بازدید 22679

سرانجام قصه پرغصه «برگ سبز خودرو» به پایان رسید؟

پیش از این، روال بر این بود که برای تنظیم سند در دفاتر اسناد، باید توالی اسناد صادره برای تمامی مالکان قبلی رعایت می‌شد که مشکلاتی را برای برخی خریداران خودرو ایجاد می‌کرد؛ از جمله جلب رضایت مالکان قبلی برای حضور در دفاتر اسناد یا تهیه تأییدیه‌های اثبات‌نشده که با صرف مبالغ اضافی در مراکز متخلف تهیه می‌شد.
کد خبر: ۱۰۷۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷ 23 September 2021

چندی پیش پس از سال‌ها اختلاف نظر بین نیروی انتظامی و کانون سردفتران اسناد رسمی بر سر برگ سبز خودرو، دادستان کل کشور، با صدور بخشنامه‌ای به این دعوا پایان داد. حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور، با ارسال نامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور، تکلیف نهایی و قطعی ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی را مشخص و اعلام کرد: برگ سبز صادر شده از سوی نیروی انتظامی، سند رسمی خودرو محسوب می‌شود و متعاملین الزامی برای حضور در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند ندارند.

به گزارش «تابناک» نیروی انتظامی از این بخشنامه اظهار خشنودی کرد؛ اما در مقابل کانون‌های سردفتری در سراسر کشور مقابل آن جبهه گرفتند و حتی ادبیاتی مانند بی‌اطلاعی از قانون را به دادستان کل کشور نسبت دادند و حتی سخنگوی قوه قضاییه ـ که خود رییس سازمان ثبت اسناد رسمی بوده ـ در یکی از نشست خبری‌های هفتگی با پاسخی مبهم، اما در اصل به نفع کانون سردفتران، موضوع برگ سبز خودرو را محتاج اخد استفساریه از مجلس دانست و بخشنامه دادستان کل کشور را نظر نهایی قوه قضاییه ندانست.

در آخرین اقدام هم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخشنامه‌ای به شماره ۱۱۵۸۵۴/۱۴۰۰ به تاریخ ۳۱/ ۶/ ۱۴۰۰ با امضای "مهدی اقبال؛ معاون امور اسناد این سازمان" مبنی بر عدم نیاز به اخذ برگ تأییدیه نقل و انتقال در هنگام تنظیم سند قطعی خودرو، ابلاغ شد؛ اما بر خلاف تصوری که پیش آمده، این بخشنامه نه تنها پایان دهنده به این دعوای قدیمی نیست، بلکه این بخشنامه در واکنش به اقدام مراکز تعویض پلاک بر عدم صدور نامه ارجاع به دفاتر بوده و حرکتی در مسیر افزایش ابهامات ماجرای قصه پر غصه برگ سبز خودروست.

پیش از این، روال بر این بود که برای تنظیم سند در دفاتر اسناد، باید توالی اسناد صادره برای تمامی مالکان قبلی رعایت می‌شد که مشکلاتی را برای برخی خریداران خودرو ایجاد می‌کرد؛ از جمله جلب رضایت مالکان قبلی برای حضور در دفاتر اسناد یا تهیه تأییدیه‌های اثبات‌نشده که با صرف مبالغ اضافی در مراکز متخلف تهیه می‌شد.

حال بر اساس این بخشنامه برای نقل و انتقال خودرو دو مسیر به وجود آمده است: نخست مراجعه به تعویض پلاک و نقل و انتقال بدون سند به اصطلاح رسمی و دوم مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و نقل و انتقال بدون تعویض پلاک.لذا کاملا مشخص است که همین اقدام و راه های به اصطلاح قانونی، ممکن است چه مشکلات و سوء استفاده هایی در آینده به وجود آورد.

در این بخشنامه آمده است: «نظر به اینکه ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ تصریحی به ضرورت اخذ و ملاحظه گواهی نقل و انتقال ـ تحت عنوان تأییدیه نقل و انتقال ـ قبل از هرگونه انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی ندارد، لذا برگ سبز صادره از سوی مراکز تعویض پلاک، ابرازی از طرف دارنده خودرو که مبین احراز، بررسی و جری تشریفات قانونی مصرحه بوده کفایت امر را نموده و لزومی به اخذ تأییدیه مورد بحث قبل از انتقال قانونی خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست.»

 

بالاخره قصه پرغصه «برگ سبز خودرو» به انتها رسید؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۱
با سلام.
چرا نباید به انتها برسد؟
وقتی مقام قضایی دستور داده و مطالبه عامه مردم در جامعه هست چرا نباید به نتیجه برسد؟ عزیزان دفتردار لطف کنند نگران اموال مردم نباشند و دست از جیب ملت در این وانفسای اقتصادی بیرون بیارند... آقا دفتردار مردم پولی ندارند برای یه کار تشریفاتی چند میلیون تقدیم شما کنند... دست بردارید آقا...
اگر این دفترداران اینبار موفق شوند دیگر تو این مملکت سنگ روی سنگ بند نخواهد شد...
خواهش می کنیم به حکم مقام محترم قضایی که خدا حفظشان کند که به این موضوع ورود کردند چند نفر از افرادی که تمرد می کنند دستگیر و تحویل مقام قضایی بشوند همه چیز درست خواهد شد و مردم نیز از این جریان غلط و ناگوار نجات پیدا می کنند.
این چه سیستمیه که مدتهاست تمام مردم را گرفتار کرده و سازمانها و نهادها مشغول پاسکاری به هم هستن . یعنی توان حل این مشکل را هم ندارن . مجلس مشغول چه کاری واجب تر از اینه ؟
بله اومدن ابرو درست کنند زدند چشم رو کور کردند
در ایران هیچ قصه ای به سرانجام نمی رسد
بلکه مشکلی به مشکلات موجود اضافه می کند
خدایا شکرت ، بعد از شانزده سال اول صبح یک خبر خوب شنیدیم
واقعا پول مفت میخوردن..الانم ول کن نیستن..واقعا نباید رییس قوه قضایه به سخنگو با رییس ثبت تذکر بده..بابا دادستان کل کشور نامه زده..
یخچال و تلوزیون نیز اموال است ایا باید سند دفاتر ثبت شود؟
خودرو تفاوتی که دارد این است که نیاز به پلاک داردو قوانین راهنمایی و رانندگی بران حاکم است
پس مرجع همان نیروی انتظامی است
بالاخره چی شد ؟ بریم دفتر خانه یا نریم ؟ کسی می دونه کلا در این مملکت چه خبره ؟ یکی میگه فردا یکی دیگه میگه نه پس فردا یکی دیگه میاد میگه آره کلا خودتون می دونید دارید چه می کنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
نرو
باید قانونی تصویب بشه که به صراحت بگه برگ سبز خودرو همون سند خودرو است و نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی غیر قانونی اعلام بشه و صلاحیت نقل و انتقال خودرو از دفاتر اسناد رسمی گرفته بشه و افراد حقیقی و حقوقی که از این قانون سرپیچی کنند با جریمه و محرومیت سنگین روبرو بشن. والسلام.
جناب اژه ای مثل اینکه باید موضوع را به دیوان لاهه ارجاع داد تا حکم آخر صادر شود
صریح گفته برگ سبز کفایت چرا شایعه سازی میکنی؟
نیاز به انتقال سند خودرو در دفتر اسناد رسمی دقیقا مثل این میمونه که بگن از این به بعد برای فروش گوشی موبایل باید در دفتر اسناد رسمی این انتقال انجام بشه (البته سازمان ثبت اسناد انقدر رو دارن که اگر جا داشته باشه این کار رو هم می کنند)

اما خیالتون راحت حقوقی ها (وکالت، دفتر اسناد، کارشناسان رسمی و ....) اینقدر قدرت دارند که اجازه ندهند این منبع عظیم درآمد مفت رو ازشون نگیرند.
یه قانون تو مجلس هست که نماینده ها (به شرط داشتن یه مدرک در رشته حقوق از هر دانشگاهی) بعد از دوره نمایندگی می تونند بدون شرکت در آزمون، وکیل بشوند و یا دفترخانه بزنند!!! (یه رانت اهدایی قانونی) پس نماینده ها منبع درآمدی آیندشون رو خراب نمیکنند
نیاز به انتقال سند خودرو در دفتر اسناد رسمی دقیقا مثل این میمونه که بگن از این به بعد برای فروش گوشی موبایل باید در دفتر اسناد رسمی این انتقال انجام بشه

اما خیالتون راحت حقوقی ها (وکالت، دفتر اسناد، کارشناسان رسمی و ....) اینقدر قدرت دارند که اجازه ندهند این منبع عظیم درآمد مفت رو ازشون نگیرند.
یه قانون تو مجلس هست که نماینده ها (به شرط داشتن یه مدرک در رشته حقوق از هر دانشگاهی) بعد از دوره نمایندگی می تونند بدون شرکت در آزمون، وکیل بشوند و یا دفترخانه بزنند!!! (یه رانت اهدایی قانونی) پس نماینده ها منبع درآمدی آیندشون رو خراب نمیکنند
برید دفتر و ثبت رسمی بکنید خیالتان راحت باشد، این داستان همچنان ادامه دارد، هر روزم یه حدف جدید مبزنند.
شما برید ثبت کنید کاری نداشته باشید.
اگر این مافیا را گردنش را بشکنند آرام آرام بقیه مافیا ها نظیر مافیای پزشکان متخصص را نیز به زیر خواهند کشید.
با سلام
سردبیر محترم خدمت حضرتعالی عرض نمایم فصل الخطاب کار باید قانون باشد حتما برای یکبار هم شده به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمودید محضر مبارک شما عرض کنم مراکز تعویض پلاک در صورت مفقود شدن اسناد وسند کمپانی ویا برگ سبز وتسلسل اسناد از مراجعین تعهد کشف فساد اخذ می نمودند که مبنا وعمل این کار کاملا قانونی وحقوقی بوده وهست ودر ماده 29بصراحت به تفکیک تکالیف شخص سردفتر ومراکز تعویض پلاک اشاره دارد وبهتر است رسالتی که برعهده حضرتعالی وهمکاران محترم است درترویج حق وقانون کوشا باشیم از جنابعالی استدعا دارم نظر جناب منتظری دادستان کل در زمان ریاست دیوان عدالت اداری در خصوص برگ سبز وبخشنامه جناب لاریجانی رییس قوه قضاییه وقت را هم ملاحظه بفرمایید
ثبت اسنادی که زیر نظر قوه قضائیه است دستور العمل دادستان قوه قضائیه را نمیپذیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
من دو و نیم درصد موضوع شکایت را اول واریز کردم به حساب قوه قضاییه تا شکایتم ثبت شود. یعنی درآمدسرسام آور برای قضات و کارکنان تعیین کرداند به نظر شان شاکی گوشت قربانی است. .
هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که .... .
اتفاقا راه کار خوبیه.
این نامه میگه که
اگر سند دفتر خونه ای خواستی بیا بگیر اگه خودت نخواستی ولی بعد از خودت چند دست چرخید ماشین و نفر آخر خواست سند دفتر خونه ای بزنه با یک هزینه سند از کسی که سند دفتر خونه ای ماشین بنامش بود به نام اخرین نفر که سند برگ سبز بنامش هست بخوره .خیلی راحت‌ خیلی هم خوب!
بگذریم از اینهمه پولی که دفتر خونه ها میگرفتن سالهای قبل از این نامه...
خجالت بکشین چقد راحت خودتون رو بی اعتبار می کنین اگر سواد دارین دوباره بخونین ببینین چی نوشته
برای اولین بار است به نفع مردم کاری انجام میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
مردم در هر صورت باید پول را بدهند..
محضرداران دنبال پول مفتن
برگ سبز کافی است.دیگر کسی هزینه اضافی نکند
مردم میخواهند با هزینه کمتر و صرف وقت کمتر نقل و انتقال خودرو را انجام بدن یک جا با پول کمتر یا دفتر خانه یا پلیس
مجلس باید قانون صادر کند اگر سواد داشته باشند
مجری قانون صلاحیت تفسیر ندارد در نتیجه در پهلو نظر میدهد که به موقع خطر خود را تبرئه کرده باشد

این روال درستی نیست

هرچند کلا هیچ مشکلی در ۴۰ سال گذشته حل نشده و تورم که بزرگترین آنهاست یک خودروی بی ارزش را به دارایی بسیار مهمی برای خانواده ها تبدیل کرده و از ترس مجبورند سند دفترخانه بزنند
بنگاهي ٣٨٠٠٠٠٠ تومن از هرطرف برا پارس تيو٥ كمسيون كرفته من ريسك نميكنم رفتم شكايت كردم سند ميخام بنگاهشو پلمپ كردند اومد مثل بجه آدم واسم زد محضري زد
سلام ،بنده یه آدم خیلی ترسوییم و در این مورد خیلی میترسیدم چون ماشینی که در دستم هست تعویض پلاک کردم ولی هنوز سند نزدم قبل ازاین قرار براین بود که مبلغ بیشتر تنظیم سند بر گردن فروشنده بود وحق التحریر به گفته دفاتر ثبت و اسناد بر گردن خریدار تا اینکه این بخشنامه را دادستان محترم کشور را اعلام کردو بعد از این من با فروشنده ماشین تماس گرفتم و گفتم بیا دفتر خانه برای تنظیم سند ولی ایشان گفت همون برگ سند کفایت می‌کند واگه هم بیام دفتر خانه کل هزینه تنظیم سند وانتقال آن رو باید خود بنده( خریدار) بدم .من هم قانع نشدم وبه دادگستری بابت شکایت از ایشان رفتم ولی قبل از شکایت پیش،چند قاضی رفتم و در جواب اونها هم گفتند مطمئن باش دیگه بعد از این مشکلی برات از بابت نرفتن به دفتر خانه پیش نمیاد ودراینده هم میتونی با همین برگ سبز خودرو راخرید وفروش کنی ،من هم به نوبه خودم از دادستان کل کشور بابت این اقدام کمال تشکر دارم ممنون
اگه محضر دارها خیلی دلسوز تشریف دارند یه دفتر بزنند توی دایره تعویض پلاک و مجانی و بدون فوت وقت سند برای مردم بزنند. چای دارچین هم بدهند. و گر نه خوب یه بانک بزنند که سریع پولدار بشند. اگر نمیتونند اختلاس کنند.
این بیانگر یک نمونه حکمرانی خوب اسلامی است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار