بازدید 26210

نمایش قدرت نیروی دریایی ایران در آب‌های بین‌المللی/ دنیا از حضور ایران در حیات خلوت آمریکا متعجب شد

روزنامه آلمانی «نایت زوا ایپر زایتونگ» در گزارشی که روز یازدهم مردادماه منتشر کرد، بدین شکل به سفر ناوگان ایرانی اشاره کرد: خیلی عجیب است که کشتی‌های جنگی ایران تا این حد از سرزمین خود دور شده و برای اولین بار در دریای بالتیک نفوذ کرده‌اند. قبل از هر چیز، ایرانیان قصد داشتند خودی به جهان نشان دهند. سفر به سن‌پترزبورگ بدون شک یک اقدام تبلیغاتی موفق برای تهران بود. کشورهای ناتو نباید نگران دوری ایران از ساحل خود باشند...
کد خبر: ۱۰۷۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳ 08 September 2021

نمایش قدرت نیروی دریایی ایران در آب‌های بین‌المللی/ دنیا از حضور ایران در حیات خلوت آمریکا متعجب شد
نمایش قدرت ناوشکن ایرانی سهند و ناوبندر مکران در عبور از اقیانوس اطلس و مناطق راهبردی خلیج فنلاند و طی مسیری در مناطق راهبردی که بی‌سابقه اعلام شده، درحالی بازتاب‌های جهانی بسیاری را به همراه داشت که انتظار می رفت در داخل کشور نیز نسبت به این اتفاق بی سابقه واکنش های بیشتری را ملاحظه می کردیم و رئیس دولت سیزدهم و رئیس شورای عالی امنیت ملی که تاکید بر استفاده از توان و ظرفیت داخلی یکی از اولویت های مهم دولتش برشمرده شده، نسبت به این مساله واکنش نشان می داد؛ چراکه در بعد بین المللی این اقدام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انعکاس ویژه ای پیدا کرده است.

به گزارش «تابناک»، ناوشکن ایرانی سهند و ناوبندر مکران از ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) پس از درنوردیدن ۱۴ هزار مایل دریایی (حدود ۲۶ هزار کیلومتر) و عبور از اقیانوس اطلس و مناطقی راهبردی در خلیج فنلاند با استعداد پرسنلی 317 نفر، روز چهارم مرداد سال جاری، با پیام اقتدار و همگرایی به خلیج فنلاند و سنت پترزبورگ رسیده و به بزرگترین رژه دریایی روسیه پیوستند. (پیمایش 44 کیلومتر راه دریایی از روز حرکت خروج از بندر عباس تا بازگشت به ایران)

ماجرای سفر تاریخی ناوگروه ایرانی در 3 اقیانوس چه بود؟

اعزام این ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس شمالی که مقصدشان در طول حرکت برای کشورهای غربی به یک معمای بزرگ مبدل شده بود، برای نخستین مرتبه در تاریخ نیروی دریایی کشورمان انجام پذیرفته و طی چنین مسیر طولانی توسط این ناوگان که بی‌سابقه بوده است، به گفته کارشناسان شروع و افتخاری بزرگ برای نمایش اقتدار نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است که برای آیندگان به ماندگار خواهد کرد.

نمایش قدرت و به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آب‌های اقیانوس اطلس شمالی و حیات خلوت آمریکا، انگلیس و فرانسه و دریانوردی با عبور از پنج تنگه راهبردی جهان تا رسیدن به سن پترزبورگ، اتفاقی بود که ناوهای جنگی ایرانی پس از 4 ماه دریانوردی از زمان حرکت (خروج از بندرعباس) تا زمان پیش بینی شده برای بازگشت به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران رقم زدند و بازتاب بین‌المللی بسیاری را به همراه داشت.

آمریکایی‌های برای جلوگیری اقدام نداجا چه کردند؟

در این میان نباید این موضوع مهم را فراموش کرد که این سفر مقتدرانه درحالی انجام شد که آمریکایی‌ها برای انجام نشدن آن، دست به اقدامات غیربشردوستانه و غیراخلاقی زدند تا با تحمیل اراده خود بر کشورهای آفریقایی، مانع ارائه خدمات پشتیبانی، پهلوگیری و مواد غذایی از سوی این کشورها به ناوگان کشورمان شوند.

طبق اخبار رسیده، اقدامات عملی آمریکا در طول دوره و متناظر با مأموریت ناوگروه 75 نداجا شامل تمرین مشترک PASSEX دریایی با نیروی دریایی مصر در سواحل این کشور، رزمایش مشترک نیروهای ویژه ارتش آمریکا با نیروی دریایی نیجریه به مدت 5 هفته در سواحل این کشور، رزمایش Cutlass Express 2021 با حمایت مالی فرماندهی آفریقای ایالات متحده و نیروهای دریایی آمریکا در امتداد آب‌های ساحلی آفریقای شرقی، همکاری اطلاعاتی آمریکا و استونی برای تبادل اطلاعات در مورد وضعیت مرزهای لیتوانی و وضعیت امنیتی سه کشور حوزه بالتیک در این کشور اروپایی، رزمایش LSE2021 با حضور نیروهای مستقر به‌منظور نشان دادن آمادگی آمریکا برای درگیری احتمالی جهانی در17 منطقه زمانی در اقیانوس‌های اطلس و آرام و بازدید رزم‌ناو (USS CG-61)آمریکا از بنادر مصر در پایگاه دریایی برنیس این کشور آفریقایی، بوده است.

واکنش اروپایی‌ها به اقتدار دریایی ناوگان‌های ایرانی

«پرهانسن» سخنگوی نیروی دریایی دانمارک سوم تیرماه در مورد سفر ناوگان ایرانی، اینگونه اظهارنظر کرد: «یادم نمی‌آید تاکنون کشتی‌های جنگی ایران را در این منطقه دیده باشم. ارتش دانمارک روزمره کشتی‌های کشورهای غیر عضو ناتو که از این منطقه عبور می‌کنند، را رصد می‌کند.»

در همان روز «تارنمای تاپوار» در گزارشی این موضوع را اینگونه تشریح کرد: «ارتش دانمارک در رابطه با حضور کشتی‌های نیری دریایی ایران در نزدیکی جزیره بورنهلم به ناتو اطلاع داد. ارتش دانمارک در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته که انتظار می‌رود این کشتی‌ها برای شرکت در رژه نظامی روسیه، در راه سن پترزبورگ باشند.»

همچنین رسانه‌های اروپایی در روز ششم تیرماه به نمایش قدرت نیروی دریایی ایران در روز 25 ژوئیه در رژه در سن‌پترزبورگ در روز نیروی دریایی روسیه اشاره کردند.

روزنامه آلمانی «نایت زوا ایپر زایتونگ» در گزارشی که روز یازدهم مردادماه منتشر کرد، بدین شکل به سفر ناوگان ایرانی اشاره کرد: «نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به ندرت در خارج از آب‌های ساحلی خود دیده می‌شود، لذا حضور دو کشتی جنگی ایران در سن‌پترزبورگ بسیار چشمگیر بود. خیلی عجیب است که کشتی‌های جنگی ایران تا این حد از سرزمین خود دور شده و برای اولین بار در دریای بالتیک نفوذ کرده‌اند. قبل از هر چیز، ایرانیان قصد داشتند خودی به جهان نشان دهند. سفر به سن‌پترزبورگ بدون شک یک اقدام تبلیغاتی موفق برای تهران بود. کشورهای ناتو نباید نگران دوری ایران از ساحل خود باشند.»

روند اعزام ناوگروه 75 نداجا به اقیانوس اطلس و سن پترزبورگ

1- دعوت نیروی دریایی روسیه از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در رژه دریایی روسیه در سن پترزبورگ به مناسبت سیصد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس آن نیرو (30/07/1399)

2- اخذ موافقت فرماندهی معظم کل قوا جهت اعزام ناوگروه75 نداجا به کشور روسیه به منظور شرکت در مراسم سان و رژه سیصد و بیست و پنجمین سالگرد نیروی دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ (بهمن1399)

3- آغاز ماموریت ناوگروه از بندرعباس (12/02/1400)

4- اظهارات «مک براید» رئیس روابط خارجی سرویس آفریقای جنوبی در ملاقات با «مهدی آقاجعفری» سفیر ج.ا. ایران در آفریقای‌جنوبی در خصوص پهلوگیری ناوگروه مکران: آفریقای جنوبی باید به دستور دولت آمریکا از پذیرش و هرگونه پهلوگیری و ارائه سوخت به ناوهای ج.ا ایران خودداری کند. (13/03/1400)

5- انجام مصاحبه امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش با رسانه‌های داخلی مبنی بر طرح آجا برای حضور در اقیانوس اطلس مبتنی بر فرمایش مقام معظم رهبری (31/03/1400)

6- انجام هماهنگی‌های سیاسی جهت عبور ناوگروه از کانال مانش، تنگه دوور و خلیج بیس کای با کشورهای اروپایی در مسیر حرکت به سمت سن پترزبورگ جهت شرکت در مراسم رژه دریایی روسیه (27/04/1400)

7- حضور ناوگروه 75 و امیر فرماندهی نیروی دریایی ارتش ج.ا. ایران در مراسم بندر سن‌پترزبورگ و رژه دریایی کشور روسیه (03/05/1400)

8- انجام رایزنی‌های سیاسی با وزارت خارجه و دفاع مصر جهت عبور ناوگروه75 نیروی دریایی ارتش از کانال سوئز (02/06/1400)

9- عبور از کانال سوئز و حرکت به صوب میهن اسلامی (04/06/1400)

لازم به ذکر است به استناد قوانین بین‌المللی دریانوردی، شناورهای نظامی هر کشور، خاک آن کشور محسوب می‌شوند. حضور این شناورها در هر نقطه‌ای از جهان همانند جزیره‌ای متحرک، نمایانگر اراده کشورها است. همچنین درمیان تمام کشورهای جهان، تنها سه کشور«آمریکا»، «چین» و «ایران» دارای «ناوبندر» هستند که ناوبندر ایرانی به عنوان جدیدترین شناورهای ارتش جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۹ رونمایی شدند.

«ناو بندر» پایگاه دریایی متحرک و چند منظوره است که طیف گسترده‌ای از نیازهای عملیاتی و اطلاعاتی در حوزه الکترونیکی، پهپادی، موشکی و بالگردی را تامین کرده و با قابلیت ماندگاری طولانی مدت در دریاها و اقیانوس‌ها، انواع ناوها و شناورها را پشتیبانی می‌کند.

امیرایرانی: با یک محصول تمام ایرانی ناوگروه 75 را اعزام کردیم

امیر دریادار شهرام ایرانی درباره اهمیت سفر بزرگ دریایی و اقیانوسی اظهار کرد: ناوگروه ۷۵ سه اقیانوس را پشت سرگذاشته است و ما توانستیم با یک محصول تمام ایرانی به نام ناوشکن سهند از سه مسیر دریایی بسیار خروشان عبور کنیم؛ یعنی اقیانوس اطلس که جزو اقیانوس‌های وحشی دنیا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این دستاورد را هیچ کسی باور نداشت و دشمنان ما در مسیر به دنبال این بودند که آیا این سفر به آخر خواهد رسید یا نه؟

امیر دریادار ایرانی گفت: مهمترین دستاورد این سفر خود باوری بود که امروز به آن رسیدیم و جوانان ما حاصل تلاش خودشان را می‌بینند که با اقتدار و افتخار یک مسیر طولانی ۴۵ هزار کیلومتری را با صلابت طی کردند و به سلامت به آب‌های سرزمین بازگشتند.

رهاوردهای اقتصادی ماموریت تاریخی نیروی دریایی چیست؟

وی درباره لزوم انجام این ماموریت هم افزود: حدود ۹۰ درصد تجارت ما از طریق دریا انجام می‌شود و دریا امروز هم توسط بازیگران فرا منطقه‌ای و بعضاً توسط تروریسم دریایی تهدید می‌شود و این محور که محور اقتصادی ما می‌باشد مورد تهدید بوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ما به تمام دریانوردان خودمان این ایمنی و امنیت را تقدیم می کنیم و حضور دائمی ما موجب شده دشمنان نتوانند کوچکترین خللی در مسیر اقتصادی ما ایجاد کنند؛ حتی تروریسم دریایی به عقب رانده شده است و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم به عنوان یک کشور مستقل توانستیم خطوط مواصلاتی خودمان را در امنیت کامل باز نگه داریم و شناورها و تجارت ما در حوزه دریا با موفقیت درحال انجام است.

وی درباره اهمیت این سفر از نظر فنی گفت: دشمنان هنوز ایرانی‌ها را نشناخته‌اند و یک ایرانی همیشه در یک شرایط سخت توانمندی خود را نشان می‌دهد؛ ما کل این مسیر را که طی کردیم از کنار ۵۵ کشور عبور کردیم و هیچگاه نیازمندی این را نداشتیم که به بندری مراجعه کنیم و خواسته‌ای داشته باشیم کما اینکه تمام شناورهای بیگانه که در منطقه فعالیت می‌کنند از بنادر کشورها برای تامین نیازمندی‌هایشان استفاده می‌کنند.

در هر اقیانوسی لازم بدانیم حضور پیدا می‌کنیم

وی ادامه داد: در تجهیزات فنی اشکال پیش می‌آید، اما بر طرف کردن آن مهم است که حاصل آموزش، توانمندی و مهارت کارکنان بوده است.

امیردریادار ایرانی گفت: در کل این مدت، پدیده شوم کرونا وجود داشت. ناوگان‌هایی که خیلی ادعای توانمندی داشتند شناورهایشان از حرکت ایستادند و در بنادر پناه بردند که مشکل بهداشتی خودشان را حل کنند، اما ما هیچ مشکلی نداشتیم و همه همرزمان ما به سلامت بازگشتند.

وی خاطر نشان کرد: امروز دیگر اقیانوس هند برای ما، ماموریت عادی و روزانه محسوب می‌شود و ما حتماً در هر مسیری که لازم باشد حضور پیدا می‌کنیم، چون توانمندی آن را داریم.

اهمیت ماموریت اخیر نیروی دریایی و لزوم قدردانی از عوامل آن

ماموریت خارق العاده ای که نیروی دریایی ارتش با اعزام ناوشکن ایرانی سهند و ناوبندر مکران در عبور از اقیانوس اطلس و مناطق راهبردی دنیا انجام داده است آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار بوده که آمریکایی ها تلاش زیادی برای جلوگیری از انجام آن یا ادامه مسیر انجام داده اند که شرح آن در گزارش پیش رو عنوان شد، همچنین بسیاری از مقامات عالیرتبه نظامی دنیا به آن واکنش نشان داده اند، چرا که یک ناوگروه با استفاده از تجهیزات تمام ایرانی برای اولین بار ماموریتی رفته اند که شاید بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا امکان انجام آن را نداشته باشند.

از طرفی این اقدام، باعث افزایش عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دریا و اقیانوس شده و دلایل تاکید رهبر انقلاب را بر استفاده از مزیت برخورداری از دریا و همچنین افزایش توان نیروی دریایی مشخص می سازد، اقدامی که توان صنعت ایران در حوزه ساخت تجهیزات دریایی را به رخ جهانیان کشیده و از طرفی نیروی متخصص جمهوری اسلامی ایران چه در ساخت و چه در بهره برداری از این امکانات را به دنیا شناسانده است. لذا انتظار می رود مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی از جمله رئیس جمهور در قبال این مساله واکنش نشان داده و از عوامل رقم خوردن چنین اتفاق مهم و تاریخی حداقل قدردانی کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان