بازدید 22957
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ مرداد

روزنامه جمهوری اسلامی: سفیر روسیه باید اخراج شود / طالبانیسم، هم‌مرز ما / بادکنک کابل!

ثبت تلخ‌ترین رکورد کرونا در کشور، ۶۲۰ مرگ در ۲۴ ساعت، فرار اشرف غنی از افغانستان و طالبان در کابل، سایه ناآرامی‌های افغانستان بر سر اقتصاد ایران، چرا درمان «کرونا» رایگان نیست؟ گفت و شنود در مجلس درباره وزیران دولت سیزدهم و نظام سلامت گروگان ساختار معیوب، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۷۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۵ 16 August 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۵ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که تسلط طالبان بر کل افغانستان و خروج اشرف غنی از افغانستان همراه با آخرین تحلیل‌ها از آینده افغانستان از یک سو و ثبت رقم ۶۲۰ مرگ کرونایی در ۲۴ ساعت و وضعیت بحرانی کرونا از دیگر سو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.
ترافیک سنگین سفر به شمال از تهران نیز دیگر موضوعی است که تیتر یک تعدادی از روزنامه‌ها شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

طالبانیسم، هم‌مرز ما

عادل جهان‌آرای روزنامه‌نگار طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه همدلی نوشت: شاید این روز‌ها کمتر کسی هست که منتظر سقوط کابل نباشد. همه کسانی که کم‌وبیش با الفبای سیاست آشنایی دارند، تردیدی بر استیلای دوباره طالبان بر کابل و سراسر افغانستان ندارند؛ و احتمالا تا زمان انتشار این یادداشت، کابل به دامن طالبان سقوط کرده باشد؛ به این معنی است که سیاست و سیاست‌بازان درون و بیرون افغانستان از کشور‌های دور و نزدیک، سال‌ها با علم و آگاهی و برنامه‌ریزی، مردم افغانستان را به عنوان بخشی از میدان آزمایش خود انتخاب کرده بودند تا طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای تقسیمات قدرت در منطقه پیاده کنند.


این‎‌جا دیگر چیزی به نام «توهم توطئه» در کار نیست، بلکه همه برنامه‌هایی که تدوین شده بود، همه نشست‌هایی که در قطر یا شهر‌های دیگر برگزار می‌شد، انگار خود وجهی از توطئه بودند تا افغانستان را به راحتی بار دیگر به دست طالبان بسپارند.


در ۲۰ سال گذشته که مردم افغانستان به ظاهر دور از سایه سیاه طالبان و دینداران متحجر و خون‌ریز گه‌گاهی مشق دموکراسی می‌کردند، نمی‌دانستند که نه صندوق‌های آرا عدالت و دموکراسی می‌آورد و نه ادعا‌های دوستان دور و نزدیک می‌تواند برای همیشه آن‌ها را از شر تفکر و باور‌های طالبانی رهایی بخشد؛ بلکه عدالت و دموکراسی زمانی می‎تواند به یک باور تبدیل شود که بستر‌های جامعه و افکار عمومی و خصوصا لایه‌های زیرین جامعه از زیر شولای زیست و باور سیاه متحجرانه خارج شوند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد فعلا با سرزمین بلادیده افغانستان، فاصله کیهانی دارد.


واقعیت این است که نه دموکراسی را می‌توان به جامعه‌ای هدیه کرد و نه استبداد و خودکامگی را به راحتی می‌توان از متن جامعه‌ای زدود، بل تا زمانی‌که اقشار مختلف یک جامعه آمادگی لازم را برای استبدادزدایی و رسیدن به دموکراسی نداشته باشند یا به مدح و ثنای مستبدان و بنیادگرایان مشغول باشند، تفکر طالبانی و تحجر و فرقه‌گرایی به راحتی تمامی تاروپود یک سرزمین را به سیطره خود در می‌آورد.


امروز در حالی طالبانیسم به یک شیوه حکومت‌گری تبدیل شده که همگان می‌دانند در دکترین آن‌ها چیزی به نام انسانیت یا حقوق بشر معنا و مفهومی ندارد؛ همان‌گونه که این روز‌ها بار‌ها و بار‌ها در فضای مجازی نتیجه عملکرد وحشیانه آن‌ها به تصویر در آمده است.
اعدام سربازان دولتی و دستگیری و به دار آویختن مردان جوان مخالف در گوشه و کنار شهر‌هایی که اشغال می‌کنند و به اسارت بردن زنان و دختران جوان برای به اصطلاح جهاد نکاح گوشه کوچکی از وحشی‌گری آنان است.


طالبانیسم اگر تا دیروز برای برخی از کشور‌ها و قدرت‌ها، گروهی منفور، بنیادگرا و تروریستی بود، اما مسئولان کشور‌ها با آن‌ها پشت یک میز به هم لبخند می‌زدند، ولی این روز‌ها منتظرند آن‌ها بر ارگ کابل تکیه بزنند تا یکی‌یکی سفارتخانه‌های خود را دوباره در کابل بازگشایی کنند و در کنار این گروه خونریز عکس یادگاری بگیرند.
طالبانیسم حالا فقط افغانستان را برای بار دوم زیر سیطره خود نمی‌گیرد، بلکه با استقرار خود در ارگ ریاست جمهوری کابل، شاخ‌های وحشی‌اش را به سوی همسایگان نشانه خواهد گرفت.


نباید به هیچ قول و وعده این گروه خودکامه دلخوش بود، زیرا آن‌ها در طول دو دهه اخیر بار‌ها به مردم و مسئولان دولتی سرزمین خود وعده می‌دادند که اسلحه زبان آن‌ها نخواهد بود، ولی عملا آن‌ها جز اسلحه و گلوله زبان دیگری ندارند.
اگر کرونا بیماری قرن است و برای آن واکسن‌های متعددی کشف کرده‌اند، طالبانیسم بیماری‌ای خطرناک‌تر است که متأسفانه سیاست‌مداران جهان اراده‌ای برای حذف آن ندارند و به نظر می‌رسد که این بیماری بار دیگر قرار است همچنان آسیا را تحت تأثیر قرار دهد.


تنها راه حذف طالبانیسم وجود اراده‌ای جمعی و جهانی‌ست که تمایل داشته باشد مثل فرقه داعش تومار آن را در هم‌بپیچد. اما با پیش‌روی‌های روزانه و سقوط قریب‌الوقوع کابل و فرار یا تسلیم دولتمردان فعلی این کشور، دورنمایی از حذف و برخورد با آن وجود ندارد.


سفیر روسیه باید اخراج شود

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز این روزنامه نوشت: اینکه وزارت امور خارجه کشورمان سفیر روسیه را احضار کرده و او نیز به خاطر عکس موهنی که از خود و سفیر انگلیس در جایگاه ویژه سران کشور‌های روسیه، انگلیس و آمریکا در سفارت روسیه در تهران در دوران اشغال ایران توسط متفقین منتشر کرده عذرخواهی نموده، لازم بود، اما کافی نیست. سفیر روسیه گفته هدفش از این کار یاد آوردن اتحاد متفقین در مقابل نازی‌ها بوده است. این سخن، علاوه بر اینکه خلاف است، توجیه ناشیانه‌ای هم هست. او اگر چنین قصدی داشت، می‌توانست آن را در یک جمله زیرنویس عکس کند. نشان دادن جای خالی آمریکا در این عکس، مفاهیم منفی زیادی دارد.


این اقدام سفیر روسیه، یک توهین آشکار به ملت ایران است، ملتی که با انقلاب بزرگ اسلامی خود توانست به سلطه دولت‌های زورگو پایان دهد. این آقای سفیر گویا از تحولات عمیق مردم ایران کنونی و بیزاری آن‌ها از قدرت‌های سلطه‌گر بی‌خبر است.
سفیر روسیه اگر می‌دانست انتشار این عکس اهانت به مردم ایران است، به همین دلیل شایستگی حضور در ایران را ندارد. اگر او چنین قصدی نداشته، این اقدام به معنای عدم آشنائی او با وظایفی است که برعهده دارد. در هر دو صورت، نتیجه این می‌شود که این آقای سفیر یک عنصر نامطلوب است و باید اخراج شود.


این نکته هم باید مورد توجه باشد که نوع تعامل مسئولان ما راه را برای طمع‌ورزی‌های روسیه هموار کرده است. روسیه با سابقه بدعهدی‌ها و کینه‌توزی‌هائی که در پرونده روابط خود در جنگ تحمیلی و قبل از آن با ایران دارد و تخلفاتی که در قرارداد‌های اس ۳۰۰ و واکسن کرونا در سال‌های اخیر داشته، ثابت کرده که مثل آمریکا غیرقابل اعتماد است. اکنون در برابر اقدام توهین‌آمیزی که سفیر روسیه انجام داده اگر برخورد قاطعی با او صورت نگیرد، طمع‌ورزی‌های روسیه بیشتر خواهد شد و چنین چیزی برای ملت ایران قابل تحمل نیست. برای پایان دادن به این طمع‌ورزی، تنها راه اینست که سفیر روسیه اخراج شود و روس‌ها فردی را به عنوان سفیر خود در تهران جایگزین او کنند که با وظایف خود در برابر ملت بزرگ ایران آشنا باشد.
به سفیر انگلیس هم علاوه بر تذکر باید گفته شود برای ملت ایران تکرار این قبیل بی‌نزاکتی‌ها از او هم قابل تحمل نخواهد بود.

 

بادکنک کابل

عباس عبدی طی یادداشتی با عنوان بادکنک کابل در اعتماد نوشت: روند تحولات افغانستان همه ناظران را در بهت و حیرت فرو برده است. چگونه می‌شود که قدرت اول جهان، بیست سال در یک کشور توسعه نیافته حضور مستقیم نظامی و سیاسی داشته باشد و برای تشکیل دولت آن تمام توان خود را بسیج کند و نزدیک به ۸ هزار نفر تلفات بدهد و بیش از دو هزار میلیارد دلار هزینه کند، ولی به محض آنکه از این کشور خارج می‌شود بدون حتی یک درگیری قابل توجه، کل حکومت و ارتش پوشالی آن در برابر مرتجع‌ترین جریان شکست بخورند و به سرعت حکومت را واگذار کنند و رییس جمهور آن فرار را بر قرار ترجیح دهد؟


ریشه بحران افغانستان در دخالت‌های بیگانگان است. ابتدا اتحاد جماهیر شوروی با دخالت خود می‌خواست جامعه سوسیالیستی و کمونیستی را در افغانستان روستایی ایجاد کند، ولی نتیجه آن چه بود؟ شکل‌گیری مرتجع‌ترین گروه سیاسی و فکری در منطقه یعنی طالبان. گروهی که به معنای دقیق کلمه از سلفی‌های خاورمیانه نیز مرتجع‌تر و خشن‌تر هستند. کودتای اتحاد جماهیر شوروی هزینه سنگینی را بر دوش این ابرقدرت تحمیل کرد، بدون اینکه مردم افغانستان پیشرفت کنند. همچنین افغانستان را برای بیش از دو دهه درگیر جنگ داخلی نمود. نهاد‌های سیاسی افغانستان در طول جنگ ضربه دید و کشور پسرفت نمود. اتحاد جماهیر شوروی نیز سقوط کرد. افغانستان محل بازی قدرت‌های جهانی شده بود. ایالات متحده، بریتانیا و غرب برای شکست دادن حکومت کمونیستی از بدترین گروه‌های جهادی یعنی آنان که بعدا مشهور به طالبان شدن حمایت کردند.

 

با از میان رفتن زیرساخت‌های سیاسی و ورود پول‌های کثیف خارجی و تجارت مواد مخدر برای تامین منابع مالی گروه‌های جهادی علیه کمونیسم، موجب شد که شکل گیری وحدت سیاسی در افغانستان غیر ممکن شود. کافی است که بگوییم گروه‌های جهادی‌ها از یکدیگر بیشتر کشتند تا حکومت کمونیستی از آنان. در این فضا بود که طالبان به عنوان یک جریان مورد حمایت عربستان و امارات متحده و پاکستان وارد شدند و افغانستان را فتح کردند. ولی جهان آن‌ها را به رسمیت نشناخت. افغانستان شد لانه گروه تروریستی و با حضور یک حکومت واپسگرا. ۱۱ سپتامبر محصول شکل‌گیری چنین لانه‌زنبوری در گوشه‌ای از این جهان بود. امریکا آمد و در مدت کوتاهی بساط طالبان را برچید، ولی قادر نبود که مفهومی به عنوان ملت ایجاد کند. جمهوری افغانستان بیشتر به شوخی شبیه بود. یک حکومت طایفه‌ای و فاسد نمی‌توانست اقتدار داشته باشد. تا هنگامی که امریکایی‌ها بودند، مشکلات برجسته نمی‌شد، ولی پس از رفتن آن‌ها این بادکنک تو خالی ترکید. افغانستان دوباره وارد یک دوره دیگری از بحران شده است که در روز‌های آینده بیشتر باید به آن پرداخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۸
مرگ بر روسیه

شرم بر پوتین
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چرا شرم بر پوتین ؟
طرفداران طالبان یک روزی از کارشان پشیمان خواهند شد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
شاید خیلی زودتر از اون چیزی که فکرش را میکنیم
سوال من اینه اکثر شکستها مقدمه خیانت داخلی دارد.‌
چه کسانی مقدمه و نوکری اجرای این صحنه تاریخی را در یک فضای دولتی را انجام دادند.
بگیرید و تنبیه اشان کنید
فقط سفیر روسیه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
می دونی چرا چون
روسیه در زمان آغا محمدخان گرجستان رو از ایران جدا کرد
در زمان فتحعلیشاه قرارداد گلستان و ترکمنچای و آخال رو به ایران تحمیل کرد
در زمان محمدعلی شاه مجلس رو به توپ بست و بانی و حامی استبداد صغیر در ایران شد
در جنگهای جهانی اول و دوم ایران را ظالمانه اشغال کرد
غائله پیشه وری در آدربایجان راه انداخت و زمینه چینی برای تجزیه
آدربایجان را فراهم کرد
حزب توده در ایران راه اندازی کرد که ضمن گسترش کمونیزم و جاسوسی برای شوروی زمینه دشمنی با
جریانهای ملی و مذهبی رو فراهم کرد
در جریان انقلاب جریانهای چپ و کمونیست را برای بی ثبات کردن ایران و انقلاب علم کرد
در جریان جنگ صدام را تا دندان به تسلیحات نظامی و لجستیک مسلج کرد و در محافل جهانی از صدام حمایت کرد و زمینه کشته شدن ۳۰۰ هزار هموطن رو فراهم کرد
در جریان تقسیم خزر با فشار پنهان بر ایران سهم ایران را به ۱۱ درصد کاهش داد
در جریان برجام تا توانست کارشکنی کرد
و قراردادهای مهمی مثل نیروگاه هسته ای ،اس ۳۰۰ و واکسن اسپوتنیک با ایران امضا کرد و ضمن کسب درآمدهای هنگفت در تمام موارد ایران را جان به لب کرد
بازم بگم؟!؟!؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
آقای مهاجری حالا گور بابای روسیه اما سفیر انگلیس رو هم اخراج کنیم یا اون نیازی نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
بله چون سفیر روسیه ترتیب این ضیافت را داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مگه نمیدانی این روزنامه....!
مردم افغانستان بدانند که باور کردن وعده های توخالی طالبان وحشی تروریست خونخوار ، همانند قبول و رفاقت با پدر شیطان است

اینها به هیچ وعده و قول و قرار و معاهده و توافقی پایبند نبوده و نیستند

و بسیار بسیار راحت تز از قتل و غارت و تجاوز به مردمان مظلوم افغانستان،
قولهای خودشان را زیر پا می گذارند

و برایش هزار تبصره و تک ماده و حدیث و روایت و آیه قدسی هم جعل میکنند و هرگونه اعتماد به انها ، برابر است به امصاء برگه نیستی خودتان .
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ایکاش همه اینها یک نقشه باشه تا بعد از تصرف افغانستان به دست اینها، بتوانند راحت تر اونارو شناسایی کنند و از بین ببرند ...
همونطور که نیروهای نازی اروپارو تسخیر کردند ولی نتوانستند آنرا نگه دارند و پارتیزانها همه اونارو یکی یکی کشتند و ترور کردند ..
الان دیگه نوبت بمب گذاری و ترور معکوس شروع شده و خیلی راحت تر میشه این رو تارو مار کرد ، چون تا وقتی در کوه و بیابان بودند جنگیدن با آنها سخت بود ، اما حالا خیلی راحت تر به یک هدف متحرک در شهرها تبدیل شده اند ...
و شاید هم آمریکا و یا روسیه افغانستان رو مورد حمله اتمی قرار بدهند که این بهترین حالت است ، چون مردم عادی هم جان تازه ای برای مبارزه میگیرند تا ا زیر کفش له کنند ..!!

ممنونم
روسیه شریک قتل هم وطنان ما در همه اعصار بوده و هست خواهد بود متاسفم به اعتمادی که به آن میشه روسیه از همه بدتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چه طور با ایتالیا و یونان و عراق ترکیه و.. که جنگ کردین و کشته دادین هم کلا در جنگ و نزاع باشید
افکارت دست خودت باشد نه دشمنان خودت
جریمه‌ای که امکان وصول آن نیست راه‌حل درستی برای حل این مشکل نیست. کسی که در این شرایط به مسافرت میره با علم به این که این جابجایی وی ممکن است خطراتی برای دیگرانی داشته باشید که به قضد خوشگذرانی به منطقه آنها می رود یک جانی بالفطره است. مشابه کسی است که برنامه قتل دیگری را در ذهن دارد. پس باید با شدتی بیشتر از صدور جریمه با آن‌ها برخورد کرد.
راه حل هایی که می توان در نظر گرفت:
1- پمپ بنزین ها فقط به شماره های محلی بنزین ارائه کنند. حضور تعدادی نیروی انتظامی محلی می تواند بر اجرای این کار صحه بگذارد.
2- افرادی که به سفر می روند جریمه در محل شده برگه به آن‌ها داده شود و براساس برگه جریمه شناسایی شده از بعضی امکانات محروم بشوند. از جمله یارانه، یا اعتبار دفترچه خدمات درمانی آن‌ها تا مدتی تعلیق شود.( در هرحال کسی که این قدر خوش هست که نه سلامتی خودش براش مهمه و نه سلامت دیگران می تواند در صورت ابتلا از پس هزینه های درمان خود به صورت آزاد بربیاد).
مطمئنا راه حل های دیگر سختگیرانه ای هم هست که " اگر" دولتی ها "بخواهند" می توانند آن ها را یافته و اجرا کنند.
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
به جای این همه کار فقط کافی است راهها بسته شده و اجازه مسافرت داده نشود. والسلام
حالا جناب مسیح توضیح ندادند چرا فقط سفیر روسیه باید اخراج بشه؟ و سفیر انگلیس فقط تذکر بهش یدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چون میربان روسیه بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چون برنامه رو سفیر روسیه تو سفارت روسیه به پا کرده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چون روسها مارهای خوش خط و خالی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
روسیه میزبان بوده و بیجاره سفیر انگلیس هم خبر ندارد این حرکت یعنی چی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
ناشناس ۱۳ اخ که انگلیس و سفارش خیلی بیچاره اند .
روباه بیچاره دلم کباب شد براش
قرن ها است گرفتار روس و انگلیس هستیم
از زمانی که آمریکا وجود نداشت

مرگ بر روسیه و انگلیس اولویت دارد بر آمریکا
روزنامه جمهوری از انگلستان که آتش بیار معرکه است حرفی نمیزند
روزنامه همدلی! با خواندن مطلب شما یاد لبخند های ظریف بر سر میز مذاکره طالب ها افتادم
این بحث اعتماد درست است فقط یک اشکال بنیادی دارد . می گوید "جریان طالبان" ولی طالبان یک جریان نیست بلکه چند جریان و چند گرداب است . به نظر می رسد گروه ستادی آن کنترل چندانی به گروه های میدانی خود ندارد . از آن طرف می آیند ایران و مذاکره می کنند و از آن طرف علمهای امام حسین (ع) را عده دیگر جمع می کنند . این کار پیش بینی رفتار آنها را سخت می کند و ما باید بیشتر هوشیار باشیم. جریانهایی آنها وابستگی در یک طیف از روسیه تا آمریکا دارند و گردابهای آنها بدون هدفی سیاسی به صورت محفلی هتسند .
روسیه متاسفانه غیر قابل اعتماد است
از نیروگاه اتمی بوشهر که بیش از 20 سال طول کشید
تا اس 300 و خط تولید واکسن کرونا
هیچ گاه خوش عهدی نکرده
انگلیس که نقشش روش است
دشمن شماره یک ایران
درود به شرف مسیح مهاجری
روسیه مکار با عکسی که منتشر کرد و درست در روز تحلیف رییسی این عکس را منتشر کرد پیامی به چین داد که فکر نکند با قرارداد ۲۵ ساله خبری هست!!!!!! شما به کابینه رییسی نگاه کنید فقط پیشینه شماری از آنها را در رفت و آمد و تحصیل در روسیه را دقت کنید مساحت سفارت روسیه در تهران را نگاه کنید چرا یک سفارت خانه اینقدر باید بزرگ باشد؟؟؟؟؟؟؟ بزرگترین سفارت خانه در تهران متعلق به سفارت خانه روسیه است سفارت انگلیس هم همینطور . حالا نگاه کنید مجلس امید بخش انقلابی و دولت جدید دم از قرارداد ۵۰ ساله با روسیه می زنند
می دونی چی بیشتر می سوزونه ؟
اگر بعد از جنگ جهانی ، افراد قدرتمندی مثل استالین ، چرچیل و روزولت در مورد ایران تصمیم گرفتند ، الان دو تا وزیر خارجه اینکارو کردند
یعنی تا این حد ارتقا پیدا کردیم
طالبان يعنى
وهابي هاى سعودى و قطرى با كمك ارتس پاكستان وامريكا و غرب برگ جديدى رو كرده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
می خوای بفهمی پشتیبانان طالبان کیا هستن؟ ببین کدام کشورها سفارت خانه هایشان در کابل تعطیل نشد!!!!
مرگ بر دشمنان روسیه و نوکران امریکا
روسیه همیشه از پشت خنجر میزند
منع ورود واکسن فایزر اشتباه تاریخی بود
روزنامه جمهوری اسلامی: سفیر روسیه باید اخراج شود:
ایکاش بعضی از درخواستها را غیرعلنی عنوان کنیم، بخصوص اگر طرف در این تنگنهای سخت کشور در کنار ماست.
روسیه دشمن مردم ایران و بلکه بشریت هست.
وقتی مردمان یک سرزمین تنها به یک زندگی حیوانی قناعت کنند هیچگاه به یک ملت تبدیل نمیشوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان