بازدید 7800

فرزندخواندگی‌های غیرقانونی؛ معضل اجتماعی مشهد

فرزندخواندگی، داستان مفصل و پیچیده‌ای دارد و بازگویی آن برای آنها که در این راه قدم می‌گذارند و همچنین برای مددکاران، کارشناسان بهزیستی و مسئولان این فرزندان، لذت‌بخش و در عین حال غم‌انگیز است.
کد خبر: ۱۰۷۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰ 14 September 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، مدیر بهزیستی شهرستان مشهد، با بیان اینکه درصدی از فرزندخواندگی‌هایی که بهزیستی از آن مطلع می‌شود غیر قانونی است، گفت: هیچ آماری از میزان واقعی فرزندخواندگی غیرقانونی یا خرید و فروش کودکان در دست نیست اما کسانی که پس از قبول کودک به فرزندخواندگی بدون طی مراحل قانونی، برای گرفتن شناسنامه به ما مراجعه می‌کنند، حدودا 25 درصد میزان کل فرزندخواندگی‌های قانونی است که از طریق ضوابط و مقررات انجام می‌شود.

مهدی نخعی با بیان اینکه فرزند خواندگی در یکی دو سال اخیر، تغییر چندانی نکرده افزود: با اینکه تلاش برای کاهش پشت‌نوبتی‌های فرزندان‌خواندگی، توسط تیم تخصصی بهزیستی که باعث کاهش فرزندان شیرخوارگاه شده، اما آمار پشت نوبتی‌های فرزندخواندگی همچنان بالاست، زیرا اکثر خانواده‌ها متقاضی تحویل فرزند شیرخوار هستند و بر اساس قانون امکان واگذاری فرزند شیرخوار به آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر فرایند نگهداری از فرزند در خانواده بدون مدارک هویتی ادامه پیدا کند بچه در آینده دچار مشکل می‌شود، بنا بر این بهتر است برای طی مراحل قانونی اقدام لازم را انجام دهد تا در آینده دچار مشکلات مضاعف نشود.
نخعی اظهار کرد: بیشتر فرزندخواندگی‌های غیرقانونی که به شکل سنتی انجام می‌شود در طبقات متوسط اتفاق می‌افتد‏، زیرا اکثرا از قوانین آگاه نیستند و همچنین اهمیتی به هویت‌مندی قانونی نمی‌دهند.

مدیر بهزیستی شهرستان مشهد در خصوص تقاضاها و نتایج بررسی‌های این موضوع در سال جاری می‌گوید: در پنج ماه نخست امسال حدود 55 کودک به شکل قانونی به فرزندخواندگی داده شده است. همچنین 350 خانواده پشت نوبت فرزندخواندگی در مشهد قرار دارند که نسبتا تعداد بالایی است.

وی اعلام کرد: متقاضیان فرزندخواندگی، گروه‌های مختلفی هستند که بعضی صاحب فرزند هستند و فرزندان دیگری می‌خواهند، گروهی هستند که اصلا ازدواج نکرده‌اند و بچه دوست دارند، بعضی‌ها دچار ناباروری بوده و بچه می‌خواهند و عده‌ای هم فرزند یا فرزندان‌شان فوت شده و دنبال فرزند دیگری هستند.

کارشناس مسئول فرزندخواندگی بهزیستی شهرستان مشهد نیز در این زمینه گفت: کار فرزندخواندگی را با دقت و ظرافت زیاد و با وسواس انجام می‌دهیم چون سرنوشت کودکان برایمان اهمیت زیادی دارد.

رابعه طهماسبی در خصوص پیچیدگی‌های این موضوع افزود: ما در مراحل مختلفی که در این کار هست، شرایط و صلاحیت‌های خانواده‌های متقاضی را به دقت بررسی می‌کنیم و آنها را با قوانین و دستور العمل‌ها تطبیق می‌دهیم که مبادا حقی از کودک ضایع شود.

وی ادامه داد: خانواده‌ای که به شکل غیرقانونی یا از طریق خرید و فروش، صاحب یک فرزند شده، ما را با شرایط سختی مواجه می‌کند و کار سنگین و پرهزینه‌ای از نظر عاطفی، روانی و حتی مالی پیش روی ما قرار می‌دهد.

طهماسبی یکی دیگر از چالش‌های این موضوع را افشای حقیقت برای کودک عنوان کرد و افزود: از همان زمان که کودک، سؤالات مختلفی در مورد تولدش می‌کند و یا موقع رفتن به مدرسه و میان دوستانش، چیزهایی از دیگران درباره خودش و والدینش می‌شنود باید حقیقت با او در میان گذاشته شود و با کمک روان‌شناس و مددکار، این موضوع واشکافی شود که کودک از این موضوع صدمه ندیده و دچار آسیب روحی نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل