهران از اتوبوس‌های تولیت آستان مقدس استفاده شود.

وی همچنین گفت: از فردا نیز نیروهای بهداشت و درمان و عده‌ای از راهنمایانِ زائر به مرز مهران عزیمت می‌کنند تا شرایط لازم برای زائران را فراهم آورند. ضمن این‌که تست پی‌سی‌آر از مسافران بازگشتی در مبادی فرودگاهی و نیز مرز مهران انجام می‌شود تا سلامت زائران تأمین شود.

بازگشت شش هزار زائر ایرانی به کشورمان/ فوت یک تن
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۶:۰۷

علیرضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت که هم‌اینک در عراق به سر می‌برد، با اشاره به حضور بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی در عراق، اظهار کرد: شش هزار نفر از زائران تا کنون به کشور بازگشته‌اند و از فردا نیز روند بازگشت زائران شتاب بیشتری می‌گیرد.

او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره علت بسته بودن مرزهای زمینی، توضیح داد: این موضوع از سوی کشور عراق مطرح شد و اعلام کرد اجازه تردد از مرزهای زمینی داده نمی‌شود و همچنان هم بر موضع بسته بودن این مرزها تاکید دارد و می‌گوید توافق ما برای بازگشت زائران آن هم فقط از مرز مهران است.

رشیدیان افزود: وقتی می‌توانیم بگوییم زائران به مرزها مراجعه کنند که بدانیم امکانات و زمینه برای ورود توأم با عزت، کرامت، سلامت و امنیت فراهم است، اما در وضعیت کنونی این شرایط مهیا نیست و از مردم می‌خواهیم به هیچ وجه به مرزهای زمینی مراجعه نکنند. از این رو شاهدیم که این فشارها و ازدحام‌ها برای بازشدن مرز بر خلاف توافق، منجر به مجروح شدن ۳۶ نفر و فوت یک نفر و یا حرکت به سوی مرزهای غیرقانونی و رفتن روی مین و بروز حوادثی از این دست می‌شود، برای همین توصیه اکید می‌کنیم که مردم به سوی مرزهای زمینی نروند.

راهپیمایی جاماندگان اربعین در سراسر کشور
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۵:۱۵

همایش پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی امروز دوشنبه همزمان با روز اربعین در سراسر کشور برگزار شد. تصاویر، این مراسم را در شهرهای تهران، مشهد، اردبیل، سنندج، بجنورد، رشت، شهرکرد و گرگان نشان می‌دهد.

فرماندهی عملیات بغداد: طرح امنیتی اربعین موفقیت آمیز بود
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۵:۱۳

به گزارش ایسنا، احمد سلیم، فرمانده عملیات بغداد در سخنانی اعلام کرد که طرح امنیتی که به مناسبت اربعین حسینی برنامه ریزی شده با موفقیت اجرا و امنیت هزاران موکب حسینی و میلیون‌ها زائر تامین شد.

وی افزود: طرح امسال با انعطاف پذیری بالا در جاده‌ها و امنیت زائران از طرح‌های سال گذشته متمایز بود و طوری که رفت و آمد شهروندان را در بغداد تسهیل کرد. یکی از دلایل موفقیت آمیز بودن طرح اربعین، عملیات پیشگیرانه موفقیت آمیز بر اساس داده‌های اطلاعاتی دقیق بود که مانع از اجرای برنامه‌های تروریست‌ها برای هدف قرار دادن زائران شد.

دعای زوار ایرانی در بین‌الحرمین برای ایرانیان
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : 388
خادمان جامانده
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۳:۳۰

همزمان با اربعین حسینی، پیاده روی جاماندگان دوشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۰ از میدان آیینی امام حسین(ع) به سمت حرم شاه عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد و برخی از جاماندگان با تمام توان خود مشغول خدمت‌رسانی به راهپیمایان شدند.

توصیه‌هایی به زائران اربعین حین و بعد از بازگشت به کشور
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۲:۱۲

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره اقدامات پیشگیرانه‌ای که با توجه به شرایط کرونا باید در حین بازگشت و بعد از بازگشت از عراق از سوی زائران رعایت شود، گفت: زائران حتما مراقبت کنند، حتما از ماسک استفاده کرده و دائما دست‌هایشان را بشویند. اگر در طول مسیر می‌خواهند از غذا استفاده کنند یا از غذاهای نذری مصرف کنند، حتما در شرایط مطمئن استفاده کنند، حتما از غذاهای گرم استفاده کرده و از مصرف غذاهای سرد یا مانده شده خودداری کنند. ترجیحا از محل‌هایی که شرایط بهداشتی بهتری دارند، خدمات را دریافت کنند.

وی افزود: هنگام مراجعه به مرز اگر احساس بیماری، ضعف، خستگی و تب و بی حالی دارند، حتما به همکاران وزارت بهداشت به عنوان تیم مراقبت مرزی که در مرزهای زمینی و هوایی مستقرند، علائم‌شان را اطلاع دهند تا بررسی‌های بیشتر انجام شود و در صورت نیاز درمان یا خدمات بیشتر را به آنها ارائه دهند. هنگام بازگشت به منزل هم اکیدا توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان روبوسی، بازدید، دورهمی و برگزاری مراسم‌هایی که در سال‌های قبل مرسوم بود، نداشته باشند. زیرا تجمع و ازدحام به شدت منجر به همه‌گیری بیماری می‌شود.

نظر زائران عراقی درباره عدم حضور بسیاری از زوار ایرانی در اربعین امسال
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : 413
پروتکل شناسایی و درمان زائران مشکوک به کرونا
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۰:۳۲

دکتر طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت و مدیر عملیات پزشکی جمعیت هلال احمر درباره وضعیت ارائه خدمت هلال احمر در عراق به زائران اربعین به ایسنا گفت: طبق برنامه‌ریزی که انجام شده بود، حدود ۱۸۵ نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی و پشتیبانی را در دو درمانگاه نجف و کربلا مستقر کردیم. ارائه خدمات به زائران از چند روز گذشته شروع شده است. روزهای اول خلوت‌تر بود. زیرا زائران ایرانی هنوز نرسیده بودند و اکنون هم با توجه به افزایش زائران ایرانی، افزایش ارائه خدمات را در درمانگاه‌های نجف و کربلا داریم.

وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت خوب و قابل قبول است، گفت: خدا را شکر تاکنون در بین زائرانی که مراجعه کرده‌اند، مورد مثبت قطعی شده کرونا را نداشتیم. چند مورد مشکوک بوده که پیشنهاد شده برای بررسی بیشتر آزمایشات تکمیلی برایشان انجام شود. همکاران ما در درمانگاه‌های نجف و کربلا به محض مشکوک شدن به کسی در زمینه ابتلا به کرونا، بلافاصله با رپید تست‌هایی که در اختیار دارند، تست اولیه را انجام می‌دهند و در صورتیکه رپید تست مثبت باشد یا مشکوک به مثبت بودن باشیم، هماهنگی لازم را با بیمارستان‌های عراقی انجام دادیم تا در صورت نیاز به انجام تست PCR برای افراد مشکوک با ما همکاری کنند و ان‌شاءالله از آنها کمک می‌گیریم و فرد برای انجام تست PCR به بیمارستان‌های عراق معرفی می‌شود.

درودی ادامه داد: برای مواردی که مثبت قطعی شوند که البته تاکنون مورد قطعی کرونا نداشتیم، طبق برنامه و پروتکلی که داریم و با توجه به هماهنگی‌هایی که با اورژانس کشور انجام شده، این افراد بلافاصله به نقطه صفر مرزی منتقل و تحویل اورژانس کشور می‌شوند و در داخل ایران وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم را برای توزیع این افراد در بیمارستان‌هایی که ظرفیت دارد، انجام می‌دهد تا درمان‌های استاندارد را انجام دهند. با این حال خدا را شکر تاکنون مورد مثبت قطعی کرونا نداشتیم.

اخذ تست کرونا از زوار اربعین به محض بازگشت به کشور
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۰:۳۱

دبیر و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به روند اعزام زوار حسینی به کربلای معلی، تمهیدات بازگشت به کشور را اعلام و تاکید کرد که امکانات حمل‌ونقل و پذیرایی برای زوار در هنگام بازگشت از مرزها فراهم است و تست کرونا نیز از همه گرفته شده و افراد مشکوک قرنطینه خواهند شد.

احمد محمدی‌فر در گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به انتقال ۶۰ هزار نفر از مردم کشور به عتبات عالیات از طریق مرزهای هوایی افزود: پروازهای رفت اربعین شب گذشته به پایان رسید و تمام زوار عازم شدند.

وی در ادامه گفت: بخشی از زوار در مرزها تجمع داشتند و دولت عراق عبور و مرور از مرز زمینی را نپذیرفت، ولی با رایزنی‌های گسترده، مسئولان عراقی پذیرفتند تعدادی از زوار در مرز که دارای مدارک قانونی بودند، بتوانند در این سفر شرکت کنند. برای برنامه بازگشت، مرز مهران تخصیص داده شده و تست کرونا در زمان بازگشت این افراد توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و انتقال و قرنطینه افراد مشکوک یا بیمار در بدو ورود به کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین به تهیه اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل در مرزهای زمینی اشاره کرد و گفت: کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین برای تعیین نرخ‌های مصوب کار کرده است و تلاش داریم سفر راحتی در بازگشت صورت گیرد. سازمان هواپیمایی کشوری با وجود اختلال و چالش‌های تخلف‌زا، تلاش کرد اعزام‌ها توسط پروازهای مصوب انجام شود؛ هرچند برخی شرکت‌ها نیز خارج از چارچوب‌های برنامه‌ریزی‌شده اقدام و نرخ‌های بالاتری را مطالبه می‌کردند که عمدتاً شرکت‌های هواپیمایی خارجی را شامل می‌شدند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی معتقد است نظارتی گسترده بر مراکز فروش تا امروز صورت‌گرفته و شکایت‌ها در رابطه‌با تهیه بلیت اتفاق افتاده است.

وی در رادیو گفت‌وگو ادامه داد: باتوجه‌به اینکه دولت عراق تردد از مرز مهران را نپذیرفت و صرفاً مرز هوایی را در نظر داشت، با رایزنی‌های صورت‌گرفته قرار شد استثنائاً امکان حضور تعدادی از مردم در عراق فراهم شود. تعدادی هم تلاش کردند از مرزهای غیرمجاز تردد کنند که دچار مشکل شدند و حتی حوادثی برایشان پیش آمد و در خاک عراق دستگیر شدند.

گفت‌وگو با پزشک مقیم انگلستان در اربعین حسینی
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۰:۱۵

دکتر یونس، پزشکی مقیم انگلستان است که هر ساله در موسم اربعین عازم عتبات عالیات می‌شود.

تعداد بازدید : 415
زیارت اربعین
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۰:۰۱

خواندن زیارت اربعین از راه دور و یا هنگام زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین از سوی علما و اولیای الهی دارای اهمیت و جایگاه والایی است. پس از جابر بن عبدالله، نخستین زائر کربلای معلی ر روز اربعین سال ۶۱ هجری، این سنت حسنه در سال‌های حضور ائمه معصومین (ع) با وجود حکومت سفاک و خونریز اموی و عباسی انجام می‌شد.

السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِدا مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِدا مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَی وَ شَرَی آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّی فِی هَوَاهُ وَ أَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ،

سلام بر ولیّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده‌اش، سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر آن دچار گرفتاری‌ها و کشته اشک‌ها، خدایا من گواهی می‌دهم که حسین ولیّ تو و فرزند ولیّ تو، و فرزند برگزیده توست حسینی که به کرامتت رسیده، او را به شهادت گرامی داشتی، و به خوشبختی اختصاصش دادی، و به پاکی ولادت برگزیدی، و او را آقایی از آقایان، و پیشروی از پیشرویان، و مدافعی از مدافعان حق قرار دادی، و میراث‌های پیامبران را به او عطا فرمودی، و او را از میان جانشینان حجّت بر بندگانت قرار دادی، و در دعوتش جای عذری باقی نگذاشت، و از خیرخواهی دریغ نورزید، و جانش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند، درحالی‌که بر علیه او به کمک هم برخاستند، کسانی‌که دنیا مغرورشان کرد، و بهره واقعی خود را به فرومایه‌تر و پست‌تر چیز فروختند و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند، تکبّر کردند و خود را در دامن هوای نفس انداختند، تو را و پیامبرت را به خشم آوردند،

وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِکَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ [لِلنَّارِ] فَجَاهَدَهُمْ فِیکَ صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّی سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْنا وَبِیلا وَ عَذِّبْهُمْ عَذَابا أَلِیما السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ سَعِیدا وَ مَضَیْتَ حَمِیدا وَ مُتَّ فَقِیدا مَظْلُوما شَهِیدا وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ،

و اطاعت کردند از میان بندگانت، اهل شکاف‌افکنی و نفاق و بارکشان گناهان سنگین، و سزواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد کرد، تا در طاعت تو خونش ریخته شد و حریمش مباح گشت خدایا آنان را لعنت کن لعنتی سنگین، و عذابشان کن عذابی دردناک، سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند سرور جانشینان، شهادت می‌دهم که تو امین خدا و فرزند امین اویی، خوشبخت زیستی، و ستوده درگذشتی، و از دنیا رفتی گم‌گشته، و مظلوم و شهید، گواهی می‌دهم که خدا وفاکننده است آنچه را به تو وعده داده، و نابودکننده کسانی را که از یاری‌ات دریغ ورزیدند، و عذاب کننده کسانی را که تو را کشتند، و گواهی می‌دهم که تو به عهد خدا وفا کردید و در راهش به به جهاد برخاستی تا مرگ فرا رسید، پس خدا لعنت کند کسانی را که تو را کشتند، و به تو ستم کردند، و این جریان را شنیدند و به آن خشنود شدند،

اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُورا فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [الطَّاهِرَةِ] لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّینِ وَ أَرْکَانِ الْمُسْلِمِینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهَادِی الْمَهْدِیُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوَی وَ أَعْلامُ الْهُدَی وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَی وَ الْحُجَّةُ عَلَی أَهْلِ الدُّنْیَا وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّی یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَی أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ [أَجْسَامِکُمْ] وَ شَاهِدِکُمْ وَ غَائِبِکُمْ وَ ظَاهِرِکُمْ وَ بَاطِنِکُمْ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.

خدای من تو را شاهد می‌گیرم که من دوستم با آنان‌که او را دوست دارند، و دشمن با آنان که با او دشمنند، پدر و مادرم فدایت ای فرزند رسول خدا، گواهی می‌دهم که تو در صلب‌های بلندمرتبه و رحم‌های پاک نوری بودی، جاهلیت با ناپاکی‌هایش تو را آلوده نکرد، و از جامه‌های تیره و تارش به تو نپوشاند، و گواهی می‌دهم که تو از ستون‌های دین، و پایه‌های مسلمانان، و پناهگاه مردم مؤمنی، و گواهی می‌دهم که پیشوای نیکوکار، با تقوا، راضی به مقدرات حق، پاکیزه، هدایت کننده، و هدایت شده‌ای، و گواهی می‌دهم که امامان از فرزندانت، اصل تقوا، و نشانه‌های هدایت، و دستگیره محکم، و حجّت بر اهل دنیا هستند و گواهی می‌دهم که من به یقین مؤمن به شمایم، و به بازگشتتان یقین دارم، براساس قوانین دینم، و عواقب عملم، و قبلم با قلبتان در در صلح، و کارم پیرو کارتان، و یاری‌ام برای شما آماده است، تا خدا به شما اجازه دهد، پس با شمایم نه با دشمنانتان، درودهای خدا بر شما، و بر ارواح و پیکرهایتان، و بر حاضر و غایبتان، و بر ظاهر و باطنتان، آمین ای پروردگار جهانیان.

در روز اربعین پس از خواندن زیارت اربعین، به نیت برآورده شدن حاجت دو رکعت نماز باید خوانده شود.

اعمال روز اربعین
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۰:۰۰

خواندن دعای چهل و سوم «صحیفه سجادیه»

قرائت ۱۰ مرتبه این دعا برای روزهای ماه صفر به ویژه در اربعین حسینی فضیلت بسیار برای مؤمن دارد:

«یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ»،

ای سخت نیرو و ای سخت عقوبت! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! در برابر عظمت تو همه آفریدگانت خوار شدند، پس کفایت کن از من شر خلقت را. ای نیکو ده، ای زیبایی بخش، ای نعمت بخش، ای فزون بخش، ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو و من از ستمکاران هستم. پس دعای او یونس را اجابت کردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این چنین نجات دهیم مؤمنان را و درود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه‌اش.

زیارت امام حسین (ع)

بنا بر حدیث امام حسن عسکری (ع)، زیارت اربعین یکی از پنج نشانه‌ای است که در تعریف مؤمن آمده است، به همین دلیل هر ساله عده کثیری از مسلمانان از سراسر دنیا با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) در کربلا می‌روند. پیاده روی کربلا آداب و اعمالی دارد.

پیاده روی اربعین

یکی از این آداب زیارت حرم سیدالشهدا (ع) و ۷۲ شهید کربلا است که در احادیث و روایات بسیاری بیان شده است. ائمه معصوم (ع) برای از یاد نرفتن قیام بزرگ ام حسین (ع) و ادامه مسیر آنحضرت، روز اربعین را بزرگ شمرده و از اولین زائر حسینی یعنی جابر بن عبدالله انصاری که در اولین اربعین خود را به قبر شهدای کربلا رساند، تجلیل کردند. همچنین درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) بسیار سفارش کرده اند.

غسل اربعین

غسل کردن در روز اربعین برای زائران و از راه دور به نیت زیارت «امام حسین (ع)» بسیار مهم است.

آراستگی و پوشیدن لباس تمیز و خوش بو

در زیارت حضرت امام حسین (ع) آمده است: «هر گاه به زیارت آن حضرت رفتی، با آب فرات غسل کن، لباس‌های پاکیزه بپوش و پا برهنه به سوی حرم عزیمت کن».

حضور در کنار قبر امام حسین (ع) و بوسیدن ضریح

یکی از آداب زیارت امام حسین (ع)، نزدیک شدن به قبر، دست نهادن به آن، بوسیدن و ابراز اشتیاق و محبت است. داستان زیارت اربعین جابربن عبدالله انصاری و عطیه گواه این زیارت عاشقانه است که دست روی قبر سیدالشهدا نهاد و بر او درود و سلام داد.

مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، با گفتن آداب زیارت به این نکته اشاره می‌کند که برخی افراد دور ایستادن و نزدیک نشدن به ضریح را رعایت ادب به حریم امامت می‌دانند، ایشان این را اشتباه می‌دانند و تأکید می‌کنند که نزدیک شدن به قبر و ضریح و بوسیدن آن یکی از آداب است.

ذکر تسبیح و تکبیر

در زیارت امام حسین (ع) آمده است که قبل از زیارت و در بدو ورود، حتی هنگام رسیدن فرات می‌رسد تا غسل زیارت کند، صد مرتبه الله اکبر، صد مرتبه لا اله الا الله و صد مرتبه صلوات بگوید. همچنین هنگام زیارت وقتی مقابل قبر امام معصوم قرار گرفت، بگوید: «لا اله الا الله وحده لا شریک لَهُ» که ثواب بسیار بری او نوشته می‌شود.

زیارت روز آخر عاشورا

اگر زیارت آخر روز عاشورا را در اربعین بخوانید مناسب است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
واقعا مسئولین نخبه ای!!! داریم. از یک طرف مرزها را می بندند و از طرف دیگر تو خیابان ها مراسم راهیپمایی جاماندگان برگزار می کنند. انگار که توی این کشور کرونایی نیست و فقط تو عراق و ترکیه و... هست. مسئول محترم اگر بنا بود تو شهرها راهیپمایی برگزار بشه خب چرا مرزها را بستید می گذاشتید مردم بروند راهپیمایی تو نجف و کربلا
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
نه عزیز اگه دست مسئولین ما بود که از خدا خواسته بودن که همه برن ولی عراق مرزهاشو بسته و راه نمیده
باز خوبه اونا یک عقلی کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
!!!!!!!!! مشت ، همیشه نمونه خروار است

مدیریت یک اعزام ۶۰ هزار نفر به عراق ، نشان دهنده

ناکار امدی و بی نظمی و هرج و مرج و نادانی و بی

اطلاعی ، کامل مدیران و مسولان است و بس
ایا واقعا کرونا مهارشده بود که اجازه شرکت در مراسم اربعین به تعدادی از هموطنان داده شد؟ حدود سیصد فوتی در شبانه روز نشان‌ر کنترل بیماریست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
کرونا فقط در رفت و امد شبانه و دور همی و سفر شمال و ترکیه واگیر داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
حالا هم ادعا کردند که : در موقع بازگشت ازمایش خواهیم کرد !!!؟

یعنی دوباره یک حرف پوچ و یک ادعای توخالی دیگر

و دیگر هیچ

...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
جلوی سفر ترکیه رو هر وقت گرفتی در مورد اربعین اظهار نظر کن
از دعا کاری برای ما ساخته نیست. برای خودتون دعا کنید.
راهپیمایی جاماندگان اربعین چی هست و مبناش چیه ؟؟؟؟
امام حسین خوسحال میشه اگه دوباره روزی ۷۰۰ ایرانی بر اثر کرونا که توسط این زایران به ایران میاد کشته بشند
عقل که نباشه جان در عذاب است و حماقت انسان حد و مرز ندا د
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
این دفعه واقعاً کادر درمان را شکست می دهید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
شما برای امام حسین تعیین تکلیف نکن
هجوم مردم به عراق تو این وضعیت کرونایی نشان میده راه خیلی درازه ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
من نمی دونم چرا فوتی‌ عراقی اینقدر کمه با اینکه نه ماسک میزن و نه به اندازه ما بهداشت رو رعایت میکنند
اون قضیه تست سریع چگونه انجام میشه
تکنه مثل دستکاه مستعان ۱۱۰ باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
یک دروغ بزرگ دیگر و تعداد زیادی کشته طرف چند روز اینده و موج ششم کرونا
سلام بر کرونا و یارانش که دارن برمیگردن!
به موج ششم کرونا خوش امدید
کسانی که از ترکیه میان چرا تست سریع نمیشن؟
امام خمینی:خداوندهمه ماراآدم بکندانشاالله!
تمام قصورها و تقصیرها با منشا ایرانی یا عراقی، یک عملیات حساب شده و دقیق است برای لطمه زدن به این برنامه عظیم و کاستن از حضور پرشور شیعیان جهان در یک تجمع مذهبی واحد ... لطفا مجلس با وسواس و دقت کافی ورود کند ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر