بازدید 10143
پیمانه اقتصادی

حذف ضامن رسمی وام اجاره در حال بررسی است/ تخفیف مالیاتی سنگین برای یک کارخانه میلیاردی/ رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس: بانک مرکزی نمی‌داند در بانک‌ها چه می‌گذرد/ آشتی سازنده‌ها با بازار فروش ملک؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد بورس در نیمه شهریورماه، نوسان محدود دلار در صرافی‌های بانکی، آغاز توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج در سطح کشور، قیمت وام مسکن کم شد، روسیه و چین تولید هواپیمای مسافربری مشترک خود را آغاز کردند، ترخیص کالا‌های اساسی از گمرک سرعت گرفت و تراز تجاری کشور در مردادماه را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۷۴۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 06 September 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد بورس در نیمه شهریورماه، نوسان محدود دلار در صرافی‌های بانکی، آغاز توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج در سطح کشور، ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز «مراکز تجاری ایران در خارج»، قیمت وام مسکن کم شد، روسیه و چین تولید هواپیمای مسافربری مشترک خود را آغاز کردند، ترخیص کالا‌های اساسی از گمرک سرعت گرفت و تراز تجاری کشور در مردادماه را در بر دارد.

رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس: بانک مرکزی نمی‌داند در بانک‌ها چه می‌گذرد

حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده طراح «اصلاح ساختار بانک مرکزی»، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «بانک مرکزی نمی‌داند در بانک‌ها چه می‌گذرد؛ ما در طرح بانکداری این خلأ را پُر کردیم تا چشم بانک مرکزی باز شود و بداند که در بانک‌ها چه می‌گذرد. دولت قبلی صراحتاً آن را نمی‌خواست. دولت جدید اگر واقعاً می‌خواهد کارهای جدی انجام دهد باید با اصلاحات مدنظر خودش از این طرح استقبال کند.» 

رشد بورس در نیمه شهریورماه

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳۷۸۰ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد به یک میلیون و ۵۳۷ هزار و ۲۷۰ واحد رسید، امروز و در دقایق پایانی بازار، نماگر کل بورس با رشد 1312 واحدی همراه شده است.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۲۴۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵ درصد معادل ۸۵ هزار و ۹۴۴ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۹۴۷ تومان رسیده است.

نوسان محدود دلار در صرافی های بانکی

قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی برای فروش به ۲۶ هزار و ۶۸۶ تومان رسید. امروز صرافی‌ها هر دلار را ۲۶ هزار و ۱۵۸ تومان خریداری می‌کنند. قیمت خرید هر یورو نیز امروز در صرافی‌های بانکی ۳۰ هزار و ۷۳۷ تومان و قیمت فروش آن ۳۱ هزار و ۳۵۷ تومان است.

حذف ضامن رسمی وام اجاره در حال بررسی است

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تا روز گذشته بیش از ۸۰۲ هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن ثبت نام کردند. بالغ بر ۱۰۱ هزار خانوار اطلاعات خود را تکمیل و شعبه بانکشان را انتخاب کردند. ۱۵۰۰ نفر نیز تا کنون تسهیلات را دریافت کرده‌اند. از متقاضیانی که ثبت نام کرده اما نتیجه‌ای حاصل نشده درخواست می‌کنیم به سامانه اقدام ملی مراجعه و اگر مدارکشان نواقصی دارد یا شعبه بانک را انتخاب نکرده‌اند نسبت به انجام این کارها اقدام کنند تا فرآیند به صورت هوشمند ادامه پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشکل بسیاری از متقاضیان وام اجاره مبنی بر نداشتن ضامن رسمی گفت: در زمان تصویب تسهیلات تلاش شد با حداقل ضمانت‌های ممکن، وام پرداخت شود. موضوعاتی مثل سهام عدالت یا هر وثیقه‌ای که امکانش وجود داشت به عنوان ضمانت ارایه شود اما موضوع معرفی ضامن رسمی یکی از دغدغه‌های پرشمار متقاضیان است که به ما منتقل می‌شود. محمودزاده تاکید کرد: باید از طریق بانک مرکزی، موانع پیگیری شود. ما برای صرف‌نظر کردن از معرفی ضامن رسمی مکاتبه کردیم و در جلسه‌ای که هفته جاری با ریاست و کارشناسان ذی‌ربط بانک مرکزی داریم مجددا این تقاضا را به نمایندگی از متقاضیان مطرح می‌کنیم. امیدارم گشایشی ویژه‌ای ایجاد و شرایط آسان‌تر شود.

آغاز توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج در سطح کشور

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: از امروز توزیع قریب به ۱۰۰ هزار تن برنج تایلندی، هندی و پاکستانی در کشور در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف و اتحادیه‌ها آغاز می‌شود.

ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز «مراکز تجاری ایران در خارج»

 دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت مراکز تجاری و بازاریابی محصولات و خدمات ایرانی در خارج از کشور، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاح و از سوی محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی برای اجرا به حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شد.

با توجه به بند ۴ تصویب‌نامه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در چارچوب تحقق بند ۱۰ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در زمینه حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده با هدف ارزآوری مثبت و اجرایی کردن مفاد بسته‌های حمایت از صادرات غیرنفتی کشور، همچنین بر اساس اهداف و وظایف قانونی سازمان توسعه تجارت ایران مندرج در ماده ۵ اساسنامه، دستورالعمل حمایت از تأسیس و فعالیت مراکز تجاری و بازاریابی محصولات و خدمات ایرانی در خارج از کشور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاح و برای اجرا توسط سازمان توسعه تجارت ایران، ابلاغ شد. گفتنی است، هدف این دستورالعمل توسعه بازاریابی و صادرات محصولات و خدمات ایران در خارج از کشور و تسهیل زمینه همکاری‌های تجاری بین بنگاه‌های کشور میزبان و ایران است.

تخفیف مالیاتی سنگین برای یک کارخانه میلیاردی

شهر تیلور تگزاس یکی از مکانهایی که سامسونگ برای کارخانه تراشه سازی ۱۷ میلیارد دلاری خود در نظر گرفته است، در نظر دارد در صورت انتخاب شدن از سوی این غول کره ای تخفیف مالیات بر املاک قابل ملاحظه ای عرضه کند. به گزارش ایسنا، تیلور با شهر آستین تگزاس برای ساخته شدن این کارخانه رقابت می کند. انتظار می رود این کارخانه حدود ۱۸۰۰ شغل جدید ایجاد کند. سامسونگ اعلام کرده است مکانهای دیگری در آریزونا و نیویورک را هم برای انتخاب محل ساخت کارخانه بررسی خواهد کرد. کاندیداهای دیگر هنوز تخفیفهای مالیاتی برنامه ریزی شده برای سامسونگ را اعلام نکرده اند.

قطعنامه پیشنهادی که در وب سایت شهر تیلور منتشر شده است، نشان می دهد زمینی که سامسونگ برای ساخت کارخانه استفاده می کند کمکی معادل ۹۲.۵ درصد مالیات املاک ارزیابی شده به مدت ۱۰ سال، ۹۰ درصد برای ۱۰ سال بعدی و ۸۵ درصد برای ۱۰ سال پس از آن دریافت خواهد کرد. مشوقهای دیگر شامل تخفیف مالیاتی ۹۲.۵ درصد برای ساخت ساختمان جدید در این محل به مدت ۱۰ سال و بازپرداخت هزینه های بازبینی توسعه است. قطعنامه پیشنهادی روز چهارشنبه از سوی شورای شهر تیلور و کمیسونر ویلیامسون کانتی بررسی خواهد شد. پایگاه در نظر گرفته شده در شهر تیلور در حدود ۴۰ کیلومتری آستین قرار دارد و مساحت آن به ۴.۸۱ کیلومتر می رسد که بسیار بزرگتر از پایگاه پیشنهادی در شهر آستین است. بر اساس گزارش رویترز، اگر سامسونگ تصمیم بگیرد در تیلور کارخانه تراشه سازی خود را احداث کند، برنامه ساخت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ آغاز می شود و تولید کارخانه تا اواخر سال ۲۰۲۴ راه اندازی خواهد شد.

قیمت وام مسکن کم شد

آخرین قیمت اوراق مسکن نشان از کاهش قیمت این اوراق در مقایسه با دو هفته قبل دارد. به طوریکه متاهل های تهرانی برای اخذ وام ۲۴۰ میلیون تومانی باید ۲۹ میلیون و ۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

آشتی سازنده‌ها با بازار فروش ملک؟

بررسی فایل‌های موجود نزد واسطه‌ها و آگهی‌های ملکی ثبت شده در موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی نشان می‌دهد یک گروه از سازنده‌ها برای بازگشت به بازار مسکن و عرضه واحدهای تکمیل شده خود برای فروش قدری ترغیب شده‌اند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ البته این ترغیب به حدی فراگیر نیست که به فعالان حوزه ساخت و‌ساز در همه محله‌ها تسری پیدا کند اما مشاهده فایل‌های نوساز و کلیدنخورده جدیدی که ظرف یکی، دو هفته اخیر فایل شده نشان می‌دهد برخی سازنده‌ها درصدد تغییر رفتار هستند و تصمیم گرفته‌اند آپارتمان‌های خود را برای فروش عرضه کنند.
 
واسطه‌های ملکی می‌گویند این گروه از سازنده‌ها با مشاهده افزایش جزئی قیمت تصور می‌کنند اکنون می‌توانند قیمت‌های خود برای فروش را با افزایش بیشتری نسبت به آخرین سطوح قیمت معامله شده در بازار مسکن اعلام کنند و همین انگیزه‌ای برای بازگشت آنها به بازار مسکن شده است. به این ترتیب اکنون قیمت آپارتمان‌های نوساز فایل شده در روزهای اخیر نسبت به قیمت‌های ماه گذشته قدری افزایش دارد اما هنوز در سطوح قیمتی مدنظر سازنده‌ها معامله‌ای انجام نشده و رغبتی از سمت خریداران برای خرید آپارتمان‌های نوساز آن‌هم با قیمت‌های جدید نیست. به عبارت دیگر هنوز نسبت به آتیه بازار ملک تردیدهایی به ویژه از سمت خریداران وجود دارد و آنها دلایل کافی برای جهش دوباره قیمت ملک مشاهده نمی‌کنند؛ در نتیجه تغییر جهت محسوسی در رفتار خرید آنها هنوز در بازار حس نشده است.

آخرین فرصت بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث

صندوق تامین خسارت‌های بدنی اعلام کرد موتورسیکلت‌ها و ماشین آلات کشاورزی تا پایان شهریورماه فرصت دارند از مزایای بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث بهره‌مند شوند.
 

روسیه و چین تولید هواپیمای مسافربری مشترک خود را آغاز کردند

گزارشات حاکی از این است که تولید هواپیمای مسافربری مشترک چین و روسیه توسط مهندسان این دو کشور در چین آغاز شده است. این هواپیمای پهن‌پیکر سی ۹۲۹ نام دارد رقیب هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر می‌باشد.

روزنامه جیفنگ دیلی، که روزنامه رسمی حزب کمونیست چین است، اولین رسانه‌ای بود که این خبر را منتشر کرد. چندی پیش هم ژانگ ژیانگ، ژنرال ارشد مسئول شرکت هواپیمایی مسافری چین (کوماک) گفته بود تولید این هواپیمای پهن‌پیکر و بردبلند مسافربری در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. شرکت بین‌المللی هواپیمای مسافری روسیه-چین (کرایک) که شرکتی مشترک بین دو کشور است، در سال ۲۰۱۷ با هدف ساخت هواپیمای جت مسافربری برای رقابت با انحصارطلبی بوئینگ و ایرباس و به دست آوردن حداقل ۱۰ درصد از بازار هوانوردی جهان، تأسیس شد. نمونه اولیه در نوامبر ۲۰۱۸ در نمایشگاه هوایی چین در شهر ساحلی ژوهای، رونمایی شد. انتظار می‌رود اولین پرواز با این جت در ۲۰۲۳ انجام شود. نمونه اولیه ۲۲ متر طولریال ۶.۵ متر ارتفاع و ۵.۵ متر عرض داشت. صندلی‌های سالن این هواپیما در ۲ ردیف فرست کلاس، ۳ ردیف بیزنس کلاس و ۴ ردیف اکونومیک کلاس چیده شده‌اند.

ترخیص کالاهای اساسی از گمرک سرعت گرفت

معاون فنی گمرک ایران گفت: از ابتدای امسال تا اول شهریورماه، بیش از ۱۰ میلیون تن کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی به ارزش بیش از ۵/۵ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از نظر وزن، ۱۷% و از نظر ارزش ۶۸% افزایش داشته است.
 

تراز تجاری کشور در مردادماه

سخنگوی گمرک گفت : در مرداد ماه امسال هشت میلیون و 452هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 378 میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان تبادل شد که سهم صادرات سه میلیارد و 323میلیون دلار و سهم واردات در این ماه دو میلیارد و 55میلیون دلار بود بنابراین تراز تجارت غیر نفتی کشور یک میلیارد و 263میلیون دلار را نشان می دهد.
 

قیمت نفت خام سقوط کرد

قیمت نفت خام در ابتدای معاملات امروز، دوشنبه، تحت تأثیر بازگشت به تولید اسکله‌های نفتی آمریکا سقوط کرد. طوفان آیدا در هفته گذشته باعث شده بود ۱.۷ میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام آمریکا در خلیج مکزیک تعطیل شود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۰۶ به وقت تهران، ۱.۰۹ درصد سقوط کرد و به ۷۱.۷۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۰.۹۴ درصد سقوط کرد و ۶۸.۶۴ دلار رسید. این در حالی اتفاق افتاد که پیش‌بینی کارشناسان از افزایش تقاضای نفت خام تحت تأثیر ریکاوری اقتصاد جهانی از بحران کرونا باعث شده بود قیمت نفت در انتهای هفته گذشته رشد کند.

قیمت جهانی طلا افت کرد

قیمت جهانی طلا در ابتدای معاملات امروز، دوشنبه، تحت تأثیر بازگشت ارزش دلار، افت کرد و از بالاترین سطح ۲ و نیم ماهه پایین آمد. افت دلار به دنبال گزارش اشتغال ماهانه ضعیف آمریکا باعث شده بود قیمت طلا در انتهای هفته گذشته تقویت شود. تا ساعت ۷:۱۳ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱۸ درصد افت کرد و به ۱,۸۲۶.۹۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۲۱ درصد سقوط کرد و به ۱,۸۲۹.۹۰ دلار رسید. گزارش ضعیف‌ترین از انتظار مشاغل آمریکا باعث شد تا فعلاً امکان افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو منتفی شود که این باعث جهش قیمت طلا در انتهای هفته گذشته شد. اما صبح امروز دلار توانست بخشی از افت روزهای اخیر را جبران کند. شاخص دلار ۰.۰۸ درصد در مقابل ارزهای مهم جهان تقویت شد و باعث شد قل سمت خرید طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری بالا رفته و تقاضای خرید آن کاهش یابد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
آقای نماینده مگه میشه بانک مرکزی ازبانکهای دیگه خبرنداشته باشه؟؟؟؟؟
توزیع برنج باچه قیمتی ؟؟؟؟
هروقت قیمت جنسی دوبرابرمیشه توی بازارهم فراوان میشه
مثل روغن
هنوز هیچ تحولی که نشان دهنده مبارزه جدی با فساد باشد، در دولت مشاهده نمیشود.
کلید مشکلات اقتصاذی و حتی فرهنگی و امنیتی کشور در بانک ها نهفته است و اسفبار است که نقدینگی بانک ها رها باشند و یا قوانینی بر آنها حاکم باشد که بدتر از رها بودن باشد
نزدیک 99 درصد نقدینگی کشور که شامل نقدینگی دولتی و بخش خصوصی است در بانک ها و نهادهای مالی است و آنچه که در دست مردم است سایه ای از پول است که بصورت مجازی در دستان مردم به گردش در می آید
و عدم کنترل این نقدینگی نه تنها باعث عدم رشد بلکه باعث ضربه زدن به اقتصاد و بحران های اشتغال و بی کاری و فرهنگی و امنیتی و فقر و تورم و کاهش ارزش پول ملی می شود
کسانی که در این کار مسئولیت دارند باید بطور دقیق و در هر لحظه و بصورت آنلاین بدانند که چه مقدار از نقدینگی در بانک ها رها و چه مقدار در فعالیت های سوداگری و دلالی و چه مقدار در مسیر تولید است و با برنامه ریزی دقیق و تخصصی اجازه ندهند که انباشت نقدینگی در مسیر دلالی، تولید را فلج و منفعل کند و سودی که باید از تولید حاصل شود بوسیله جریان غلط نقدینگی نابود شود
وقتی وضعیت تولید خراب باشد نقدینگی بصورت ناخودآگاه به سمت فعالیت های سوداگری می رود که محدودیت های عجیب و غریب جلودار آن نیست چنانچه که در سال های اخیر دیدیم که با وجود قوانین بازدارنده هیچگاه فعالیت های سوداگرانه در کالاهایی چون خودرو و ارز و ... تعطیل نشد و برعکس گسترده تر شد
بانکها این کشور را بدبخت کرده اند.بانکها این کشور را بیچاره کرده اند.تمام نقدینگی را بدون مصرف در خود انبار کرده اند و هر روزه از پول سپرده گذار به خود سپرده گذار بهره میدهند!! بهره ها را کاهش دهید چه در سپرده ها و چه در وامها تا این پول به چرخه تولید وارد شود.درست مثل کشور های صنعتی و تجاری..مثل ژاپن،آلمان،آمریکا،امارات و غیره...
دولت رئیسی اگر به تخلف بانکها آنها رسیدگی نکند اقتصاد درست نخواهد شد
جو برای مسکن الکی ندهید
بوووورسسسسسس
مثبت
به به
اقتصاد شاهکاری داریم
روزمرگی و بدبختی
والسلام
بورس در حال درجا زدن
بک روز مثبت فردا همان مقدارمنفی
چرا دولت برنج با کیفیت و ارزان وارد نمی کند چرا بیشتر برنج از هند وارد میشه که برنجی است که ارزش غذایی هم نداره
خواهشا دولت ممنوعیت فصلی را بردارد تا دلالان بی رحم کمتر ظلم کنند
برای وام ودیعه، افرادی که سال قبل وام را گرفته اند، اجازه دهید در صورت داشتن شرایط، دوباره این وام رو بگیرن.
رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس: بانک مرکزی نمی‌داند در بانک‌ها چه می‌گذرد
ایشان حتی نمیداند در بانک مرکزی چه می گذرد چه به رسد به بانکهای دیگر
بهترین راه ، بازرسی قوی است
بانکها و مخصوصاً بانکهای خصوصی راهی شده اند برای ثروت اندوزی یک عده خاص که دود آن به چشم مردم عادی به صورت تورم می رود..... !
مشکل همین جاست.قانون برای همه یکسان اجرا نمیشه!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار