بازدید 13905
۴
کیوسک بین الملل تابناک

ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر/ مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی/ رهگیری جنگنده‌های «سوخو-۲۴» روسیه توسط جت‌های «اف-۱۶» ترکیه/ طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران

ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر، مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی، رهگیری جنگنده‌های «سوخو-۲۴» روسیه توسط جت‌های «اف-۱۶» ترکیه، طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران و رایزنی سران پاکستان و امارات درباره افغانستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸ 05 September 2021

ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر/ مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی/ رهگیری جنگنده‌های «سوخو-24 » روسیه توسط جت‌های «اف-16» ترکیه/ طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران

کیوسک بین الملل تابناک: ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر، مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی، رهگیری جنگنده‌های «سوخو-۲۴» روسیه توسط جت‌های «اف-۱۶» ترکیه، طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران و رایزنی سران پاکستان و امارات درباره افغانستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر 

جنگ در استان پنجشیر، آخرین پایگاه مقاومت جبهه ملی ادامه دارد و طالبان ادعای رسیدن تا نزدیکی بازارک مرکز این استان را دارند؛ اما جبهه ملی از مقاومت و تلفات سنگین طالبان خبر می دهند.

امروز یکشنبه «بلال کریمی» از اعضای کمیته فرهنگی گروه طالبان اعلام کرد، به جز بازارک مرکز استان پنجشیر و شهرستان رخه، تمام مناطق این استان در کنترل طالبان قرار دارد و عملیات پاکسازی در شهرستان های این استان ادامه دارد.

وی افزود: طالبان به جبهه مقاومت فرصت داده بود، تا تسلیم شوند اما آنها آخرین فرصت را از دست دادند و اکنون نبرد سرنوشت ساز در پنجشیر آغاز شده است.

کریمی مدعی تصرف پنج شهرستان پنجشیر شد؛ اما تاکنون منابع مستقل این ادعا را تایید نکرده اند.

قطع اینترنت و شبکه مخابراتی در پنجشیر باعث شده که سخنگویان جبهه ملی نتوانند درباره ادعاهای طالبان اظهار نظر کنند.

ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر/ مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی/ رهگیری جنگنده‌های «سوخو-24 » روسیه توسط جت‌های «اف-16» ترکیه/ طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران

"فهیم دشتی " پیش از این گفته بود که مسیر ارتباطی طالبان برای رساندن نیرو و مهمات قطع شده و هزاران نیروی طالبان در محاصره کامل قرار دارند و ۶۵۰ تن از افراد این گروه نیز کشته شدند.

جبهه مقاومت شش ساعت پیش اعلام کرده بود، شهرستان پریان از وجود طالبان پاکسازی و تلفات سنگینی به این گروه وارد شده است.

امرالله صالح، معاون سابق ریاست جمهوری و از افراد شناخته پنجشیر گفته است که این شهرستان در محاصره کامل است. وی با اشاره به قطع مسیر کمک های انسان دوستانه به پنجشیر گفت که طالبان مرتکب جنایت جنگی شده است.

در همین حال طلوع نیوز به نقل از احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت گفت که آنها در برابر حمله طالبان ایستادگی می کنند.

به گفته برخی کارشناسان، دولت جدید طالبان ـ که قرار بود روز پنجشنبه اعلام شود ـ تا تعیین تکلیف وضعیت پنجشیر به تعویق افتاده است.

تعدادی دیگر اختلافات درونی طالبان برای تقسیم قدرت بین درانی ها و غلجابی ها، شبکه حقانی و هواداران ملابرادر را علت عدم اعلام دولت طالبان عنوان می کنند.

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی در پنجشیر، دیروز در فیسبوک خود نوشته بود، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان که دیروز به کابل آمده بود، دو هدف دارد: یکی حل اختلاف بین حقانی و هواداران ملابرادر و دیگر طرح جدید نظامی برای تصرف پنجشیر است.

تاجیک تباران افغانستان به طالبان هشدار داده است که هرگونه ادامه حمله بر پنجشیر و تسلط از راه نظامی باعث تداوم جنگ و گسترش جبهه مقاومت در کشور خواهد شد.

شورای مردم شمالی، صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی و عطامحمد نور فرمانده جمعیت در شمال هشدار داده اند که هر گونه تلاش برای تصرف پنجشیر از راه زور باعث گسترش جنگ خواهد شد.

مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هشدار داد، پیشنهاد تشکیل ارتش اتحادیه اروپا، منابع کم مالی و نظامی این قاره را بیش از پیش پراکنده کرده و موجب جدایی کشورهای اروپایی خواهد شد.

به گزارش روزنامه تایمز لندن؛ مقام های بلندپایه اتحادیه اروپا همزمان با نشست وزیران دفاع این نهاد در اسلوونی، عقب نشینی پر هرج ومرج نیروهای غربی از افغانستان را نشانگر نیاز اتحادیه اروپا به در اختیار داشتن توانایی مداخله نظامی در بحران ها بدون وابستگی به ارتش ایالات متحده دانسته و خواستار تشکیل نیروی مداخله اولیه تا ۲۰ هزار نفری با آمادگی اعزام و استقرار سریع در سراسر جهان شده بودند که قرار است پیش نویس طرح تشکیل آن تا نوامبر آماده شود.

ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر/ مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی/ رهگیری جنگنده‌های «سوخو-24 » روسیه توسط جت‌های «اف-16» ترکیه/ طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران

استولتنبرگ نخست وزیر پیشین نروژ، که در نشست سران گروه هفت در باره افغانستان شرکت کرده بود، در گفت و گو با تایمز لندن افزود: تشکیل نیروی نظامی تازه اتحادیه اروپا ـ که در پی فروپاشی پیش بینی نشده دولت و ارتش افغانستان، از حمایت مقام های بلندپایه این سازمان برخوردار شده ـ ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را به عنوان ائتلاف نظامی دو سوی اقیانوس اطلس، تضعیف خواهد کرد؛ هرچند او از تلاش های بیشتر اروپا برای تشکیل نیروی واکنش سریع دفاعی اتحادیه اروپا استقبال می کند، نگران پراکنده شدن بیش از حد منابع کمیاب کشورهای هم پیمان ناتو در اروپاست.

او افزود: این نیرو هیچ گاه نمی تواند جایگزین ناتو شود و باید از اتحاد اروپا و آمریکای شمالی اطمینان یابیم. هر گونه تلاش برای تضعیف ائتلاف میان آمریکای شمالی و اروپا نه تنها موجب ضعیف شدن ناتو، بلکه پراکندگی اروپا خواهد شد. بخشی از این موضوع به علت بودجه و پول است، زیرا ۸۰ درصد هزینه دفاعی ما از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا تامین می شود و همچنین به جغرافیا بستگی دارد، زیرا نروژ و ایسلند در شمال اروپا، ترکیه در جنوب این قاره و ایالات متحده، کانادا و انگلیس در غرب برای دفاع از اروپا بسیار اساسی هستند، اما به سیاست نیز بستگی دارد و هرگونه تضعیف این ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس، موجب تفرقه در اروپا نیز خواهد شد.

استولتنبرگ افزود: استقرار هزاران نیروی با آمادگی بالای آمریکا، انگلیس، ترکیه و نروژ برای کمک به اجرای عملیات تخلیه نیروها از کابل نشان داد که کشورهای ناتو غیرعضو اتحادیه اروپا از توانایی های یکتایی برخوردارند که برای دفاع از اروپا ضروری است.

دبیرکل ناتو با نسبت دادن عامل اصلی فروپاشی ناگهانی حکومت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به ناتوانی سران پیشین سیاسی و ارتش این کشور، ادعا کرد، هیچ برنامه شفافی برای دفاع از این کشور وجود نداشته و به نظامیان افغان حقوق داده نمی شده و مهمات در اختیار آنان قرار داده نمی شده است.

او با اشاره به روابط ویژه پاکستان و طالبان به عنوان بخش مهمی از در رخدادهای افغانستان، گفت که پرسش های بسیاری باید درباره کمک پاکستان یا ارتش آن به تلاش های طالبان پرسیده شود. استولتنبرگ افزود: هر گونه تلاش برای تاسیس ساختارهای موازی، موجب تکراری شدن ساختار فرماندهی و کاهش توانایی مشترک ما برای همکاری خواهد شد و با توجه به کمبود منابع، باید از تلاش های تکراری که هم پوشانی دارند، جلوگیری کنیم.

رهگیری جنگنده‌های «سوخو-۲۴» روسیه توسط جت‌های «اف-۱۶» ترکیه

وزارت دفاع ترکیه یکشنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور مستقر در پایگاه هوایی «مالبورک» در لهستان در روزهای گذشته موفق به رهگیری دو فروند جنگنده «سوخو-۲۴» روسیه بر فراز دریای بالتیک شدند.

به نوشته وبگاه «دیفنس بلاگ» وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که دوفروند جنگنده «اف-۱۶» این کشور در قالب ماموریت گشت هوایی ناتو، جنگنده‌های سوخو-۲۴ روسیه را بر فراز دریای بالتیک در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند رهگیری کردند.

ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر/ مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی/ رهگیری جنگنده‌های «سوخو-24 » روسیه توسط جت‌های «اف-16» ترکیه/ طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه که در حساب فیسبوک این وزارت خانه منتشر شده، آمده است: «به عنوان بخشی از ماموریت گشت هوایی، هواپیمای مستقر در مقر فرماندهی ناتو در "مالبورک" در لهستان به دستور ناتو پرواز کردند. هواپیمای ترکیه ماموریت رهگیری را در حریم هوایی دریای بالتیک با هدایت پرسنل راداری در زمان مشخص و رعایت دستورالعمل‌های ایمنی پروازی انجام دادند.»

این وزارتخانه همچنین فیلمی را مورخ سوم سپتامبر در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده که نشان می‌داد یک جنگنده اف-۱۶ بر روی دو جنگنده سوخو-۲۴ روسیه سایه افکنده است.

طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در سخنرانی ویدئو کنفرانسی در جمع سران تعدادی از لابی‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا ضمن بازگو کردن مواضع تل‌آویو علیه ایران، درباره مسائل منطقه و روابط این رژیم با آمریکا صحبت کرد.

بنا بر گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل» نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز جمعه هفته گذشته در این نشست سخنرانی که خصوصی و محرمانه (off-the-record) برگزار شد، سخنرانی کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخشی از این نشست اعلام کرد که او با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار نمی‌کند، برای اینکه او تل‌آویو را در پرونده ارتکاب جنایات جنگی به «دیوان بین‌المللی کیفری» (ICC) کشانده است.

بنا بر گزارش «تایمز اسرائیل»، بنت در این سخنرانی گفت: «به عنوان کسی که کارش را از دنیای تجارت آغاز کرد باید بگویم، وقتی کسی از من شکایت کرد، با او آنقدرها هم خوب نخواهم بود.»

ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر/ مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی/ رهگیری جنگنده‌های «سوخو-24 » روسیه توسط جت‌های «اف-16» ترکیه/ طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران

طبق گزارش تایمز اسرائیل، نفتالی بنت در این نشست درباره صحبت‌های خود با بایدن خبر داد که به رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد، جهان باید همان رویکرد چند بُعدی را که واشنگتن برای فروپاشی شوروی اتخاذ کرد، در پیش بگیرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در دیدار با بایدن به او یک طرح «چهار ستونی» (چهار محوری) برای «توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران، سلاح سازی از آن، توقف برنامه موشکی بالستیک ایران و تجاوزگری منطقه‌ای» این کشور ارائه داد.

تایمز اسرائیل به نقل از یک شرکت‌کننده در «کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی بزرگ آمریکایی» خبر داد، نفتالی بنت ضمن صحبت درباره برجام تاکید کرد که «به جای جنگیدن و دعوای هر روزه (تل‌آویو با واشنگتن)» او این طرح چهار ستونی را به بایدن ارائه داد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی البته در همین نشست هم تکرار کرد که او مخالف برجام است اما این را هم به رسمیت می‌شناسد که دولت آمریکا در قبال این توافق چه موضعی دارد.

رئیس کابینه تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا سپس به دیدار اخیرش در کاخ سفید با بایدن اشاره کرد و گفت که رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شد که هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح اتمی را نخواهد داد و به استفاده از همه گزینه‌ها در صورت عدم احیای برجام تمایل دارد.

به گفته نفتالی بنت، او و جو بایدن توافق کردند که آمریکا و رژیم صهیونیستی یک تیم مشترک با هدف «بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به درون جعبه» (محدود و مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران) ایجاد کنند؛ تیمی که رهبری آن برعهده «جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «ایال هولاتا» رئیس «شورای امنیت ملی اسرائیل» خواهد بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این نشست تاکید کرد که او از واشنگتن خواهان اعزام نظامیان آمریکایی بری حفاظت از این رژیم نخواهد بود، بلکه خواستار کمک آمریکا به این رژیم برای ایجاد یک ائتلاف برای شکست دادن ایران و محروم کردن این کشور از منابع مورد نیاز برای انجام اقداماتش در منطقه است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی برای «کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی بزرگ آمریکایی» تاکید کرد که «اسرائیل در معرض تهدیدی بزرگ است و به ابزارهایی از قبیل گنبد آهنین، لیزرها و دیگر اقلام برای دفاع از خودش نیاز دارد.»

اظهارنظر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره سامانه گنبد آهنین در شرایطی مطرح شده که اواخر خردادماه سال جاری، رسانه‌های این رژیم از قبیل شبکه صهیونیستی «کان» خبر دادند که بعد از سفر بنی گانتز وزیر جنگ تل‌آویو به واشنگتن و دیدار با لوید آستین رئیس پنتاگون، آمریکا برای تأمین ذخایر موشکی سامانه گنبد آهنین بودجه اختصاص داده است.

رایزنی سران پاکستان و امارات درباره افغانستان

نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد امارات متحده عربی پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله وضعیت افغانستان تبادل نظر کرد.

به گزارش منابع رسمی پاکستان، «عمران‌خان» امروز در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد بن زاید» روابط دو کشور، مسائل منطقه‌ای با تمرکز ویژه بر اوضاع افغانستان را مورد بررسی قرار داد.

ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر/ مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل واکنش سریع اروپایی/ رهگیری جنگنده‌های «سوخو-24 » روسیه توسط جت‌های «اف-16» ترکیه/ طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران

دفتر نخست وزیری پاکستان همچنین با صدور اطلاعیه‌ای به نقل از اظهارات عمران‌خان اعلام کرد: یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات به نفع پاکستان و منطقه است. حل و فصل سیاسی و یک راهکار فراگیر، بهترین روش برای اطمینان از امنیت، ثبات و همچنین حفظ حقوق مردم افغانستان خواهد بود.

عمران‌خان تاکید کرد: جامعه جهانی باید به نقش و فعالیت عملی خود برای حمایت اقتصادی از مردم افغانستان و کمک به بازسازی این کشور ادامه دهد.

نخست وزیر پاکستان ضرورت رفع نیازهای بشردوستانه و تأمین ثبات اقتصادی افغانستان را خواستار شد.

عمران‌خان همچنین روز گذشته طی تماس تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، وضعیت افغانستان و اقدامات بشردوستانه در این کشور را بررسی کرد.

وی اطمینان داد که اسلام‌آباد متعهد به همکاری نزدیک با جامعه جهانی از جمله سازمان ملل برای کمک به افغانستان و پیشبرد فعالیت‌های انسان دوستانه در این کشور همسایه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
طالبان هم دنیا و هم آخرت همه را جهنم خواهد کرد. با طالبان کنار آمدن یعنی قربانی انسانیت. این قوم قابل اصلاح نیست و به نام دین هر جنایتی را مرتکب می شود.
کلا توان تسلیحات نظامی ساخت روسیه در برابر تسلیحات آمریکایی هیچه
خدا‌ را قسم‌ میدم‌ به حق همه مقربان‌ درگاهش‌ که این‌ جوان‌ غیرتمند‌ پنجشیری‌ را‌ پیروز‌ گرداند‌ تا باشد‌ که ملت‌ ستم دیده‌ افغانستان‌ هم بتوانند‌ در سایه‌ حاکمیت‌ قانون‌ و درایت‌ این‌ جوان‌ شجاع و اصیل‌ به اسایش‌ و ارامشی‌ پایدار‌ دست یابند
ظرف چند ماه متوجه خواهید شد که دادن افغانستان به طالبان انهم بدون شلیک حتی یک گلوله نقشه مشترک امریکا و اسراییل بوده.
امریکا حتی می دانست بمب ها تو کدام ماشین ها جاسازی شده بودند که دستور حمله با پهپاد را صادر کرد. یعنی نمی دانست طالبان چطوری داره پیشروی می کنه؟
تاریخ افغانستان را مرور کنید می فهمید که هیچوقت دولت ثابتی نداشته. در افغانستان بحران مالی هست. در چند ماه اینده تروریست ها در افغانستان به جان هم خواهند افتاد و گروههایی تندروتر پدیدار خواهند شد.
گسترش افراط گری از افغانستان به پاکستان باعث میشه کل مرزهای شرقی ایران ناارام بشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار