بازدید 16853
۳
بسته ویدیویی «تابناک»

آمریکا برای مهار چین در خاورمیانه ماند؟ / تصاویری از زندگی و مرگ لئو تولستوی / ساعات آخر نبرد استالینگراد / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / قدیمی‌ترین تصاویر از سرخ‌پوستان

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶ 14 August 2021

آمریکا برای مهار چین در خاورمیانه ماند؟ / تصاویری از زندگی و مرگ لئو تولستوی / ساعات آخر نبرد استالینگراد / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / قدیمی‌ترین تصاویر از سرخ‌پوستان

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

برای مشاهده هر ویدیو بر روی تیتر هر ویدیو کلیک کنید.

 

آمریکا برای مهار چین در خاورمیانه ماند؟

پس از کشف نفت شل، تصور می‌شد آمریکا انگیزه گذشته را برای سرمایه گذاری در راستای استقرار در خاورمیانه ندارد، اما تحرکات تازه ایالات متحده پیام دیگری با خود همراه داشته است. با این تفاسیر این پرسش پیش می‌آید که انگیزه آمریکایی‌ها برای تداوم لشکرکشی به خاورمیانه چیست؟ ظاهراً اکنون کنترل رقبایی، چون چین است که به دنبال منابع خاورمیانه هستند. جان پرکینز که مدعی است یک مزدور اقتصادی و مامور امنیتی آمریکا بوده در سال ۲۰۰۷ درباره انگیزه‌های پنهان آمریکا از حضور در خاورمیانه پرده برداشته بود که اکنون با توجه به تحولات صنعت نفت، مفهوم پررنگی یافته است. بخش مهم این سخنان را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 


تصاویری از زندگی و مرگ لئو تولستوی

لئو تولستوی، نویسنده نامی روسیه و خالق آثار ارزشمندی، چون جنگ و صلح و آنا کارنینا در سال ۱۸۲۸ در یاسنایا پالیانا به دنیا آمد و ۸۲ سال بعد در ۱۹۱۰ همانجا چشم از دنیا فرو بست. او چه در زمان حیات و چه تا کنون، جزو برترین نویسندگان ادبی روسیه و دنیا به شمار می‌رود. پس از تلاش‌های بسیار و نوشتن کتب ارزشمند، علیرغم شهرت جهانی، نا امید از بهبود وضعیت اجتماع در حالی که زیر فشار حکومت و کلیسای ارتدکس بود و با همسر خود نیز اختلاف داشت، در آخرین روز‌های حیات خود، همسر خود را ترک و به‌سوی جنوب روسیه سفر کرد. این آخرین سفر تولستوی در هفتم نوامبر ۱۹۱۰ در ایستگاه راه‌آهن آستاپوفو به پایان رسید و دو روز بعد، در زادگاهش به خاک سپرده شد.

 


ساعات آخر نبرد استالینگراد

نبرد استالینگراد، یکی از نبرد‌های تعیین کننده سرنوشت جنگ جهانی دوم بود. اکنون تصاویری از ساعات آخر نبرد استالینگراد را می‌بینید که در آن نیرو‌های اتحاد جماهیر شوروی، لشکر ششم آلمان به فرماندهی بزرگ‌ارتشبد پائولوس را شکست داده و او را به اسارت گرفتند. هیتلر که اجازه تسلیم و عقب نشینی به نیرو‌های خود را نداده بود، در عمل آن‌ها را محکوم به نابودی کرده بود. او با اشاره به اینکه ژنرال‌های آلمانی تسلیم نمی‌شوند، به پائولوس دستور داده بود، در صورت خطر اسارت خودکشی کند. اما پائلوس نهایتا تسلیم شد و روسیه ۲۴ ژنرال آلمانی را در این نبرد اسیر گرفت و شعار رادیو‌های آلمانی را در هم شکست. در این ویدئو، آخرین شلیک‌های ارتش سرخ و لحظه تسلیم نیرو‌های آلمانی را ببینید؛ پایانی برای یکی از بزرگترین نبرد‌های تاریخ جنگ. این فیلم را در «تابناک» با زیرنویس فارسی برای نخستین بار تماشا می‌کنید.

 


لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی

اچ‌ام‌اس برهم یک نبردناو نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا از کلاس ملکه الیزابت بود که توسط اژدر یکی از یوبوت‌های آلمانی غرق شد. نبردناو‌ها کشتی‌های بسیار بزرگ با قدرت آتش بالا بودند که دیگر از صحنه نظامی اقیانوس‌ها خارج شدند، اما در زمان خود نشان دهنده برتری سیاسی و نظامی کشورشان به حساب می‌آمدند. غرق شدن "اچ‌ام‌اس برهم" ضربه سنگینی به نیرو دریایی بریتانیا در جنگ جهانی دوم بود. تا حدی که هیات دریایی بریتانیا، تمام اخبار غرق شدن آن را سانسور کرد تا از این طریق خبر غرق شدن آن را از آلمانی‌ها مخفی کنند و جلو تخریب روحیه بریتانیایی‌ها را بگیرند. بعد از چند هفته تاخیر تنها اقوام درجه یک خدمه از جریان مطلع شدند، اما این خبر همراه با تذکر برای حفظ اطلاعات بود. بعد از ادعا‌های مکرر توسط رادیو‌های آلمانی نهایتا در ۲۷ ژانویه ۱۹۴۲ غرق شدن آن رسما از طرف هیات دریایی بریتانیا اعلام شد. ویدیوی لحظه انفجار این نبردناو را در «تابناک» می‌بینید.

 


قدیمی‌ترین تصاویر از سرخ‌پوستان

قدیمی‌ترین تصاویر مربوط به سرخ‌پوستان آمریکا، از جمله مراسم و لباس های اصلی این قوم کهن و سرکوب شده آمریکایی، همین طور صحنه هایی از شکار بوفالو، بافتن گلیم و آتش روشن کردن و پخت نان به روش های سنتی این قوم که انسان را به یاد فیلم‌های وسترن می اندازد. همین طور یک صدای ضبط شده از موسیقی سنتی سرخ‌پوستان که از قدیمی ترین اجراهای اصلی باقی مانده از آن دوران است. این ویدیو را در «تابناک» می بینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
داخل متن ها نوشته شده تصاویر و فیلم. اما من که چیزی نمیبینم
پاسخ ها
اورین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
منم هم همیشه این مشکل رو دارم.
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
برای دیدن هر ویدیو، روی هر تیتر کلیک کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار