بازدید 11707
۹
آغاز فاز سوم کارآزمایی واکسن تولید وزارت دفاع با حضور دو وزیر

آیا برای واکسن «فخرا» مجوز مصرف اضطراری صادر شده؟!

نکته قابل تامل در سخنان این مقام مسئول، صدور مجوز مصرف اضطراری این واکسن در میانه راه فاز سوم کارآزمایی آن است که دست کم با قواعد علمی همخوانی ندارد، چون هدف از فاز سوم، بررسی میزان اثربخشی واکسن است و بدون پایان یافتن این مرحله و بررسی نتایج به دست آمده از آن، نمی‌توان در این خصوص اطمینان داشت و مجوزی صادر کرد.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵ 13 September 2021
تابناک اجتماعی
همزمان با شروع فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «فخرا»، مجوز مصرف اضطراری این واکسن هم صادر شد!؛ این ادعایی عجیبی است که برخی مطرح می کنند و برای تاییدش نیز مستنداتی ارائه می دهند.

به گزارش «تابناک»؛ فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا با حضور دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در سالن ولایت ورزشگاه ساصد (سازمان صنایع دفاع) آغاز شد.
 
آغاز فاز سوم کارآزمایی واکسن «فخرا» با حضور دو وزیر/ آیا برای این واکسن مجوز مصرف اضطراری صادر شده؟!

بر اساس مدل مطالعاتی در نظر گرفته شده برای ارزیابی این واکسن، فخرا در فاز سوم کارآزمایی به ۴۰ هزار داوطلب تزریق خواهد شد؛ تزریقی که نخستین دریافت کننده آن، سردار دکتر اله ورن، رییس اداره کل بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع بود.
 
اله ورن در تشریح روند این مرحله کارآزمایی گفت: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا پس از سه ماه به پایان خواهد رسید و ان شاالله به زودی با انجام بخشی از کارآزمایی فاز سه مجوز اضطراری واکسن فخرا را از سازمان غذا و دارو دریافت و واکسن‌های تولیدی را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد که وارد سبد واکسیناسیون کشور شوند.

نکته قابل تامل در سخنان این مقام مسئول، صدور مجوز مصرف اضطراری این واکسن در میانه راه فاز سوم کارآزمایی آن است که دست کم با قواعد علمی همخوانی ندارد، چون هدف از فاز سوم بررسی میزان اثربخشی واکسن است و بدون پایان یافتن این مرحله و بررسی نتایج به دست آمده از آن ـ که شامل سنجش میزان پادتن تولید شده در بدن افراد دریافت کننده واکسن است ـ نمی توان در این خصوص اطمینان داشت و مجوزی صادر کرد.
 
آغاز فاز سوم کارآزمایی واکسن «فخرا» با حضور دو وزیر/ آیا برای این واکسن مجوز مصرف اضطراری صادر شده؟!
 
نکته ای کلیدی که ظاهرا وزیر بهداشت هم توجه لازم را به آن نشان نداده و طی روزهای گذشته، از صدور مجوز مصرف اضطراری این واکسن همزمان با شروع کارآزمایی بالینی فاز سوم آن خبر داده است؛ اظهاراتی که در کمال تعجب در بنر نصب شده در محل کارآزمایی بالینی این واکسن مکتوب هم شده تا تردیدی نماند که امروز، مجوز مصرف این واکسن هم صادر شده است!
 

اتفاقی که البته هنوز روی نداده و مرجع تصمیم گیری درباره آن هم وزیر بهداشت یا دیگر وزرا نیستند، بلکه مرحله انتهایی فرایندی علمی است که برای واکسن فخرا هم تا به اینجا طی شده است؛ واکسنی که بعد از پیمودن موفق مراحل کارآزمایی در فاز حیوانی، در ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ با تزریق به ۱۳۵ داوطلب وارد کارآزمایی در فاز انسانی شد و با طی کردن موفق فاز نخست، در هشتم خرداد با تزریق به ۵۰۰ تن وارد فاز دوم شد.

فرایندی که تا امروز هم تداوم یافته و به موفقیت این واکسن در همه فاز‌های کارآزمایی گره خورده است. موفقیتی که می‌شود حدس زد در فاز سوم کارآزمایی هم تکرار خواهد شد، بی آنکه نیاز باشد در روند علمی تایید واکسن تغییری به وجود آید و دخل و تصرفی صورت گیرد؛ دخالت‌هایی آسیب زا که انتظار می‌رود، وزیر بهداشت در صف نخست مقابله با آن‌ها قرار گیرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۹
وقتی واکسن تست شده و اثبات شده وجود دارد، چه نیازی به صدور مجوز و آنهم از نوع اضطراری وجود دارد؟
تابیان خط تولید راه بندازن فاز سومم تموم شد انقد افکار مردم نگران نکنید
توو دنیا کرونا داره تموم میشه شماها هنوز توو فاز آزمایش بالینی و مجوز مصرف اضطراری هستین. این همه پول و وقت رو حروم کردین و کلی آدم جونشون رو از دست دادن، بسه دیگه
قواعد علمی مدینه فاضله که آزمایشات بالینی درست را اجرا نکردن و مجوز اضطراری دادن حتما خوب بوده!
هیچ کشوری به اندازه شما بروکراسی در تایید واکسن ها نداشت
وقتی بدون تایید WHOواکسن های مختلف رو میخوایم با عجله وارد فرآیند واکسیناسیون کنیم ازین سوتیا گریزی نیست، تازه فاز 3 نورا نرسیده و سردار فرمودن باید پیش خريد بشه تا بتونیم تولیدش کنیم. اینو کجای دلمون بذاریم؟
دستسشون درد نکنه ولی ایکاش واکسن سازی برای کرونا که خیلی هم حساس هست رو در کل می دادند به موسسه رازی که در این کار قدمت داره و تخصص .
این صدور مجوز فرمایشی در حالی است که واردات واکسن های موثر منع شد!
کاری نکنید مردم بشوند موش ازمایشگاهی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان