بازدید 6320

جفری:بایدن آماده عادی سازی روابط با دمشق است

فرستاده سابق آمریکا به سوریه پیش بینی کرد که توجه واشنگتن به پرونده سوریه افزایش یابد.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴ 06 September 2021

به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: جیمز جفری، فرستاده سابق آمریکا به سوریه در مصاحبه با العربی الجدید درباره ارزیابی عقب نشینی آمریکا از افغانستان گفت: تا زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پرونده افغانستان را یک پرونده شکست خورده می‌داند و آن را اولویتی ملی برای آمریکا نمی‌داند در این مسئله برحق است. مشکل واشنگتن این است که جهان فکر می‌کند آنچه در افغانستان رخ داد به معنای کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه یا هر مکان دیگری است. من به هیچ وجه این مسئله را قبول ندارم. بایدن به امنیت جمعی جهانی از جمله استقرار نظامی ایمان دارد. برای از بین بردن این نگرانی‌ها بایدن باید در حرف و عمل با چین، روسیه، ایران، کره شمالی و تروریست‌ها جدی باشد. در سایه این چالش‌ها نباید وقت را برای مسائل غیرمهم هدر بدهیم.

وی درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت: همچنان فرصتی وجود دارد اما دولت جدید ایران توجه زیادی به این مسئله ندارد و طبعا بایدن امضای توافقی براساس شروط تهران را قبول نمی‌کند.

جفری گفت: احتمالا انتقال توجه آمریکا به آسیا باعث شده شرکایش در خاورمیانه احساس کنند بهتر است با هم همکاری بهتری داشته باشند. این مسئله خود را در توافق‌های ابراهیم (توافق‌های عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی) و نزدیکی روابط میان ترکیه و قطر و عربستان و اسرائیل و مصر نشان می‌دهد. این مسئله خوبی است چراکه واشنگتن را به همکاری با شرکای متحد تشویق می‌کند.

وی درباره پرونده سوریه و تغییرات در معادله قدرت در این کشور از سوی روسیه گفت: تحولات به تضاد منافع بین روسیه و ایران اشاره دارند. مسکو خواهان معامله‌ای است که به نزاع و فروپاشی اقتصادی در سوریه پایان دهد اما در عین حال می‌داند که بهای آن آتش بس در ادلب و درعا و همکاری بیشتر برای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت است. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پرونده سوریه را نادیده نگرفت و واشنگتن همچنان بخشی از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است و کمک‌های انسانی به سوری‌ها می‌دهد. من پیش بینی می‌کنم که توجه آمریکا به پرونده سوریه افزایش یابد چراکه سوریه یک پرونده استراتژیک برای تمام منطقه است.

جفری درباره کافی بودن تحریم‌های آمریکا برای مجبور کردن نظام سوریه به ارائه امتیازهای سیاسی واقعی گفت: نه این کافی نیست اما خوب است. فشار ترکیه و اسرائیل و به حاشیه راندن در اتحادیه عرب ممکن است به راهکاری برای نزاع منجر شود.

وی درباره ارتباط دولت کنونی با دمشق گفت: فکر نمی‌کنم تماس مستقیمی میان دولت کنونی و دمشق باشد اما معتقدم دولت بایدن آماده عادی سازی روابط با دمشق است در صورتی که به راهکار میانه‌ای درباره قطعنامه شورای امنیت و کاهش حضور ایران و تغییر سیاست‌های نظام سوریه و بازگشت آوارگان و الحاق مخالفان در ادلب و نیروهای سوریه دموکراتیک دست یابد.

جفری درباره لبنان مدعی شد: ایران و حزب‌الله مسئول آشوب کنونی و نبود نظام سیاسی هستند. آمریکا و کشورهای غربی نقشی غیر از نقش انسانی در لبنان ندارند. لبنان برای عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورها درسی که بدانند اگر ایران مهار نشود چه اتفاقی خواهد افتاد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر