بازدید 12897
آخرین تحولات خاورمیانه

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره ممانعت از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج/ دیدار رابرت مالی با وزیر خارجه عراق با محوریت ایران و مذاکرات هسته‌ای / درخواست اردوغان از آمریکا برای خروج از عراق و سوریه/ تحویل سه جنگنده دیگر «اف-۳۵» ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره ممانعت از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج، دیدار رابرت مالی با وزیر خارجه عراق با محوریت ایران و مذاکرات هسته‌ای، درخواست اردوغان از آمریکا برای خروج از عراق و سوریه، تحویل سه جنگنده دیگر «اف-۳۵» ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی و ابراز امیدواری برهم صالح نسبت به ازسرگیری روابط ایران و عربستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲ 27 September 2021

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره ممانعت از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج/ دیدار رابرت مالی با وزیر خارجه عراق با محوریت ایران و مذاکرات هسته‌ای/ درخواست اردوغان از آمریکا برای خروج از عراق و سوریه/ تحویل 3 جنگنده دیگر «اف-35» ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: ادعای وال‌استریت ژورنال درباره ممانعت از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج، دیدار رابرت مالی با وزیر خارجه عراق با محوریت ایران و مذاکرات هسته‌ای، درخواست اردوغان از آمریکا برای خروج از عراق و سوریه، تحویل سه جنگنده دیگر «اف-۳۵» ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی و ابراز امیدواری برهم صالح نسبت به ازسرگیری روابط ایران و عربستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره ممانعت از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج 

روز یکشنبه «لارنس نورمن» (Laurence Norman) خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در پیامی توییتری ادعا کرد که ایران، یکشنبه از ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای کرج جلوگیری کرده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون در این باره بیانیه‌ای صادر نکرده است.

ادعاها درباره توافق هسته‌ای با ایران در حالی مطرح شده که ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

پنجم اسفند ماه گذشته، ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

ایران تا کنون بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید داشته است، در حالی که در مقابل کشورهای غربی و آمریکا همواره با طرح ادعاهایی تلاش دارند تا برنامه هسته‌ای ایران را نگران کننده نشان دهند.

در عین حال، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با مقامات و رهبران سیاسی کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرده است، با وجود آمادگی ایران برای انجام همه تعهدات توافق برجام، انجام این تعهدات مشروط به لغو همه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران است و مواضع تهران در خصوص مذاکرات وین، مذاکره برای مذاکره نیست، بلکه مذاکره باید معطوف به تأمین منافع مردم ایران باشد.

دیدار رابرت مالی با وزیر خارجه عراق با محوریت ایران و مذاکرات هسته‌ای

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، شامگاه روز یکشنبه با فؤاد حسین وزیر خارجه عراق دیدار کرد.

پایگاه خبری بغداد الیوم گزارش داد، این دیدار در محل اقامت وزیر خارجه عراق در نیویورک و در حاشیه هفتاد و ششمین دور مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

به گفته وزارت خارجه عراق، طرفین در این دیدار، تحولات سیاسی و امنیتی منطقه و بازتابهای آن، واقعیت روابط ایران و آمریکا و احتمال برگزاری نشست های آتی را بررسی کردند.

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره ممانعت از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج/ دیدار رابرت مالی با وزیر خارجه عراق با محوریت ایران و مذاکرات هسته‌ای/ درخواست اردوغان از آمریکا برای خروج از عراق و سوریه/ تحویل 3 جنگنده دیگر «اف-35» ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی

حسین در این دیدار بر نقش و فعالیت های عراق برای کاهش تنش بین کشورهای منطقه به منظور حفظ امنیت و صلح منطقه تأکید کرد؛ اقداماتی که به سود صلح و امنیت بین‌الملل است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین از سر گرفته شود تا توافق برجام و بازتاب های مثبت آن در سطح روابط منطقه‌ای و جهانی اجرایی شود.

رابرت مالی نیز در این دیدار از «نقش مهم عراق در منطقه و تلاش آن برای ایجاد پل های ارتباطی بین کشورهای منطقه به منظور حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و شیوه‌های مسالمت‌آمیز» قدردانی کرد.

در همین ارتباط، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ـ که برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده ـ درباره زمان آغاز مذاکرات وین به منظور احیای برجام اظهار داشت: به محض این‌که بررسی‌های ما کامل شود، این اقدام را انجام خواهیم داد.

وی گفت:‌ البته به طرف‌های اروپایی می‌گویم شما فراموش نکنید، برخی از شما درباره SPV و اینستکس گفتید ظرف چند ماه آینده و بزودی این اتفاق رخ می‌دهد. تفاوت به زودی ایرانی با به زودی غربی خیلی زیاد است؛ به زودی از نظر ما یعنی در اولین فرصتی که بررسی‌‌هایمان تکمیل شود.

وزیر خارجه تأکید کرد: ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران.

امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگو با رسانه‌ها در آمریکا با بیان این‌که در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و به زودی مذاکرات از سر گرفته خواهد شد، گفت: بر اساس رفتار عملی بایدن، تصمیم می‌گیریم و پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.

درخواست اردوغان از آمریکا برای خروج از عراق و سوریه

رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش دوست دارد نیروهای آمریکایی از سوریه و عراق خارج شوند، درست همانطور که پیش از این افغانستان را ترک کردند.

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه آمریکایی "سی بی اس" در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: البته اگر دست من بود، دوست داشتم آنها سوریه و عراق را به همان روشی که از افغانستان خارج شده‌اند ترک کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم صلح را در جهان به ارمغان بیاوریم، دیگر ماندن در این مناطق از دنیا فایده‌ای ندارد. ما می‌توانیم به سادگی به این افراد و دولت‌ها فرصت بدهیم که خودشان تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی در مورد قصد ترکیه برای جایگزینی ایالات متحده در سوریه گفت: بگذارید خیلی واضح و صادقانه بگویم ما هرگز در جایی نخواهیم ماند که ما را نخواهند و هرگز در جایی که از ما استقبال نمی‌شود، حضور نخواهیم داشت.

اردوغان تاکید کرد که ایالات متحده باید تعیین کند آیا با سازمان های تروریستی در منطقه همکاری خواهد کرد یا با ترکیه به عنوان متحد خود در ناتو؟

وی افزود: آمریکا و ترکیه هر دو عضو ناتو هستند. سوال این است که آیا آمریکا با سازمان‌های تروریستی در منطقه مانند پ ک ک، پ ی د، ی پ گ و یا با ترکیه، دوست خود در ناتو حرکت خواهد کرد؟ باید در این باره تصمیم بگیرد، انتخاب من گزینه دوم است.

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره ممانعت از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج/ دیدار رابرت مالی با وزیر خارجه عراق با محوریت ایران و مذاکرات هسته‌ای/ درخواست اردوغان از آمریکا برای خروج از عراق و سوریه/ تحویل 3 جنگنده دیگر «اف-35» ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با اردوغان در بروکسل در مورد قصدش برای ایجاد تغییر در سیاست‌های ایالات متحده در قبال متحدانش در سوریه و عراق صحبت کرده است، گفت: ما فرصت بررسی این مسائل را نداشتیم و تنها بر افغانستان تمرکز کردیم؛ اما من همیشه به رهبران دوست در آمریکا موضع خود را درباره سازمان‌های تروریستی PKK ، PYD و YPG توضیح داده‌ام و این در دوران (رئیس جمهور سابق دونالد) ترامپ نیز اتفاق افتاد.

 

اردوغان خاطرنشان کرد، در مورد سرنوشت هزاران کامیون سلاح و مهمات ارائه شده توسط ایالات متحده به YPG (بازوی پ.ک.ک در سوریه به بهانه مبارزه با داعش) و اینکه در این زمینه قصد دارد چه کند، سوال کرده است.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که آنکارا در این زمینه پاسخ مثبتی دریافت نکرده است.

رئیس جمهور اردوغان در پاسخ به سوالی در مورد نقش ترکیه در سوریه مدعی شد: ترکیه در حال حاضر ۱۰۰هزار خانه آجری در سوریه برای آوارگان می سازد؛ اما کشورهای دیگر چه می کنند؟

اردوغان در پاسخ به این که آیا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد این موضوعات صحبت کرده است یا خیر؟ گفت: ما در حال حاضر در مورد این موضوعات با پوتین صحبت می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده، روسیه، ایران و ترکیه برای دستیابی به صلح و ثبات برای مردم منطقه چه در سوریه و چه در عراق همکاری کنند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به اختلافات با واشنگتن در زمینه خرید سامانه‌های موشکی پدافند هوایی S-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه و حذف آنکارا از برنامه جنگنده‌های F-۳۵ و عدم تحویل این نوع جنگنده‌ها با وجود پرداخت هزینه اشاره و تأکید کرد که ایالات متحده حق دخالت در موضوع S-۴۰۰ را ندارد، به ویژه اینکه از ارائه سامانه‌های پاتریوت به ترکیه خودداری کرده است.

وی گفت: حالا که از ارائه پاتریوت به ما خودداری کردید، نمی‌توانید در هیچ سیستم دفاعی که ما از کشور دیگری تهیه می‌کنیم دخالت کنید.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد، ترکیه به طور قطع به تامین سامانه‌های اس -۴۰۰ ادامه خواهد داد.

اردوغان گفت که ترکیه ۱.۴ میلیارد دلار برای جنگنده‌های F-۳۵ پرداخت کرده؛ اما واشنگتن از تحویل پنج هواپیما خودداری کرده است.

وی خاطرنشان کرد، حتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هم مقابل رسانه‌های بین المللی پرسید: چرا ما جنگنده‌های F-۳۵ را به ترکیه نمی‌دهیم، در حالی که ترکیه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای آن پرداخت کرده است؟

تحویل سه جنگنده دیگر «اف-۳۵» ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی

رسانه‌های صهیونیستی یکشنبه شب از تحویل سه فروند دیگر از جنگنده پنهانکار «اف-۳۵» ساخت آمریکا به نیروی هوایی این رژیم خبر دادند.

به نوشته وبگاه «عروتص شوع»، روز یکشنبه سه فروند دیگر از جنگنده اف-۳۵ در پایگاه هوایی «ناباتیم» به زمین نشست. قرار است این سه جنگنده نسل پنجم به اسکاداران موسوم به «شیرهای جنوب» ملحق شوند. این هواپیماهای جدید به ماموریت دفاع از حریم هوایی رژیم اسرائیل کمک می‌کنند.

اینک با احتساب این سه جنگنده، نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به سی فروند از این نوع هواپیما تجهیز شده است.

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره ممانعت از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج/ دیدار رابرت مالی با وزیر خارجه عراق با محوریت ایران و مذاکرات هسته‌ای/ درخواست اردوغان از آمریکا برای خروج از عراق و سوریه/ تحویل 3 جنگنده دیگر «اف-35» ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی

چندی قبل رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که کابینه رژیم اسرائیل خرید هواپیماهای سوخت‌رسان جدید، بالگردهای حمل و نقل و همچنین تسلیحات سنگین و دقیق برای نیروی زمینی و هوایی خود را تصویب کرده است. کابینه رژیم صهیونیستی بودجه ۹ میلیارد دلاری برای خرید این تجهیزات تصویب کرده است.

خبرنگار شبکه ۱۳ این رژیم نیز در این زمینه گزارش داد که نیروی هوایی این رژیم قصد دارد، جنگنده‌ها و هواپیماهای سوخت‌رسان جدید خریداری کند. آمریکا از جمله تامین کنندگان اصلی تسلیحات رژیم اسرائیل است.

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در حالی به این جنگنده‌ها تجهیز می‌شود که یک مقام ارشد دولت آمریکا بر آسیب پذیری جنگنده‌های گراقیمت اف-۳۵ در تقابل با سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی اشاره کرد.

«آدام اسمیت» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت، بر خلاف تصور اولیه، جنگنده اف-۳۵ هواپیمای غیر قبل شکار شدن نیست و این به دلیل نوآوری‌های اخیر در زمینه فناوری موشکی است.

آدام اسمیت از نیروی هوایی خواست تا بیشتر روی سامانه‌های کوچک و بدون سرنشین سرمایه گذاری کند زیرا معتقد است که اف-۳۵ آنطور که پیش از این تصور می‌شد، لبه برتری فناوری و غیرآسیب پذیر نباشد.

این مقام ارشد دولت آمریکا خاطرنشان کرد، جنگنده اف-۳۵ البته نسبت به سایر جنگنده‌ها تا حدود زیادی پایدار‌تر است. با این حال، اسمیت گفت که اف-۳۵ با وجود دارا بودن سامانه مجهز، به دلیل پیشرفت فناوری موشک‌ها قادر به حفظ این جنگنده نیست.

ابراز امیدواری برهم صالح نسبت به ازسرگیری روابط ایران و عربستان 

برهم صالح رییس جمهوری عراق به رغم باور به وجود موانعی در مسیر ازسرگیری روابط ایران و عربستان نسبت به این مساله ابراز امیدواری کرد.

صالح در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان در مورد اینکه عربستان و ایران روابط را از سر می‌گیرند، گفت: قطعا موانعی بر سر راه وجود دارد؛ اما امیدواریم این مساله پیش از آنکه دیر بشود، اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به وجود روابط همسایگی، بیان کرد: حتی اگر اختلافاتی داریم باید گفتگو کنیم. بهتر است به جای قطع ارتباط در مورد آن اختلافات صحبت کنیم.

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره ممانعت از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج/ دیدار رابرت مالی با وزیر خارجه عراق با محوریت ایران و مذاکرات هسته‌ای/ درخواست اردوغان از آمریکا برای خروج از عراق و سوریه/ تحویل 3 جنگنده دیگر «اف-35» ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی

رییس جمهوری عراق بار دیگر تاکید کرد که نسبت به قبل امیدوارتر است و تغییراتی در حال روی دادن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که عراق مخرج مشترک منافع بین بازیگران مختلف از جمله ایرانی‌ها، اعراب و ترک‌ها است که از طریق زیرساخت‌هایی مانند راه آهن، خط لوله گاز، مسیرهای تجاری و همکاری می تواند تامین شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۵
اردوغان کمی بیش از اندازه دهانش داره حرف میزنه

این ایرانه که باید بگه کدام کشور از کجا خارج بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
فعلاً که ایرانی ها مهاجرت می کنند به ترکیه
نه بالعکس
بدجوری خواب نما شدید
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
تعداد امتیازات منفی رو نگاه کن تا متوجه بشی
جنگهای داخلی در خاورمیانه
کودتاهای مختلف
بحران های سیاسی و اجتماعی

به لطف وجود اراذل سیاسی از جمله اردوغان یهودی و آل سقوط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
فقط اردوغان و آل سعود؟؟
امریکا از عراق و سوریه خارج خواهد شد و در قرن جاری هم هیچ رژیمی نمی تواند برپایه سیستمی اپارتایدی به حیات خود ادامه دهد پس به مصداق گفته معاون سابق اقای کالین پاول اسرائیل هم ۲۰ سال اینده را نخواهد دید شیشه عمر اس ائیل حضور حکام مرتجع عرب از یک سو و سیاستمداران خائن امریکایی است که توسط سرمایه داران صهیونیست تغذیه می شوند که به امریکا خیانت کنند چون حمایت از اسرائیل هیچ منفعتی برای امریکا ندارد و فقط سبب انزجار مسلمانان جهان می شود.این دو مورد هم دوامی نخواهد داشت
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
فکر کنم یه دو سه سال از 20 سال گذشته باشه .
انشالله که همه مزودوران از خاک امپراطوری عثمانی بیرون میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
درود بر اردوغان قهرملن
اردوغان طوری حرف می زنه انگار که مردم عفرین از او درخواست کرده اند که به عفرین لشکر کشی کند
اگر آمریکا واقعا دنبال رابطه خوب با ایران بود میمود یک پیشنهاد خوب به ایران میداد. نه اینکه بگه برنامه موشکیمون و مولفه های قدرتمون رو محدود کنیم. این یعنی قراره با ما دشمن بمونه که میخواد ما ضعیف بشیم.
اردوغان در نهایت بی اخلاقی احداث یکصد هزار خانه درمناطق مرزی با سوریه را یک‌اقدام‌انسان دوستانه جلوه دهد در صورتی که این کار یک جنایت است ارودوغان با این کار قصد دارد تا ترکیب جمعیتی در مناطق کرد نشین سوریه را به نفع اعرای و ترکمن ها و.. تغییر دهد و نیز با این کار مناطق کردنشین را از هم جدا کند و جلوی دسترسی کردها به دریا را بگیرد . اردوغان همان روش دیکتاتورهای عثمانی را در پیش گرفته اما پوزه اردوغان را به خاک خواهند مالید .
ادعاهای اخیر آژانس راجع به ممانعت ایران از بازدید سایت کرج توسط بازرسان، ما را به یاد گزارش های هانس بلینکس می اندازد که حاکی از جلوگیری ماموران صدام از بازرسی مکان های مورد نظر آژانس بود.

اگر ایران در مذاکرات بعدی وین حاضر نشود و تعهدات لازم را به طرف مقابل ندهد، بنظر می رسد که آمریکا قصد دارد که سناریوی عراق را در ایران نیز اجرا کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
شما خواب تشریف داشتین.
کاش شما ها هم سیاست اردوغانو داشتین تا ایرانی ها گروه گروه به ترکیه مهاجرت نکنن فقط بلدین شعاربدین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس