بازدید 8267
۱

تاکید عین‌الهی بر نتیجه تحقیقات درباره کرونا در ایران

وزیر بهداشت، ۲۰ روز پس از انتصاب خود در جلسه‌ای با معاون تحقیقات و فناوری این وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد که با توجه به وضعیت کشور در روز‌های همه‌گیری کرونا و شرایطی که واکسن‌های داخلی را با دشواری‌های متعدد مواجه کرده، وزیر بهداشت دولت جدید نیز تاکید کرد که منتظر به نتیجه رسیدن تحقیقات کووید-۱۹ است.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴ 13 September 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، روز گذشته اولین نشست وزیر بهداشت با معاونت تحقیقات و فناوری و مدیران این حوزه برگزار شد. در این جلسه دکتر عین‌اللهی به ساماندهی و تقویت پرونده الکترونیک سلامت جهت جمع‌آوری داده‌های نظام سلامت، لزوم اعتباربخشی و ارزیابی مراکز تحقیقیاتی و ماموریت‌گرایی و تقویت پارک‌ها علمی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

وزیر بهداشت عنوان کرد که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت باید نقش ستادی و سیاست‌گذاری داشته باشد و بازوی اجرایی آن دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باشند.

عین‌اللهی همچنین به این نکته اشاره کرد که منتظر به نتیجه رسیدن تحقیقات کووید-۱۹ است تا به سوالات متعدد این حوزه پاسخ داده شود.

به نظر می‌رسد که منظور وزیر بهداشت از نتیجه تحقیقات کووید-۱۹، مطالعه «مراقبت فعال عوارض واکسن‌های رایج مورد استفاده در کشور» باشد. این مطالعه با سفارش و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در حال انجام است و نتایج میانی آن چندی پیش توسط دکتر جهانپور؛ رییس سابق مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، اعلام شد. در گزارش این مطالعه عنوان شده است که اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ معادل ۸۸.۶ درصد محاسبه شده است. نتایج تکمیلی و گزارش کارایی واکسیناسیون در کشور با پایان یافتن این مطالعه، اعلام خواهد شد.

دیدار با معاونت تحقیقات حدود ۲۰ روز پس از سکان‌داری دکتر عین‌اللهی در وزارت بهداشت اتفاق افتاده است؛ در حالی که در همان روز‌های ابتدایی پس از جلسه رای‌اعتماد به وزیران، وزیر بهداشت با معاونین بهداشت و درمان وزارت بهداشت دیدار داشته است. اهمیت حوزه تحقیقات، به عنوان شالوده و بنیان تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های علمی و مبتنی بر دانش، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و توجه به این حوزه می‌تواند بیان‌گر رویکرد مسئولین به روش علمی و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر شواهد باشد.

مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ مدت‌هاست که سه رقمی باقی مانده و این همه‌گیری که بیش از ۲۰ ماه ادامه یافته، سلامت روحی، جسمی مردم را به خطر انداخته و مشکلات متعددی ایجاد کرده است. در این زمانه که اطلاعات غلط و گمراه‌کننده و شایعات بیش‌تر از داده‌های درست و دقیق در حال گردش است، مردم می‌خواهند بدانند که وضعیت این همه‌گیری به کجا می‌رسد؟ کی باید منتظر پایان این بیماری باشیم؟ کی روال زندگی به شرایط عادی بر می‌گردد؟ آیا واکسن ایرانی که مدت‌ها وعده داده شده، به طور گسترده به دست مردم خواهد رسید؟ آیا مطالعات هشت واکسن ایرانی کرونا که با جذب سرمایه مالی و معنوی مردم توسعه پیدا کرده‌اند، از نظر علمی قابل تایید، خواهند بود؟ کدام نهاد‌ها بر روند انجام این تحقیقات نظارت دارند؟ مردم می‌خواهند بدانند اثربخشی واکسن‌های وارداتی چقدر بوده؟ تزریق این واکسن‌ها چقدر توانسته از مرگ‌ومیر و بستری جلوگیری کند؟ چرا گزارش مدون و دقیقی از بررسی‌های انجام شده، منتشر نمی‌شود؟

حل این مشکلات و پاسخ‌گویی به این سوالات، جز از طریق سرمایه‌گذاری ویژه برای حوزه تحقیقات ممکن نیست. البته تاکنون از سوی مسئولان و متولیان جدید هدف‌گذاری دقیق و چشم انداز مشخصی در این زمینه اعلام نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
فقط خوهشا دست از بازی با جان مردم بردارید و دارویی که هیچ کارایی ندارد را به خاطر مافیای واردات دارو به مردم قالب نکنید کمی هم وجدان داشته باشید و مثل او ن نمکی نباشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل