بازدید 191632

وضعیت بارش‌ در پاییز ‌امسال

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت بارش در پاییز از احتمال تداوم تنش آبی در برخی شهرها و روستاهای کشور طی ‌این فصل خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶ 25 August 2021

به گزارش «تابناک»، احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه ‌بارندگی در کشور طی پاییز امسال به‌طور نسبی کمتر از نرمال خواهد بود، اظهار کرد: در ‌پاییز ‌پیش‌رو سامانه‌هایی از کشور عبور خواهند کرد و شاهد بارندگی‌هایی در سطح کشور خواهیم بود اما مدل‌های ‌پیش‌بینی و مقایسه برآیند مجموع بارش‌های ‌پاییزه امسال -که اصطلاحا به آن بارش‌های تجمعی گفته می‌شود - با متوسط بارش‌های تجمعی کشور نشان می‌دهد که مقدار بارندگی طی ‌پاییز امسال نسبت به بلند مدت کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه همزمان با آغاز فصل ‌پاییز و کاهش دمای هوا مصرف انرژی و آب نیز کاهش ‌پیدا می‌کند، گفت: نیاز آبی و مصرف انرژی در فصل ‌پاییز به‌ویژه در اوایل این فصل که هوا مطلوب است نسبت به تابستان کمتر می‌شود و در نتیجه بارش‌های ‌پاییزه ذخیره‌ای برای آینده خواهند بود. با این حال گرچه با فرا رسیدن فصل ‌پاییز فشار مصرف کمتر می‌شود اما نباید فراموش کنیم که از یک دوره خشک و تابستانی توام با تنش آبی وارد این فصل شده‌ایم بنابراین این تنش آبی تا جاری شدن آب در رودخانه‌ها و ‌پر شدن نسبی سفره‌های زیرزمینی همچنان باقی خواهد ماند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به تنش آبی برخی شهرها و روستاهای کشور تصریح کرد: با ورود به فصل ‌پاییز تنش آبی در این مناطق از بین نخواهد رفت چراکه با وجود کاهش نسبی دما و نیاز آبی روزانه، بارش‌ها به اندازه‌ای نخواهد بود که سفره‌های آب زیرزمینی و رودخانه‌ها به حد مطلوبی تغذیه و جاری شوند بنابراین مناطقی که با تنش آبی در بخش شرب مواجه هستند در ادامه ‌پاییز نیز با این چالش مواجه خواهند بود. با این حال با نزدیک شدن به اواخر ‌پاییز با توجه به افزایش مقدار بارندگی احتمال خروج برخی شهرها و روستا از این وضعیت وجود دارد.

وظبفه درباره تنش آبی در بخش کشاورزی نیز توضیح داد: اینکه چقدر در بخش کشاورزی با تنش آبی روبه‌رو خواهیم بود را باید در «فصل آتی رشد گیاهان» یعنی بهار آینده بررسی کرد و این امر بستگی به وضعیت بارندگی در زمستان دارد. اگر وضعیت بارندگی در کشور طی زمستان نیز به شکلی باشد که از هم‌اکنون برای فصل ‌پاییز مورد انتظار است، در این صورت تنش آبی جدیدی به تنش آبی گذشته اضافه می‌شود و شاهد وضعیت نامناسب‌تری نسبت به سال قبل در این بخش خواهیم بود.

به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، ‌ بارندگی‌های نسبتا خوبی را طی سال آبی ۹۸-۹۹ به‌ویژه در نیمه شرقی کشور - که مقدار بارندگی‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد بالاتر از حد نرمال بود - شاهد بودیم و در غرب کشور به‌خصوص در حوضه رودخانه‌های بزرگ جنوب غرب از جمله کرخه، دز و کارون نیز این مقدار نقریبا در حد نرمال بود. با این حال این مقدار بارندگی‌ها در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ به‌خصوص در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های دز، کرخه و کارون به‌شدت کاهش یافت و زیر حد نرمال بود که این مساله بر دبی آب و آورد این رودخانه‌ها تاثیر گذاشت و مشکلاتی را برای ساکنان این مناطق ایجاد کرد.

وظیفه در ‌پایان با اشاره به اینکه ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک و گرمی است که نیاز آبی بالایی دارد، خاطرنشان کرد: احتمال ‌اینکه امسال سال آبی ‌پر بارشی داشته باشیم، بسیار کم است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که در ‌پاییز ‌پیش‌رو به‌ویژه در مناطق غرب کشور بارندگی‌ها در حد نرمال باشد و نباید خیلی به این مساله امیدوار باشیم. با توجه به این احتمالات لازم است مدیران و مسئولان در حوزه آب و انرژی بیشترین تلاش خود را در جهت مدیریت منابع و کاهش مشکلات و تنش‌های ناشی از کم بارشی انجام دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۳
چی شد که فصل های قشنگ خداوند تغعیر کرد وجابجا شد چی شد که باران خدا قهر کرد وچی شد که هوا واسمان الوده شد باید به گفتار وکردار واعمال انسان بر روی زمین اندیشه کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
اینا دانش بشر است اما خداوند گوشه چشمی نظر کند همه مشکلات حل خواهد شد ! البته اگه مردم ناسپاسی نکنند ! متاسفانه دعاها مستجاب نمیشه این اوضاع کرونا و خشکسالی و گرفتاریها دیگه نشون میده توجه مردم به منشا سبب ساز همه اتفاقات عالم ، کم شده .
چرا روحانیون نماز باران نمیخوانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
وقتی 24 میلیون با لجاجت به روحانی رای میدن یعنی چی !؟ یعنی به خدا میگن روحانی ما اینه خب اونم که گفت خدا کیه کداخدا رو بچسب !!! حال میتونی پرتقال فروشه پیدا کنی !! اینا همش عذاب الهیه تنبیه الهیه تا از خواب بیدار شیم ، خدا رو رو گم نکنیم دنبال کدخدا بریم !!!
چرا كسي در دولت مسؤول. سازمان دهي برنامه هايي براي بهره برداري بهينه، بازيافت ابهاي هدر رفته و پساب ها نيست. تا كي ابهاي زيرزميني را هدر بدهيم؟ در غرب امريكا استفاده از اين أبها منوط به جايگزين ان در همان محل است و سازماني مسؤول اجراي ان است.
از فناوری بارور کردن ابرها استفاده کنبد.وفرصت را از دست ندهید.
انشا لله که پیش بینی هایتان مثل همیشه دروغ غیرواقعی باشد .انشالله
تاریشه ظلم ودروغ کنده نشود باران سال به سال کمو کمتر میشود مسعولان مااگر تعدادی کارخانه ابشیرین کن درکناراین همه دریا که دورکشوراست نصب کنند مشکل کم ابی حل میشود این کشورهای عربی بیاب بی باران چه میکنند غیرازهمینکار
راستی رودخانه ای دز و کرخه کارون از کجا سرچشمه میگیرند؟چرا دقیق اشاره نکرده؟جنوب غرب و شرق یعنی چی؟حوضه آبریز...قشنگ بگو کدام استان آب این رودخانها رو تامین میکنه.یا نکنه مشکلی داری جریانی هست بگو ماهم بدانیم؟آیا؟
واقعا که خیر و برکت از این مملکت رفته
تامسولین اصلاح نشوند و مال ملت مظلوم رابه عربها بدهند همینه مگرمسلمین جهان درآمدشان رابه ایران میدهند
خدابزرگه.ناامیدی.خیلی.بدیه.بارون.میادبرف.میادبی.ابی....رفع.میشه.بفکرچاره.کارباید.باشیم.درچناران.مشهد.مشکل.کم.ابی.داریم.برباغات.رسیدکی.نمیشه.برخورد.خوب.دیده.نمیشه.خواعش.میکنم.رسیدگی.ننایید
راستی چرا روحانیون ما که اصلی ترین کارشون روحانیته و خوندن نماز باران که نه خرجی داره براشون و نه زمان زیادی میبره رو انجام نمیدن؟!!
آقای احد وظیفه وعده ما فروردین ۱۴۰۰ انشالله سال پر بارشی مثل سال ۹۶_۹۷ خواهیم داشت ؛ خواهیم دید،
باوصف اینکه خشکسالی ایران را فرامیگیرد، درجهت ساخت سه شهرک جدیددراطراف تهران حرکت میکنید؟
وعده ما فروردین ۱۴۰۱ سال پر بارشی مثل سال ۹۶_۹۷ خواهیم داشت،
چرا چاره اندیشی نمکنید مسولین فقط بلدی اختلاص کنید
سپهر آیینه عدل است شاید
که هرچه از تو بیند وا نماید

اگر مردم از پرداخت ذکات و وجوهات شرعی استنکاف کنند آسمان بر آنها بخیل خواهد شد و اگر زنا در جامعه گسترش یلبد مرگ های بد و ناگهانی نیز در بین مردم گسترش می یابد و آنها همانند در خت هایی خواهند شد که در اثر سرمای شدید خشک و بی جان می شوند .
اینهمه فساد و ظلم توسط همین مردمی است که از خویش غافل شده اند و به یکدیگر جفا می کنند و پذیرای حرف حق و عدالت نیستند.
تنها راه چاره این است و بس ؛
نصیحت نوح نبی علیه السلام به امت خویش ؛ ففروا الی الله ... به سوی خدا فرار کنید
خداوند بسیار مهربان است . پس به آغوش او برگردیم و در پناه او قرار گیریم ..
دیگر این کره خاکی به درد زندگی نمی خوره و غیر قابل سکونت می شود. چون از یک طرف ویروس کرونا و صدها بیماری دیگر پشت سر هم می آیند و نسل انسانها را مثل دایناسورها ازبین خواهد برد به فکر کره مریخ یا سایر کرات شوید
نمی‌دونم رو چه مدلی اینا پیش بینی میکنن بابا هنوز اکیوودر فعلا صادر نکرده پیش بینی ها رو در ضمن کدوم شاخص رو تحلیل کردین شاخص amoمثبته و aoمنفی باید منتظر بود ببینم شاخص های دیگه چه تغییری داره
کشت فرا سرزمینی باید در اصول کار قرار گیرد .
خداوند هیچ کسی را غضب نمیکند جز کسانیکه وعده میدهند و عمل نمی‌کنند سوره صف راحتما مطالعه کنید
فناوری باروری داریم چرا باید کم بارانی و بی آبی و نابودی کشاورزی و صنعت پیش بیاد... کی از این فناوری استفاده بشه که حداقل مردم از تشنگی نمیرن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار