بازدید 14185

دیه در ماه حرام دوبرابر نمی‌شود

کارشناس حقوقی گفت: اگر در ماه‌های حرام یا در محدوده حرم مکه قتلی رخ دهد، یک سوم مبلغ دیه به اصل افزوده می شود که به آن تغلیظ دیه می‌گویند.
کد خبر: ۱۰۷۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 30 August 2021

به گزارش تابناک، زینب السادات برقعی، وکیل دادگستری، درگفت‌وگو با ایسنا در رابطه با چگونگی افزایش دیه در ماه های حرام عنوان کرد: گاهی بین مردم شنیده می‌شود که اگر شخصی در ماه حرام مرتکب جرمی موجب دیه شود باید دیه را دو برابر بپردازد در حالی که این باور غلط است.

وی اظهار کرد: براساس قانون مجازات اسلامی اگر در ماه های حرام یا در محدوده حرم مکه قتلی رخ دهد صرفاً یک سوم مبلغ دیه به اصل افزوده می شود یعنی اگر دیه ۴۸۰ میلیون است یک سوم این مبلغ ( ۱۶۰ میلیون) به آن اضافه می‌شود که به آن تغلیظ دیه می‌گویند.

وکیل دادگستری با اشاره به اینکه تغلیظ دیه شامل جنایات عمد، غیرعمد و خطای محض می‌شود، ادامه داد: فقط محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه ماه های حرام هستند و ماه صفر جز ماه های حرام نیست.

وی در رابطه شرایط تغلیظ دیه بیان کرد: اولین شرط این است که جنایت منجر به قتل فرد شود؛ زیرا افزایش دیه مخصوص قتل نفس است و اگر جنایت منجر به جراحت شود مبلغ دیه افزایش پیدا نمی‌کند و شرط دوم نیز این است که جنایت و فوت هر دو در ماه حرام اتفاق بیافتد.

کارشناس حقوقی تصریح کرد: اگر شخصی در ماه حرام به دیگری جراحاتی وارد کند و فرد در بیمارستان بستری شود و در ماه غیر حرام بر اثر جراحات وارده فوت کند مشمول افزایش دیه نمی‌شود؛ زیرا هم عمل قتل و هم مرگ باید در ماه حرام باشد تا بتوان تغلیظ دیه را اعمال کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان