بازدید 3539

ناسا یک ماهواره ۴ میلیون‌ دلاری به فضا می‌فرستد

این اولین ماموریت یک تاسواره است که ناسا بودجه آن را فراهم کرده تا به بررسی این سیارات بپردازد و قابلیت‌های این فناوری را بررسی کند.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ 25 September 2021

به گزارش تابناک و به نقل از دیلی‌میل، یک ماهواره چهار میلیون دلاری که اندازه‌ای مشابه جعبه برشتوک صبحانه دارد اواخر این ماه به فضا می‌رود تا به رصد ویژگی‌های فیزیکی سیارات فراخورشیدی موسوم به "مشتری داغ" از جمله داغ‌ترین سیاره‌ای که تاکنون کشف شده است، بپردازد.

این ماهواره با نام "Colorado Ultraviolet Transit Experiment" به اختصار "CUTE" یک ماهواره کوچک یا تاسواره(CubeSat) است که طی ماموریتی هفت ماهه به بررسی سیارات فراخورشیدی می‌پردازد.

این ماموریت اولین ماموریت یک تاسواره است که ناسا بودجه آن را فراهم کرده تا به بررسی این سیارات بپردازد و قابلیت‌های این فناوری را بررسی کند.

"کوین فرانس"(Kevin France)، محقق آزمایشگاه بولدر دانشگاه کلرادو در حوزه فیزیک فضایی(LASP) و محقق اصلی این تحقیقات در بیانیه‌ای گفت: ناسا با این آزمایش می‌خواهد بفهمد که چه میزان آزمایش علمی می‌توان با یک ماهواره کوچک انجام داد.

این تاسواره به همراه ماهواره "لندست ۹" سوار بر موشک "اطلس ۵" از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در لامپوک در روز ۲۷ سپتامبر(۵ مهر) به فضا خواهد رفت.

 

به گفته‌ی ناسا، "مشتری‌های داغ" سیارات غول‌پیگر گازی هستند که در فاصله‌ای نزدیک به ستاره‌ی خود می‌چرخند.

یک نمونه از این سیارات "KELT-۹b" است. این سیاره در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ کشف شده و دمای آن ۷ هزار و ۸۰۰ درجه فارنهایت(۴۳۱۵ درجه سانتی‌گراد) است. مدت زمان چرخش این سیاره در مدار ستاره خود تنها یک روز و نیم است. نام این سیاره از روی تلسکوپی که برای اولین بار آن را تشخیص داد انتخاب شده است.

"KELT-۹b" حدود ۶۷۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و داغ‌ترین سیاره‌ی کشف شده تاکنون است.

"فرانس" می‌گوید: از آن‌جا که این سیارات در فاصله‌ای نزدیک نسبت به ستاره خود قرار دارند تشعشعات زیادی دریافت می‌کنند.

زمانی که ماهواره "کیوت" در فضا قرار بگیرد قادر به اندازه‌گیری سرعت خروج گاز از حداقل ۱۰ "مشتری داغ" از جمله "KELT-۹b" خواهد بود.

"آریکا ایگان"(Arika Egan) از آزمایشگاه بولدر دانشگاه کلرادو که به توسعه این ماموریت کمک کرده است می‌گوید: هدف اصلی "کیوت" بررسی "گریز جوی" در این سیارات گازی داغ است.

"گریز جوی" به از دست رفتن گازهای اتمسفر یک سیاره و ورود این گازها به فضای بیرونی گفته می‌شود.

علاوه بر بررسی این سیارات، یافته‌های "کیوت" بینشی جدید در مورد سایر سیارات از جمله زمین و مریخ فراهم می‌کند.

"فرانس" می‌گوید: هرچه بیشتر در مورد "گریز جوی" بدانیم بهتر آن را درک می‌کنیم. ما می‌توانیم این یافته‌ها را به سایر انواع سیارات نیز تعمیم دهیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر