بازدید 12273
۸

شرایط دریافت اموال پدر شوهر به عنوان مهریه

نمی‌توان مهر را از اموال پدر همسر مطالبه کرد، اما اگر پدر مرد، زودتر از خود مرد فوت کند، بخشی از مال به جا مانده از پدر به این مرد خواهد رسید و همسر مرد می‌تواند سهم الارث همسرش را توقیف و دریافت کند.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ 13 September 2021

به گزارش  تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهر دین مرد به همسر خود است و در موارد استثنا می‌توان آن را از پدر شوهر مطالبه کرد.

مسعود مطهری وکیل داداگستری درباره دریافت مهریه از اموال پدرهمسر اظهار کرد: مهریه و صداق حق زن و دینی است که بر عهده مرد قرار می‌گیرد و او موظف به پرداخت این حق قانونی به همسر خویش است.
مطهری بیان کرد: طبق قانون و منطق هرشخصی متعهد به پرداخت دیون خویش است، بنابر این نمی‌شود فرد طلب خود را از شخصی به غیر از بدهکار درخواست کند. همانطور که بیان شد مهر دین مرد به همسر خود بوده و پدر مرد یا شخص دیگری وظیفه‌ای نسبت به پرداخت این دین ندارد مگر این که فرد دیگری برای پرداخت مهر ضامن مرد شده باشد.

وی درباره حالتی که می‌شود اموال پدر همسر را به عنوان مهریه مطالبه کرد گفت: همانطور که اشاره شد نمی‌توان مهر را از اموال پدر همسر مطالبه کرد، اما اگر پدر مرد، زودتر از خود مرد فوت کند، بخشی از مال به جا مانده از پدر به این مرد خواهد رسید و همسر مرد می‌تواند سهم الارث همسرش را توقیف و دریافت کند.

مطهری تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۶۰ قانون امور حسبی، به طور کل هر کس خود را در مالی که از متوفی به جا مانده (ماترک) ذی نفع و صاحب سهم بداند می‌تواند نسبت به اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام و درخواست انحصار وراثت را در شورای حل اختلاف مطرح کند.

این وکیل داداگستری اظهار کرد: مدیر دفتر شوررای حل اختلاف یا کارشناس رسمی دادگستری ابتدا نسبت به تحریر (صورت برداری) اموال متوفی و سپس در صورت لزوم نسبت به مهر و موم آن اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنابر این زن قانونا می‌تواند ارثی را که از جانب پدر یا هر یک از بستگان همسرش به مرد رسیده، پس از طی مراحلی قانونی توقیف کرده، آن را به فروش برساند و به عنوان مهر مالک آن مال شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸
چقدر وقیح و بیشرمانه!!!
این مهریه همان نیست که در دوره ی پیامبر اسلام "هدیه" ی مرد به زن بوده است و ایرانیان آن را به چماق زن بر سر مرد تبدیل کرده اند؟!!! شرم آور نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
بخاطر همین باید فرهنگ سازی بشه که آقایون پسرها دیگه مهریه هدیه نیست (تنها تعداد قلیلی از زنان با انصاف هستند که اون رو هدیه می بینند) بلکه چماقی است که شما به دست زن می دهید پس مواظب باشید که این چماق بلای جان شما مردها نشود متاسفانه خیلی از آقایون به این آگاه نیستند و این چماق را بدست زنان بخصوص زنان کاسب داده و خود و زندگی مشترک را به فنا می دهند

آقایون نکنید اینکار را با خودتون برید ببینید دادگاه های خانواده رو اگه دارید و در توان تون هستند همون قدر مهر کنید وگرنه همین مهر زندگی خیلی ها رو از بین برده

نگید این خانوم با بقیه فرق میکنه نه نه همه همین فکر میکنن به وقتش همین خانوم مهربان توانایی یزید و شمر شدن رو داره بخصوص که قوانین جدید خانواده چنین اجازه ای رو به خانوم ها داده

نکنید نکنید نکنید
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
برعکسه آقای ضد ایرانی هفتاد رنگ هفتاد ژن.
نابود کردید. خدا ازتون نگذره. ویروسهای مهلک
...... تو این قوانین من در آوردی!!
همین مهریه است که خیلیها رو بدبخت کرده. مگه مهریه طبق قوانین اسلام هذیه نیست؟! هدیه مگه عرف نداره؟ آخه لامذهب ۱۰۰ تا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تا سکه هم اسمش هدیه است؟!!!
تهوع آور تر از این هم مگه داریم؟؟؟؟؟؟؟
یه مشت آدم مغز فندقی به بهانه دفاع از حقوق زن قانون مهریه رو تصویب کردن. چرا مهریه رو تبدیل به بدهی کردین بی سوادا و چرا احمقانه تر از اون مجازات تا حد زندانی شدن همسر رو تصویب کردین. شما با این کارا تیشه به ریشه خانواده زدین که معلوم نیست شایدآگاهانه بود.
الان پسرها از ازدواج فراریی و متنفر شدن که یکی از دلایل اصلی اون همین مهریه مسخره هست
خجالت هم نمیکشید که مهریه رو از پدر شوهر میخواهین بکنین. واقعا فازتون چیه؟؟؟؟؟؟؟
ضمنا شما که استاد اسم عوض کردن هستین اسم مهریه رو عوض کنین و بگذارید زهریه یا باجیه یا خفتیه یا هر کوفت و زهر مار دیگه.
هديه سال تولد برپايه سكه كه نبود.
واقعا بساط کلاشی و خوب راه انداختن. طرف هیج هنر و سوادی نداره. فقط چون زنه میره اینطوری کاسبی میکنه !
سنت بیشرمانه و زشت و ناپسند. حالا میخواد از طرف هر کس تایید بشه. حتا خدا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل