بازدید 16358

تجربه دو طرح خانه‌سازی «مسکن مهر» و «مسکن ملی» روی میز دولت سیزدهم؛ آیا آرزوی خانه دار شدن بازهم قد می‌کشد؟

در سال‌های اخیر مسئله مسکن به دغدغه جدی مردم ایران تبدیل شده است و طرح‌های مسکن مهر در دولت نهم و دهم و طرح مسکن ملی در دولت دوازدهم  نتوانسته است که راهگشا در بازار مسکن باشد چرا که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن طبق آخرین آمار به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.
کد خبر: ۱۰۷۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ 17 August 2021
تجربه دو طرح خانه‌سازی «مسکن مهر» و «مسکن ملی» روی میز دولت سیزدهم؛ آیا آرزوی خانه دار شدن بازهم قد می‌کشد؟
یکی از دغدغه‌های مردم ایران در این سال‌ها اجاره و یا خرید یک سرپناه برای خود بوده است. هر دولتی که در سال‌های اخیر بر سر کار آمده است، طرحی را برای مسکن داشته، اما این طرح‌ها گویا چندان کارآیی لازم را در راستای بهبود وضعیت بازار مسکن نداشته اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، دلیل این مسئله رشد سرسام آور قیمت مسکن و اجاره بها در سال‌های اخیر بوده است. طبق آخرین آمار منتشر شده پیرامون بازار مسکن توسط بانک مرکزی در تیرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بوده که نسبت به خرداد امسال با متوسط متری ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان نشان دهنده رشد ۱.۳ درصدی و در مقایسه با تیرماه سال گذشته با متوسط متری۲۰ میلیون و۹۰ هزار تومان، رشد ۴۳.۷ درصدی داشته است. علاوه بر این، در تیرماه امسال ۵ هزار و ۷۱ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به خرداد امسال که ۵ هزار و ۱۰۲ معامله مسکن انجام شده بود، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است. تعداد معاملات مسکن نسبت به تیرماه سال گذشته که ۱۴ هزار و ۴۷ معامله انجام شده بود، کاهش ۶۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در تیر امسال نشان دهنده رشدی معادل ۳۴.۹ و ۳۸.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

طرح مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم

مبنای اصلی مسکن مهر بر این امر مبتنی بود که ارزش زمین، بخش قابل توجهی از هزینه تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد و این سهم در کل کشور در دوره ۳۵ ساله برابر ۴۰ درصد و در دهه اخیر برابر ۴۵ درصد بوده است که همچنین در استان تهران این سهم به حدود ۶۰ درصد بالغ می‌شود.

از این رو طرح مسکن مهر توسط محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی به عنوان طرح اصلی دولت نهم در تأمین نیاز مسکن مردم عنوان شد که سالانه تعداد یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی یا زمین در سطح کشور واگذار شود.

به هر صورت دولت نهم و دهم برای تامین نیاز مردم به مسکن، این طرح را پیش برد و البته انتقاداتی نیز به آن وارد بود از جمله اینکه گفته می‌شد این طرح باعث تزریق نقدینگی و رشد پایه پولی در کشور شد و همچنین به لحاظ جانمایی وضعیت مناسبی را نداشت.

طرح مسکن ملی در دولت یازدهم و دوازدهم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم اصلا اعتقادی به مسکن مهر نداشت و از این رو طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرد. طرحی که تا آخرین روز وزارت وی در دولت دوازدهم همچنان روی کاغذ ماند.

پس از آن که محمد اسلامی جایگزین آخوندی در وزارت راه و شهرسازی شد انتقادات فراوانی را به طرح مسکن اجتماعی وارد کرد و این طرح برای همیشه با تاریخ پیوست!

همچنین علاوه بر طرح مسکن اجتماعی در سال‌های سکان داری دولت تدبیر و امید در قوه مجریه، این دولت طرح‌های دیگری را در زمینه مسکن مطرح کرد که از آن جمله می‌توان به صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی اشاره کرد. به جز طرح مسکن ملی باقی طرح‌های مسکن دولت تدبیر و امید بر روی کاغذ باقی ماند.

طرح مسکن ملی نیز شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود.

اوایل شهریورماه سال ۱۳۹۸، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از مورخه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ۱۰ استان دیگر آغاز شد. به مرور ثبت نام از متقاضیان مسکن ملی در استان‌ها انجام و به پایان رسید.

علیرغم تمام وعده‌های داده شده برای افتتاح اولین طرح مسکن ملی، سرانجام در ۱ آبان ماه سال گذشته بود که خبری مبنی بر افتتاح اولین واحد‌های مسکن ملی مخابره شد. در این مورخه رئیس جمهور روحانی طی مراسمی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شد ۴۰ هزار مسکن مهر و ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن را افتتاح کرد.

در این مراسم همچنین تمامی ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن تعیین تکلیف شد و به مرحله آغاز بهره‌برداری رسید.

به هر صورت دولت تدبیر و امید تنها در دو سال آخر خود طرح مسکن ملی را به عنوان مهمترین طرح مسکن دولت خود کلید زد. نکته مهم این بود که در این طرح در مجموع ۴۰۰ هزار مسکن ساخته می‌شد و این در حالی بود که نیاز بازار سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود.

برنامه دولت سیزدهم برای مسکن چیست؟

دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که آیت الله رئیسی وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را در رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرد. وی درباره تدوین طرح ویژه مسکن گفت: در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است. طرح یادشده، طرح ارتقا یافته مسکن مهر است؛ به گونه‌ای که هم مشکلات آن را ندارد و هم کیفیت مسکن را افزایش می‌دهد و هم فشاری به بودجه دولت وارد نخواهد کرد.

به هر صورت، رستم قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم پیشنهاد شده است و وی طی مصاحبه‌ای در مورخه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ درباره برنامه‌های مدنظر رییس‌جمهور برای بخش مسکن گفت: قطعا تلاش می‌کنیم اهداف مدنظر رییس جمهور را محقق کنیم. فعلا در حال تهیه برنامه جهت ارایه به مجلس شورای اسلامی هستم.

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی طی توئیتی که در روز‌های اخیر منتشر کرد نوشت: اولین گام در حوزه مسکن، برداشتن تیغِ تیز بی‌سرو سامانیِ اجاره از گلوی نحیف اقشار آسیب پذیر است. وضع موجود باعث گردیده مسکن که باید جایگاه سُکنی و آسایش باشد به بزرگترین دغدغه و گرفتاری مردم تبدیل شده است. امروز بعد از مشکل کرونا مهمترین دغدغه دولت سیزدهم معیشت و مسکن مردم است.

همچنین قاسمی دو روز پیش در مورخه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ برای تشریح برنامه‌های خود به کمیسیون فرهنگی مجلس رفته بود. مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره طرح‌های قاسمی در حوزه مسکن گفت: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از اولویت‌های کاری وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بود که در کمیسیون به جزئیات آن پرداختند در ادامه جلسه نمایندگان به مشکلات رشد قیمت مسکن و منزل استیجاری اشاره کردند، مسکن را به عنوان یکی از معضلات افزایش سن ازدواج  جوانان دانسته و از وزیر پیشنهادی درخواست کردند مشکل مسکن و مبارزه با حضور دلالان در این بازار آشفته مسکن را در دستور کاری وزارتخانه قرار دهند.
 

تعیین تکلیف خانه های احتکار شده ضرورت دارد

 
مسلما در کنار تولید و عرضه مسکن جدید، توجه به وضعیت خانه‌های خالی ضرورت دارد. در این باره دنیای اقتصاد نوشت: "ماموریت مهم وزیر جدید راه وشهرسازی به تعیین تکلیف «خانه‌های منجمد شده» قبل از طرح‌ریزی برای «ساخت خانه‌های دولتی جدید» مربوط می‌شود. اگر چه دولت جدید باید حتما برنامه‌ای عملیاتی برای افزایش عرضه مسکن داشته باشد اما برنامه عرضه جدید به بازار مسکن باید به‌طور قطع فازبندی شود. بدون رفع مشکلات مربوط به املاک منجمد شده اجرای هر طرحی برای عرضه جدید به بازار مسکن، در قالب ساخت پروژه‌های جدید، به منزله یک طرح سمی خواهد بود. لازم است ابتدا دولت تکلیف انجماد در بازار مسکن و واحدهای احتکار شده را مشخص کند و سپس برای عرضه جدید به بازار برنامه‌ریزی کند. این تکلیف دارای یک راه و یک بیراهه است. استفاده از راهکارهای درست مالیاتی راه‌حل رفع انجماد ملکی از بازار است. این در حالی است که یک بیراهه مالیاتی نیز ظرف سال‌های اخیر به‌ویژه دو سال گذشته از سوی متولی بخش مسکن مورد تاکید قرار گرفته است که وزیر جدید باید در این زمینه نیز تکلیف مربوطه را تعیین کند. طی دو سال گذشته طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سوی متولی بخش مسکن مورد توجه قرار گرفت اما به دلیل نواقص زیادی  که در اجرای این قانون وجود دارد، عملا امکان اجرای آن وجود ندارد و تاکنون نیز حتی مرحله اول این طرح که شناسایی همه واحدهای خالی از سکنه برای معرفی آنها به مراجع مالیاتی است به اجرا درنیامده است."

به هر صورت به نظر می‌رسد که دولت تصمیم دارد که وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را برای جبران کمبود بازار محقق کند. کار سختی که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که نشدنی است و برخی معتقدند دولت توان اجرای پروژه‌های مسکونی را ندارد و باید از بخش خصوصی استفاده کند.
 
به هر صورت باید منتظر ماند و در ابتدا دید که آیا وزیر پیشنهادی از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت یا خیر و سپس دید که آیا این وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال چگونه قرار است محقق شود.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
برای همه یک نیخه نپیچند
1.اشخاصی که بسیار مستضعف هستند
2.افرادی که هزینه ساخت دارند و هزینه خرید زمین ندارند
3.افرادی که زمین دارند و هزینه ساخت ندارند
4.افرادی که درآمد کافی دارند و توان پرداخت اقساط وام سنگین را دارند.



خود من توان ساخت دارم اما توان خرید زمین ندارم. آپارتمان هم دوست نداریم. توجه کنید که در اکثر شهرها زمین گران و کمیاب است. دولت می توند به کسانی که هزینه ساخت دارند زمین بدهد و بگوید هزینه ساخت از خودتان. امکانات مثل آب و فاضلاب و برق را با هزینه گرفته شده از ما و کمی هم کمک خود دولت ایجاد کند و بگوید که مثلا یک سال یا دو سال وقت دارید که بسازید و ساکن شوید وگرنه زمین را پس بگیرد و به دیگری بدهد.

زیاد هم نمیخواهیم ، آپارتمان هم نمی خواهیم . مثلا در شهرستانها 120متر زمین با عرض 8 متر برای ساخت دوبلکس مناسب است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
اصلا می خوای دولت بسازه تحویلت بده خسته نشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
امر دیگه ایی باشه،عرض ۸ متر،دوبلکس،آپارتمان هم نباشه؟؟
کرمانشاهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
دلال ها اینجا هم هستند.
در دور اول جناب رییسی حداقل ۵۰ درصد قیمت فعلی مسکن در تهران ریزش میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
بگو ۵۱.۲ درصد،تا یاد کسایی بیوفتیم که رأی ندادن،اکثریت مردم.
مهنس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
به همین خیال باش
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
نه بابا!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
خوشبحالت
کرمانشاهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
دلال ها رو ناراحت کردی!
هزینه های دریافت چواز ساخت، مصالح ساختمانی، انشعابات، مالیات های مربوط، هزینه های کارگری، در چند سال اخیر بسیار بیشتر از قیمت خود مسکن افزایش یافته اند و در حال افزایش هستند در شرایط فعلی خرید خانه در بیشتر مناطق متوسط شهرها ارزان تر از ساخت همان خانه است
ای کاش دولت به شعار خود که قرار شد سالیانه یک میلیون مسکن بسازد و به مردمی که خانه ندارند تحویل بدهد عمل کند .
قیمت نجومی الان مسکن چه ربطی به طرح مسکن مهر دارد؟ روحانی اگر لجبازی نمی کرد و مسکن مهر را فقط به موقع تحویل میداد وضع مسکن خیلی از شرایط فعلی بهتر بود
ساخت خانه های ارزان قیمت توسط دولت تنها را خانه دار شدن مردم است ولی باید دقت کنند مثل بعضی از خانه های مسکن مهر وووو دیوارهایشان کارتن ساز نباشد
لطفا مسکن مهر تکلیفش معلوم بشه ما هنوز تحویل نگرفتیم. مسکن مهر فرج آباد چالوس
زندگیمون داره ازهم میپاچه توکرج خونروتحویل صابخونه دادیم نتونستیم توکرج زندگی کنیم.اومدیم تهران خونه باباننه تامستاجرمون وقتش تموم شه بریم توش.حالاوقت مستاجرتموم شده تخلیه نمیکنه میگه دولت گفته کروناس.الان خونه بابام ۷نفرآدم بزرگ جمع شدیم توواحد۵۰متری .تازه پدرم افتاده دنبال شکایت تارسیدگی بشه زندگیه ماازهم پاچیده آقاماخودمون مستاجریم ولی مثل آدم خونروتحویل صابخونه دادیم اومدم پیش پدرمادرخداهرچی مستاجربدذات سواستفاده گره ذلیلش کنه.توروخداهرچی زودتررسیدگی بفرمایین.زندگیمون داره ازهم میپاچه.توروخداحرفموبرسونین دست مسعولین کشور
مسکن مهر کجا مسکن ملی کجا !!! اولی ساخته و تحویل شد حالا با هر کیفیتی ولی دومی تادو ماه پیش هم داشت تو کمیسیون ماده پنج استان فارس زمینش رو تغییر کاربری می دادند !!واقعا مقایسه مضحکیه
وزارت دفاع در طرحی ادعا کرد که می تواند 60 هزار واحد مسکونی بصورت پیش ساخته تهیه کند بطوری که یک ساختمان 30 طبقه را در 6 ماه تمام می کند خو شما برای تهران 15 مجتمع در این سطح ایجاد کنید در طی ریاست جمهور اقای رئیسی مشکل مسکن ترهانی ها حل می شود و طرح های مشابه برای استانهای دیگر تعریف شود
اقا بیایید یفکر عالانه برای مسکن مردم انجام بدی انهایی که مسکن ندارن به سه بخش تقسیم کنید خانواده با پنج فرزند وسه فرزند یک بخش با دوفرزند ویک فرزند دوبخش ازدواجیها سه بخش البته بخش دیگری که زیر نظر کمیته های امام هستند به موسسه های دولت سپرده خواهد شد در ضمن دولت زمین قابل ساخت مسکن رو به ای بخشها واگذار کنه ومتراژ زمینهارو بر حسب تعداد خانوار تایین وبران اثاث وام ساخت در نظر بگیرد نه پای دلال ونه پای پیمانکار را به میان بکشید خودشان طبق برنامه ساخت وپرداخت وام براثاث مرحله ساخت تقسیم خواهد شد به اضافه تایین مدت اوردن پیمانکار یعنی دلالبازی ودزدی وعاقبت تکمیل نشدن مسکن واین سه بخش زیر نظر سه گروه دولتی انجام میشود که قاتی نشود
اقای رئیسی عزیز ما به خاطر مسکن و فساد ستیزی یه شما رای دادیم یک وزیر قوی در حوزه یاخت میکن ملی انتخاب شود بهتر ایت
شماها عادت کردید که همش ناله کنید خوب گفتن خانه می دهیم که واقعا هم با سرعت خیلی بالا دارند اینکار را می کنند البته منظورشان خانه ابدیت بود نه برای زندگی کردن؟؟؟؟!!! کدام اسایش را برای مردم اوردن که این دومییش باشد.
1.هدایت تسهیلات بانکی و نقدینگی به سوی ساخت مسکن بجای تسهیلات خرید ۲.اجرای مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ بالا جهت جلوگیری از ورود دلالان به بازار ۳.مشارکت ۵۰ به ۵۰ با تولید کنندگان مسکن (زمین از دولت ساخت از سازنده )۴.ساماندهی توزیع مصالح از کارخانه تا مصرف با ایجاد سامانه و نظارت بر ان و قیمت گذاری مبتنی بر بازار نه مبتنی بر خواست دلالان .
با سلام.آقای رییس جمهور،آقای وزیر مسکن،لطفا برای قضیه ی مسکن نیشابور فکری بکنید. چرا برای ساخت مسکن ملی نیشابور کوچکترین اقدامی نمیکنید.قضیه زمین و مسکن و اجاره بها کمر مردم نیشابور را شکسته.احاره خانه سه تا چهار برابر شده امسال.لطفا لطفا لطفا به داد مردم در قضیه مسکن برسید.بخدا کوتاهی در این مورد حق الماس تا بخشودنی است.
سلام.متاسفانه در نیشابور ۱۴۶هکتار زمین شمال بیمارستان حکیم هست که به صورت قطعات کوچک چند میلیون نفر از کارمندان در قالب مسکن تعاونی و تعداد زیادی مردم عادی آن زمین‌ها را چندین سال است خریده اند و متاسفانه بعد از خرید،این زمین‌ها را از محدوده شهری خارج کردند و سرمایه ی ما کارمندان را با خاک یکسان کردند.اعتراضات متعدد ونامه نگاری‌های فراوان در نیشابور داشته ایم.ولی متاسفانه میگویند این زمین‌ها را تهران وارد محدوده نمیکند.آقایونی که در تهران تصمیم میگیرید،خواهشمندم بیایید و از نزدیک وضع مسکن مردم نیشابور را ببینید.مردم هر روز بیشتر از دیروز زجه میزنند.زمین برای مسکن ملی در نیشابور نبود.آنقدر معطل این قضیه شده اند که هنوز بعد از پیدا شدن یک زمین که احتمالا در مسیر سیل هم هست،اصلا هنوز کوچکترین کاری در زمینه ساخت مسکن ملی نشده است.چرا زمینهای کارمندان را که قطعات کوچک هم هست،وارد محدوده ای که بود نمیکنید.حداقل اگر کاری برای مسکن قشر ضعیف نمیکنید،سنک هم جلوی پایمان نیاندازید،من خودم به شخصه بعنوان یک زن سرپرست خانوار که تنها سرمایه ام همان قطعه کوچک زمین شمال بیمارستان است ،از تمام کسانی که سرمایه مان را با خاک یکسان کردند راضی نیستم.چون دخترانم به سن ازدواج رسیده اند و هیچ کس آن زمین را از من نمی‌خرد.حتی پول رهن خانه هم نمیشود اصلا نمی‌خورند که بشود.چطور آقایان پشت میز نشین میخواهند جواب من و امثال من را در دنیا آخرت بدهند؟اگر فشار مسکن بر مردم را یک ساعت با تمام وجود حس میکردند،قطعا حتی یک ثانیه خواب و خوراک و آرامش وسلامتی نداشتند ومثله من می‌شدند و درکمان میکردند.
باز بند کردین روی مالیات خونه خالی
مسکن مهر فرج آباد چالوس با اینکه کل پول رو گرفتن قسط هم میدهیم به بهانه انشعابات یک ساله از اتمام امتناع میکنند اکثرا مستاجر هستند علاوه بر اجاره قسط ساختمان تمام نشده هم به گردن متقاضیان افتاده. اداره و مدیر کل فقط بهانه انشعابات رو دارن در حالی که آگه شما از پروژه زرین بنا خبری بگیرید کار سقف و نما کلی خورده کارو به بهانه انشعابات دست نمیزنند یه آدم عاقل بگه سقف چه ربطی به انشعاب داره. اقای اسلامی هم وعده تحویل رو تا پایان دولت داد و رفت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها