بازدید 15609
۳
بسته ویدیویی «تابناک»

مستند تکان‌دهنده برنامه نفت در برابر غذا در عراق / مستی مداوم مردی که شوروی را نابود کرد / روایت خواهر دکتر حسین فاطمی از اعدامش / عذرخواهی قربانی شلیک دیک چینی از او / حادثه‌ای که منجر به تاسیس اورژانس در ایران شد

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹ 06 September 2021

مستند تکان‌دهنده برنامه نفت در برابر غذا در عراق / مستی مداوم مردی که شوروی را نابود کرد / روایت خواهر دکتر حسین فاطمی از اعدامش / عذرخواهی قربانی شلیک دیک چینی از او / حادثه‌ای که منجر به تاسیس اورژانس در ایران شد

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

مستند تکان‌دهنده برنامه نفت در برابر غذا در عراق

پس از حمله عراق به کویت، آمریکا پس از بمباران و نابود کردن زیرساخت‌های عراق با تکیه بر قطعنامه سازمان ملل، تحریم‌های همه جانبه سنگینی علیه عراق اعمال کرد. آسمان عراق را منطقه پرواز ممنوع اعلام و حمل و نقل پول و کالا از و به عراق را متوقف کرد. پس از بحران انسانی در عراق در اثر مواد غذایی و دارو، شورای امنیت سازمان ملل برنامه نفت در برابر غذا را اجرا کرد که خود یک فاجعه انسانی دیگر را در پی داشت. این مستند که توسط دفتر مولتی مدیا «تابناک» با تکیه بر منابع بر جای مانده تهیه شده، به بازخوانی فاجعه انسانی که در دوران نفت در برابر غذا در عراق رخ داد و تبعات آن می‌پردازد.

 


روایت خواهر دکتر حسین فاطمی از اعدامش

سلطنت فاطمی خواهر دکتر حسین فاطمی وزیرامورخارجه و دست راست دکتر محمد مصدق نخست وزیر ایران ـ که با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ساقط شد ـ درباره اعدام برادرش روایتی تکان‌دهنده دارد. فاطمی پس از کودتای ۲۸ مرداد و دستگیری مصدق، پنهان شد و در نهایت در ششم اسفند ۱۳۳۲ توسط عوامل تیمور بختیار دستگیر و پس از محاکمهٔ غیرعلنی در دادگاه نظامی در هفت مهر ۱۳۳۳ به دلیل اقدام برای برکناری شاه و اقدام علیه سلطنت در سحرگاه ۱۹ آبان ۱۳۳۳ اعدام شد. روایت سلطنت فاطمی، خواهر دکتر حسین فاطمی را از آنچه پس از اعدام او رخ داد، می‌بینید و می‌شنوید.

 

مستی مداوم مردی که شوروی را نابود کرد

بوریس نیکولایویچ یلتسین اولین رئیس‌جمهور منتخب روسیه به شیوه دموکراتیک بود و در دوران شوروی نیز نقشی اساسی در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایفا کرد. دوران ریاست‌جمهوری وی مملو از اقدامات مخرب مانند به توپ بستن پارلمان روسیه بود. (تصاویر این رویداد تاریخی را می‌توانید در ویدیو تابناک ببینید) او بارها در حالت مستی در ملأعام و حتی جلسات مهم ظاهر شد و مدیریت مخرب او ضربات سنگینی به روسیه وارد کرد. نهایتا در شرایطی عجیب و بی‌سابقه، ولادیمیر پوتین با دادن مصونیت به یلتسین و اقوام وی از پیگیری برای فساد به جای وی به قدرت نشست. این ویدیو مجموعه‌ای از رفتارهای نامتعارف یلتسین است.

عذرخواهی قربانی شلیک دیک چینی از او

دیک چینی، معاون رئیس‌جمهور در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش به یک وکیل تگزاسی به نام هری ویتینگتون شلیک کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که این دو به همراه چند نفر دیگر از دوستان خود برای شکار بلدرچین رفته بودند و چینی ناخواسته ویتینگتون را مضروب کرد. آنچه این حادثه را در آن زمان مرکز توجه رسانه‌ها کرد مقام دیک چینی به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود اما چیزی که آن را به یک واقعه تاریخی بدل می‌کند عذرخواهی ویتینگتون از چینی به خاطر این ماجراست. لحظه عذرخواهی قربانی از دیک چینی را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


حادثه‌ای که منجر به تاسیس اورژانس در ایران شد

فرودگاه مهرآباد در چهاردهم آذرماه ۱۳۵۳ مصادف با پنجم دسامبر ۱۹۷۴ صحنه وقوع یک حادثه عجیب بود که دست کم ۱۷ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. این بار به جای سقوط هواپیما، نشستن برف سنگین باعث ریزش سقف بخشی از ترمینال فرودگاه شد و این حادثه رقم خورد. ستون نگه دارندهٔ سقف سالن به دلیل انجام پاره‌ای از عملیات عمرانی موقت برداشته شده بود. سالن مربوطه در زمان مدیر عاملی ابوالحسن ابتهاج ساخته شده بود. به گفته علی ملک از کارکنان شرکت آیبک-Ibac- (مجری بروزرسانی سیستم ناوبری برج مراقبت فرودگاه) که ساعتی قبل از حادثه در سالن حضور داشته، وی ابتدا منشی دفتر اطلاعات و سپس مدیر سالن را در جریان خطری که بر اثر برداشتن ستون و ریزش سنگین برف در حال شکل‌گیری است گذارده، اما مدیر سالن با ذکر این موضوع که این عملیات کاملاً کنترل شده و مهندسی است، ترتیب اثری به این هشدار به هنگام نداده‌ است. پس از این حادثه، نهاد اورژانس با همکاری آمریکا رسماً در ایران تأسیس شد، حال آنکه قبل از آن، هیچ سیستم ازپیش‌طراحی‌شده‌ای برای کمک‌رسانی و انتقال مجروحین به بیمارستان در این‌ گونه حوادث ناگهانی وجود نداشت. تصاویری از این حادثه را که آن زمان آسوشتیدپرس مخابره کرده بود، در تابناک می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
امیدوارم چین ، روسیه ، کره شمالی نابود شوند.
زمان شورزی روسیه خیلی قوی بود حیف شد نابود شد فکرکنید با مثل امریکا هواپیما و ایستگاه فضایی ساخته بود ولی غرب با چهارتا رستوران فریبشون داد
مطالب بسیار جالبی در این گزارشها دیده میشود.
اینکه عراق چگونه به خاک سیاه نشانده شد، از مهمترین آنهاست.
خطری که آقای روحانی و تیم دیپلماسی آن (به ویژه آقای ظریف) از سر ایران رفع کردند!
اما حالا افرادی پشت میز نشین و غالبا تازه وارد به عرصه سیاست، که نمیتوانند تصور کنند که هنر دیپلماسی مورد استفاده در مذاکرات چندماهه (که منتج به برجام گردید) چقدر طاقت فرسا و سخت بوده، درخواست محاکمه آنها را می کنند!!
آیا به برکت همین برجام نیست که غربی ها جرات نمی کنند به ایران حرفی بزنند؟
آیا به برکت همان 1 سال سکوت بعد از خروج آمریکا از برجام نیست که ایران طلبکار و آنها بدهکار هستند؟

باید به آنها گفت که قدری تفکر کنید و با حرفهای نسنجیده، خ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار