بازدید 28171
آخرین تحولات پنجشیر و افغانستان

طالبان:مردم برای تظاهرات باید مجوز بگیرند/ ورزش، دیگر مساله مهمی برای زنان نیست / فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا حمله پاکستان به پنجشیر را تایید کرد

بنا بر گزارش‌های خبری و میدانی، جنگ میان طالبان و نیرو‌های مقاومت پنجشیر همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد ادعای طالبان مبنی بر تصرف و تسلط کامل بر این استان افغانستان صحت ندارد!
کد خبر: ۱۰۷۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴ 08 September 2021

جنگ رسانه ای طالبان و جبهه مقاومت پنجشیر بر سر تصرف این استان/زنان افغانستان به خیابان ها آمدند

بین الملل تابناک: بنا بر گزارش‌های خبری و میدانی، جنگ میان طالبان و نیرو‌های مقاومت پنجشیر همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد ادعای طالبان مبنی بر تصرف و تسلط کامل بر این استان افغانستان صحت ندارد!

احمد ولی مسعود، برادر فرمانده سابق جبهه مقاومت افغانستان عنوان کرد که پنجشیر کامل سقوط نکرده است.

طالبان:مردم برای تظاهرات باید مجوز بگیرند
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۷

وزارت امور داخله دولت جدید افغانستان همزمان با برگزاری تظاهرات گسترده علیه طالبان در بیانیه‌ای هشدار داد که برای برگزاری تظاهرات باید اول مجوز از وزارت عدلیه گرفته شود و ارگان‌های امنیتی برای تضمین امنیت، باید در جریان گذاشته شوند.

طبق بیانیه‌ای که در صفحه توئیتر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان منشتر شده، وزارت امور داخله "امارات اسلامی افغانستان" با اشاره به برگزاری تظاهرات در کابل و چند ولایت دیگر، اعلام کرد که شماری از افراد به بهانه تظاهرات به راه‌ها و جاده‌ها می‌آیند، امنیت را اخلال می‌کنند و سبب آزار و اذیت و اختلال در زندگی مردم می‌شوند.

این بیانیه هشدار داد: در این مورد به تمام هموطنان خبر داده می‌شود که فعلا با هیچ نام و عنوان، به راه‌اندازی تظاهرات دست نزنند زیرا تظاهرات باید قانونی باشد، نخست باید از وزارت عدلیه جواز به دست آورده شود و ارگان‌های امنیتی در جریان گذاشته شوند تا امنیت تظاهرات کنندگان تضمین شود.

وزارت عدلیه دولت جدید افغانستان افزود: هدف و شعارهای تظاهرات، همچنان محل و زمان آغاز و پایان تظاهرات و جزئیات دیگر، باید دست‌کم ۲۴ ساعت پیش با ادارات مربوطه هماهنگ و اجازه گرفته شود.

طبق اعلام این وزارتخانه، امارت اسلامی به همه خواست‌ها و حقوق مشروع هموطنان رسیدگی می‌کند و باید فرصت داده شود که پس از استحکام امنیت، برای از بین بردن مشکلات دیگر، گام‌های لازم برداشته شود.

اعتراض های عمومی دیروز در کابل ، مزارشریف و غزنی بدنبال فراخوان احمد مسعود رهبر مقاومت افغانستان از مردم برای قیام علیه طالبان و سردادن شعار ضد پاکستانی و الله اکبر به صورت گسترده برگزار شد.

طالبان در تقابل با اعتراض های مردم افغانستان از شلیک تیر برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرد.

عذرخواهی اشرف غنی از مردم افغانستان
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۲۱:۱۶

«اشرف غنی» رئیس‌جمهور فراری افغانستان در بیانیه‌ای به بیان برخی جزییات خروج خود از افغانستان پرداخت.

اشرف غنی گفت: «من به مردم افغانستان توضیح می‌دهم که در 15 اوت پس از ورود ناگهانی طالبان به شهر کابل چرا افغانستان را ترک کردم. من با اصرار نیروهای قطر رفتم و به من توصیه کردند که همچنان در خطر آتش زدن خیابان‌های خیابانی وحشتناکی هستم که شهر در جنگ داخلی در دهه 1990 متحمل شده بود.»

وی افزود: ترک کابل سخت ترین تصمیم زندگی من بود، اما من معتقدم که این تنها راه سکوت اسلحه‌ها و نجات کابل و 6 میلیون شهروندش است.

اشرف غنی ادامه داد: من 20 سال از عمر خود را وقف کمک به مردم افغانستان در جهت ایجاد یک دولت دموکراتیک، مرفه و مستقل کرده‌ام. هرگز قصد من این نبود که مردم را رها کنم یا آن چشم انداز را.

رئیس‌جمهور فراری افغانستان خاطرنشان کرد: اکنون زمان ارزیابی طولانی رویدادهای منتهی به خروج من نیست - در آینده نزدیک آنها را به تفصیل بیان خواهم کرد. اما اکنون باید به ادعاهای بی اساس بپردازم که می‌گویند اشرف غنی به عنوان رئیس‌جمهور کابل را ترک کرد میلیون‌ها دلار متعلق به مردم افغانستان را با خود برد.

غنی مدعی شد: این اتهامات به طور کامل و کاملاً نادرست است. فساد آفتی است که ده ها سال کشور ما را فلج کرده است و مبارزه با فساد ، محور اصلی تلاش های من به عنوان رئیس جمهور بوده است.

وی در ادامه گفت: من هیولایی را به ارث بردم که نمی توان به راحتی یا به سرعت آن را شکست داد. من و همسرم در امور مالی شخصی خود بی پروا بوده ایم. من همه دارایی های خود را علنی اعلام کرده ام. میراث خانواده همسرم نیز فاش شده است و همچنان در کشور خود در لبنان فهرست شده است. من از ممیزی رسمی یا تحقیقات مالی تحت نظارت سازمان ملل متحد یا هر نهاد مستقل مناسب دیگری برای اثبات صحت اظهاراتم در اینجا استقبال می‌کنم.

غنی گفت: دستیاران نزدیک من آماده هستند که منابع مالی خود را به حسابرسی عمومی تسلیم کنند، و من از دیگر مقامات ارشد سابق و شخصیت های سیاسی نیز می خواهم که این کار را انجام دهند.

وی افزود: در طول زندگی خود، من کاملاً معتقد بودم که فرمول جمهوری دموکراتیک تنها راه پیش روی یک افغانستان مستقل، صلح آمیز و مرفه است. در طول خدمت به کشورم، مرزهای اقدامات من همیشه با قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان در سال 2004 تعیین و هدایت شده است.

غنی همچنین گفت: این پلتفرم گفت‌وگویی را فراهم می‌کند که در آن می توان اختلافات ما را از طریق دادن و گرفتن و اقناع مدیریت کرد و در آن پذیرش چشم انداز مشترک برای آینده تعریف و پذیرفته شد. سنت افغانستان ما در جرگه و شورا عمدتا مساوات طلب و مشارکت کننده است و می تواند زمینه ای برای نتایج صلح آمیز برای کشور پیش رو فراهم کند.

وی در پایان گفت: من از فداکاری همه افغان‌ها، به ویژه سربازان افغان و خانواده های آنها، طی چهل سال گذشته قدردانی و احترام عمیق خود را ارائه می‌کنم. با تأسف عمیق و عمیق این است که فصل خود من بدون تأمین ثبات و رفاه در تراژدی مشابه پیشینیانم به پایان رسید. از مردم افغانستان عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم به گونه ای دیگر پایان دهم. تعهد من به مردم افغانستان هرگز زیر پا نگذاشته و تا آخر عمر مرا راهنمایی خواهد کرد.

آمریکا جایزه بازداشت وزیر کشور طالبان را به ۱۰ میلیون دلار افزایش داد
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۱۸:۵۰

پلیس فدرال آمریکا "اف بی آی" روز چهارشنبه اعلام کرد که مبلغ جایزه پرداختی به هر فردی را که اطلاعاتی منجر به دستگیر شدن سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی در اختیار این نهاد قرار دهد، به ۱۰ میلیون دلار افزایش داده است.

جنبش طالبان روز گذشته (سه شنبه) در ترکیب دولت موقت افغانستان، نام سراج الدین حقانی را که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و پیش از این برای دستگیر کردن یا کشتن او، مبلغ پنج میلیون دلار جایزه تعیین شده بود، به عنوان سرپرست وزارت کشور افغانستان معرفی کرد.

سراج الدین حقانی پسر جلال الدین حقانی رهبر شبکه حقانی است که در سال ۱۳۵۲ متولد شده و رهبری تندروترین شاخه گروه طالبان را برعهده دارد. جلال الدین حقانی از رهبران شناخته شده مجاهدین در جنگ علیه شوروی سابق و از قوم غلجایی است.

سراج الدین اکنون علاوه بر رهبری شبکه حقانی، به عنوان معاون ملاهبت الله رهبر طالبان نیز ایفای وظیفه می کند.

طالبان مانع از ورود روزنامەنگاران بە پنجشیر می‌شود
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۱۸:۴۵

روایت یک خبرنگار از پنجشیر: « طالبان مانع از ورود روزنامەنگاران بە پنجشیر می‌شود»

فیصل مدرس خبرنگار افغان کە برای تهیە گزارش روانه پنجشیر شدە است می‌گوید کە نیروهای طالبان مانع از ورود روزنامەنگاران بە پنجشیر می‌شوند. او افزود کە آن‌ها ویدئوهای او و روزنامەنگاران دیگر را بازرسی و سپس پاک کردند.

ممنوعیت ورزش کردن زنان از سوی طالبان
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۱۸:۳۷

گروه طالبان که از 15 اوت در افغانستان به قدرت بازگشته است، تاکید کرد، محدودیت‌های سفت و سختی درباره ورزش زنان در این کشور لحاظ کرده است.

 کانال اس بی اس استرالیا امروز، چهارشنبه به نقل از احمد الله واثق، عضو کمیته فرهنگی طالبان گزارش داد، این محدودیت‌ها زنان را از انجام ورزش که ممکن است "بدن‌هایشان مشخص شود"، بازمی‌دارد.

او اشاره کرد، ورزش دیگر مساله مهمی برای زنان نیست!

این عضو کمیته فرهنگی طالبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات جدید افغانستان به زنان اجازه ورزش کریکت را خواهند داد یا نه، گفت: تصور نمی‌کنم به زنان اجازه داده شود کریکت بازی کنند زیرا آن برای زنان ضروری نیست. در کریکت در وضعیتی قرار می‌گیرند که صورت‌ها یا بدن‌هایشان پوشیده نباشد. اسلام اجازه رویت زن در چنین وضعیتی را نمی‌دهد.

واثق نگرانی طالبان از انتشار فیلم‌هایی از زنان در حین بازی کریکت در رسانه‌های اجتماعی را ابراز داشت و گفت: اسلام و امارت اسلامی به زنان اجازه نمی‌دهند کریکت یا هر نوع ورزش دیگری را انجام دهند زیرا ممکن است بدن‌هایشان پیدا شود.

این مسؤول طالبان تاکید کرد: هرگز از موضع‌ خود در این باره کوتاه نمی‌آییم. اسلام به زنان اجازه می‌دهد طبق نیازهایشان از خانه خارج شوند اما ورزش نیاز ضروری نیست.

این در حالی است که طالبان قبلا در جریان بازگشت به افغانستان مدعی شده بود به حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام احترام می‌گذارد و این مساله نگرانی جامعه جهانی را در قبال این موضوع برانگیخته است.

چند خبر کوتاه از پنجشیر
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۱۸:۳۴

 

منابع خبری افغانستان می‌گویند با دو تن در پنجشیر که دسترسی به اینترنت پیدا کرده‌اند، صحبت کرده‌اند و برایند گفتگو چنین است:

۱. احمدمسعود و امرالله صالح هنوز در پنجشیر هستند.

۲. طالبان شماری از جوانان را به جای نامعلوم با خود برده‌اند.

۳. در پنجشیر غیرنظامیان نان ندارند.

۴. نظامیان پاکستانی که به اردو صحبت می‌کنند، در جاده‌ها مستقرند.

۵. قطعات جنگی از هلمند، قندهار، وردک، لوگر… در مرکز ولایت اند.

۶. احمد مسعود گفته جنگ چریکی می‌کنیم و از هوا پشتیبانی می‌شویم.

۷: پسر ژنرال جرأت، عبدالحمید خراسانی، مولوی مسیح الله، فرمانده میرزا رحیم، جنرال خلیل خطاب، فرمانده مهربان، فرمانده ملک، و شمس الحق همکاران طالبان در پنجشیرند، اکثریت‌شان به دلیل مخالفت گذشته با امرالله صالح با طالبان همکارند.

۸. ارتباطات قطع است و فقط از طریق اینترنت ماهواره‌ای روابط برقرار می‌شود.

۹. فرماندهی ولسوالی‌های آبشار و دره هنوز در دست مردم است.

۱۰. روحیه عمومی بالاست و می‌گویند مقاومت زنده است.

طالبان برای پنجشیر والی گماشت
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۱۶:۳۱

طالبان پس از درگیری‌های پنجشیر برای این ولایت والی جدید گماشت.

به گزارش اسپوتنیک، حنفی وردک در توئیترش از گماشتن والی جدید این گروه برای ولایت پنجشیر خبر داد.

او نوشته است: مولوی قدرت الله «پنجشیری» والی جدید ولایت پنجشیر است. تمام هرج و مرج مهار شده و ما در صدد آن هستیم که زمینه برای برگشت مردم به خانه هایشان فراهم شود!

او ادعا کرده است که بیشتر از ۴۰۰ مجاهد از مردم پنجشیر برای تأمین امنیت در نقاط مختلف شهر مستقر شده‌اند.

طالبان در حالی برای ولایت پنجشیر والی گماشته که درگیریها در این ولایت به شدت جریان دارد و جبهه مقاومت ملی افغانستان از تصرف دوباره مرکز این ولایت خبر داده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا حمله پاکستان به پنجشیر را تایید کرد
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۱۶:۱۷

شبکه خبری فاکس به نقل از یک منبع آگاه در ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا -سنتکام- گفت که ارتش پاکستان، از جمله با ۲۷ هلیکوپتر پر از نیروهای ویژه و پهپادهای پاکستانی، در حمله به پنجشیر به طالبان کمک می‌کند.

پاکستان بارها از سوی رهبران دولت‌های پیشین و چهره‌های سیاسی افغانستان، متهم به حمایت مستقیم از طالبان و شعله‌ور نگه داشتن جنگ در افغانستان شده است.

اشرف غنی تا آخرین روزهای پیش از فرارش، طالبان را آلت دست پاکستان و پاکستان را حامی طالبان می‌دانست و تاکید داشت که پاکستان باید دست از حمایت طالبان بردارد و اجازه دهد که طالبان خواسته‌های خود را به طور مستقیم با دولت افغانستان مطرح کند، خواسته‌هایی که هیچگاه پذیرفته نشد تا سرانجام غنی رفت و حاکمیت به طالبان واگذار شد.

نیرو‌های مقاومت ملی افغانستان مستقر در ولایت پنجشیر، نیز پیشتر گفتند که پهپاد‌های پاکستان و نیرو‌های کماندوی این کشور مستقیما وارد جنگ علیه مقاومت ملی در پنجشیر شده‌اند‌.

منابعی در جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفته بودند که از بعد از ظهر یکشنبه پنج سپتامبر، حملات هواپیما‌های بدون سرنشین بر سنگر‌های مقاومت ملی آغاز شده و یکشنبه شب این حملات به اوج خود رسید.

در این حملات و در جریان بمباران هواپیماهای بدون سرنشین، ژنرال عبدالودود یکی از فرماندهان و فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت جان باختند.

منابع جبهه مقاومت همچنین می‌گویند که این حملات هواپیماهای بدون سرنشین، باعث شد تا آنان از مواضح خود عقب‌نشینی کنند.

مسعود که روز گذشته (سه شنبه) در نشستی در سوئیس سخنرانی می‌کرد، افزود: جبهه پنجشیر برای جنگ آمادگی کامل دارد و طالبان نباید فکر کند که چون جاده‌ها را گرفته، کل پنجشیر را تصرف کردند، بلکه هزاران نیروی محلی در دره پنجشیر حضور داشته و آمادگی حمله را دارند.

طالبان روز دوشنبه اعلام کرد که ولایت پنجشیر را کامل تصرف کرده است.

ادامه اعتراض ها در افغانستان

با وجود تیراندازی‌های شدید در تظاهرات روز گذشته در کابل (پایتخت افغانستان) امروز چهارشنبه ۱۷ شهریور (سنبله) بار دیگر زنان و معترضان مخالف طالبان در دشت برچی کابل به خیابان‌ها آمدند و شعار دادند.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی از تظاهرات امروز منتشر شد، برخی نیروهای طالبان دیده می‌شوند که برای متفرق کردن زنان به آن‌ها شلاق و چوب می‌زنند. با این حال، زنان معترض شعار «آزادی، آزادی» سر دادند. در این تجمع که یک روز پس از اعلام کابینه جدید افغانستان انجام شد، زنان در شعار دیگری می‌گفتند که «کابینه بدون زن ناکام است.»

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا حمله پاکستان به پنجشیر را تایید کرد/ جنگ رسانه ای طالبان و جبهه مقاومت پنجشیر بر سر تصرف این استان/زنان افغانستان به خیابان ها آمدند

طالبان روز گذشته فهرست کابینه جدید افغانستان را اعلام کرد که همه اعضای آن از نیروهای طالبان بودند. تعدادی از وزرای جدید در حکومت قبلی طالبان بسیار تاثیرگذار بوده‌ و در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند. چهار نفر از آن‌ها از زندانیان سابق گوانتانامو هستند.

این زنان همچنین پوسترهایی را با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «دنیا چقدر بی رحمانه تماشایمان می‌کند.»

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، زنان در تجمع امروز پس از تهدیدهای طالبان متفرق شدند.

نیروهای طالبان در جریان پوشش تظاهرات زنان معترض در کابل، چندین خبرنگار را بازداشت کرد؛ اما تعدادی از آن‌ها ساعاتی بعد آزاد شدند؛ سردبیر و چهار گزارشگر روزنامه «اطلاعات روز» از جمله این افراد بودند که از سوی نیروهای طالبان بازداشت و سپس رها شدند.

برخی رسانه‌ها با استناد به سخنان تظاهرکنندگان اعلام کردند که شمار خبرنگاران بازداشتی در تظاهرات امروز بسیار بیشتر است. خبرگزاری فرانسه از بازداشت و سپس آزادی ۱۴ خبرنگار افغان و خارجی در تظاهرات امروز خبر داد.

به گزارش یورونیوز، طالبان می‌گویند که این نوع تظاهرات غیرقانونی است و آشوبگری و «فتنه» محسوب می‌شود.

پس از فراخوان احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان برای قیام عمومی، تظاهرات متعددی در چندین شهر افغانستان انجام شد.

روز گذشته در جریان اعتراض‌ها در هرات در غرب افغانستان دو تن کشته شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل