بازدید 11698
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

چرا سیاست ارز ترجیحی شکست خورده است؟ / عده‌ای با دلار ۴۲۰۰ تومانی به مردم خیانت کردند/ کارت‌ الکترونیکی خرید کالا‌های اساسی جایگزین ارز چندنرخی

دولت در نهایت می‌تواند با اختصاص کارت‌های الکترونیکی، شرایط بهتری برای خرید کالا‌های اساسی فراهم و به تدریج ارز را تک نرخی کند تا از مفاسد سیاست ارز ۴۲۰۰ دوری نماید، ولی تا حذف کامل ارز چندنرخی، باید نظارت بیشتری بر نحوه تخصیص ارز ترجیحی صورت پذیرد تا کالای وارد شده با ارز دولتی به درستی در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۷۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸ 14 September 2021
چرا سیاست ارز ترجیحی شکست خورده است؟ / عده‌ای با دلار ۴۲۰۰ تومانی به مردم خیانت کردند/ کارت‌ الکترونیکی خرید کالا‌های اساسی جایگزین ارز چندنرخیاز سال ۹۷ که دلار ۴۲۰۰ تومانی پا به عرصه اقتصاد کشور گذاشت، مخالفان این سیاست ارزی، همواره نسبت به فساد شکل‌ گرفته در بستر توزیع ارز دولتی هشدار داده‌اند و البته موافقان نیز با اشاره به جنگ اقتصادی و تحریم بر ضرورت استمرار این سیاست پافشاری کرده‌اند.
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این میان، برخی صاحبنظران سیاسی و اقتصادی بر این باورند، در صورت وجود یک سازوکار نظارتی، می‌توان این سیاست ارزی را همچنان ادامه داد؛ هرچند، اما و اگر‌های فراوانی در خصوص چگونگی ایجاد یک شبکه نظارتی قوی و شفاف در زمینه واردات وجود دارد.
 
در هر حال پرسش مهم این است که در اوضاع کنونی چه باید کرد؟ آیا باید همچنان این سیاست ارزی را ادامه داد یا باید در پی سیاست جایگزین باشیم؟
 
برای یافتن پاسخ این سؤالات به سراغ محمدحسن آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم.

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت واردات برخی کالا‌های اساسی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اجرای سیاست غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی، هم ارز ۴۲۰۰ به افراد خاصی تعلق می‌گرفت و هم مردم همچنان مجبور بودند که کالا‌های وارداتی را چند برابر قیمت واقعی تهیه کنند.
 
وی افزود: یکی از پیامد‌های اجرای این سیاست، نارضایتی مردم بود که متأسفانه به دلیل بالا رفتن قیمت کالا‌ها تحت فشار اقتصادی قرار گرفتند و از سوی دیگر، منابع ارزی کشور هم به جای اینکه در جهت توسعه کشور هزینه شود، در اختیار کسانی قرار گرفت که با سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰، کالای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را با ارز ۲۵ هزار تومانی به مروم فروختند.
 
چرا سیاست ارز ترجیحی شکست خورده است؟ / عده‌ای با دلار ۴۲۰۰ تومانی به مردم خیانت کردند/ کارت‌ الکترونیکی خرید کالا‌های اساسی جایگزین ارز چندنرخی

محمدحسن آصفری با انتقاد از سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده برای این طرح اظهار داشت: متأسفانه افراد و شرکت‌هایی بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند و آن را با قیمت ۱۵ هزار و ۲۰ هزار تومان در بازار آزاد فروختند و یک شبه به پول هنگفتی دست یافتند یا کسانی بودند که به جای واردات کالا‌های اساسی، اقدام به واردات کالا‌های لاکچری و حتی خودرو‌های لوکس کردند که اصلاً ضرورتی برای وارد کردن آن‌ها وجود نداشت و یا تجهیزات پزشکی را با ارز ترجیحی وارد کشور کردند، اما با قیمت ارز ۲۵ هزار تومانی به مردم فروختند که همه این‌ها مصداق خیانت به کشور و مردم بود.

وی با تأکید بر ضرورت ورود نهاد‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزود: هر جا که نظارت و شفافیت نباشد، شاهد ایجاد رانت خواهیم بود و آنان که قانون را دور می‌زنند، سوءاستفاده خواهند کرد. مردم حق دارند بدانند که کالای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی چگونه و با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده رسیده است. دولت به عنوان امانت‌دار مردم، باید منابع ارزی را به گونه‌ای هزینه کند که منافع و نتایج آن در سفره مردم قابل مشاهده باشد نه اینکه در اختیار افراد وابسته به جناح و حزب خودش قرار گیرد.
 
گسترش فساد اقتصادی حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومانی ناشی از این است که افراد فاقد صلاحیت، صرفاً به دلیل وابستگی‌های جناحی و خانوادگی در پست‌ها و مسئولیت‌های مهم قرار می‌گیرند که در نهایت باعث گسترش فساد، تبعیض و رانت اقتصادی در جامعه می‌شود.»

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها با تأکید بر ضرورت مدیریت عقلانی این سیاست ارزی گفت: اولا تا حذف کامل ارز چندنرخی، باید نظارت بیشتری بر نحوه تخصیص ارز ترجیحی صورت پذیرد تا کالای وارده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی و با قیمت مناسب در اختیار مردم و جامعه هدف قرار گیرد و ثانیاً دولت در نهایت می‌تواند با اختصاص کارت‌های الکترونیکی شرایط بهتری برای خرید کالا‌های اساسی فراهم و به تدریج ارز را تک نرخی کند تا از مفاسد سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دوری کند.»

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در انتها با اشاره به لزوم حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه به عنوان یک اصل محوری افزود: در صورت حذف ارز ترجیحی و تک نرخی کردن ارز، حتماً باید جایگزین مناسبی برای آن داشته باشیم تا قشرهای کم‌درآمد از عوارض آن در امان باشند. تا زمانی که ارز تک نرخی نشده نیز باید با تشدید ابزار‌های نظارتی برای تخصیص درست ارز ترجیحی، به صورت اصولی و ضابطه‌مند کالا‌ها توزیع شود و واردات کالا‌های اساسی و ضروری مردم را تسهیل نماید.»
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
قیمتها و درامدها واقعی شوند . تا این فساد سوبسیدی از بین برود.
نهاد دامی 4200 میارن در جا صادر میکنن ترکیه
چرا کارت الکترونیک جدید. چرا با کارت ملی انجام نمیدن
اقتصاد يك مجموعه است
وقتي شما به يكي از ابعاد بپردازي هيچ نتيجه ايي نخواهي گرفت
بهترين كار ازاد سازي قيمت ها در همه موارد است
و شناسايي قشر اسيب پذير و پرداخت يارانه به روز به اين اقشار
مرگ یبار شیون یبار ! 4قلم کالا ارزون با عرض 4200 به مردم میرسه اونم قطع کنید ! هزار تا رانت خوار هم سیر شدن دیگه لازم ندارن !
یعنی همان کوپنی که فجایع اش را قبلا تجربه کردید. کی می خواهید از این دور باطل خارج شوید؟؟؟؟؟
عده‌ای با دلار ۴۲۰۰ تومانی به مردم خیانت کردند !! خب درست خیانت کردن ، حالا دیگه همه میدونن عدهای خیانت کردن چرا این عده که کاملا قابل شناسائی وپیگیری هستند معرفی و مجازات نمیشن !؟ این عده اسم و رسمی دارند باید به مردم معرفی و بعنوان ستون پنجم دشمن و خیانت به کشور محاکمه شوند ! تو این چند سال تحریمی همش این حرفای تکراری رو شنیدیم یعنی کسی نیست بگه آهای مردم این اشخاص این آدما بودن در بد ترین شرایط اقتصادی کشور پولهای شما رو بالا کشیدن !!
مطمئنی دلار رو ول کنی نمیشه ۵۰ هزار تومن.این قضیه مشکل اش اینجاست که ته نداره
کجا شکست خورده توان و اجازه و جرات برخورد با رانت خوارها رو ندارید بیخودی داستان سرایی نکنید کشورهای دیگه هم همین نمونه طرح رو اجرا میکنند کجا اینقدر فساد هست نمونه آن واردات میز و صندلی بجای واردات داروهای خاص . مشخص شد چکار کردید تازه تشکر و لقب هم گرفتند
تمام کسانی که ارز ۴۲۰۰ گرفته اند و خیانت کردند باید شناسایی و محاکمه و مجازات گردند این خواسته مردم است
پس چرا محاکمه نمی شوند؟
چرا با شفافیت نام این عده را که به مردم خیانت کردند را افشا نمیکنند
ارز 4200 تومانی شکست نخورده. رانتخواران و غارتگران بیت المال از آن سوء استفاده کرده اند. باید دست آنها قطع و یا اعدام شوند تا عبرتی برای سایرین گردد. غیر از این باشد. اصلاح و بازگشت اعتماد مردم شعاری بیش نخواهد بود
جلوی خیانت رو بگیرید ببینید چه اتفاقی میوفته
سیاست یارانه وکوپن و..... که در حقیقت یک نوع مسکن برای جلوگیری از حاد شدن بیماری اقتصادی در کوتاه مدت است اما اثرات تخریبی آن در دراز مدت از محاسن اش بیشتر است ، برای تسکین بیماری حاصل ازسوء مدیریت های طولانی مدت وریشه دار است ، همیشه وهمه جا محکوم به شکست است دقت کنید که چه حجمی یارانه پیدا وپنهان در این کشور توزیع می شود وچه کارها که نمی شود با این پول ها کرد .
نه تنها ارز 4200 يک خيانت ملي است و به جيب زدن بيت المال است منتهي قانوني کردن چپاول ثروت ملي است بلکه همين ارز نيمايي هم فاجعه دوم است که کسي خرفي نمي زند . 22 تا 23 هزار تومان دلار را بابا ميخرد بدون زحمت 27 هزار و اندي مي فروشد چه سودهاي هنگفتي چه چپاولي. منتهي همه چيز در بازار با ارز 31 هزار توماني به فروش مي رسد. بدبخت ملتي که تماشگه اين راز مفسدانه اي اند ...
این کارت اگر قرار باشد به داده شود .
توزیع به تساوی یارانه به همه است .
باید این کارت به دهک اول تا پنجم داده شود .
سازو‌کاری برای ایتکار پیش بینی نشود دهک های مرفه هم
از أن استفاده خواهند نمود .
.آیا به این شیوه نوعی توزیع بی عدالتی نیست .
این کارت باید دو هدف را تعقیب نماید .اولا خلاصی از چند ن خی بودن ارز بمنظور جلوگیری از رانت و استفاده از أن برای مصرف درست به جای خود
در ثانی نقش هدفمند یارانه را هم بازی نماید .
خدماتی را که خدمات دهندگان به بهانه ی بالا رفتن قیمت بالا خواهند برد
چگونه کنترل خواهند نمود .
که هزینه ی قابل توجه این روز های مردم است ‌.
خدمات دهندگان هم کارت را می گیرند هم به بهانه بالا رفتن قیمت اجناس قیمت خدماتشات را بالا می برند .
سیستم توزیع سهل دسترسی همگان هم مشکل این کارت است .
ارز را آزاد کردند با احتکار کالاهای وارد شدن با این ارز چگونه مقابله خواهند کرد .
یارانه را اضافه نمایید کالا را هم با ارز آزاد آورده شود چکار دارند که این دو مقوله را به هم پیوند بزنند .
ارز را آزاد نمودن یک تمهید دولتی است با بالا بردن توان خرید
پیوند زده نشوند همان کاری که دیگر کشورها میکنند ‌.
این کارت برای رفع مشکل افراداستثناء است .
افزایش قیمت بنزین
با ارز چه ارتباطی دارد .
مسکن که وارداتی نیست خودرو که وارداتی نیست فرش که وارداتی نیست

بهترین راه اینستکه که گفته نشود ارز آزاد شده است به این شکل وارد و و توزیع شود .
.
یارانه را اضافه کنید .
بازار خودش را بالانس خواهد نمود ..
کارت الکترونیکی کالای اساسی بایستی به همه مردم ایران داده شود .
و نباید به اکثریت داد و به اقلیت هیچ .‌. چون مصداق مالکیت دارد.
من تعجب می کنم من تعجب می کنم از این اظهار نظر ای اقاااای نماینده....مگر در چرخه زندگی فقط نیاز به کالاهای اساسی داریم آقا بالاخره هر چیزی یک عمری مفیدی دارد و فرسوده و غیر قابل استفاده می شود.... وقتی می خواهیم بخریم دوستان تولیدکننده داخلی یه چیزی پیدا می کنند و می گویند این با ارز گران خریده ایم و لذا قیمتش فلان و بهمان است... مثلا ساچمه خودکار وطنی چون با ارز گران خریده ایم در نتیجه هزینه تولید خودکار بخاطر نیاز به این فناوری پیشرفته گران تمام می شود و صرفه ندارد خودکار را ارزان بفروشیم و این داستان برای کالای وطنی بعدی و بعدی تکرار می شود نیایید چرخ را از نو اختراع کنید و این باقیمانده عمر ما را با سعی و خطا به فنا ندهید از سایرکشورها یاد بگیرید و قدرت پول ملی را برگردانید تا همه چیز درست شود.دزدی کم می شود ... مشکلات و صدمات روحی و روانی جامعه کم می شود ... جوانها صاحب و کار و زندگی می شوند.... و....
یک سوال: اینکه پایه تمام کالاهای مصرفی و سرمایه ای بر مبنای ارز است؟ اگر میخواهید این روش را ادامه دهید چرا نرخ این پایه را آزاد کرده آید که هر اتفاقی میخواهد برای آن بیافتد؟ قیمت آن را تثبیت کنید که ریشه دولت و تولیدکننده و مصرف کننده و سرمایه دار جزئ را نسوزاند. البته در صورتی که میخواهید تثبیت کنید با قیمتی تثبیت نکنید که سرمایه ریالی ملت به فنا رود همانگونه که در چندسال گذشته این سرمایه سوزانده شد.
ارز ۴۲۰۰تومانی را بابد یا رانه دولت به مسئولان نامید
از این همه فساد خسته شده ایم
خیالتون راحت نه خائنی هست و نه رانتی بوجود آمده.وگرنه اسم فاسد و اعلام می‌کردند و محاکمه می‌شدند. این برنامه ها فقط برای توجیه حذف ارز ۴۲۰۰ هست. داره به دولت فشار میاره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان