بازدید 14931
کیوسک بین الملل تابناک

افزایش تعداد کشته‌های انفجار کابل به ۱۷۰ تن/ اولین گفت‌وگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام/ راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات/ حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجار‌های کابل

افزایش شمار کشته‌های انفجار کابل به ۱۷۰ تن، اولین گفت‌وگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام، راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات، حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجار‌های کابل و رایزنی غریب آبادی با سفرای چند کشور اروپایی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴ 27 August 2021

افزایش تعداد کشته های انفجار کابل به 170 نفر/ اولین گفتگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام/ راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات/ حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجارهای کابل

کیوسک بین الملل تابناک: افزایش شمار کشته‌های انفجار کابل به ۱۷۰ تن، اولین گفت‌وگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام، راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات، حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجار‌های کابل و رایزنی غریب آبادی با سفرای چند کشور اروپایی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

افزایش تعداد کشته های انفجار کابل به ۱۷۰ تن

روز جمعه، وزارت بهداشت افغانستان به شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا خبر داد که تلفات انفجار پنجشنبه شب در نزدیکی فرودگاه کابل به ۱۷۰ کشته افزایش یافته است که از این تعداد سیزده کشته، نظامیان آمریکایی هستند.

مهاجمان ناشناس شب گذشته در کنار ورودی ابی که طی روزهای اخیر نیروهای آمریکایی و انگلیسی در آن مستقر بودند و در ورودی بارون در نزدیکی هتلی به همین نام در نزدیک فرودگاه کابل، دست به عملیات مسلحانه زدند که یکی از این انفجارها انتحاری بوده است.

حمله روز گذشته نمایانگر مرگبارترین روز برای ارتش آمریکا در افغانستان از سال ۲۰۱۱ تاکنون محسوب می‌شود که پنج روز قبل از فرارسیدن مهلت خروج کامل نظامیان از افغانستان (۳۱ آگوست، ۹ شهریور ماه) صورت گرفت.

ژنرال «کنت مک کنزی» فرمانده تروریست‌های «سنتکام» در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش آمریکا احتمال حملات بیشتر در روزهای بعدی دارد.

وی با این حال ادامه داد، علی‌رغم این حمله، تلاش آمریکا برای خارج کردن اتباع آمریکایی و پناهجویان افغان و شهروندان خارجی از افغانستان ادامه خواهد داشت.

افزایش تعداد کشته های انفجار کابل به 170 نفر/ اولین گفتگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام/ راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات/ حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجارهای کابل

بر اساس این گزارش، این فرمانده آمریکایی هشدار داد که ایالات متحده حملات شب گذشته را پاسخ خواهد داد.

گروه تروریستی داعش مسئولیت عملیات روز گذشته را به عهده گرفت. طالبان این حمله را «تروریستی» خوانده است. پولیتیکو به نقل از یک منبع آمریکایی گزارش داده عوامل انتحاری داعش، باعث این انفجارها شده‌اند.

روز چهارشنبه شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، در حالی که کمتر از یک هفته به فرا رسیدن ضرب‌الاجل ۳۱ اوت برای خروج آمریکا از افغانستان مانده، دست‌کم ۴۱۰۰ شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان هستند.

وبگاه شبکه خبری «سی‌.ان‌.ان» به نقل از دستیار یک سناتور آمریکایی گزارش داد، وزارت خارجه آمریکا در یک نشست توجیهی به سناتورها گفته، این آمریکایی‌ها در تلاش بری خروج از افغانستان هستند.

منبع مورد استناد سی‌ان‌ان گفته بود این آمریکایی‌هایی که در افغانستان مانده‌‌اند، همه‌شان در داخل کابل یا در اطراف این شهر نیستند. این منبع گفته بود آمریکا تا کنون ۴۴۰۰ شهروند را از افغانستان تخلیه کرده؛ اما خارج کردن ۴۱۰۰ شهروند باقی‌مانده چالش‌انگیزتر خواهد بود.

مقام‌های کاخ سفید بارها گفته‌اند اطلاع دقیقی از شمار شهروندان آمریکایی باقی مانده در افغانستان ندارند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت با توجه به اینکه برخی از آمریکایی‌ها بدون ثبت نامشان نزد سفارت آمریکا در کابل وارد افغانستان شده‌اند، اطلاعی از شمار دقیق آمریکایی‌ها نیست.

اولین گفت‌وگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام

در تماس تلفنی امروز (جمعه) «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، وی ضمن تبریک انتخاب وزیر امور خارجه، آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکار‌ی‌ها با ایران را اعلام کرد و اعزام نماینده عالی اتحادیه برای مراسم‌ تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران را نشان دهنده عزم اتحادیه در این زمینه خواند.

لازم به ذکر است، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه در مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شرکت کرد.

بورل با اشاره به نقش اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و گفت‌وگوهای وین، مراتب امیدواری اتحادیه اروپایی برای استقرار هر چه زودتر دولت جدید و اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین تحولات افغانستان را چالش جدید برای منطقه و جهان برشمرد و بر نیاز به همکاری‌های جدی در زمینه مهاجران افغان تاکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تعهد تهران به گفت‌وگو و تعامل سازنده در چارچوب دیپلماسی متوازن را مورد تاکید قرار داد و از مذاکرات به عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد.

افزایش تعداد کشته های انفجار کابل به 170 نفر/ اولین گفتگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام/ راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات/ حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجارهای کابل

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است.

امیرعبداللهیان قانون مصوب مجلس در خصوص برنامه هسته‌ای را برای دولت ایران لازم الاجرا خواند و افزود: در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف‌های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود.

وزیر امور خارجه کشورمان راه‌حل افغانستان را تشکیل دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این‌کشور باشد، برشمرد و افزود: مردم افغانستان باید خودشان برای آینده تصمیم بگیرند.

امیرعبداللهیان همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از سه و نیم‌ میلیون اتباع افغانستان در ایران است، اما موج جدید مهاجران‌ افغانستانی، موضوع جدی است که لازم است کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مساعدت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات

امارات از راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای این کشور خبر داد و اعلام نمود، دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای این کشور (براکه) را راه اندازی کرده است.

حمدان بن زاید، نماینده حاکم امارات در منطقه غربی با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: دستاوردهای امارات متحده عربی در پنجاهمین سال با راه اندازی دومین نیروگاه هسته‌ای براکه ادامه می‌یابد. نیز یک دستاورد جدیدی به بخش انرژی اضافه شد؛ موفقیتی که توانایی امارات در توسعه پروژه‌های استراتژیک غول پیکر را تأیید می‌کند.

حمدان بن زاید در ادامه همچنین تاکید کرد: این دستاورد نشان دهنده علاقه و تعهد ما به پایداری و رشد اقتصادی است.

موسسه انرژی هسته‌ای امارات ۱۹ اسفند گذشته مجوز راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای صلح آمیز "براکه" در منطقه الظفره برای شرکت "نواة" را صادر کرده بود.

افزایش تعداد کشته های انفجار کابل به 170 نفر/ اولین گفتگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام/ راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات/ حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجارهای کابل

طبق این مجوز، شرکت انرژی نواة، مجاز به بهره برداری از راکتور دوم نیروگاه هسته‌ای براکه طی ۶۰ سال آینده شده است.

موسسه انرژی هسته‌ای امارات ۱۱ مرداد سال گذشته اعلام کرده بود، این کشور موفق به کسب یک دستاورد تاریخی و تکمیل مراحل راه اندازی نخستین راکتور نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی خود شده است.

نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای براکه واقع در منطقه الظفره در ابوظبی، سنگ بنای برنامه هسته‌ای به ظاهر "مسالمت‌آمیز" امارات محسوب می‌شود.

حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجارهای کابل

پس از انفجارهای روز پنجشنبه در حوالی فرودگاه کابل، موج حملات لفظی و انتقادات علیه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تشدید شد.

به نوشته «یاهو نیوز»، «الیزی استفانیک» عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به انفجارهای کابل بیان داشت: «دستان بایدن به خون آغشته است.»

این قانون‌گذار جمهوری‌خواه در پیامی توئیتری نوشت: «این فاجعه وحشتناک انسانی و امنیت ملی، فقط نتیجه رهبری ضعیف و فاقد کفایت بایدن است. او برای سمت فرماندهی کل نیروهای آمریکایی مناسب نیست.»

«جیم بنکس» کهنه سرباز آمریکایی و نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای نوشت: «مسئولیت این تراژدی بر دوش جو بایدن است. بی‌کفایتی او برابر ریخته شدن خون آمریکایی‌هاست. چنین اتفاقی قابل اجتناب و نابخشودنی است.»

«جودی هایس» دیگر نماینده جمهوری‌خواه در پیامی توئیتری خطاب به بایدن نوشت: «همین حالا استعفا کن». او در پیامی دیگر ضمن هشدار درباره احتمال شروع گروگان‌گیری در افغانستان نوشت: «فاجعه‌ای بدتر از این نمی‌توانست رخ دهد. دولت بایدن آمریکا را رها کرده است!»

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکایی نیز از بایدن درخواست کرد بازگشت نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی «بگرام» در افغانستان را به‌عنوان گزینه‌ای در نظر گیرد. او در پیامی توئیتری نوشت: «مشکل مقدور بودن این کار نیست، بلکه مساله اراده مطرح است.»

برخی دیگر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جمله «اندی بیگز» و «مارک گرین» تمدید عملیات خروج آمریکایی‌ها از افغانستان را خواستار شدند.

گرین که یکی از کهنه سربازهای آمریکایی است، گفت: «بر خلاف دروغ‌های رئیس جمهور بایدن، مکرراً به ما گفته شد طالبان اجازه نداده آمریکایی‌ها و متحدانمان به شکل ایمن به فرودگاه برسند. انفجارهای مرگبار امروز جای هیچ شکی نمی‌گذارد که طالبان همانطور که انتظار می‌رفت به قول خود درباره تضمین عبور ایمن به سمت فرودگاه عمل نکرد.»

این قانون‌گذار جمهوری‌خواه مدعی شد: «آمریکا باید این را شفاف بیان کند: هرگونه اخلال در روند خروج ما، اعمال قدرت کامل بزرگ‌ترین ابرقدرت جهان را به‌دنبال خواهد داشت. ما هیچکس را جا نمی‌گذاریم. آقای رئیس جمهور این را به زبان بیاور.»

«بایرِن دونالدز» دیگر عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «در حالی که اوضاع میدانی در کابل همچنان روشن نیست، یک چیز قطعی است: ویرانی و کشتاری که شاهد هستیم، نتیجه مستقیم خروج بی‌نظم از منطقه تحت دولت بایدن-هریس است.»

از سوی دیگر به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، برخی دیگر از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا خواستار توقف تعطیلات تابستانی کنگره و برگزاری جلسه‌ای اضطراری شدند.

با این حال «رابرت منندز» سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، بدون اشاره به بایدن، طالبان را به کوتاهی در تأمین امنیت فرودگاه کابل متهم کرد. این در حالی است که طالبان اعلام کرده دو انفجار مهیب روز پنجشنبه در مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکایی رخ داده است.

افزایش تعداد کشته های انفجار کابل به 170 نفر/ اولین گفتگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام/ راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات/ حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجارهای کابل

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و عضو حزب دموکرات نیز پس از تماس با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «همچنان که به این روند [خروج] ادامه می‌دهیم، کنگره به صورت فراحزبی، عمیقاً نگران اوضاع انسانی و امنیتی در افغانستان است. از آنجا که با دولت بایدن برای برگرداندن اوضاع به ثبات همکاری می‌کنیم، کنگره باید دقیق در جریان جزئیات کار قرار گیرد.»

«کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنشی، تصویب قانونی را پیشنهاد کرد که طبق آن، روند خروج «تا زمانی که تمام آمریکایی‌ها از افغانستان خارج نشده‌اند» متوقف نشود.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، مک‌کارتی در کنفرانسی تلفنی با جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفت، بایدن باید بابت نحوه اجرای عملیات خروج آمریکایی‌ها از افغانستان با «حساب‌کِشی» روبه‌رو شود.

این قانون‌گذار ارشد آمریکایی گفت، در تماسی که با بایدن داشته است تأکید کرده، اکنون باید تمرکز همگی بر خروج آمریکایی‌ها از افغانستان باشد و خطاب به هم‌حزبی‌هایش گفت، درخواست برای اخراج یا استعفای بایدن در حال حاضر اقدامی غیرسازنده است.

او همچنین در این کنفرانس تلفنی به جمهوری‌خواهان گفت، بایدن را تحت فشار گذاشته تا تعداد آمریکایی‌هایی که همچنان در افغانستان هستند و همچنین شمار تجهیزات نظامی آمریکایی در خاک این کشور را اعلام کند

«مارشا بلک‌برن» سناتور جمهوری‌خواه موضعی بسیار تندتر گرفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکنون زمان پاسخگویی است و باید آن را با کسانی شروع کرد که برنامه‌ریزی شکست‌خورده آن‌ها منجر به این حملات شد. جو بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و مارک مایلی باید همگی استعفا دهند یا با استیضاح و اخراج خود مواجه شوند.»

با این حال «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری پنجشنبه شب در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌ها جهت استعفای بایدن گفت: «امروز روز سیاست نیست.»

سخنگوی کاخ سفید افزود: «امروز روزی است که دوازده سرباز آمریکایی به‌ دست تروریست‌ها کشته شدند. انتظار داریم هر آمریکایی، منتخب یا غیر منتخب، درخصوص تعهد ما برای رفتن به دنبال آن‌ها، جنگیدن با آن‌ها و کشتن آن تروریست‌ها در کنارمان بایستد.»

«درو هامیل» معاون رئیس ستاد کارکنان پلوسی نیز خطاب به مک‌کارتی گفت: «آنچه به ما در خارج کردن شهروندان آمریکایی کمک نمی‌کند، اظهارات پوچ و انحراف اذهان توسط رهبر اقلیت است که وقتی ترامپ با افتخار با طالبان مذاکره می‌کرد، در برابر رسانه‌ها سکوت کرد.»

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز جمعه گزارش کرد که دست‌کم ۱۰۳ تن از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی و ۹۰ شهروند افغان در انفجارهای شب گذشته (پنجشنبه) در فرودگاه کابل کشته شدند.

رایزنی غریب آبادی با سفرای چند کشور اروپایی

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه با شماری از همتایان اروپایی خود در پایتخت اتریش دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کرد.

 کاظم غریب آبادی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت، دیدارهای جداگانه با سفرا و نمایندگان ایتالیا، آلمان و هلند در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران داشته است.

وی افزود که در این دیدارها، در خصوص موضوعات مورد علاقه دو جانبه گفت‌وگو شد.

افزایش تعداد کشته های انفجار کابل به 170 نفر/ اولین گفتگوی امیرعبدالهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام/ راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات/ حملات تند و گسترده علیه بایدن پس از انفجارهای کابل

وی هفته پیش هم با میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیدار کرد. در این دیدار، دو طرف پیرامون دورنمای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام گفت وگو کردند.

گفت‌وگوها در وین پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. پیش‌بینی می‌شود که دور جدید مذاکرات ظرف هفته‌های آینده از سر گرفته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها