بازدید 29819
خوانده می‌شوید

«واردات خودرو» و «باز شدن پای خارجی‌ها» چه تاثیری در بازار خودرو داخل خواهد داشت؟

پایان هفته با تصمیم مهم در مجلس همراه بود. بر اساس نظر نمایندگان مجلس، واردات خودرو پس از سه سال دوباره آزاد اعلام شد. آخرین بار مرداد ۱۳۹۷ بود که واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع اعلام شده بود. حالا پرسش اینجاست که تصمیم مجلس چه تاثیری بر بازار خودرو در ایران خواهد داشت؟
کد خبر: ۱۰۷۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ 16 September 2021

پایان هفته با تصمیم مهم در مجلس همراه بود. بر اساس نظر نمایندگان مجلس، واردات خودرو پس از سه سال دوباره آزاد اعلام شد. آخرین بار مرداد ۱۳۹۷ بود که واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع اعلام شده بود. حالا پرسش اینجاست که تصمیم مجلس چه تاثیری بر بازار خودرو در ایران خواهد داشت؟

پیش از این، شورای نگهبان ایراداتی به قانون آزادسازی واردات خودرو وارد کرده بود؛ اما سرانجام روز گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع و تصویب کردند.

بنابراین، ماده ۴ به این شرح اصلاح می شود: هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با برچسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید.
تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید.


تبصره۲- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود.


تبصره۳- منحصر کردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوطه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.


تبصره۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.

برخی نمایندگان مجلس از کاهش قیمت تا ۳۰ درصد در بازار خودرو خبر می دهند. با این حال، برخی دیگر معتقدند، چون این تصمیم به آزادسازی کامل واردات خودرو منجر نشده، ممکن است، اثرات مقطعی داشته باشد ولی در مجموع کمکی به وضعیت کلی بازار خودرو در ایران نمی کند.

شما چه فکر می‌کنید؟

باز شدن پای خارجی‌ها چه تاثیری در بازار خودرو داخل خواهد داشت؟

قانون جدید مجلس به کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو منجر می‌شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹۵
انتشار یافته: ۷۶
کدوم واردات؟ فقط چون مدل ماشین آقازاده ها چند سال ازش گذشته بود این داستان رو راه انداختن که خودشون ماشین مدل روز وارد کنن و آقازاده ها سوار بشن و دیگه ناراحت نباشن. گفتن هر فرد حقیقی و حقوقی که صادر کننده خودرو یا قطعات خودرو و... باشه میتونه معادل صادراتش خودرو وارد کنه. آخه مگه مردم عادی صادر کننده خودرو و قطعات خودرویی هستن که معادل صادراتش بتونن ماشین وارد کنن؟ اینا اصلا به فکر مردم نیستن فقط به فکر رانت و جیب خودشونن. ماشینی هم وارد بشه و خودشون سوار نشن و بدن توو بازار هم اینقدر گرون درمیاد که دست مردم عادی بهش نمیرسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
بهترین تحلیل بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
غیر از صادر کننده هم هر فردا حقیقی یا حقوقی میتواند خودرو وارد کند و قسمت دومش را بخون نوشته: یا از طریق واردات بدون .
انتقال ارز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
ماشالله ویزان باهوش پارسی ما چه میکنند!
امیدوارم قیمت خودرو ها جوری بشه که کارگران هم بتونن ماشین بخرن
پاسخ ها
نوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
دلت خوشه بابا، من کارمند هی پولمو جمع می کنم همین که می حوام بخرم یه تورم می زنه میشه خداتومن، کی می خواد به داد ما برسه، یه پراید فکستنی شده برا ما آرزو،
بهترین حالت کره و فرانسه دوباره میان. بقیه نمیان
بازار خودرو متشنج تر خواهد شد
پاسخ ها
محسن رفیغی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
باعث کاهش اندک قیمت اتومبیلهای لوکس خارجی که زیادهم خریدارندارند وبرعکس گرانی شدیددلاروافزایش شدیدقیمتها درتمام سطوح‌ونیر گرانی ارزاق وهزینه زندگی وفقیرترشدن بیشتر جامعه ودردرازمدت نیز هیچگون‌تاثیری برقیمت اتومبیل داخلی نخواهدداشت بلکه برعکس باعث افزایش قیمت ان نیز خواهدشد نمایندگان مجلس که دلشان بحال قیمت اتومبیلهای داخلی سوخته بهتراست قوانینی مصوب کنندکه درآمدارزی کشورافزایش پیداکند وکارواشتغال رونق یابد ونه اینکه بابستن مالیاتهای سنگین برهرکاروشغلی باعث تعطیلی کسب وکار شوند
هر طرحی که سبب افزایش قدرت خرید قشر کم درامد جامعه نشه فقط سبب افزایش فاصله طبقاتی خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
اختلاف طبقاتی امری طبیعی واجتناب ناپذیراست وهمه جاهست بفرمائید چنین طرحی باعث گرانی بیشتروفقربیشتر میشود
هیچ کمکی به کاهش قیمت داخلی نمی کنه فقط جیب یه سری که تو این سه ساله نتونسته بودن قانونی ماشین وارد کنند پرتر میشه.یه ولوو سواری تو اروپا با دلار 27 هزار تومنی یک میلیارد ارزش داره اما همون ماشین موقعی که میاد تو ایران شش میلیارد قیمت می خوره. هر موقع اون شش میلیارد با دویست درصد سود به دست مصرف کننده سه میلیارد رسید اون موقع انتظار کاهش قیمت داخلی رو داشته باشید.
عمرا اگه مافیای خودرو و مفت خوران این صنعت که خون مردمو میمکن بذارن
خیلی هم عالی میشه برای خودروسازان داخلی
مجبورا کیفیت خودرو رو بابلا ببرند و یا مونتاژهای به روز انجام بدهند
و هم اینکه قیمت را واقعی کنند
نه اینکه پراید 8 میلیونی سال 90 رو بدهند 130 میلیون اونم در عرض 10 سال
انشاء الله با تدبیر جناب آقای رئیسی و مجلس محترم قیمت خانه هم لااقل به 10 سال قبل برگرده تا ملت از غارنشینی و گور خوابی و اجاره پشت بام راحت بشند
خانه از سال 1357 تا الان 1400 ، 3000 درصد گران شده. گرانی خانه یعی عدم ازدواج یعنی فساد و ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
حتما
خیلی ساده هستید
خودروسازان با کیفیت شوند!!!!!!!
ایران زندگی میکنید؟؟؟؟
محمد جهانی - از مدیران سایپا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
امکان افزایش کیفیت وجود ندارد و قیمت تمام شده خودرو داخلی ببیشتر از این حرفاس
برخی نمایندگان مجلس از کاهش قیمت تا ۳۰ درصد در بازار خودرو خبر می دهند: اگر خودرو خارجی که میخواد وارد بشه 40% زیر قیمت الانش تو بازار باشه انتظار 30% افت قیمت داخلی عاقلانه است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
خودروهای وارداتی ربطی به خودروهای تولید داخلی ندارند
مسائل را با هم قاطی نکنید.
خودروهای خارجی کلاس خریداری شان زمین تا اسمان با کلاس
خریداری خودروهای داخلی متفاوت است
اخر هفته ای خوب ذوق کنیم و تخیل بافی تا شنبه
مافیای خودرو اجازه نمی‌دهد. ضمنا چون بخشی از کار به شورای رقابت سپرده شده، هیچ کاری انجام نمی‌شود. مجلس هم می‌داند و فقط می‌خواهد مردم قدری آرام شوند.
امیدوارم واردات خودرو واقعا آزاد بشه تا مردم بتونند صاحب خودروی با کیفت و ایمن شوند چون خودرو های فعلی اصلا برازنده جمهوری اسلامی ایران نیست
واردات خودرو تاثیر مثبتی در کیفیت وامنیت وکاهش هزینه ها وسوخت وپاکیزگی هوادارد وبرای مصرف کننده بسیار مفید است.ولی تاثیری بر خودروهای داخلی ومدیران خودروسازهای داخلی ندارد .دلیل این امر هم این است که مدیران خودروسازهای داخلی بی خیالتر ازاین حرفها هستند.
تابناك عزيز
مافياي پول و قدرت محال است بگذارد اين شرايط طلايي ناشي از تحريم به راحتي از بين برود.
دولت تقريبا بي تجربه سيزدهم به مرور با عمق قدرت اينها آشنا خواهد شد كه وزير صمت با چرخش ١٨٠ درجه اي هفته گذشته نشان داد كل دولت ساختار تصميم گيري بي ثبات و كاملا شكننده اي دارد.
البته اين ضعف تصميم گيري در همه عرصه ها مشهود داره ميشه و به قول فوتبالي ها اعضاي هيات دولت خودشون دارن غرق بازي ميشن و مديران بازنشسته كماكان داراي قدرت با سياست هاي كثيف خودشون دارن مديران و وزراي دولت جديد را به كنترل خودشون در ميارن. ما از نزديك داريم اين موضوع رو مي بينيم.
رئيس دولت و وزراي مربوطه اش دارن زمان طلايي ١٠٠ روز اول را به راحتي از دست مي دهند و ما كماكان شاهد ادامه مديريت ضعيف و منفعت طلبانه مديران و بازنشسته دولت قبلي هستيم.
من بوي خوش نمي شنوم از اين اوضاع...
محاله محال
اگه ماشین خارجی رو بیارن جلو در خانه ام پارک کنن و سوییچ رو تحویلم بدن هم باور نمیکنم
محاله محال، از بس دروغ شنیدیم باور نمیکنیم
این باعث واردات محدود میشه، که یه عده آقازاده ماشین هاشون رو نو کنن، وگرنه فکر نمیکنم برای مردم تاثیری داشته باشه
تمام مشکل شورای رقابته .دولتها توان مقابله با دلال های خودرو راندارد
این طرح تا اندازه ای به متعادل شدن خودرو کمک می کنه و با کاهش خودرو خارجی روی خودرو داخلی هم که غیر منطقی بالا رفته کمک می کنه البته بشرطی که مداوم و شورای رقابت درست عمل کنه و با آمار و ارقام صحیح تصمیم و رفتار سیاسی و ... از خودش نشون نده
متاسفانه شرکت های خودروسازی مثل جیب سوراخ هستند که هر چقدر حمایت بشوند از سوراخ جیب خارج می شود
شما نگاه کنید هر چقدر تقاضای خودرو داخلی بالا رفت و قیمت آن بطور تصاعدی بالا تر و حمایت ها از خودروساز داخلی بیشتر شد زیان خودرو ساز هم بیشتر شد و این نشان می ده که مشکل از همون جیب سوراخ است
و تا وقتی این حمایت بی حد و حصر وجود دارد خودرو ساز داخلی مثل بچه پولدار ها دنبال بهینه کار کردن نمی روند و نگاهشان به جیب پدرشان است
همین صنعت نیم زندان هم تعطیل خواهد شد و افراد زیادی بیکار خواهند شد. ضمنا دلار هم به چهل و یا پنجاه تومان خواهد رسید.
فقط جهت برای تحریک بازار و جلوگیری از رکود بیشتر بازار خودرو این قانون تصویب شده که هیچ خروجی عملیاتی برای اون قابل تصور نیست . واردات بدون انتقال ارز !! در بهترین حالت دلار های توی بازار تبدیل به ارزهای دیجیتال میشه و بعد انتقال داده میشه و نتیجش دوباره گرونی دلار میشه
واردات خودرو به شرطی بر بازار داخلی تاثیر میذاره و کاهش قیمت رو سبب میشه که تعرفه گمرکی واردات خودرو منطقی و مثل همه کشورهای پیشرفته دنیا باشه نه اینکه اونقدر بالا باشه که خودروی وارداتی عملا گرون دست مردم برسه
مرگ یه بار شیون هم یه بار. خودروسازای داخلی تو این 40 سال ثابت کردن که عرضه رقابت بدون دوپینگ با خودروهای خارجی رو ندارن و عملا با انحصار و محدودیت ورود خودرو و تعرفه سنگین گمرکی بر خودروهای وارداتی تونستن نفس بکشن و الا این صنعت مرگ مغزی شدست و با دستگاه زندست بهتره دستگاه ها رو ازش قطع کنیم و تا این صنعت نصف و نیمه از دنیا بره و شاهد زایش و تولد صنعت درست خودروسازی تو کشور باشیم
الان یعنی باید به خاطر چیزی که در همه جای دنیا یک موضوع کاملا عادی و کاملا پیش پا افتاده محسوب میشه خوشحال باشیم؟! در بهترین حالت برمیگردیم به چند سال پیش که واردات خودرو آزاد بود. خب که چی؟! باید هیجان زده بشیم الان؟!
در مورد تعرفه صحبتی نشده؟
الان هم 90 درصد خودرو های داخلی چینی هستن۰ آیا چین خارجی نیست؟
فقط یک خارجی بی کیفیته که جای دیگه ای این بازار را نداره
مردم دارن جون میدن واسه این خودرو های بیکیفیت + آلودگی هوا
«واردات خودرو» و «باز شدن پای خارجی‌ها» چه تاثیری در بازار خودرو داخل خواهد داشت؟ :
این کار شما لابی گر کاملاً یک جانب بضرر ملت است و تکیم انحصاری گری.
بگذارید دولت 13 کار خودش را انجام دهد، و با سفسته و اهرمهای فشار آنان که منافعشان ایجاب میکند، دولت را وادار به کارهای مقطعی نکنند. مثلاً بجای تیترزدن واردات خودرو دلار را 50 هزار تومان میکند، که وزیر صمت را وادار کنند که بگوید ما برنامه ای برای واردات خودور نداریم، ایکاش بجای این تیتر که هیچ نفعی برای مردم ایران ندارد و فقط منافع گروهی خاص با اهدافی خاص را دنبال میکند، گفته های فرمانده انتظامی تهران را در ارتباط با خودروهای ایرانی به مردم بیان میکردید که گفته بود: خودروهای ساخت ایران از ساده ترین خودروهایی هستند که هدف سارقین قرار میگیرند و از نظر ایمنی بسیار با استانداردهای جهانی فاصله دارند". حالا متوجه میشود که این خودروهای بی رقیب و تحمیلی به مردم، قیمتهایشان بسیار بالا تر از هر دلار 50 هزار تومان به مردمی که توسط صاحبانه منافع مجبورند پولشان را فقط برای خرید همین ماشینها بپردازند.
قیمت دلار را ماشینهای وارداتی بالا نمیبرند بلکه دلالان، و سفته بازان و ... بالا میبرند و برای حفظ منافعشان بالا نهگه میدارند. این موضوعات را همه میدانند و توجیهاتی بجز این واقعیت فقط خود فریبی (سر زیر برف کردن) است،
سالها قبل؛ زمانیکه اقای نبوی وزیر صنایع سبک بودند به دلیل اینکه چرا مردم برای مدتهای طولانی در نوبت تحویل خودروها هستند در مجلس مورد استیضاح قرار گرفتند. آ نبوی از نمایندگان پرسیدند که نماینده ای که حداقل یک ماشین دریافت نکرده اند دستشان را بالا کنند (استیضاح از رادیو پخش میشد)، ایشان ادامه دادند حالا نامه ها و توصیه که به فلان شخص و یا فلان سازمان یا ارگان یا شرکت ماشین تحویل دهید، را هم اضافه کنید. فکر میکنید که این ماشینها که با نامه و توصیه تحویل میشوند، از کجا میاید!، از سهمیه مردم هست که در نوبت هستند!!! بجای اینکه ماشینها را به مردم بدهیم با همین نامه ها و توصیه ها به دیگران میدهیم و نوبت تحویل خودروها عقب میافتد.
تازه آن سالها قیمتها بسیار پائین تر از حالا بود، توقعات کمتر بود، جیبها هم کوچکتر بودند، فاصله طبقاتی مردم و مسئولین بسیار کمتر بود، فساد بمراتب کمتر بود، منافع ملی نسبت به منافع گروهی و فردی، اولویت بیشتری داشت و افراد جامعه کمک به همنوع را میدانستند و هم حلال و حرام جایگاه خاصی داشت که امروزه تقریباً از بین رفته هستند. شرایط اقتصادی مردم بسیار بهتر از امروز بود، در یک کلام شرایط آن زمان با امروز قابل مقایسه نیست. «آنچه شیران را کند روبه مزاج احتیاج است، احتیاج است، احتیاج».
بعد از برقراری دولت سیزده هر چه را که میخواهند به مردم تحمیل کنند از زبان نمایندگان مجلس بیان میکنند. کاری را که عده ای برای منافعشان "با دولتهای قبلی کردند با این دولت نکنید". این دولت آخرین امید برای بازسازی اعنماد از بین رفته مردم نسبت به مسئولین (نه آسیب دیده بلکه از بین رفته) است. در طی سالها مردم قدرت تشخیص بالای پیدا کردند و با این حرفها و ترفندها و مشکلات معیشتی این توجیهات "صد تا یه غاز" را که به نام این و آنها و یا مجهولین تیتر نمیشوند، را نمیپذیرند.
نماینده فلان شهر از ممنوعیت واردات به دلیل حمایت از کالای خانگی ایران میگوید. اصلا این نماینده به بازار رفته تا از قیمت این کالاهای بی کیفیت به عناوین مختلف قیمتهایشان با عرش رسیده، خبر داشت باشد. صاحبان منافع از سودهای ابر نجومی خود حق و حقوق این افراد و امثال آنها را میدهند یا برای رد گم کنی کمک خیرخواهانه میکنند، و اصلاً به حمایت نیازی ندارد، خودشان "ختم روزگاران" هستند. به همین دلیل است که میگونید: "کور شود کاسبی که مشتری خود را نشناید".
باید مسئولین نسبت به کیفیت و قیمت کالاهای ساخت داخل به مردم تضمین بدهند بعد فرمول من دراوردی واردات را تزویز کنند با این فرمول نه مشکل بیکاری حل و نه دلار ارزان شده، نرخ تورم هم چند ده برابر شد، بقول مایک پیپئو مردم هم گرسنه شدند. اگرقرار بود که همۀ کشورها کالاهای داخلی تولید کنند که هیچ کشوری واردات نداشت، به همین دلایل است که تراز بارزگانی بین کشورها، جایگاه خاصی در تجارت جهانی دارد.
بیش از سه دهه است که هنوز هیچ کس نتوانسته اتحادیه ها و اصناف را به درج قیمت بروی کالاها مجبور کند، این بدان معنی است که هر جنسی را به هر مشتری با قیمت مناسب حالشان به مشتری از همه جا بی خبر قالب کنند. تو را به آن چیزی که قبول دارید قسم، به نام مردم برای کشور نسخه های جعلی ننویسید. اگر مسئولی در روز روشن بگوید "الان روز است" مردم شما را باور ندارند. اصلا کسانی که از نظر رفاهی با اکثریت مردم کشور فاصله دارد نمیتواند برای مردم ندار توصیه بکند، چون قادر نیست آنان را بفهمد. "سوار از پیاده خبر ندارد". چرا نمیخواهید باور نمیکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
دستت درد نگرفت؟
این طرح فقط به سرمایه داران کمک میکنه تا خودروهای میلیاردی خودشون رو بروز کنند ....
به من کمک نمیکنه که یکساله منتظرم یک خودرو از مجموعه ایران خودرو به نامم بیوفته ولی هیچ که هیچ ....
این طرح با هدف کمک به قشر مرفه ایجاد شده و بس .....
هیچ تاثیری نداره ، تا زمانی که مسئولین این تو شرکت اصلی خودروسازی ایران نگاه غربگرایانه دارند ، فایده ای نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
نگاه غرب گرایانه داشتند که الان سوییس و بهتر از آن بودیم.
تابناك عزيز
مافياي پول و قدرت محال است بگذارد اين شرايط طلايي ناشي از تحريم به راحتي از بين برود.
دولت تقريبا بي تجربه سيزدهم به مرور با عمق قدرت اينها آشنا خواهد شد كه وزير صمت با چرخش ١٨٠ درجه اي هفته گذشته نشان داد كل دولت ساختار تصميم گيري بي ثبات و كاملا شكننده اي دارد.
البته اين ضعف تصميم گيري در همه عرصه ها مشهود داره ميشه و به قول فوتبالي ها اعضاي هيات دولت خودشون دارن غرق بازي ميشن و مديران بازنشسته كماكان داراي قدرت با سياست هاي خودشون دارن مديران و وزراي دولت جديد را به كنترل خودشون در ميارن. ما از نزديك داريم اين موضوع رو مي بينيم.
رئيس دولت و وزراي مربوطه اش دارن زمان طلايي ١٠٠ روز اول را به راحتي از دست مي دهند و ما كماكان شاهد ادامه مديريت ضعيف و منفعت طلبانه مديران بازنشسته دولت قبلي هستيم.
من بوي خوش نمي شنوم از اين اوضاع...
با این شرایط واردات خودرو، فقط آقازاده ها هستند که میتونند این تجارت رو به دست بگیرند.
سلام
از فردا کسانی که در خارج شرکت ثبت کردن شروع میکنند جنسهای بی ارزش را با چندین برابر قیمت از شرکتهای خارجیشون درخواست کنند واز ایران صادر کنن سپس اعلام میکنن چند میلیون دلار صادرات داشتیم ومدارکشو هم ارایه میدن وخودرو وارد میکنن.
آخه این طرح چه چیزیش به نفع قشر کم درآمد جامعه است اگر میخواهیم برای بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی ورقابت باشه باید از ورود خودروهای لاکچری جلوگیری بشه وخودروهای معمولی وارد بشه
هر موقع وضعيت نابسامان نظام بانكي كشور با اين مديران فشل و فسيل درست شد صنعت خودرو هم درست خواهد شد.
تيم اقتصادي دولت آقاي رئيسي خيلي خيلي بي تجربه تر از آن است كه بتواند با فساد سيستمي و سازمان يافته مافياي قدرت و ثروت مقابله كند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
تیم با تجربه آقای روحانی چه گلی به سر ملت زد که شما خیلی نگران تیم کم تجربه اقتصادی آقای رئیسی هستی؟
واردات خودرو باعث کمبود دلار در بازار و افزایش قیمت دلار میشه چون دولت منابع ارزیش خیلی کمه . همه میدونن این کار فقط یه مدت کوتاه از افزایش قیمت خودرو جلوگیری میکنه بعدش همین آشه و همین کاسه
خودروهای ارزان قیمت و یا استوکی مدل گذشته را اجازه واردات بدهید.
اولا که این طرح کشکه با شرایطی که گذاشتن
در ثانی وقتی مردم بیش از 5 میلیون نفر ثبت نام خودرو میکنن و ایران خودرو فقط 12 هزار تا خودرو میده بیرون باید و باید و باید با واردات خودرو این التهاب بازار خودرو تسکین پیدا کنه
در اصل واردات و صادرات به عنوان سوپاپی برای تنظیم بازار داخل تو همه کشورها استفاده میشه نه مثل کشور ما که یا همه چیز رو صادر میکنن و مردم داخل از گشنگی میمیرن و یا با انحصار واردات خودرو ، تولید کنندگان نامرد و بی انصاف رو مثل گرگهای گشنه به مردم مسلط میکنن
كاسبان تحريم ديگه به راحتي اجازه نمي دهند مردم كشور ما هم مثل مردم ساير كشورهاي دنيا از امكانات و تكنولوژي روز استفاده كنند.
اين مملكت در مسير بدي افتاده است كه به اين راحتي ها خارج نخواهد شد...
گول این جملات فریبنده رو نخورید کفگیر به ته دیگ خورده خودروهای داخلی دیگر توان گران شدن ندارند وحالا بفکر کاسبی جدید هستند این دفعه دست دولت خیلی بدتر توی جیب مردم خواهد رفت
مشکلات خودرو هم مثل بیشتر مشکلات جاری کشور ناشی از عدم رشد اقتصادی و تولید است یعنی با عدم رشد اقتصادی و کاهش تولید توازن نیروی کار به سمت تقاضای بالا برای اشتغال رانده می شود
تقاضای بالا برای اشتغال باعث می شود که افراد متخصص در جاهایی قرار بگیرند که هیچ علاقه ای به آن شغل ندارند و یا مافیا و رانت در اشتغال بوجود بیاید و مجلسیان و دولتیان به جای رسیدگی به امورات مهم مجلس و دولت دغدغه اشتغال بستگان و فامیل و مراجعین خود را داشته تا بتوانند در آینده محبوبیت خود را برای رای داشته باشند

مشکل شرکت های خودروسازی ناشی از مشکل نیروی کار است نیرویی که یا با رانت دولتی وارد خودرو سازی شده و یا بر اساس علاقه نیست و به عبارتی انبوهی از نیروی ناکارآمد و با مدیریت ناکارامد وجود دارد که عدم وجود تکنولوژی و تحریم ها فقط بخش کوچکی از مشکلات شرکت های خودروسازی است که در صورت نیروی کارآمد براحتی قابل حل و می تواند فرصتی را برای شرکت های خودروسازی فراهم و صنعت خودرو را از وابستگی خلاص کند
دیگر مطمئن شدم که شایعات درست بوده و قرار است کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن بدهی های نفتی خود را بصورت کالا تسویه کنند ،
احتمالا در ماههای آینده شاهد حضور دوباره لوازم خانگی این کشورها هم خواهیم بود ،
و متاسفانه قرار است میلیاردها دلار کالای مصرفی از این کشور ها وارد شود
سره کاریم.... همین امروز قیمت خودروهای داخلی رو بردن بالا.
سلام،
از متن خبر:
برخی نمایندگان مجلس از کاهش قیمت تا ۳۰ درصد در بازار خودرو خبر می دهند.
اگر ارزان نشد و تورم (قیمت دلار) بیشتر شد، یقه چه کسی را باید گرفت؟
تیر خلاص به مافیای خودرو در داخل خواهد بود

خوب است
مسخره ترین طزحی که میشد ارایه داد همینه . میگه خودرو و قطعه صادر کنید. کدام خودرو . کدام قطعه . به کدام کشور فلک زده ؟
بابا برید خودتونو مسخره کنید . این چه طرحیه اخه ؟
دوستان نماینده زحمت بکشن برن همین ترکیه بغل دستیمون ببینند اونا دارن چکار می کنند که سالی ۲۵ میلیارد دلار خودرو و قطعه صادر می کنند ؟ ادعای خودرو سازی هم ندارن .
بابا المان با بنز و بی ام او . چنین شرطی نگداشته . شما چطور رویتان میشه با پراید چهل سال از رده خارج چنین ادعایی کنید . خوب خیلی راحت بگید . ای مردم ما دوست نداریم شما خودروی با کیفیت و با استاندارد سوار بشید . همین پراید هم از سرتون زیاده
در ارتباط بین دولت و مجلس و تصمیم گیری ها 3 موضوع تمکین و اقناع سازی و نظارت اگر وجود نداشته باشد هر مصوبه ای که از مجلس خارج شود عملا بی فایده است و مجلس هر چند مدت باید نظارت کند که آیا تمکین در اجرای مصوبه رخ داده است و یا خیر و اگر تمکین صورت نمی گیرد از طریق اقناع سازی و اصلاح مصوبه آنرا در حالت تمکین قرار دهد
در خصوص تصمیم یکطرفه مجلس در خصوص خودرو در حالی که وزیر صمت مخالف آن است ممکن است در تمکین مصوبه با اخلال مواجه شود.
اگر واقعاً ازاد بشه تولید کننده داخلی کیفیت محصول رو می بره بالا و دست از فرغون سازی بر می داره.
با این طرح در قیمت خودرو داخلی تاثیری ایجاد نمیشود حتی ممکن است با افزایش قیمت ارز مجددا افزایش قیمت پیدا کنند.
به هر حال طبقه متوسط و پایین خریدار خودرو داخلی هستند که اگر خودرو خارجی هم وارد شود با قیمت دلار و حقوق گمرکی همچنان قیمت ارزانترین خودرو حداقل حدود هشتصد تا یک میلیارد خواهد بود که عملا در توان طبقه خریدار خودرو داخلی نمیباشد و لذا مشتری خودرو داخلی تغییری نمیکند تازه این در شرایطی است که خودرو خارجی بدون واسطه و افزایش دلالی وبا تعداد مناسب وارد بازار شود.
به نظر میرسد سود این طرح فقط به جیب دولت و دلالان خواهد رسید و مطابق همیشه سر مردم بی کلاه است و فقط منت آن بر سر مردم است
یعنی الان چطورشده که واردات آزاد شده؟ ارز زیاد شده؟ تحریمها برطرف شده؟ حسابهای ارزی آزادشده اند که می خواهید بجای سرمایه گذاری و هزینه های عقب افتاده، باهاش خودرو واردکنید؟ با کدام ارز می خواهید خودرو وارد کنید؟!؟ اگر واردات خودرو واقعا آزادشه، دهها میلیارد دلار ارز می خواد.
متاسفانه مردمی هم که با شنیدن بوی واردات هیجانزده شده اند نمی دانند که بوی کباب نیست؛ نمی گیرند که باید یه چیزی صادرکنید که بجاش واردکنید. الان تو وسط این کرونا و تحریم چه رونق صادراتی شکل گرفته که رونق واردات می خواهید؟ دلار میره بالاتر و به قیمت سوارشدن عده ای بر ماشین خارجی، عده بسیار بیشتری، بشدت فقیرتر خواهند شد.
با سلام واحترام
اقدام درستی انجام شده، لیکن برای تکمیل آن و نجات مردم از مافیای خودرو، قانون "آزاد سازی واردات خودرو با تعرفه صفر" باید تصویب شود. تا مردم ایران هم مثل بسیاری از مردم جهان آزاده وعادلانه خودرو بخرند.
این خوانده میشوید دقیقا مصداق مچل کردن مردم میباشد خوانده میشوید ولی دیده نمیشوید
اگر مصوبه با دقت و بدون سنگ اندازی و به درستی انجام شود حتی برای قطعه سازان خودرو هم خوب و باعث افزایش افزوده و بالا رفتن کیفیت قطعات آنها می شود
مثلاً با قراردادهایی که بین قطعه سازان خودرو و شرکت های خودروسازی خارجی بسته می شود قطعات خودرو های خارجی در داخل ایران ساخته و در کشورهای خارجی در ساخت خودرو های خارجی بکار رفته و از آنها خریداری و وارد کشور شود و فکر کنم که آنها هم برای فروش خودروهایشان و استفاده از قطعات ارزانتر استقبال کنند
واردات باید به شرط رقابت با جهان آزاد باشد. یعنی اگر خودرویی که قیمتش 13000 دلار است اگر در سطح معقولی از آن حقوق و عوارض گمرکی اخذ شود (مثلاً 15 تا 25 درصد که در اکثر نقاط دنیا مرسوم است) آن وقت بازار خودروسازهای داخلی کساد خواهد شد و این به عدالت نزدیک تر است و به یک عمر اجحاف در حق مردم پایان خواهد داد. ولی اگر بنا بر این باشد که دولت چند برابر قیمت یک خودرو را حقوق و عوارض گمرکی بگیرد آن وقت از سه منظر بی عدالتی و اجحاف در حق ملت صورت خواهد گرفت: (1) مجبور کردن مردم (به ویژه قشر متوسط و پایین) به خرید خودروهای فاقد کیفیت و ایمنی تولید خودروسازان داخلی به قیمتی که گران تر از قیمت یک خودرو استاندارد ساخت یک خودروساز در سطح جهانی است، (2) تبدیل شدن خودرو وارداتی به یک کالای لوکس و افزایش هر چه بیشتر فاصله ی طبقاتی و تبعات اجتماعی و سیاسی بعدی آن که به ملت و بعداً به دولت تحمیل خواهد شد. (3) جلوگیری از حضور مردم از خرید یک خودرو استاندارد به قیمت رقابتی جهانی. از هر منظر که بنگریم اینها بی عدالتی است. کسانی که خیل عظیم نیروی کاری (مثلاً چند ده هزار نفری) خودروسازان را دستمایه ی سیاست های نادرست خود کرده اند دانسته یا ندانسته مصالح یک ملت هشتاد و اند میلیونی را فدای مصالح این عده ی قلیل (در ظاهر) و (در اصل) خودروسازان و کسانی که مستقیماً و یا غیر مستقیم از آنها منتفع می شوند نموده اند. این دیگر برای همه معلوم است که قطعات خودروهای داخلی هم ساخت بی کیفیت ترین تولید کننده های خارجی است. دستگیری رئیس گروه عظام و موارد اتهامی آن خود اثباتی است بر این مدعا هر چند که اگر بیشتر پیش بروند دست های بیشتری هم پیدا خواهد شد.
دادفر در خصوص کاهش قیمت خودروهای خارجی پس از آزادسازی واردات به گسترش نیوز گفت: شاید تصویب این طرح در موضوع خودروهای صفر کیلومتر نتواند 80 تا 50 درصد قیمت خودروهای صفر کیلومتر را کاهش دهد اما در دست دوم ها حتما تا 70 درصد کاهش قیمت خواهیم داشت. ضمن این که این مصوبه در صورت تصویب شاید حتی بازارشکن نباشد انحصار شکن خواهد بود. حتی اگر واردات خودرو هم آزاد نشود و تصویب این طرح منتفی شود اهمیت آن این است که اعضای کمیسیون صنایع مجلس حداقل به این نظر و آگاهی رسیدند که ایجاد فرصت عادلانه برای همه بازار را از انحصار خارج کند.
قیمت خودروهای داخلی هیچ ربطی به خودروهای خارجی ندارد و اصلا در یک رنج نیستند ضمن انکه به دلیل مضیغه ارزی تعداد واردات بسیار محدود خواهد بود بی ام و ایکس ۴ از ۶ میلیارد میشه ۳ میلیارد و سانتافه از ۲/۵ میلیارد میشه ۱/۲ میلیارد همین
این طرح اشکالات فراوانی دارد، مگر همه ی مردم تولید کننده و صادر کننده هستند که بتوانند بدون انتقال ارز خودرو وارد کنند.
این طرح باعث رانت بزرگی به نفع بذخی افراد می شود،
در دوران آقای احمدی نژاد واردات خودرو توسط افراد حقیقی و حقوقی به شرط داشتن نمایندگی آزاد بود ، در دوران آقای روحانی ، آقای نعمت زاده گفت فقط خودرو باید توسط نمایندگی وارد بشه و این کار باعث ایجاد رانت و سود بسیار بسیار زیادی نسیب نمایندگی های ورشکسته کرد.
حالا شرط نمایندگی حذف شد و بجاش صادر کننده یا عدم انتقال ارز آورده شد که خوده این موضوع دوباره بگونه ای دیگر ایجاد کننده رانت هست
ای برادر طبقه ی ضعیف را چه به خودروی میلیاردی فقط بذارید به درد خودشان بمیرند
به نظر بنده دولت آقاي رئيسي اولويت بندي كارها رو از دست داده.
اول بايد ١. مديران بازنشسته و متخلف دولت قبلي را بفرسته خونشون ٢.برجام و اف اي تي اف را به نتيجه برسونن ٣. نظام بانكي را به عنوان پاشنه آشيل اقتصاد كشور ساماندهي مجدد نمايد( هم مديران و هم ساختار مالي و اداري) ٤. زيرساخت هاي اقتصادي كشور را در تمام حوزه ها نوسازي كند ٥. نيروهاي تحصيل كرده و با دانش و با تجربه را در سازمان ها شناسايي و بكارگيرد ٦. نظام آموزشي كشور را به روز رساني كند ٧. هزينه هاي غير ضروري را احصاء و حذف نمايد ٨.بازار سرمايه را همزمان با بازار پول تعميق، تحكيم و توسعه دهد ٩. مزيت هاي پايدار مناطق اقتصادي مختلف را شناسايي و توسعه و تقويت نمايد ١٠. از رويكرد سليقه اي براي بكارگيري ظرفيت هاي انساني داخل و خارج از كشور دست بردارد ١١. با ايجاد راهكارهاي قانوني مثل طرح ميگا سرمايه گذاري خارجي و بخش خصوصي را حمايت و توسعه دهد.
ضمن اینکه باید واردات خودروهای با کیفیت آزاد بشه تا مردم طبقه متوسط ‌و رو به پایین از این نظام برده داری مافیای ایران خودرو و سایپا رها بشوند باید کارخانجات خودرو سازی تبدیل به کارخانه ساخت اتوبوس و قطالر شهری بشه تا همون کارگران ‌‌و مهندسان اونا بیکار نشوند هم‌ مردم از ترافیک و آلودگی هوا خلاص بشوند هم بساط این دلال بازی ها که یک ریال هم مالیات نمیدهند جمع شود!
البته این مافیا به این راحتی تن به واردات خودرو‌نمیده!
عالی شد
دست مجلس درد نکنه
شما فکر می‌کنید الان تولید خودرو داخلیه؟ که نگران ورود خارجی‌ها هستید.شما یک نمونه خودرو داخلی معرفی کنید که بطور کامل در داخل تولید میشه.مگر آمریکا والمان وفرانسه و..‌..‌تولید کننده‌ای بزرگ خودروساز جهان واردات خودرو را ممنوع کردن؟ شما با منافع خودتون مشکل دارید که دست از سر این انحصار برنمی‌دارند.
همینکه پوزه لگنسازهای داخلی به خاک مالیده بشه عالیه
خودمان درب های دنیا رو به رو خودمان بستیم اگر با شرکت های خوب خودرو ساز وارد معماله شدا بودیم نیازی به واردات نبود بسیاری از ان محصولات در ایران تولید میشد
هیچ تاثیری توی بازار نداره. مگه مردم عادی صادرات دارن که بتونن با دلارش ماشین وارد کنن؟ این فقط برای وارو کردن خودروها با رانت و قیمت بالا برای خودشون و آقازاده‌هاست.
من این موضوع را متوجه نمی شم چطور ماشینهای وارداتی از کشور چین که تعدادش هم بیشماره ارزبری نداره ولی واردات خودروهای با کیفیت از دیگر کشورها به خاطر خروج ارز از کشور ممنوع است.
مجلس که تصویب کرد رفت. فکر نمیکردم روزی دست به دامن شورای نگهبان بشم و بگم:

تو رو به هرچی میپرستین ردش کنین، اگر تایید کنین بدددددددددددددددددددددددددددددد بخت تر از اینی که هستیم میشیم!

به هرچی باور دارین حاضرم قسم بخورم با اینکار ارز میره بالا بازم....

جون مادرتون ردش کنین!

من خودم جزو عاشقای ماشینم. ماشین زیر پامم آرزوی خیلیاست. اگرم وارد بشه قدرت خریدشو هم دارم.
اما با اینکار بعد یه مدت کوتاه باز ارزو میکشه بالا.... جون هرکی دوست دارین ردش کنین...
برا خودرو سازان داخلی عالی میشه؛ خودشون وارد کننده میشن
تعرفه ورود خودرو یا همان مالیات گمرکی رو زیر پانزده درصد نگه دارند که قیمت خودرو خارجی سر به فلک نکشد.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی