بازدید 6861
۲

جشن شکوفه‌ها با یک میلیون و ۶۰۰هزار کلاس اولی

این همان «مهر»ی نیست که همه‌مان می‌شناسیم. این همان «روز اول مدرسه» ای نیست که بچه‌های چند نسل از آن خاطره‌هایی فراموش‌نشدنی دارند.
کد خبر: ۱۰۷۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 23 September 2021

به گزارش «تابناک» روزنامه ایران پنجشنبه یکم مهر از آغاز سال تحصیلی جدید در سراسر کشور به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: دو سال است اوضاع به‌ گونه دیگری شده. امروز اول مهر ماه است. اما فقط از روی تقویم همه چیز مثل سابق است وگرنه مهم‌ترین اتفاق این روز هیچ شباهتی به گذشته ندارد. تا قبل از کرونا روز اول پاییز، شهر هیاهوی خاص و متفاوتی داشت، کوچه و خیابان‌های شهر رنگ و بوی مهر می‌گرفت.

به هر سمتی که نگاه می‌کردی کیف‌های رنگارنگ و لباس‌های فرم یکدست دانش‌آموزان بود که به چشم می‌آمد. صدای زنگ مدارس نقطه اشتراک همه جای شهر بود. جالب اینکه برای خیلی ها مدرسه رفتن هم حکایت عجیب و غریب خودش را داشت و هر بار در همین روز اول مهر، خیلی هایمان از خاطرات بعضاً بد و غالباً خوب مدرسه گفتیم از دلتنگی رفتن به مدرسه.

این دلتنگی حالا برای دانش‌آموزان دهه هشتادی و نودی دوچندان است برای آنهایی که در سن مدرسه هستند و نمی‌توانند وارد حیاط مدرسه شوند. کرونا دو سالی است که بوی مهر و اولین روز مدرسه را از ما گرفته است .حالا اول مهر برای ۱۴ میلیون دانش‌آموز چیزی جز دلتنگی برای مدرسه نیست. برای خیلی هایشان دیگر خبری از دیدن همکلاسی‌ها، خرید کیف و کفش و لباس نو مدرسه، دفتر و مداد رنگی نیست. حالا همه اینها جای خود را به تبلت و گوشی داده است.

کلاس اولی‌ها راهی مدرسه شدند

امروز جشن شکوفه هاست. درهای مدارس ابتدایی کشور به روی یک میلیون و ۶۰۰ هزار کلاس اولی باز شده تا آنها از نزدیک با محیط مدرسه، معلم و همکلاسی‌ها آشنا شوند. این رسم هر ساله کلاس اولی‌ها است که قبل از دیگر دانش‌آموزان، دست در دست مادرانشان با چهره‌های سرشار از شادی یا بی‌قراری راهی کلاس درس شوند تا اولین روز مدرسه رفتن را تجربه کنند. امسال دومین سال تحصیلی است که مدیران مدارس زیر سایه کرونا جشن شکوفه‌ها را برگزار می‌کنند.

آن‌طور که مسئولان آموزشی کشور می‌گویند به‌خاطر شرایط کرونایی این اختیار به مدیران داده شده که جشن شکوفه‌ها را با تعداد محدودی از دانش‌آموزان کلاس اولی برگزار کنند. این اختیار البته برای خانواده‌ها هم است. برخی از خانواده‌ها نگران سلامت فرزندانشان در این شرایط کرونایی هستند. برای همین هیچ اجباری برای حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در این جشن وجود ندارد.

با این همه معلمان ابتدایی و مسئولان تعلیم و تربیت بر این باورند با توجه به این که دانش‌آموزان این پایه سال گذشته به‌خاطر آموزش‌های مجازی دوره پیش دبستانی را بخوبی یاد نگرفتند، بنابراین امسال باید کلاس اولی‌ها یک روز در هفته سرکلاس درس باشند؛ البته در سال گذشته مجازی هم کلاس اولی‌ها بیشترین آسیب را دیده‌اند، آنها که تجربه‌ای از حضور در مدرسه ندارند، در بدو ورود به دوران تحصیل با پدیده آموزش مجازی مواجه شدند؛ موضوعی که رضوانه حکیم‌زاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به «ایران» می‌گوید: «بحث یادگیری سواد پایه برای دانش‌آموزان کلاس اولی حکم زیربنای همه یادگیری‌ها را دارد از آنجایی که کلاس اولی‌ها باید تجربه کلاس درس را داشته باشند و یادگیری سواد پایه در ارتباط چهره به چهره با معلم است بنابراین امسال تأکید کرده‌ایم که کلاس اولی‌ها حداقل هفته‌ای یک بار در ساعتی مشخص به مدرسه بروند. متأسفانه براساس نتایج ارزشیابی میزان یادگیری

دانش‌آموزان کلاس اولی نسبت به دو سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است و همچنین ارزشیابی‌های ما نشان می‌دهد که دانش‌آموزان نیازمند تلاش هم بیشتر شده‌اند. بنابراین از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم که برای این حضور همکاری لازم را داشته باشند.»

او می‌افزاید: «حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در مدرسه فقط برای آموزش نیست؛ بلکه در نظر داریم در این یک ساعت در هفته‌ای که دانش‌آموز به مدرسه می‌آید با معلم آشنا شود تا در آموزش مجازی بین معلم و دانش‌آموز ارتباط بهتری شکل بگیرد. البته این حضور بستگی به برنامه‌ریزی مدیران دارد و در دستورالعملی هم که ستاد کرونا به ما داده است آموزش‌های حضوری، ترکیبی و مجازی با توجه به وضعیت منطقه انجام می‌شود. برای کلاس اولی‌ها برنامه جدی به حضور یک روز در هفته در مدرسه داریم. در مدارس روستایی و عشایری از روز شنبه سوم مهرماه آموزش‌ها را به‌شکل حضوری خواهیم داشت.»

مدیران تصمیم بگیرند

یک ماهی است که موضوع آموزش حضوری یا مجازی بحث داغ مسئولان کشور و خانواده‌ها شده است. بسیاری از خانواده‌ها مخالف بازگشایی مدارس هستند و می‌گویند تا ایمنی کامل در کشور به وجود نیاید فرزندان شان را به مدرسه نمی‌فرستند و این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها هم موافق آموزش حضوری اند و از این مدل آموزش مجازی خسته و کلافه شده اند.

علیرضا کاظمی سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این روزها دغدغه همه مسئولان نظام و بسیاری از خانواده‌ها، آغاز سال تحصیلی است، می‌گوید: شعار ما در آغاز سال تحصیلی، «استمرار آموزش»، «ارتقای کیفیت» و «تضمین سلامت» است، در بازگشایی مدارس، حفظ سلامت دانش‌آموزان خط قرمز ماست برای اینکه بتوانیم سلامت دانش‌آموزان را تأمین کنیم اختیار و تصمیم‌گیری نحوه بازگشایی را به مدرسه، شورای مدرسه و منطقه سپرده‌ایم. تا هر منطقه با وجود شرایطی که دارد تصمیم به چگونگی بازگشایی مدارس بگیرد.

او می‌افزاید: همچنین به تمهیدات متفاوتی در حوزه ارتقای کیفیت اندیشیده‌ایم. در همین شرایط یکی از متغیرهایی که بشدت می‌تواند به ارتقای کیفیت کمک کند، محتواهای استاندارد و متناسب با زیست‌بوم جدید است که خوشبختانه معاونت آموزشی و پرورشی، از سال قبل در این حوزه ورود پیدا کرده و استانداردهای تولید محتوا برای دانش‌آموزان تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

او می‌گوید: با شیوع کرونا درعرصه‌های مختلف کشور و در زیست بوم جدید، خسارت‌هایی را شاهد بودیم. درهمین راستا در عرصه آموزش نیز شاهد «افت کیفیت آموزشی» و یادگیری دانش‌آموزان بوده‌ایم. همچنین نبود دانش‌آموزان در فضای مدرسه، دربسیاری از موارد باعث ایجاد آسیب‌هایی نظیر افسردگی، پرخاشگری و ناراحتی‌های روحی و روانی برای دانش‌آموزان شد. کم تحرکی دانش‌آموزان در این ایام، باعث ایجاد آسیب‌های جسمی برای بسیاری از دانش‌آموزان شد و ما به زمان زیادی برای بازگرداندن دانش‌آموزان به زندگی عادی و ارتقای مهارت‌های ارتباطی آنها نیاز داریم.

دانش‌آموزان چند ساعت در روز در «شاد» می‌مانند؟

وزارت آموزش و پرورش در ابلاغیه‌ای به استان‌ها، میزان و نحوه زمانبندی جهت حضور درشبکه شاد و تماشای مدرسه تلویزیونی را مشخص کرده است. در این بخشنامه آمده است: «سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به‌صورت غیرحضوری و با اتکای ویژه به شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی ایران آغاز خواهد شد. البته به گفته مسئولان آموزش‌وپرورش، مدارس کم‌جمعیت مناطق روستایی و عشایری شاهد بازگشایی حضوری خواهند بود.

به‌همین منظور برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه نحوه استفاده از برنامه‌های مدرسه تلویزیونی و حضور در شبکه شاد انجام شده است.بر این اساس ساعت حضور دانش‌آموزان متوسطه اول در شبکه شاد از ساعت ۷:۴۵ تا ۱۰:۲۰ صبح، ساعت حضور دانش‌آموزان متوسطه دوم و هنرجویان فنی و حرفه‌ای و کاردانش از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۳:۰۵ و ساعت حضور دانش‌آموزان دوره متوسطه در نوبت دوم از ۱۶ تا ۳۵: ۱۸ دقیقه خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
۱۶۰۰۰۰۰؟؟؟ حالا خوبه که جمعیت رشد نمی کنه اگه می کرد چی میشد؟
کار اشتباهی نکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار