بازدید 22512
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در نشست خبری مطرح کرد

روش کارت به کارت برای قماربازان مسدود خواهد شد/ برنامه بانک مرکزی برای شناسایی بازیگران اصلی در کسب‌وکار قمار و شرط‌بندی سایبری

این مقام بانکی با اشاره به هشت اقدام بانک مرکزی برای مقابله با سوءاستفاده از ابزار‌های بانکی و پرداخت در حوزه قمار و شرط‌بندی سایبری گفت: رصد هوشمند و مستمر فضای مجازی با هدف شناسایی زودهنگام موارد سوءاستفاده از ابزار‌های بانکی انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۷۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲ 21 September 2021

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی نشست خبری با رسانه‌ها، به تشریح برنامه‌ها و اقدامات این بانک در مقابله با سوءاستفاده از ابزار‌های بانکی و پرداخت در حوزه قمار و شرط‌بندی سایبری پرداخت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مهران محرمیان، در این نشست گفت: عمل مجرمانه قمار و شرط‌بندی سایبری را نباید رفتاری شخصی و متکی به افراد مجرم دانست. این عمل مجرمانه بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات عمیق و گسترده همکاران من در بانک مرکزی متکی به اکوسیستم پیچیده‌ای است که ارتکاب به آن را برای داوطلبان قمار و شرط‌بندی در فضای سایبری، تسهیل و تسریع کرده است. دقیقاً به همین دلیل نیز از مدت‌ها قبل در بانک مرکزی به این نتیجه رسیدیم که برای مقابله با این پدیده، نیازمند اقداماتی همه‌جانبه در کشور هستیم تا بتوانیم هماهنگ و فرایندی با قمار و شرط‌بندی سایبری مقابله کنیم.

محرمیان افزود: بررسی مدل فرایندی قمار و شرط‌بندی سایبری نشان می‌دهد برای مقابله با آن، باید در شش حوزه «انتظامی و امنیتی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «فناوری ارتباطات و اطلاعات»، «اقتصادی»، «حقوقی و قضایی» و نهایتاً «خدمات بانکی و پرداخت» به هماهنگی لازم و دقیق بین دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول با هر یک از این حوزه‌ها رسید.

وی افزود: بر اساس این دسته‌بندی، اقدامات و هماهنگی‌هایی ـ چه از لحاظ قانونی و مقرراتی و چه از جنبه‌های عملی ـ باید انجام می‌گرفت که خوشبختانه تا حد مطلوبی حاصل شده؛ هرچند برای اثربخشی بیشتر این اقدامات هماهنگ، پیشنهاد‌هایی از سوی بانک مرکزی به نهاد‌های مسئول ارائه شده است تا نهایتا هزینه این رفتار مجرمانه برای مرتکبان و مسببان افزایش یابد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: ما در بانک مرکزی به‌ عنوان مسئول حوزه «خدمات بانکی و پرداخت» در اولین و یکی از مهم‌ترین اقدامات، تلاش کردیم بازیگران اصلی در کسب‌وکار قمار و شرط‌بندی سایبری را شناسایی و دسته‌بندی کنیم.
 
وی افزود: این بازیگران در چهار لایه «استفاده‌کنندگان»، «پشتیبانان شریان‌های مالی»، «پشتیبانان کسب‌وکاری» و «سرشاخه‌ها» دسته‌بندی شده‌اند؛ لایه اول که همان استفاده‌کنندگان هستند. در واقع «قماربازان و اجاره دهندگان ابزار‌های بانکی و پرداخت» را شامل می‌شوند. «اجاره‌کنندگان کارت و ارائه‌دهندگان غیرمجاز خدمات پرداخت» نیز در لایه شریان‌های مالی قرار می‌گیرند. در لایه پشتیبانان کسب‌وکاری این «توسعه‌دهندگان تارنماها»، «تبلیغ‌کنندگان» و «گردانندگان تارنماها» هستند که زمینه انجام این عمل مجرمانه را تسهیل می‌کنند تا در نهایت سرشاخه‌ها به‌عنوان ذینفعان اصلی سود ببرند.

محرمیان ادامه داد: بر اساس این مدل از زیست‌بوم قمار و شرط‌بندی سایبری، بانک مرکزی اقدامات خود را در چهار محور و هشت اقدام برنامه‌ریزی کرده است؛ مقابله با قمارخانه‌داران، مقابله با قماربازان، یافتن سرشاخه‌های اصلی و نهایتاً انجام سلسله اقدامات پیشگیرانه برای به دام انداختن کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی.

وی در تشریح اقدامات انجام‌شده که مستمراً در حال پیگیری است، گفت: رصـد، شناسایی و تحلیـل مستمر شگرد‌های مورد استفاده در تارنـما‌های قمار شرط‌بندی از جمله این اقدامات مبارزه‌ای است که طی آن با روش‌های پرداخت وجوه لازم برای قمار و شرط‌بندی برخورد می‌شود. در دسته پرداخت‌های ریالی روش‌هایی مانند سوءاستفاده از واسطه‌های نرم‌افزاری برنامک‌های پرداخت، کارت به کارت توسط شخص قمارباز، سوءاستفاده از ابزار‌های اینترنتی، سوءاستفاده از ابزار‌های بانکداری الکترونیکی و ... به کار گرفته می‌شوند که بانک مرکزی برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها روش‌های متناسب را در پیش‌گرفته است. نکته مهم اینکه با اقدامات بانک مرکزی طی یک سال گذشته، استفاده از سه روش از روش‌های مورد اشاره تقریباً به صفر رسیده و تنها راه باقی‌مانده برای انجام این عمل مجرمانه، سوءاستفاده از روش کارت به کارت است که این مسیر هم با توجه به برنامه‌های ما به‌زودی تا حد بسیاری مسدود خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در تشریح اقدام دوم این بانک به ایجاد حلقه‌های مشارکت اشاره کرد و گفت: این حلقه‌ها در سه حوزه «بانکی با مشارکت فعال تمام بانک‌های کشور»، «میان‌بخشی با حضور فعال نهاد‌هایی مانند قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، و پلیس فتا» و حلقه «حوزه پرداخت با مشارکت تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اعم از شرکت‌های پی‌اس‌پی و سایر ارائه‌دهندگان این خدمات» تشکیل شده است.

وی افزود: در این حلقه‌ها اقداماتی از جمله شناسایی روش‌های سوء‌استفاده از ابزار‌های بانکی و پرداخت در کسب‌وکار‌های غیرمجاز و مجرمانه، شناسایی راه‌حل‌های اثربخش برای مقاوم‌سازی ابزار‌های بانکداری و پرداخت الکترونیکی، اشتراک‌گذاری دانش، تجربیات، راه‌حل‌ها، ایجاد سازوکار‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات، شناسایی قواعد شناسایی تبادلات مشکوک به قمار و شرط‌بندی سایبری و همچنین شناسایی شکاف‌های مقرراتی در شبکه پرداخت کشور به‌منظور مقابله با پدیده قمار و شرط‌بندی انجام‌گرفته و می‌گیرد.

محرمیان در تشریح همکاری‌هایی که میان بانک مرکزی و سایر نهاد‌های مسئول و مرتبط در مبارزه با قمار و شرط‌بندی سایبری انجام می‌گیرد، گفت: نباید از این واقعیت مهم به‌هیچ‌وجه غافل بود که اکوسیستم عمل مجرمانه قمار و شرط‌بندی سایبری بسیار گسترده و پیچیده است و امکان ندارد بدون طراحی و عملیاتی کردن سازوکار‌هایی متناسب با این اکوسیستم به مقابله با آن پرداخت. به همین خاطر هم بانک مرکزی تلاش کرده برای انجام مسئولیت خود که تنها ناظر بر قسمت پرداخت‌های مالی این اکوسیستم مجرمانه است، نسبت به سایر لایه‌های فرایندی آن هم اشراف پیدا کند و نتایج حاصل از این اشراف را در اختیار سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول هم قرار دهد تا با کمک و همکاری آن‌ها اقدامات متناسب برای مقابله با این پدیده مذموم انجام گیرد.
 
وی افزود: تسهیم تجربیات و اطلاعات به‌منظور شناسایی شگرد‌های سوءاستفاده از ابزار‌های بانکی و پرداخت، تنظیم فرآیند‌ها و رویه‌های رسیدگی قضایی و انتظامی به مصادیق مرتبط با قمار و شرط‌بندی، ایجاد زیرساخت‌های تسهیل‌کننده جهت رسیدگی بهنگام به عملیات مشکوک به قمار و شرط‌بندی، شناسایی شکاف‌های قانونی بازدارنده در رسیدگی به جرایم مرتبط با حوزه قمار و شرط‌بندی، شناسایی ظرفیت‌های موجود در سایر بخش‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم برای به‌کارگیری آن‌ها در راستای مقابله با سوءاستفاده از ابزار‌های بانکی از جمله مصادیق این همکاری نزدیک و مستمر است.

وی افزود: همان‌گونه که اشاره کردم، بانک مرکزی در مبارزه با قمار و شرط‌بندی سایبری همکاری نزدیک و مستمری با سایر نهاد‌ها از جمله قوه قضائیه و پلیس فتا دارد. این همکاری‌ها شامل مواردی مانند شناسایی و ارجاع اجاره دهندگان کارت‌های بانکی به قمارخانه‌های سایبری، شناسایی و ارجاع قماربازان شناسایی‌شده، شناسایی و ارجاع متولیان شناسایی‌شده در لایه‌های مختلف قمار، شناسایی و ارجاع سرشاخه‌های قمار و شرط‌بندی و همچنین رسیدگی به پرونده‌های ارجاع شده از سوی نهاد‌هاست.

این مقام مسئول ادامه داد: از دیگر اقدامات بانک مرکزی، رصد هوشمند و مستمر فضای مجازی است که با هدف شناسایی زودهنگام موارد سوءاستفاده از ابزار‌های بانکی انجام می‌گیرد. در این اقدام، با استفاده از ابزار‌ها و روش‌های شناسایی و خزش هوشمند، سعی می‌شود تارنما‌های قمار و شرط‌بندی شناسایی شوند و علاوه بر این، شناسایی ابزار‌های بانکی و پرداخت مورد سوءاستفاده در این تارنما‌ها در دستور قرار دارد تا در نهایت مسدودسازی ابزار مورد سوءاستفاده با کمک دادستانی کل کشور انجام شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توضیح بخش دیگری از اقدامات این بانک گفت: تدوین و ابلاغ الزامات امنیتی برنامک‌های همراه در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی از جمله اقداماتی بوده که در راستای ایجاد سازوکار اعتباربخشی امنیتی به این برنامک‌ها انجام گرفته است. بر مبنای این الزامات در شش حوزه، ارزیابی‌های عملکردی و امنیتی انجام می‌گیرد تا مجوز انتشار یک برنامک صادر شود. علاوه بر این مستندات قانونی و مقرراتی لازم نیز در حوزه «نظارت بر الزامات مدیریت مخاطرات تقلب و سوءاستفاده از ابزار‌های بانکداری و پرداخت الکترونیکی» و «نظارت بر قواعد شناسایی تبادلات مالی مشکوک سوءاستفاده از خدمت کارت به کارت» در قالب بخشنامه‌های لازم ابلاغ‌ شده است.

محرمیان افزود: شناسایی قماربازان از طریق واکاوی هوشمند تبادلات مالی از دیگر اقدامات بانک مرکزی است که طی آن ابتدا قماربازان از طریق مشخصه‌هایی مانند سطح اطمینان حساب مبدأ، سطح اطمینان حساب مقصد و سطح اطمینان تراکنش به‌صورت هوشمند شناسایی می‌شوند. در مرحله دوم قماربازان سایبری بر اساس شاخص‌هایی مانند مجموع مبالغ واریزی به قمارخانه‌ها، تعداد تراکنش‌های واریز به قمارخانه‌ها و تعداد کارت‌های متمایز قمارخانه مقصد واریز وجه سطح‌بندی می‌شوند تا با همکاری مشترک با دادستانی کل کشور در خصوص نحوه اقدام در خصوص هر سطح از قماربازان سایبری اقدام شود.

وی گفت: در لایه بعدی با هماهنگی مقامات قضایی در قالب پیامک و... به افراد دارای فعالیت مشکوک به قماربازی سایبری هشدار و اخطار داده می‌شود و تمهیداتی نیز در دست بررسی است تا رفتار‌های مجرمانه و مشکوک در نتایج اعتبارسنجی مشتریان مورد استناد قرار بگیرد.

به گفته محرمیان «تحلیل شبکه تبادلات مالی مشکوک با هدف شناسایی هوشمند سرشاخه‌های قمار و شرط‌بندی سایبری» نیز از دیگر اقدامات بانک مرکزی است که در قالب آن فهرست سرشاخه‌های قمار و شرط‌بندی سایبری به همراه شواهد در چند مرحله برای دادستانی کل کشور ارسال می‌شود. یافتن تقاطع سرشاخه‌های قمار و شرط‌بندی سایبری با سرشاخه‌های اخلالگر ارزی که از مصادیق جرائم سازمان‌یافته تلقی می‌شود و همچنین همکاری نزدیک شرکت کاشف و بانک مرکزی با معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور و دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۸ (جرائم امنیت اخلاقی) جهت پیگرد سرشاخه‌ها نیز در همین راستا انجام می‌گیرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: نظارت هوشمند و داده محور بر عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت در زمینه مقابله با قمار و شرط‌بندی سایبری در کنار سایر اقدامات به‌عنوان مکمل روش‌های مقابله با این عمل مجرمانه در دستور کار جاری قرار دارد.
 
بنابراین، شناسایی و گزارش واسط‌های نرم‌افزاری و خدمات مورد سوءاستفاده با رصد فعال و همه‌جانبه تراکنش‌های قمار و شرط‌بندی سایبری، ارائه گزارش‌های ماهانه در خصوص میزان سوءاستفاده از هر بستر یا ارائه‌دهنده خدمات پرداخت با همکاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، برگزاری نشست‌های متعدد با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به‌منظور بررسی و اشتراک‌گذاری راهکار‌های مقابله با سوءاستفاده از خدمات پرداخت در قمار و شرط‌بندی سایبری و همچنین شناسایی زودهنگام رویکرد‌های نوین سوءاستفاده با توجه به اشراف رصدگران بر برند‌های مختلف قمار و شرط‌بندی سایبری و ابزار‌های جعلی مورد استفاده به‌صورت مستمر انجام می‌گیرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۹
یه پیشنهاد دارم من حاظرم جای این آقا کار کنم حقوق نصف نصف دیگه سراغ ارز دیجیتال و فارکس هم نرم. قول میدم بیشتر هم کار کنم
همین رمز ارزها هم یه جور قمار بازی هستند ، اما متاسفانه کسی کاری به رمز ارزها نداره !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
کجای آن قمار بازی است وقتی شما با همان ابزارهایی که در بازار بورس ایران منطقه خرید و فروش رو شناسائی و موفق به کسب سود میشوی در رمز ارزها هم به همین نحو میتوانی خرید و فروش کنی کجاش قماره ؟
الان که با ارز دیجیتال میشه راحت پرداخت انجام داد که هیچ کسم بویی نبره ..
مردم معمولی قماربازی نمی کنند
اینجوری که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به مشکل می خورند از طرف دیگر بسیاری از تولید کنندگان هم بیش از بیست تراکنش در روز دارند که این طرح برای آنها هم مشکل ایجاد می کند به عنوان مثال بسیاری از تولید کنندگان و توزیع کنندگان پوشاک ، کیف و کفش ، مواد غذایی ، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... بیش از ۲۰ تراکنش در روز دارند
پاسخ ها
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
محدودیت به اینصورت نیست که به یک کارت در یکروز بیشتر از بیست تراکنش وارد نشود .محدودیت به این صورت است که هر کارت در روز به کارت دیگه نمیتونه بیشتر از بیست تراکنش داشته باشد .مختصر و مفید مبالغ بزرگ رو نمیشه خرد کرد و بصورت مبلغ کوچک کارت به کارت کرد
خبر خوب چی داری؟
اقا یه فکری برای بورس کنید سرمایمون به باد رفت چی شد اون وعده های بورسیتون
خوبه من برای از بین بردن کسب و کارهای اینترنتی می تونم پداختیم رو توی چند تا تراکنش بفرستم مثلا 20 تا تراکنش 5000 تومنی تا طرف نتونه کار کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
دانشمند ان. دانشمند. اکثر قماربازا دارن رو درگاه پرداخت کار میکنن. اونا رو ببندین. که خیلی ام ساده هست. بعد یه کسب و کار اینترنتی کوچیک که با کارت به کارت هست، با این کار به فنا میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
دقیقا
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
اشتباه متوجه شدی .بعد از بیست تراکنش به شما اجازه نمیده که تراکنش بیشتری به کارت مورد نظر داشته باشید ولی کارت‌های دیگه میتونن واریز کنند.
کسب و کارهای کووچیک چی میشن؟ اونهایی که دارند توی بازار برای هم جنس می فرستند چی میشند! دارین کاری می کنین که مردم بسمت تبادلات دیگه بروند که دیگه کنترلش دست بانک مرکزی هم نیست! واقعا ادم می مونه از این مسئولین بیشتر از نوک دماغشون رو نمی تونند ببینند و پیشبینی کنند!
باید جلوی قماربازی رمز ارزها گرفته بشه
پرداخت قبوض و اقساط هم شامل تراکنشها میشه ؟ توی یک روز فقط ۷ تا قبض پرداخت می کنیم!! تازه تراکنشهای شارژ ساختمان هست!! یعنی اول ماه بعد از حقوق گرفتن کارمندان در یک روز دهها تراکنش انفاق می افته !! بگید اینقدر قبض برای ماصادر نکنن!!!!!
پس پیش به سوی ارز دیجیتال! دیگه ریال هم کم کم از دایره پرداخت و مبادلات مردم حذف میشه! راحت و سریع ترم جابجا میشه!
3 ماه دیگه کسب و کارهای اینترنتی ازبین میروند ولی سایتهای قمار کار می کنند تصمیمات بدون فکر و تحقیق نتیجش اینه!
يه نفر از اين مبتكران بپرسه تكليف يه سوپر ماركت يا فروشنده اقلام مصرفي كه در روز بيش از 200 تراكنش داره چي ميشه ؟؟؟؟؟
روش کارت به کارت برای قماربازان مسدود خواهد شد/ برنامه بانک مرکزی برای شناسایی بازیگران اصلی در کسب‌وکار قمار و شرط‌بندی سایبری:
تمامی تبلیغات ماهواره ای که سامانه، پست مرکزی، حسابهای بانکی، و ... در ایران دارند و توسط سلبریتهای صدا و سیما ایران که از کانالهای ماهواره ای پخش میشود باید مورد باز نگری قرار گیرد. این سلبریتها و مجریها با پولهای بیت المال و از طریق صدا و سیما معرف شدن و صحیح نیست از کانالهای ماهواره ای تبلیغاتشان پخش شود.
آیا همه مشکلات کشور حل شده !!!؟؟؟؟
با این کارها جلوی هیچ کاری نمی توانید بگیرید ، فقط مشکل جدید به مشکلات مردم می افزایید
اینها کلا انگار تو یه مملکت دیگه زندگی می کنند و فکر می کنن همه درگاه پرداخت آنلاین و پوز سیار دارن !
عمو جون ، 90 درصد مغازه ها دارن با کارت به کارت جنس می فرستن !
مگه میشه شما ندانید قمار بازها کی هستند ...فقط برای مردم عادی گرفتاری درست میکنید.......
قمار خیلی وقت است که با کارت های بانک های ایرانی انجام نمیشود . همش از راه ارز های دیجیتال است . خودتان را خسته نکنید
با طلا معامله کنین و کلا باطلا کار کنین امنیتش بیشتره
مشخصه که اتفاقات زیر رخ میده .
1- یکی مثل مغازه دار و راننده به مشکل میخوره
2- میرن اعتراض میکنن
3- دولت میگه یه سامانه میذاریم که برید توش ثبت نام کنین
4- ملت میرن ثبت نام میکنن ولی باز مشکل دارن
5 - دولت میاد مصاحبه میکنه میگه خوشبختانه در حال رفع مشکل هستیم .
6-
7-
.
.
.
آخرشم لغو میشه
بانک مرکزی بجای اینکه حافظ حقوق مردم در بانکها باشد خود عاملی برای در اختیار گرفتن و بلوکه کردن پول ملت در بانکهاست و گوئی خود را قیم مردم می داند و بخشنامه های غیرقانونی در جهت محدود کردن اختیارات مردم بر پول سپرده شده بانکی شان است!
همه ملت که قمارباز نیستند که بانک مرکز می خواهد با بهانه ها و توحیهات مختلف محدودیتهایی را برای همه سپرده داران در بانکها ایجاد نماید. هم اکنون بانک مرکزی با بخشنامه های خود دریافت پول نقد را توسط مالک پول محدود کرده و به خود او نمی دهد! و یا به بهانه پولشوئی از او مدرک می خواهد! در حالیکه باید ابتدا جرمی در مراجع قضائی اثبات گشته و با حکم قاضی اقدامی در سپرده مجرم در بانک انجام گیرد.
بانک مرکزی حق ندارد با بهانه ها و توحیهات مختلف بخشنامه ای را برای محدود کردن اختیارات مردم در سپرده های بانکی صادر کند. تنها بانک مرکزی می تواند بخشنامه برای عملکرد بانکهای زیرمجموعه خود وضع نماید نه مردم!
بجای اینکه کرت بانکی قمار ابزان رو مسدود کنید ، کل کارتهای بانکی رو محدود می کنید.
خوب شبکه های قماربازی شماره کارتشون رو در شبکه های مجازی که توش دارند تبلیغ می کنند اعلام می کنند. اگر هم نمی کنند چند نفر رو بعنوان قمار باز تقلبی استخدام کنید تا شماره کارتهاشون رو بگیرند و اون وقت اون کارتها رو مسدود کنید تا کلا قماربازی جمع بشه نه اینکه برای کل ملت محدودیت ایجاد کنید و بعد به هدف اصلی که مسدود کردن قماربازی است هم نرسید.
کمی فکر خوب چیزیه.
بسیار فکر خوبیه ممنون از زحماتتان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار