تشکیل کابینه سیزدهم در انتظار تصمیم مجلس/استعفای زاکانی پذیرفته شد

امروز رییس مجلس شورای اسلامی نامه معرفی وزرای پیشنهادی را اعلام وصول کرد تا به صورت رسمی کار رسیدگی به صلاحیت ها در پارلمان شروع شود.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 14 August 2021
تشکیل کابینه سیزدهم در انتظار تصمیم مجلس/استعفای زاکانی پذیرفته شد

امروز رییس مجلس شورای اسلامی نامه معرفی وزرای پیشنهادی را اعلام وصول کرد تا به صورت رسمی کار رسیدگی به صلاحیت‌ها در پارلمان شروع شود.

به گزارش تابناک؛ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در حالی امروز (شنبه) برگزار شد که به طور معمول اولین نشست هفتگی پارلمان در روز یکشنبه است. دلیل آن را می توان در صحبت های محمدباقر قالیباف رییس مجلس جستجو کرد که گفت: تلاش ما بر این بود که اعلام وصول اسامی وزرای پیشنهادی در جلسه روز چهارشنبه 20 مردادماه صورت گیرد منتها نامه رسمی رئیس جمهور ساعت 13 و 35 دقیقه یعنی بعد از پایان جلسه علنی به دست ما رسید به همین دلیل امروز مجلس جلسه علنی تشکیل داد تا به تکلیف قانونی اش در ماده ۲۰۲ آیین نامه یعنی اعلام وصول رسمی نامه رییس جمهوری عمل کند.

سپس قالیباف با تشریح روند رسیدگی به برنامه های وزرای پیشنهادی در کمیسیون های تخصصی در هفته جاری پرداخت و تاکید کرد: نمایندگان باید در بررسی برنامه وزرای پیشنهادی مواردی همچون توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی، چابکی در تصمیم گیری و سایر نکاتی مندرج در قانون را مبنا قرار دهند. همچنین این نکته را مورد نظر داشته باشند که رئیس دولت، رئیس قوه مجریه و مدیر اجرایی است و با داشتن وظیفه پیشبرد کارها و پذیرش مسئولیت می خواهد با این تیم کار کند البته این بدان معنا نیست که مجلس به کل این لیست رای دهند چون در قانون پیش بینی شده که مجلس حرف آخر را در رای اعتماد بزنداما ما باید انصاف به خرج دهیم. به هرحال این تیم انتخاب رئیس جمهور بوده و می خواهد امور کشور را با این تیم انجام دهد.

او در نهایت گفت که زمان برگزاری جلسات امروز و فردای مجلس به یک ساعت و نیم تقلیل یافته تا کمیسیون های تخصصی کار بررسی برنامه های وزرا انجام دهند؛ مجلس از روز شنبه هفته آینده ( ۳۰ مرداد) جلسات رای اعتماد را آغاز خواهد کرد که تا روز سه شنبه و یا حداکثر چهارشنبه هفته این ه برنامه رأی اعتماد را به پایان برسانیم.

با این توضیحات رییس مجلس می توان پیش بینی کرد که تا پایان هفته آینده تکلیف کابینه سیزدهم روشن شده و دولت رییسی با افراد خود کارش را شروع می کند.

موضوع دیگر مورد اشاره رییس مجلس شورای اسلامی شیوع گسترده موج پنجم کرونا بود؛ قالیباف ابراز امیدواری کرد که ستاد مرکزی ملی کرونا تصمیمات خوب و لازم را اتخاذ کرده و اگر لازم است تا محدودیت هایی اعمال شود، برای اجرای آن تصمیمات کارشناسی گرفته و قاطعانه همه محدودیت ها را اجرایی کنند.


علاوه بر این موارد، در جلسه یک ساعت و نیم امروز مجلس ، نمایندگان با با 148 رأی موافق، 99 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 269 نماینده حاضر در جلسه با تقاضای استعفای علیرضا زاکانی از نمایندگی مجلس موافقت کردند.


طبق ماده ۹۴ آیین نامه داخلی مجلس، بررسى تقاضاى استعفاء بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضیح نماینده متقاضى استعفاء حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت مى‏توانند صحبت کنند و پس از آن رأى‏گیرى به عمل مى‏آید. در صورت تصویب تقاضاى استعفاء مراتب از طریق هیأت رئیسه به وزارت کشور اعلام مى‏شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.


بر این اساس زاکانی که برای تصدی پست شهرداری تهران از نمایندگی استعفا داد، گفت: شرمنده مراجع و علما هستم و ارتباطم را با بطن مردم قم، طلاب و مراجع حفظ می کنم لذا دفتر کنونی ام در قم تعطیل نخواهد شد و به عنوان عضو کوچک در هیات دولت مطالبات مردم را در کنار پیگیری امورات تهران دنبال می کنم.

او به جلساتش با روسای قوای مقننه و مجریه اشاره و اظهار کرد: با توجه به ضرورت هماهنگی با روسای قوا و به خدمت گرفتن توان مجموعه های کشور برای حل مشکلات تهران، به دیدار آقایان قالیباف و رئیسی رفتم. آقای قالیباف ابتدا خیرخواهی کرده و پیشنهادات دیگری از جمله تاکید بر حضور در کابینه و کمک به دولت را داشتند اما نهایتا بیان کردند که اگر انتخاب شدم، از هیچ کمکی برای ارایه خدمت در شهر تهران دریغ نخواهند کرد و در همه دیدارهایمان نیز اظهار لطف و برادری کردند؛ آقای رئیسی نیز ضمن اظهار محبت و بیان ترجیح اولیه خود برای حضور اینجانب در کابینه و کمک به دولت، گفتند با اطلاع از مطرح شدن برای شهرداری تهران آنجا را مهم می دانند و چندین بار تاکید کردند صد در صد در پیشبرد خدمت رسانی کمک خواهند کرد. علاوه براینکه با تاکید برحضور اینجانب بعنوان شهردار تهران در کابینه در صورت انتخابم ، بیان ویژه ای برای کمک به پایتخت نظام اسلامی داشتند که از ایشان هم بواسطه همه محبت هایشان متشکرم. بنده نیز قول دادم با همه وجود تلاش کنم بار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم.

استعفای زاکانی از نمایندگی مجلس مخالفانی هم داشت؛ آن ها تاکید داشتند که زاکانی از تخصص لازم برای ایفای نقش شهرداری برخوردار نبوده و باید در سمت نمایندگی جهت اجرای وعده هایی که به مردم قم داده است باقی بماند.

در این باره ولی الله بیاتی نماینده آشتیان گفت: از اینکه آقای زاکانی تجربه کافی در مدیریت شهری ندارند احساس خطر می‌کنم چراکه تنها فرد متخصص می‌تواند در اداره این مجموعه موفق باشد. آقای زاکانی فردی انقلابی و فداکار بودند اما در حوزه مدیریت شهری غیرمتخصص هستند.

محمد وحیدی نماینده بجنورد نیز بیان کرد: شوراهای شهر جایگاه سیاسی نیستند بلکه محلی برای خدمات رسانی عمومی هستند لذا حتما افراد پاکدست با تجربه در این حوزه می تواند شهرداری تهران را مدیریت کند. صحبت از بی تجربگی، عدم تخصص و رشته غیرمرتبط نیست اما اینکه شهرداری تهران را مهمتر از مجلس بدانیم صحیح نیست.

مهرداد گودرزوند نماینده رودبار اظهار کرد: دیگر انتخابات میاندوره ای وجود ندارد و تا پایان دوره مردم قم از یک نماینده محروم خواهند بود. امروز با حضور شهرداری و استعفای خود، این محرومیت برای مردم قم در سه سال باقیمانده بجا می ماند و چه کسی این مسئولیت را تقبل می کند؟

البرز حسینی نماینده خدابنده نیز با بیان اینکه عدم موفقیت زاکانی برای مجلس هزینه بر است، گفت: چرا تصمیمی بگیریم که برای مجلس و جامعه هزینه ساز باشد، نحوه انتخاب شما برای شهرداری تهران بعد از کاندیداتوری ریاست جمهوری در جامعه این تصور را تداعی می کند که شما برای این حوزه سهم خواهی کرده اید.

همچنین محمد باقری نماینده بناب گفت: در 40 سال گذشته افراد غیرمتخصص را در سمت‌های متفاوتی قرار داده‌ایم اما بعد از 6 ماه تا یک سال نتوانسته‌اند به گونه‌ای که باید عمل کنند. افراد متخصص باید در شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها فعالیت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
آقای زاکانی شما همیشه با فساد مبارزه کردید انشاالله به همه موارد تخلفات در دوره های پیشین شهردار ها و شهرداری تهران و برگرداندن حقوق مردم و بیت المال اقدام خواهید کرد. ما منتظر اقدام شما برای بازپس گرفتن املاک نجومی می باشیم کاری به محاکمه مقصرین نداریم لااقل املاک را برگردانید . منتظریم املاک به کمترین قیمت ممکن واگذارکردند و بخشیدند شما جان امام حسین اقدام کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
آقای زاکانی قطعا بر عهد و پیمان خود مبنی بر مبارزه با فساد خواهند ایستاد خصوصا در حوزه کاری خودشان در شهرداری و باز پس گرفتن املاک نجومی .حالا گیریم شهرداری بذل و بخشش کرد افراد نام اشنا چرا املاک بیت المال را گرفتند همه به نوعی مقصر هستند.
اگراشتباه نکنیم مقام معظم رهبری فرمودندنمایندگان‌مجلس در
ترکیب هیئت دولت شرکت نکنند اکنون یکی‌به هیئت دولت و
دیگری به شهرداری رفته قاعدتاًمردم اینهارابرای نمایندگی
انتخاب کردندونه پست وسمت دیگری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
اینها تندروهای جبهه پایداری و اصولگرا و کاسبان تحریم و کرونا هستند

و کار خودشان را میکنند

و احمدی نزاد دستپخت آنها بود

یادتان هست ؟ یازده روز خانه نشینی اعتراضی
نامه معرفی وزرا را به رئیس جمهور محترم بازگردانید تا بازنگری شود لطفا
نباید تسلیم فشار ها شد حتی اگر فشار از سوی مجلس باشد نمونه ان وزیر مجلسی اقای امیر عبداللهیان است که کارشناس خوب خاورمیانه را در پست وزیر معرفی تا دست و بالش را ببندند ان هم با مشارکت مجلس ایشان معاون وزیر خوبی خواهد بود قطعا
یعنی اصدا مهم نیست که این آقا پزشکی هسته ای خونده و سابقه مدیریت شهری نداره ؟ مگه قحط الرجاله ؟ واقعا این چیزا رو نخبه ها میبینن و ناامید میشن و میرن از این مملکت ،متاسفم برای مجلس غیر مردمی که یکیشون در این مورد حرفی تزد !
آقای زاکانی شما که فقط حقوق بگیر هستید چطور میخواهید هزینه دفتر قم را با حقوقتان پرداخت کنید . از طرف دیگه شما با بطون مردم قم چکار داری ؟
دارو در همه داروخانه ها اینقدر فراوان شده که داروخانه ها جای کافی برای نگهداری دارو های کرونا ندارن. بنده خودم شخصا رفتم پرسیدم و گفتن دارو داریم. هموطنان خیالتون آسوده باشه راحت کرونا بگیرید و دغدغه نداشته باشین. اصلا
ما میدانیم که زاکانی به تهران خدمتی نخواهد کرد بنابراین به ایشان میگوییم ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان
... بر سر تهرانیا شد با این شهردارشون
مشکل اصلی در کشور ما، عدم استفاده از خرد جمعی است (فارغ از تخلفات و قانون گریزی ها). به نظر اینجانب، وقت آن رسیده است مکانیزمی جامع نگر برای دخالت مستقیم نظرات تخصصی علمی در اقدامات هر سه قوه اجرا گردد. به نظر حقیر، بستر آن وجود دارد، فقط متولیان با ظرفیت، باید مدیریت آن را بدست گیرند. مراکز متعددی در سه قوه وجود دارند که به جای اینکه خودشان سرگرم پژوهش و تحقیق باشند (که وظیفه شان نیست) اتفاقا باید پل بین مراکز علمی با قوای سه گانه باشند و این نیاز به طرحی نو و افراد معتقد به موضوع دارد. امیدوارم مجلس، این مسیر را از وزرا مطالبه کند وگرنه کابینه های گذشته نشان داده که معیارهایی که این روزها رد و بدل میشود صفر یا صد بودنشان هم تاثیر اساسی نداشت.
پوششی به مقصدرسید
بنده پزشک عمومی هستم.حاضرم دراینستاگرام تابناک یا هر ارتباط ممکن دیگر درانظارمردم با آقای زاکانی یک گفتگوی پزشکی داشته باشم .چندسئوال درحدپزشکی عمومی ازایشان بپرسم وایشان که یک پزشک متخصص هستند جلوی مردم جواب دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
آقا توقع خودت را پایین بیار من حاضرم سوالات علوم تجربی دبستان بپرسم از ایشون و جواب ندهند. بابا شیمی رو دو و نیم گرفته و ریاضی چهار! سه بار مشروط شده تو پزشکی که بقیه با دو بار اخراج میشوند. آقا سطح توقعات مردم بالا رفته بخدا
زاکانی بهتره بره همون بسیج باشه
پاسخ ها
رحیم
| Singapore |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
خب بجای اینکه بره بسیج بسیج رومیاره توشهرداری.
بنده خداها مردم تهران! حداقل چهار سال باید تحمل کنند اون هم شخصی با چه ادبیاتی!!!!!!
وقتی دکترای فقه می شود رییس جمهور مهندس صنایع می شود رییس سازمان برنامه و بودجه پزشک می شود شهردار و غیره
پاسخ ها
بهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
و سردار میشه مدیر عامل باشگاه فوتبالی
چقدر با حال میشه اگر رئیسی به وظیفه اش عمل کند و جلوی فشارها برای تغییر قانون را بگیرد.
انوقت تازه جایگاه واقعی زاکانی مشخص میشود
خوش به حال نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش ها و همچنین مردم قم که از دست زاکانی راحت شدند
و بد به حال مردم تهران که زاکانی قرار است شهردار شهرشان شود.
آیا این نمونه بارز فساد نیست؟
بايد مجلس رو كه 20% مردم راي دادن رو منحل كنيم و افراد صالح با سواد رو بياريم هركس حاضر هست دستاش بالا
وقتی دکترای فقه می شود رییس جمهور مهندس صنایع می شود رییس سازمان برنامه و بودجه پزشک می شود شهردار و غیره
این بنده خدا اگر پزشک بود که طبابت می‌کرد حالا یه مدرکی گرفته، شما از ایشان بپرسید کار سیستم لنفاوی چیست .
اينكه ميگن ذاكاني دوتا زن داره راسته؟؟

ويا اينكه دخترش خارج از ايران (سوئيس ) زندگي مي كنه چي؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان