بازدید 3996
۱

حدود ۸۰درصد ظرفیت سد‌های مهم هرمزگان خالی است

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان با ذکر این نکته ۷۵ تا ۸۰ درصد ظرفیت سد‌های مهم هرمزگان خالی است، گفت: گزارش‌های سازمان هواشناسی، پیش‌بینی‌های خوبی را برای بارندگی در آینده نشان نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۰۷۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 07 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، عبدالحمید کمالی عصر دیروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: ۷۵ تا ۸۰ درصد ظرفیت سد‌های مهم هرمزگان خالی است و گزارش‌های سازمان هواشناسی، پیش‌بینی‌های خوبی را برای بارندگی در آینده نشان نمی‌دهد؛ یعنی به احتمال زیاد نسبت به دراز مدت اندازه‌گیری، باید شاهد بارندگی‌های کمتری در استان هرمزگان باشیم.

وی افزود: از میان چهار سد مهمی که در استان هرمزگان واقع شده است، سه سد در نزدیکی شهر بندرعباس و میناب قرار دارند که هر کدام حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آب دارند.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان با ذکر این نکته ۷۵ تا ۸۰ درصد ظرفیت سد‌های مهم هرمزگان خالی است، عنوان کرد: این موضوع نگرانی‌هایی را برای تامین آب شرب و کشاورزی ایجاد کرده است.

این مقام مسئول، تغییر شرایط آبی پیش رو را منوط به تحقق دو امردانست و ادامه داد: در صورت وقوع بارندگی‌های پاییزی در بالادست سد‌ها و افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن بندرعباس می‌توان شرایط آبی را با کمترین چالش‌ها و

کمالی با ذکر این نکته که از مردم هرمزگان درخواست مدیریت مصرف به خصوص در حوزه آب شرب را داریم، تشریح کرد: برای مدیریت مصرف در بخش کشاورزی، تامین آب اراضی شبکه‌های شمالی و مرکزی دشت میناب و شبکه شمیل با توجه به سه مولفه «الگوی کشت»، «سطح زیر کشت» و «بازه زمانی تعریف شده» انجام خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که با توجه به شرایط منابع آبی امکان تامین صد در صد اراضی کشاورزی استان هرمزگان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به خاطر پایداری اشتغال، ظرفیت‌های آبی موجود با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداران در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

سد جگین ۶۰ درصد ظرفیتش آب دارد

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به ذخیره ۶۰ درصدی آب در سد جگین، اذعان کرد: آب مورد نیاز برای شرب شهرستان‌های جاسک بشاگرد و اراضی کشاورزی جگین و یکدار قابل تامین خواهد بود و صرفا منتظر ارائه الگوی کشت از سوی جهاد کشاورزی هستیم تا قرارداد‌های تامین آب منعقد شود.

کمالی با ذکر این نکته که بخشی از ظرفیت سد‌ها به عنوان حجم مرده شناخته می‌شود، اظهار کرد: از حجم مرده سد‌ها نمی‌توان آبی را برداشت کرد و با توجه به ظرفیت ۲۰ درصدی برخی از سد‌های استان هرمزگان می‌توان گفت که شرایط استان از نظر منابع آب خوب نیست.

وی مطرح کرد: گزارش‌های سازمان هواشناسی، پیش‌بینی‌های خوبی را برای بارندگی در آینده نشان نمی‌دهد؛ یعنی احتمال زیاد نسبت به دراز مدت اندازه‌گیری، باید شاهد بارندگی‌های کمتری در استان هرمزگان باشیم و با شرایط فعلی با کمبود آب مواجه هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خوب که چی !!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل